اقتصادیفعالان کسب و کار

اطلاعاتی که باید قبل از خرید آنلاین دستگاه سورتینگ بدانید

سورتر چیست؟

به نقل از سورتینگ مبتکر؛ عملکردهای انجام شده توسط ماشین آلات سورت می تواند بازرسی، تراز کردن، تفکیک،  حذف و جمع آوری، باشد که در فرآیند کلی فرآوری را تسریع می بخشد. سورترها در صنایع بسته بندی، فرآوری مواد غذایی و کشاورزی، معدن، بازیافت، مدیریت ضایعات، صنایع شیمیایی و صنعت پلاستیک استفاده می شوند. مهمترین نوع این سورترها، سورتر کشاورزی و از این دسته نیز سورتر برنج و سورتر خشکبار هستند.

چرا سورتینگ؛ مزایای سورتینگ چیست؟

افزایش ظرفیت تولید کالاهای مصرفی و نظارت همزمان و فعالانه بر محصولات تولیدی، عامل اولیه برای بکارگیری ماشین آلات سورتینگ در صنایع مصرفی و مربوطه است. نگرانی فزاینده درباره کیفیت مواد غذایی در شهرنشینی رو به رشد، محرک اصلی در بازار ماشین‌های سورتینگ است.

برای خرید دستگاه حوض و بالابر  لطفا کلیک کنید.

پیش‌بینی استفاده از سورتر در بازار ایران

امروز در بسیاری از صنایع کسانی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، پیشروان بازار خود شده‌اند. به عنوان مثال پیش‌بینی می‌شود در صنایع مرتبط با کشاورزی کسب و کارهایی که سورتینگ استفاده نکنند، به زودی از رقیبان خود به صورت جدی عقب خواهند ماند. در بازار امروز بسته‌بندی و سورتینگ اهمیت بسیار زیاد و رو به رشدی پیدا کرده‌اند.

انتظار می‌رود که بازار سورتر و ماشین‌های سورتینگ شاهد رشد بالقوه در صنایع غذایی باشد زیرا از آنها در صنعت پردازش مواد غذایی برای اطمینان از کیفیت مواد خام، استفاده می‌شود. صنایع پتروشیمی و پلاسیتک از دیگر  بخش های برجسته ای هستند که پیش بینی می شود سهم بیشتری از ماشین آلات سورتینگ را برای فرآیند تولید پیوسته و انبوه داشته باشند.

فن‌آوری‌های بهبود یافته در سورترها، پذیرش استفاده از آنها را افزایش می‌دهد زیرا هزینه عملیات، نگهداری و مدیریت ضایعات را به شدت کاهش می‌دهد. همچنین، بهره‌وری را می‌توان با استفاده از سورترها تا حد زیادی بهبود بخشید، بنابراین انتظار می‌رود بازار سورترها در آینده شاهد رشد چشمگیری باشد.

دولت‌ها در سراسر جهان سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای کاهش ضایعات، بازیافت آنها و ایمنی مواد غذایی اجرا کرده‌اند و این سیاست‌های سختگیرانه باید توسط همه سازمان‌های درگیر در این بخش‌ها و صنایع دنبال شود، بنابراین در نهایت تقاضا برای سورترها و رشد بازار آن افزایش می‌یابد.

اقتصاد در حال ظهور و تغییر فعالیت‌های معدنی به سمت آن، تقاضای بیشتری برای سورتر در بازار ایجاد می‌کند و در نتیجه بر رشد صنعت تجهیزات سورتینگ تأثیر می‌گذارد. با این حال، عامل بازدارنده بازار سورتر این است که این ماشین آلات تجهیزات گران قیمتی هستند و تعداد قطعات اضافی و متعلقات آنها، هزینه اضافی در بر داشته و قیمت نهایی آن را گران می کند.

کُندی بخش تولید در کشورهای توسعه یافته اقتصادی یکی دیگر از عوامل بازدارنده برای رشد بازار سورتر و ماشین آلات سورتینگ است.

کالر سورتر چیست؟

به سورترهای بسیار پیشرفته‌ایی که محصول را بر اساس رنگ آن (با استفاده از تکنولوژی پردازش تصویر) مرتب و تفکیک کنند کالرسورتر یا سورتر رنگ  می گویند. فناوری دستگاه کالر سورتر می تواند مبتنی بر دوربین، اشعه ایکس، لیزر و تصویربرداری فوق طیفی باشد. ماشین‌های سورتینگ در صنعت مواد غذایی ادغام فناوری‌های سورت مکانیکی و نوری هستند.

انواع کالر سورتر:

کالرسورترها بر اساس ظرفیتها و نوع محصول هدف انواع مختلفی دارند. برای مثال کالر سورترهای دو، سه، چهار،شش، هفت و هشت کاناله وجود دارند. و یا سورتر برنج، سورتر خشکبار، سورتر حبوبات، سورتر چای و… نیز انواع سورتر بر اساس محصول هدف هستند.

اساس کار سورتر چگونه است؟

  • سورترهای سقوط آزاد
  • سورترهای دارای کانال
  • سورترهای کمربندی
  • سورترهای رفع نقص خودکار (ADR)

کالر سورتر مناسب چه صنایعی می‌‎باشد؟

  • صنایع غذایی
  • صنایع شیمیایی
  • صنعت پلاستیک
  • صنعت داروسازی
  • صنعت چوب
  • بسته بندی
  • کشاورزی

قبل از خرید سورتر حتما دقت کنید

برای انکه بعد از خرید آنلاین دستگاه سورتینگ به مشکل برنخوریم، لازم است در موقع خرید دستگاه به یک سری نکات مهم دقت کنیم.

به عنوان مثال:

  • ظرفیت دستگاه چقدره؟
  • چند کیلو در یک ساعت سورت میکند؟
  • با چه کیفیت و راندمانی سورت میکند؟
  • آیا شرکت مورد نظر برای خرید کالر سورتر خدمات پس از فروش و قطعات یدکی لازم رو تامین میکند؟

هر کدام از این موارد در خرید کالر سورتر اهمیت بسیار بالایی دارند. شما اگر به ظریف و کیفیت دستگاه دقت نکنید، ممکن است  ناخالصی‌های زیادی در محصول سورت شده‌ باقی بمونه یا حتی مقدار زیادی از محصول با ناخالصی‌ها از دست بره. حتما دقت کنید؛ شرکت تولیدکننده سورتر معتبر باشه و شرکت فروشنده ایرانی اعتبار و سابقه و نیروی فنی برای پشتیبانی داشته باشه. قطعات جانبی هم بسیار مهم است که کامل باشه، تیم لازم برای نصب و راه‌اندازی و خدمات پس از فروش هم داشته باشد.

باتوجه قیمت دستگاه کالر سورتر اکیدا توصیه میشود که یک قرارداد رسمی با شرکت عرضهکننده سورتر تهیه شود.

یادمون نرود که  یک سورتر برای یک محصول خاص طراحی میشود، سورترهایی که چندکاره‌ هستن معمولا کیفیت سورت پایینی دارند و در نهایت محصول زیادی از دست میرود.

قیمت کالرسورتر به چه پارامترهایی بستگی دارد؟

قیمت سورتر به مواردی مختلفی مانند موارد زیر وابسته است:

  • کیفیت و دقت دستگاه سورتر
  • ظرفیت خروجی و تعداد کانال جهت سورتینگ محصول
  • کیفیت خدمات پس از فروش شرکت عرضه کننده
  • تامین مناسب و سریع قطعات مصرفی دستگاه
  • کیفیت وسایل جانبی دستگاه سورتر

باتوجه به وضعیت بازار ایران و کاهش قدرت خرید صاحبان صنایع، بعضی از واردکنندگان دستگاه‌های فاقد کیفیت لازم اما با قیمت پایین را وارد کشور کرده‌اند. هدف استفاده از دستگاه سورتینگ افزایش دقت و سرعت می‌باشد. اگر دستگاه ما این دقت و کیفیت را نتواند به درستی تامین کند، این تفاوت قیمت در میان مدت می‌تواند آسیب‌های جدی به صاحبان کسب و کار وارد نماید.

یکی از پارامترهای مهم در قیمت سورتر وسایل جانبی میباشد.

وسایل جانبی تاثیر بسزایی در قیمت سورتر ها دارند. حتما به اینکه توجه فرمایید که دستگاه سورتینگ وسایل جانبی بسیار مهمی مانند: شاسی، کمپرسور و غیره را برای عملکرد بالای خود نیاز دارد. به عنوان نمونه، شرکت پندتک همراه با دستگاه‌های سورتینگ خود بهترین دستگاه‌های کمپرسور (کمپرسور اسکرو اینورتردار شرکت jaguar) را ارائه میدهد.

این دستگاه علاوه بر کیفیت ساخت و عملکرد بالا، آلودکی صوتی و محیطی و مصرف انرژی بسیار پایینی دارد و  تاثیر به سزایی در کاهش استهالاک دستگاه سورتر هم دارد. اما در بازار ایران، هستند افرادی که علاوه بر محاسبه نکردن قیمت این دستگاه در قیمت نهایی، از کمپرسورهای بسیار ضعیف استفاده میکنند.

روش های سورتینگ بر اساس پارامترها

همانگونه که گفته شد عملیات سورتینگ، بر اساس پارامترهای مختلف می تواند انجام شود که هر یک باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد و مزیت های اقتصادی فراوانی، برای تولیدکنندگان به همراه خواهد داشت. سورت کردن بر اساس هر پارامتر به کمک دستگاه خاص آن انجام می شود. این دستگاه ها ممکن است فقط عملیات تفکیک مواد را انجام دهند و یا علاوه بر آن، شستشو و ضدعفونی مواد را نیز در مراحل کاری خود داشته باشند. در ادامه به لیستی از روشهای رایج سورتینگ، که مورد استفاده قرار می‎گیرند، اشاره می‌کنیم:

روش های سورتینگ بر اساس رنگ

قطعاً تفکیک و جداسازی مواد غذایی بر اساس رنگ ظاهری، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از انواع مواد غذایی که بر اساس رنگ هایشان سورت می شوند می توان به این موارد اشاره کرد: انواع مرکبات، سبزیجات، آجیل و خشکبار و دانه های قهوه بعد از عملیات حرارت دهی.

تولیدکنندگان می توانند با این نوع روش، محصولات دارای کیفیت پایین را با محصولات رسیده و شاخص جداسازی کنند و برای فروش به بازار ارسال نمایند. قطعا فروش محصولات در هم و باکیفیت های مختلف به ضرر تولید کننده خواهد بود. ولی اگر محصول دارای درجه بندی در کیفیت و اندازه باشد، این به نفع تولید کننده است و فروش آنها با سیاست اقتصادانه تری انجام خواهد گرفت. این نوع از سورت کردن محصولات، معمولاً بر اساس ماشین های لیزری و رنگی انجام می‌گیرد. این ماشین ها قابلیت تشخیص رنگ ها را دارند و می‌‎توانند مواد غذایی را، طبق رنگی که در دستگاه تعریف می‌شود تفکیک نمایند.

روش های سورتینگ بر اساس شکل یا ابعاد

نوع دیگر مرتب سازی محصولات، سورت کردن بر اساس ابعاد و اندازه های آن است. ممکن است که یک نوع از محصول دارای سایز بندی های متفاوت باشد. برای مثال میوه هایی مانند هلو، شلیل، خرما و یا حتی دانه هایی مانند برنج و انواع حبوبات مثل لوبیا و … دارای سایز بندی های کوچک به بزرگ هستند. بالطبع سایز های کوچک این محصولات دارای طرفدارهای کمی هستند و سایز های بزرگ آنها خواهان بیشتری خواهند داشت. برای این نوع از سورت کردن یا مرتب سازی، از دستگاه هایی به نام دستگاه سورتینگ نواری استفاده می شود.

سورت کردن بر اساس جداسازی دانه های خشک

گاهی اوقات می خواهیم تا دانه های خشک را از سایر مواد، با استفاده از خاصیت لرزشی از یک دیگر جداسازی نماییم. دستگاه هایی که این قابلیت را دارند، دستگاه های سورت کردن دانه ها با کمک صفحه های لرزشی می باشند. همچنین با آنها می توان به واسطۀ لرزش صفحات، دانه ها با ابعاد و وزن های مختلف را از هم جداسازی نمود.

سورت کردن بر اساس وزن محصولات

این نوع از روش های سورتینگ، به منظور تفکیک محصولاتی مانند مرغ و ماهی کاربرد دارند. در برخی از کارخانجات تولید فرآورده های گوشتی مرغ و ماهی پس از مرحلۀ برش کاری، این گوشت ها بایستی که بر اساس وزنشان تفکیک شوند. این روش نیز با کمک دستگاه هایی که قابلیت تشخیص وزن را دارند، انجام می گیرد. آنها محصولات گوشتی هم وزن را، از یکدیگر تفکیک و در یک بسته های جداگانه ای قرار می دهند.

روش های سورتینگ تاثیر گذار در فروش محصولات

با توجه به روش هایی که ذکر شد، به این نتیجه می توان رسید که محصولات غذایی به خصوص میوه و سبزیجات را می توان بر اساس بسیاری از پارامتر ها دسته بندی و تفکیک نمود. اگر مواد غذایی را بتوان بر اساس رنگ بندی آنها، جداسازی نمود و سپس درون بسته های زیبا قرار داد به نظر شما تاثیری در جذب مشتری نخواهد داشت؟

قطعاً سورت کردن بر اساس رنگ بندی یکی از موثر ترین روش ها، برای رنگ و لعاب دادن به محصولاتتان می باشد. یا همانگونه که گفته شد بسیاری از مواد غذایی نیز بر اساس وزن های یکسان سورت و جداسازی می شوند. قطعاً محصولی که با سایز بندی یکسان و مرتب داخل بسته های خود چیده شده اند، دارای مشتریان بیشتری خواهد بود.

سورت کردن محصولات غذایی در بازار مصرف کننده، افزایش اعتبار شما را به دنبال خواهد داشت. اگر به دنبال برندسازی کارگاه تولیدی یا کارخانه خود می باشید، می توانید با سورت کردن مواد غذایی بر اساس پارامتر هایی که در بالا به آن اشاره شد، به این هدف دست یابید. با برند سازی خود و افزایش اعتبار، می توانید محصولاتتان را علاوه بر ارسال جهت فروش به بازار های داخلی کشور، برای صادرات به کشور های دیگر نیز آماده سازی نمایید.

دکمه بازگشت به بالا