اقتصادیفعالان کسب و کار

نصب هارد ssd روی لپ تاپ در کنار هارد خودش

صفر تا صد روشهای نصب SSD روی لپ تاپ

بسیاری از کاربران در هنگام خرید سوال می پرسند که آیا هارد لپ تاپ قابل تعمیر است و یا امکان نصب هارد SSD روی لپ تاپ وجود دارد ؟
در این مقاله شما را با هارد SSD و روش های نصب آن روی لپ تاپ آشنا می کنیم .

زمانی که هارد SSD  نصب می‌کنید، نه تنها بالا آمدن و خاموش شدن ویندوز سریع‌تر انجام می‌شود، بلکه نرم افزارها نیز سریع‌تر اجرا شده و به طور کلی سرعت کامپیوتر افزایش می‌یابد .  با نصب هارد SSD روی لپ تاپ یا کامپیوتر می‌توانید بر سرعت و عملکرد کلی سیستم خود بیافزایید . البته با توجه به اینکه ساختار کلی SSD ها با HDD ها متفاوت است ، نصب آن‌ها کمی با هارد های معمولی تفاوت دارد .

هارد های SSD با این که هنوز قیمت بالایی دارند، اما مزیت‌های چندگانه آن‌ها از قبیل سرعت و اطمینان بیشتر و طول عمر بیشتر باطری، کاربران را ترغیب می‌کند تا با نصب هارد SSD روی لپ تاپ از مزیت‌های آن بهره مند شوند.

SSD ها از حافظه فلش استفاده می‌کنند که به طور قابل توجهی از هارد دیسک‌های قدیمی سریع‌تر هستند. با نصب هارد SSD بلافاصله شاهد دو تغییر اساسی خواهید بود: سرعت بوت بالاتر ویندوز و سرعت بارگذاری بیشتر نرم افزارها. SSD به طور چشمگیری در خواندن اطلاعات سریع است، اما عملکرد نوشتن آن بسته به نوع فایل متفاوت است.

SSD به مراتب بیشتر در برابر شوک و ارتعاش، نسبت به هارد دیسک مکانیکی، مقاوم است. در یک لپ تاپ که امکان افتادن یا حرکت هنگام استفاده وجود دارد، داشتن یک SSD با اجزایی بدون حرکت حس اطمینان بیشتری دارد.

از آنجایی که هارد دیسک‌ها موتوری دارند که به دور صفحه می‌چرخد، برق بیشتری نسبت به SSD ها مصرف می‌کنند. به علاوه، چون اس اس دی دارای هیچ قطعه متحرکی نیست، عملکردی کاملا آرام دارد.

آیا لپ تاپ شما با SSD سازگار است؟

قبل از خرید و نصب هارد SSD روی لپ تاپ خود، مطمئن شوید که لپ تاپ شما با آن سازگار بوده و مشکلی ندارد. همچنین از اطلاعات خود بکاپ بگیرید تا در صورت بروز مشکل در زمان نصب، بتوانید با بازیابی اطلاعات رم و مموری سیستم خود آنرا به حالت قبل برگردانید.

سیستم عامل: اگر لپ تاپ شما دارای ویندوز XP است، استفاده از SSD گزینه مناسبی نیست، زیرا ویندوز XP برای استفاده از SSD خوب بهینه نشده است. ویندوز ویستا بهتر است، اما ویندوز 7 و بالاتر بهترین انتخاب برای SSD هایی است که از TRIM پشتیبانی کرده و به اطمینان از عملکرد بهینه آن‌ها کمک می‌کنند.

سخت افزار: بررسی کنید که لپ تاپ شما دارای هارد دیسک SATA باشد. به عنوان یک قانون کلی، اگر لپ تاپ شما ساخت سال 2008 و جدیدتر باشد، دارای کانکتور SATA است که برای نصب هارد SSD روی لپ تاپ به آن نیاز دارید.

سه استاندارد SATA وجود دارد : ساتا 1، 2 و 3 که به ترتیب دارای سرعت عملکردی 1Gbps, 3Gbps, 6Gbps می‌باشند. آخرین نسخه هارد های SSD از SATA 3 پشتیبانی می‌کند، اما لپ تاپ‌های قدیمی ممکن است مجهز به آن نبوده و این موضوع می‌تواند سرعت SSD را محدود کند. برای آگاهی یافتن از ورژن ساتا لپ تاپ خود به دفترچه راهنما مراجعه یا مدل آن را در اینترنت جستجو کنید.

نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید، این است که SATA با ورژن‌های قبلی خود سازگار است. بنابراین شما می‌توانید یک SSD SATA 3 را روی لپ تاپی با کانکتور SATA 1 نصب کنید. هر چند با سرعت کامل SSD کار نخواهد کرد، اما به احتمال زیاد شاهد بهبود سرعت خواهید بود.

BIOS: بایوس برخی از لپ تاپ‌ها از SSD پشتیبانی نمی‌کند و ممکن است به درستی با آن کار نکند. بهترین راه برای بررسی این موضوع جستجوی انجمن‌ها برای یافتن موفقیت آمیز بودن استفاده SSD روی مدل لپ تاپ شماست. هم‌چنین می‌توان به صورت مستقیم با سازنده لپ تاپ تماس گرفت و یا اینکه از فروشنده SSD در این مورد مشاوره خواست. در ضمن بهتر است اگر نسخه جدیدی از Bios لپ تاپ شما به صورت رسمی عرضه شده است، آن را بروز رسانی کنید. گاهی اوقات این بروز رسانی می‌تواند منجر به پشتیبانی مناسب از SSD شود. اگر Bios فکر کند که یک هارد دیسک معمولی به لپ تاپ متصل است، عملکرد آن با مشکل مواجه خواهد شد و نیاز به بازیابی اطلاعات هارد لپ تاپ  دیتاریکاوری ایران خواهید داشت.

گارانتی: توجه داشته باشید که اگر دستگاه شما هنوز دارای گارانتی است، نصب هارد SSD روی لپ تاپ می‌تواند باعث از بین رفتن گارانتی آن شود .

به طور کلی دو روش برای نصب هارد SSD روی لپ تاپ وجود دارد: یکی جایگزینی به جای هارد دیسک قبلی و روش دیگر اضافه کردن به عنوان هارد دوم لپ تاپ.

روش اول: جایگزینی به جای هارد دیسک قبلی

برای این کار ابتدا لپ تاپ خود را خاموش کرده و باطری آن را نیز جدا کنید. سپس پشت لپ تاپ را باز کرده و هارد دیسک قبلی را جدا کرده و SSD را به جای آن ببندید. بعد از اطمینان از محکم بودن SSD در جای خود پشت لپ تاپ را بسته و آن را روشن کرده و به نصب ویندوز جدید و نرم افزارها و درایور های مورد نیاز بپردازید.

نصب هارد SSD روی لپ تاپ با هارد دیسک SATA عملا تفاوتی ندارد. حالا شما می‌توانید از سرعت بالای SSD روی لپ تاپ خود لذت ببرید و از آن استفاده کنید. برای دسترسی به اطلاعات هارد دیسک قدیمی لپ تاپ خود نیز می‌توانید از تبدیل SATA به USB استفاده کنید و یا اینکه هارد را داخل یک باکس هارد 2.5 اینچی گذاشته و از آن همانند یک هارد اکسترنال استفاده کنید.

روش دوم: نصب SSD به عنوان هارد دوم

روشی دیگر نیز برای نصب هارد SSD روی لپ تاپ وجود دارد که با استفاده از این روش هارد قبلی روی لپ تاپ باقی می‌ماند. در این روش با استفاده از براکت هارد لپ تاپ و نصب SSD به جای درایو نوری CD/DVD، لپ تاپ شما دو هارد خواهد داشت و هارد قبلی نیز دست نخورده باقی می‌ماند. با این کار HDD Caddy به جای درایو نوری نصب شده و در عین باقی ماندن اطلاعات و هارد قدیمی روی لپ تاپ، می‌توان ویندوز را روی SSD نصب و از مزایای سرعت بالای آن نیز استفاده کرد.

تنها عیب این روش این است که درایو نوری از لپ تاپ حذف شده و برای استفاده از CD/DVD باید از دی وی دی رایتر اکسترنال استفاده یا درایو نوری لپ تاپ را با مبدل USB به آن وصل کنید.

اگر لپ تاپ شما از CD/DVD درایو استاندارد استفاده می‌کند، می‌توانید برای اضافه کردن هارد به لپ تاپ و داشتن دو هارد روی آن، به راحتی با استفاده از محفظه درایو نوری (که به عنوان OBHD – Optical Bay Hard Drive هم شناخته می‌شود)، هارد دوم را به لپ تاپ خود اضافه کنید. در واقع شما با استفاده از یک HDD Caddy و جاگذاری آن به جای درایو نوری، هارد SSD را به لپ تاپ خود اضافه می‌کنید.

سایر روشهای نصب هارد SSD بر روی لپتاپ

نصب یا همان درایو حالت جامد یکی از راحتترین روشهای ارتقاء سطح کیفی یک لپتاپ است. این راهکار حتی برای لپ‌تاپ‌های قدیمی و یا لپ‌تاپ‌های استوک نیز جوابگو است. نصب هاردهای SSD بر روی لپ‌تاپ، علاوه بر اینکه سرعت ثبت و ضبط اطلاعات مختلف را افزایش می‌دهد، بر روی موارد دیگری مثل میزان امنیت لپ‌تاپ نیز تاثیرگذار است. از این رو تصمیم گرفتیم در این مقاله درباره نصب هارد SSD بر روی لپ‌تاپ با شما خوانندگان عزیز صحبت کنیم.

در ادامه مقاله نصب هارد SSD بر روی لپتاپ در مورد چه موضوعاتی صحبت می کنیم؟

  • مهم‌ترین تفاوت‌های هارد SSD و هارد HDD چیست؟
  • نصب SSD بر روی لپ‌تاپ کار درستی است؟
  • روش‌های نصب هارد SSD بر روی لپ‌تاپ
  • آیا نصب SSD روی لپ‌تاپ، در کنار هارد خودش کار درستی است؟
  • هزینه نصب SSD روی لپ‌تاپ

مهمترین تفاوتهای هارد SSD و هارد HDD چیست؟

در این قسمت قصد داریم برای بهتر درک کردن مزیت نصب SSD بر روی لپ‌تاپ، از تفاوت‌های SSDها و HDDها یا همان Hard disk drive برایتان بگوییم.

مصرف انرژی کمتر

هاردهای SSD انرژی کمتری برای کار کردن دارند. میانگین مصرف انرژی این نوع هاردها 2 وات است. در حالی که هاردهای HDD 6 تا 7 وات انرژی مصرف می‌کنند. از طرفی هاردهای SSD با مصرف انرژی کمتر، گرمای کمتری نیز تولید میکنند. اما هاردهای HDD اینطور نیستند.

سرعت دسترسی به اطلاعات

سرعت دسترسی اطلاعات هاردهای SSD بسیار بالاتر از است.

مقاومت در برابر لرزش

هاردهای HDD یک قطعه متحرک و بسیار حساس به نام هد یا پلتر دارند. این قطعه بسیار حساس است و با هر لرزش و تکانی امکان آسیب دیدن آن وجود دارد. اما هاردهای SSD اینطور نیستند. زیرا برای ساخت این هاردها از تکنولوژی NAND استفاده شده است. با وجود این تکنولوژی هارد SSD نیازی به هد ندارد و به این صورت در برابر هرگونه لرزش یا آسیب مقاوم‌تر از هارد HDD است.

میزان سروصدا

از آنجا که هارد SSD قطعه متحرک هد را ندارد، سر و صدایی نیز تولید نمیکند. اما هارد HDD اینطور نیست و سر و صدای زیادی تولید می‌کند.

قیمت

قیمت هارد SSD بیشتر از هارد HDD است.

سرعت باز کردن اطلاعات

هاردهای SSD در حدود 30 درصد سریعتر از هاردهای HDD فایلها را باز میکنند* با همه این تفاسیر باید به میزان اهمیت نصب SSD بر روی لپ‌تاپ پی برده باشید. هاردهای SSD بسیار بهتر و کاربردی‌تر از هاردهای HDD هستند. البته، هزینه هاردهای SSD بیشتر از  هاردهای HDD است. اما پرداخت هزینه بیشتر برای این هاردها کاملا عاقلانه است.

نصب هارد SSD بر روی لپتاپ کار درستی است؟

در پاسخ به این سوال با اطمینان می‌گوییم بله، هاردهای SSD تاثیر بسیار بزرگی بر عملکرد لپ‌تاپ‌ها دارند. استفاده از این نوع هاردها مزیت بسیار زیادی برای لپ‌تاپ دارد. البته باید توجه داشته‌ باشید نوع هارد شما با سیستمتان هماهنگ باشد. برای مثال اگر ویندوز لپ‌تاپ‌‌تان xp است، هارد SSD روی آن جوابگو نیست. همچنین، برای نصب هارد SSD لپ‌تاپ باید دارای رابط SATA باشد. پس حتما قبل از نصب هارد SSD به خوبی شرایط سیستم‌تان را بررسی کنید.

جایگزین SSD به جای هارد دیسک قبلی

در این روش با باز کردن قسمت پشتی سیستم و جدا کردن باتری، هارد دیسک قبلی را از لپ‌تاپ جدا می‌کنند و SSD را به جای آن نصب می‌کنند. بعد از انجام این‌کار دوباره سیستم را روشن می‌کنند و ویندوز و انواع برنامه‌های موردنیاز خود را بر روی آن نصب می‌کنند.

استفاده از براکت هارد یا Caddy

در روش دوم نیازی به خارج کردن هارد قبلی از روی سیستم نیست. در روش دوم با استفاده از ، هارد SSD را روی لپ‌تاپ نصب می‌کنند. برای انجام این شیوه ابتدا مبدل هارد را که براکت هارد یا Caddy نام دارد، در داخل درایو نوری CD/DVD لپ‌تاپ قرار می‌دهند؛ سپس ویندوز را روی SSD نصب می‌کنند.

در این روش شما نیازی به خارج کردن هارد قبلی ندارید اما دیگر نمی‌توانید از درایو نوری CD/DVD استفاده کنید. این موضوع ممکن است کمی آزاردهنده باشد. البته این شیوه نصب SSD بسیار آسانتر از روش اول است.

آیا نصب هارد SSD روی لپتاپ، در کنار هارد سیستم کار درستی است؟

همانطور که پیش از این گفتیم دو روش برای نصب هاردهای SSD بر روی لپ‌تاپ وجود دارد. در روش اول باید هارد اصلی لپ‌تاپ از داخل آن خارج شود، اما در روش دوم نیازی به این کار نیست. زیرا می‌توان به راحتی هارد SSD را در کنار هارد اصلی نصب کرد.

انجام روش دوم بسیار ساده است؛ حتی خود کاربر نیز بدون کمک هیچ متخصصی می‌تواند آن را انجام دهد. با این حال معایب این‌ کار نیز مانند مزیت‌هایش بزرگ هستند. برای اینکه بتوانید هارد SSD را بدون خارج کردن هارد ،HDD داخل لپ‌تاپ نصب کنید باید از براکت هارد استفاده کنید. از آنجا که براکت‌ هاردها نیز در درایو نوری لپ‌تاپ قرار می‌گیرند، ممکن است بعدها برای شما مشکلاتی ایجاد شود.

اگر میزان استفاده شما از درایو نوری CD/DVD لپ‌تاپ زیاد است، نباید از این شیوه استفاده کنید. زیرا با نصب SSD بر روی درایو نوری CD/DVD، بعدها دیگر نمی‌توانید از درایو استفاده‌ای داشته‌ باشید. پیشنهاد ما به شما این است که روشی را انتخاب کنید که متناسب با شرایط شما باشد.

هزینه نصب SSD روی لپتاپ

به طور کلی هزینه نصب SSD بر روی لپ‌تاپ زیاد است. با این حال نمیتوان قیمت دقیقی برای آن بیان کرد. زیرا این قیمت به عوامل مختلفی مثل برند هارد SSD، حجم آن، روش نصب آن بر روی لپ‌تاپ و غیره بستگی دارد. این موضوع را بدانید که نصب SSD روی لپ‌تاپ هر چقدر هم که باشد، ارزش پرداخت دارد. زیرا بعدها از تاثیر عالی این قطعه بر روی لپ‌تاپتان شگفت‌زده خواهید شد.

راه اندازی اس اس دی و نکات ضروری که باید بدانید

اس اس دی به عنوان یکی از جدیدترین حافظه‌های دنیای فناوری است که توانسته جایگاه بسیار مناسبی در میان تجهیزات ذخیره‌کننده داشته باشد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که اس اس دی مورد مد نظرتان را خریداری نموده و حال به دنبال نصب و راه اندازی اس اس دی هستید پیشنهاد می‌کنم این مقاله را از دست ندهید و تا پایان با همراه باشید.

که به اشتباه رایج کاربران در بازار آی تی به عنوان هارد از آن یاد می‌شود یک حافظه‌ای است که دارای قطعات مکانیکی نیست و همین موضوع تفاوت اصلی میان اس اس دی و هارد دیسک است.

از همین حیث ما اس اس دی را به عنوان حافظه می‌شناسیم ولی به دلیل سرچ فراوان کلمه هارد اس اس دی از کلمه هارد برای SSD استفاده می‌نماییم ولی این نکته را فراموش نکنیم که اس اس دی یک نوع حافظه بوده ولی عام آن را به عنوان هارد بیان می‌کنند که متاسفانه این کلمه مناسب این نوع حافظ نیست.

حال که متوجه شدیم اس اس دی هارد نیست و یک حافظه است به نحوه نصب، راه اندازی، حمل و نقل و روش استفاده از آن می‌پردازیم.

آموزش نصب اس اس دی

نصب اس اس دی بسیار راحت بوده و دارای پیچیدگی زیادی نیست اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که این کار را با دقت بالا انجام دهید تا بتوانید نصب راحتی را تجربه نمایید.

اس اس دی با انواع‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. بعضی ازآن‌ها به صورت رم هستند ولی دو مدل رایج اس اس دیها: اس اس دی ساتا و اس اس دی M2 است.

تفاوتی که در میان این دو اس اس دی است این است که اس اس دی هایی که دارای درگاه ساتا هستند با تمامی مادر بردها سازگار بوده و اطلاعات را با سرعت 500 مگابایت بر ثانیه منتقل می‌کنند.

نصب  اس اس دی ساتا

براکت اس اس دی:

قبل از نصب اس اس دی به این موضوع توجه داشته باشید که اس اس دیهای ساتا 2.5 اینچی بوده و برای نصب در داخل کیس نیازمند براکت هستند. براکت SSD برای نصب حافظه SSD در محفظه هارد 3.5 اینچی استفاده می شود. البته گفتنی است که در بعضی از کیس‌های حرفه‌ای محفظه‌ای برای نصب اس اس دی در نظر گرفته شده است که در این صورت نیازی به نصب براکت نیست و شما می‌توانید از همان محلی که بر روی کیس تعبیه شده است استفاده نمایید.

در این بخش از نصب و راه اندازی اس اس دی پس از تهیه براکت اس اس دی مراحل نصب را باهم طی می‌کنیم:

1.برای نصب SATA SSD، ابتدا SSD را به براکت وصل می کنیم، سپس SSD و براکت را در یک محفظه اختصاصی هارد دیسک نصب می کنیم و از محکم بودن پیچ اس اس دی اطمینان حاصل می‌نماییم.

2.پس از اطمینان از پایداری حافظه SSD، کابل برق مخصوص را از طریق پورت مربوط به حافظه SSD متصل می کنیم.

3.سپس کابل دیتا (SATA) را به هارد وصل می کنیم.

نصب SSD M2

اس اس دیهای M2 دارای سرعت بیشتری نسبت به اس اس دی‌های ساتا هستند. این نوع SDD‌ها به دلیل مزیت‌هایی نظیر سرعت و ابعاد کوچک‌تر دارای هزینه بیشتری هستند و در مادربردهای با نسل جدید و پیشرفته سازگاری بالایی دارند.

برای نصب SSD روی مادربرد نیاز است که به مدل مادربرد در هنگام خرید اس اس دی M2 توجه داشته باشید. SSD M2 دارای یک درگاه 2 میلی متری بوده و این پورت برای تمامی‌ حافظههای M2 مناسب است.

در این مرحله از نصب و راه اندازی اس اس دی به بخش نصب SSD M2 بر روی مادربرد می‌رسیم و مراحل نصب را باهم بررسی می‌کنیم:

حتما در هنگام نصب حافظه SSD m.2 به شیار پورت m.2 برای رو به رو شدن با اسلات حافظه SSD توجه کنید.

SSD را به آرامی داخل درگاه m.2 فشار دهید.

هنگامی که SSD در جای خود قرار می گیرد، وقتی آن را به سمت پایین فشار می دهید، با شیار پیچ در یک ردیف قرار می گیرد.

در برخی موارد، حافظه SSD بیش از حد با مادربرد است، بنابراین باید از مهره کوپلینگ که در جعبه مادربرد است استفاده کنید.

پیچ مخصوص SSD را ببندید و سفت کنید.

در نهایت کامپیوتر را روشن می کنیم و از وصل بودن حافظه SSD مطمئن می شویم.

تمامی مراحل گفته شده برای نصب SSD بوده و شما می‌توانید از این راهنمای نصب و راه اندازی اس اس برای نصب SSD روی مادربرد‌های قدیمی و یا جدید استفاده نمایید.

نکته : قبل از نصب SSD، مطمئن شوید که مادربرد و یا کیس از حافظه SSD  خریداری شده پشتیبانی می کند.

نصب هارد اس اس دی روی لپ تاپ

هنگامی که هارد دیسک SSD را نصب میکنید، نه تنها ویندوز سریع‌تر روشن و خاموش می شود، بلکه نرم افزارها سریع‌تر اجرا می شوند و سرعت کلی لپ تاپ شما افزایش می یابد.

اگرچه SSD هنوز گران هستند، اما مزایای زیادی مانند سرعت و قابلیت اطمینان و افزایش طول عمر باتری کاربران را تشویق می کند با نصب SSD در لپ تاپ از این مزایا استفاده کنند.

حافظه های SSD از فلش مموری استفاده می کنند که بسیار سریع‌تر از هارد دیسک های قدیمی است. با نصب SSD  روی لپ تاپ بلافاصله دو تغییر اساسی را مشاهده خواهید کرد:

1.سرعت راه اندازی ویندوز

2.افزایش سرعت بالا آمدن نرم افزارها  و سریعتر شدن خواندن اطلاعات.

در این بخش از راهنمای نصب و راه اندازی اس اس دی به بررسی نحوه نصب SSD روی لپ تاپ می‌پردازیم.

دو روش برای نصب اس اس دی بر روی لپ تاپ وجود دارد:

1.      نصب مستقیم اس اس دی بر روی لپ تاپ

این روش هنگامی قابل استفاده است که ما بخواهیم از اس اس دی به عنوان حافظه جایگزین استفاده نماییم.

  1. برای نصب و راه اندازی ابتدا SSD لپ تاپ را خاموش می‌نماییم و باطری را از آن جدا می‌نماییم.
  1. سپس پشت لپ تاپ را باز کرده و هارد قدیمی را جدا کرده و یک SSD جایگزین آن کنید.
  1. بعد از اطمینان از محکم بودن SSD در جای خود پشت لپ تاپ را بسته و آن را روشن کرده و به نصب ویندوز جدید و نرم افزارها و درایور های مورد نیاز بپردازید.

نصب SSD در لپ تاپ با هارد دیسک SATA بسیار متفاوت است. اکنون می توانید از سرعت بالای SSD در لپ تاپ خود لذت ببرید و از آن استفاده کنید. برای دسترسی به اطلاعات هارد دیسک لپ تاپ قدیمی خود، می توانید SATA را به USB تبدیل کنید یا هارد دیسک را داخل یک جعبه هارد 2.5 اینچی قرار دهید و از آن به عنوان هارد اکسترنال استفاده کنید. در این حالت شما می‌توانید از نصب SSD روی لپ تاپ در کنار هارد خودش استفاده نمایید.

1.      نصب  SSD به عنوان هارد دوم

راه دیگری که برای نصب هارد SSD در لپ تاپ وجود دارد، نصب دو حافظه روی لپ تاپ است. این روش اینگونه است که هارد دیسک قدیمی روی لپ تاپ باقی می‌ماند و با استفاده از CADDY لپ تاپ  می‌تواند از دو حافظه به طور همزمان استفاده نماید ,  و به اصطلاح نصب هارد SSD در کنار HDD  لپ تاپ را انجام دهید.

در این روش، با استفاده از نصب اس اس دی به جای درایو نوری CD/DVD لپ تاپ شما دو هارد دیسک خواهد داشت و هارد قبلی دست نخورده باقی می‌ماند. با این عمل HDD Caddy به جای درایو نوری نصب می شود. اگرچه داده‌ها و هارد قدیمی روی لپ تاپ باقی می ماند و ویندوز را می توان روی SSD نصب کرد و از سرعت بالا بهره برد.

تنها نقطه ضعف این روش این است که درایو نوری از لپ تاپ جدا می شود و برای استفاده از CD/DVD باید از DVD رایتر خارجی استفاده کنید یا درایو نوری لپ تاپ را به آداپتور USB متصل کنید.

کدی چیست؟

برای تبدیل هارد دیسک اینترنال به درایو اکسترنال به ابزاری به نام کدی نیاز دارید. برای نصب فقط کافی است که Caddy را با درایو نوری خود جایگزین کنید و به راحتی از آن استفاده کنید.

برای خرید CADDY حتما به نوع لپ تاپ و ابعاد سی دی رام توجه نمایید که با یکدیگر سازگار باشند.

در این قسمت از آموزش نصب و راه اندازی اس اس دی  به بررسی نحوه نصب SSD از طریق کدی می پردازیم. حال پس از آماده سازی CADDY برای جاگذاری به صورت زیر عمل می کنیم:

1.ابتدا اس اس دی را در SDD CADDY نصب کنید.

2.هارد دیسک را با چهار پیچ زیر آن محکم کنید.

3.درپوش بالایی کدی را با پیچ های آن ببندید.

4.دی وی دی رایتر / سی دی رام  یک براکت کوچک در پشت درایو دارند، براکت را باز کرده و به انتهای SDD CADDY منتقل کنید.

5.پیچ  را که کدی را در جای خود نگه می دارد ببندید.

برای تنظیمات بعد از نصب SSD  شما می‌توانید از طریق روش‌های زیر اقدام به راه اندازی اس اس دی نمایید:

1.پارتیشن بندی و نصب ویندوز روی حافظه SSD

نصب ویندوز| راه اندازی اس اس دی

برای این کار کافی است در هنگام نصب ویندوز هارد دیسک را پارتیشن بندی کنید و پس از نصب و راه اندازی ویندوز شروع به ذخیره اطلاعات کنید.

2.راه اندازی اس اس دی از طریق  Disk Management

راه اندازی اس اس دی| راه اندازی اس اس در لپ تاپ

  1. ابتدا Win + X  را فشار دهید تا لیست گزینه های ویندوز نمایش داده شود.

2.حال بر روی گزینه Disk Management کلیک کنید.

3.روی هارد دیسک فعلی خود کلیک راست کنید. این هارد دیسکی است که ویندوز و تمامی فایل های شما روی آن نصب شده است.حالا روی هارد دیسک فعلی راست کلیک کنید. این معمولاً هارد دیسکی است که ویندوز و سایر فایل‌ها در آن قرار دارند و معمولاً درایو C است

در این مرحله باید صدا را کم کنید. خواندن درایو و مشاهده میزان کاهش فضای این مرحله ممکن است کمی طول بکشد. در واقع در این پارتیشن می توانید هارد دیسک را به پارتیشن بندی نشده تقسیم کنید و در نتیجه فضای خالی ایجاد کنید.

4.حالا انتخاب کنید که چند مگابایت را می خواهید کاهش دهید. توجه داشته باشید که اندازه کل مشخص شده پس از کوچک شدن از درایو SSD کوچکتر است. به عنوان مثال، اگر هارد دیسک SSD 250 گیگابایت باشد، اندازه فشرده سازی باید کمتر از 250000 مگابایت باشد.

5.حالا روی گزینه  SHAREK کلیک کنید تا مراحل تکمیل شود.

آموزش کار با اس اس دی

اس اس دی به عنوان مکانی برای ذخیره اطلاعات شناخته می‌شود.کار با اس اس دیها بسیار آسان است و پس از گذراندن مراحل نصب و پیکربندی کافیست تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را در آن کپی و پیست کنید.

نکات مهم در نگهداری از اس اس دی

پس از گذراندن مراحل نصب و راه اندازی اس اس نوبت به بررسی نکات مهم در نگهداری از SSD  می‌رسید. رعایت این نکات مهم سبب افزایش طول عمر اس اس دی شده و شما را از خرید SDD مجدد بی نیاز می‌کند.

نحوه نگهداری از اس اس دی M2

  1. هرگز SSDM2 را با دست خیس روی برد قرار ندهید. همانطور که میدانید اتصال کوتاه با فلزات یا مایعات باعث می شود قسمتی از برد محصول به قسمت دیگر متصل شود و این اتصال باعث سوختن SSD و در نهایت معیوب شدن آن می شود.
  2. برای دریافت بیتکوین از SSDM2 استفاده نکنید.
  3. هرگز این محصول را به طور کامل فرمت نکنید.
  4. اس اس دی M2 خود را تا آخر پر نکنید.

نحوه نگهداری از اس اس دی ساتا

  1. برخی از اس اس دیها نسبت به برق گرفتگی و آسیب فیزیکی حساس هستند، در صورت استفاده از این محصولات، آنها را در معرض شرایط نامناسب قرار ندهید.
  2. برای جلوگیری از آسیب فیزیکی به این نوع اس اس دی، لطفاً هنگام نصب آن را به درستی در سیستم قرار دهید.
شرایط گارانتی
  •  گارانتی فقط شامل کالایی است که دارای برچسب هولوگرام و شماره سریال باشد.
  •  لوازم جانبی کالا شامل کابل، آداپتور، کابل‌های تبدیل و… شامل گارانتی نمی‌باشد.
  •  این شرکت در قبال اطلاعات شخصی داخل حافظه هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت.
  •  کالایی که تولید آن متوقف یا در انبار موجود نباشد، با مدل دیگری تعویض خواهد شد و مبلغ مابه التفاوت لحاظ خواهد شد.
شرایط انتقضای گارانتی
  •   مخدوش بودن هولوگرام و شماره سریال
  •  در صورت وقوع هر کدام از موارد زیر و تشخیص آن توسط کارشناس فنی( تشخیص اولیه و ثانویه) کالا فاقد گارانتی می‌باشد و در صورت امکان، تعمیر و هزینه آن از مشتری اخذ می‌گردد. ( زنگ زدگی، تغییر رنگ، ریخته شده مایعات، آسیب دیدگی ناشی از نوسانات برق، ایرادهای فیزیکی و ظاهری، بروز اشکالات فنی، تعمیر کالا توسط افراد غیر مجاز)
  • در صورت بروز اشکال در زیر ساخت‌های مخابراتی فیلترینگ و قطع شدن پورت‌ها و… این شرکت هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت.

جمع بندی

نصب SSD در لپ تاپ و کامپیوتر سختی های خود را دارد. در این فرآیند اولین قدم انتخاب یک SSD مناسب است. از طرفی باید از قابلیت نصب SSD در لپ تاپ یا کامپیوتر مورد نظر و سازگاری آن با آنها اطمینان حاصل کنید. مرحله دوم کپی و انتقال داده ها از جمله سیستم عامل به دیسک مقصد است. در نهایت باید یک SSD را در لپ تاپ و کامپیوتر خود نصب کنید.

دکمه بازگشت به بالا