اقتصادیفعالان کسب و کار

انواع لامپ در تابلوهای تبلیغاتی را بشناسید

معرفی انواع لامپ در تابلو‌های تبلیغاتی و لایت باکس

در عصر جدید، تمامی‌ ابزار‌ها به وسیله فناوری‌‌های روز دنیا زیباتر و چشم نوازتر شده‌اند و با استفاده از روش‌‌های دیجیتالی باعث آسان‌تر شدن کار‌ها شده‌‌‌اند. تابلوسازی نیز از این امر مستثنی نیست و هر روز تابلو‌های تبلیغاتی مدرن و جدیدی به بازار ارائه می‌شود. یکی از موثرترین عواملی که باعث زیباتر شدن تابلو‌های تبلیغاتی شده است تحت عنوان تابلو اداره‌ها، تابلو فروشگاه‌ها و سایر تابلو‌های دیگر از انواع لامپ‌ها مانند ال‌‌‌ ای دی یا اس ام دی استفاده می‌کنند. بکار بردن لامپ‌‌های اس ام دی باعث درخشندگی و زیبایی بیشتر تابلو‌های تبلیغاتی شده است که نمای ساختمانی که تابلو در آن مکان نصب شده است را زیباتر نشان می‌دهد.

تابلو لایت باکس دو طرفه‬‎ |ساخت لایت باکس تبلیغاتی

انواع لامپ در تابلو‌های تبلیغاتی

به صورت کلی تابلوسازی تهران لایتباکس کلاً برای ساخت تابلو‌های تبلیغاتی از چهار مدل لامپ استفاده می‌کنند. از جمله:

  • لامپ ال ‌‌‌ای دی
  • لامپ فلورسنت
  • لامپ اس ام دی
  • لامپ نئون

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد. جهت اجاره تابلو های تبلیغاتی نیز می توانید با ما تماس بگیرید.

۱. لامپ ال‌‌‌ای دی

در صنعت تابلوسازی به ویژه تابلو‌های تبلیغاتی که از حروف برجسته استفاده می‌شود مانند تابلو نئون پلاستیک، تابلو پیکسلی، تابلو وکیوم، تابلو پولکی و تابلو چلنیوم در اصفهان نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. به صورت کلی می‌توان به تابلوهایی که با لامپ‌‌های ال ‌‌‌ای دی که به شکل نواری در ریسه‌ها و پک‌‌های متراژی ۵ یا ۱۰ در انواع و رنگ‌‌های مختلفی به صورت پشت چسب‌دار با رویه پلاستیکی ضد آب، به بازار عرضه می‌شود.

نکات قابل توجه در زمان خرید این ال ‌‌‌ای دی‌ها، مقدار لومن، CCT، CRL دمای رنگ یا CCT شاخص رنگ در زیر نور CRL‌‌‌ اندازه و تعداد ال‌‌‌ ای دی‌ها و ولتاژ برق مصرفی می‌باشد که در زمان خرید می‌باید دقت کافی داشته باشید. ال‌‌‌ ای دی‌‌های که به شکل مدل ریسه‌‌‌ای است براساس نوع چسب، نوع رنگ، کیفیت برند، میزان ضد آب، مقدار مس بکار رفته، نوع پوشش استریپ در مدل‌‌های مختلفی عرضه می‌شود.

ال‌‌‌ای دی‌‌های ریسه‌‌‌ای یا استریپ ال ‌‌‌ای دی از یک مدار منعطفی است که لامپ‌‌های ال‌‌‌ ای دی بر روی آن مونتاژ می‌شوند که به صورت چسب‌دار و بدون چسب برای تزیینات فضای داخلی، اعمال نور مخفی، نورپردازی و تابلو سازی بکار می‌روند که به چند نمونه از آن‌هااشاره می‌کنیم:

ال‌‌‌ ای دی‌‌های ریسه‌‌‌ای رنگی با امکان آدرس دهی

در این روش هر ال‌‌‌ ای دی امکان تولید رنگ‌‌های مختلف را‌دارد و‌دارای چیپ یا آی سی کنترل شده رنگ است که تمامی‌ آن‌ها امکان آدرس دهی را‌دارند و می‌توان با کنترلر حرکت‌‌های نوری متنوعی را در مسیر ریسه انجام داد تا سرعت نورپردازی در آن‌ها۳۰ فریم در ثانیه است با اساس حرکات نوری نرم و روان بدون پرش را نشان می‌دهد. برای نصب آن‌ها نیاز به یک منبع تغذیه با ولتاژ ۱۲ یا ۲۴ ولت است که از طریق جریان مستقیم تامین می‌شود.

ال‌‌‌ ای دی‌‌های خطی یا شاخه‌‌‌ای

این دست از لامپ‌‌های ال‌‌‌ای دی نسل بعدی از ال‌‌‌ ای دی‌‌های نواری هستند که‌ دارای بدنه‌ی آلومینیومی‌می‌باشند و فاقد انعطاف هستند که شامل قسمت‌‌های مجزا مانند ال‌‌‌ ای دی‌‌های نصب سطحی، برد مدار چاپی آلومینیومی‌ و مدار تنظیم ولتاژ‌‌‌ای ای دی هستند.

ال‌‌‌ ای دی‌‌های ریسه‌‌‌ای رنگی فاقد آدرس دهی

در این نمونه از ال‌‌‌ ای دی‌ها تمامی‌آن‌ها حداقل یک آدرس‌ دارند که به یک رنگ قرمز، سبز، آبی و نارنجی می‌باشند و به صورت خطی یا نواری با قابلیت آدرس دهی می‌باشند.

۲. لامپ فلورسنت

این لامپ در انواع مختلف در بازار موجود است اعم از:

  • الکترود
  • فاقد الکترود
  • کم مصرف

فلورسنت‌ ترایبند

در صنعت تابلوسازی از لامپ‌‌های فلورسنت برای نورپردازی تابلو فلکسی، بیلبورد، بنر و به صورت کلی از تابلوهایی استفاده می‌شود که در تولید آن‌ها از حروف برجسته استفاده نمی‌شود که به شکل چاپی به نمایش گذاشته می‌شود و به عنوان تبلیغات محیطی در برابر دید اعوام قرار می‌گیرند و برای نور آن‌ها در هنگام شب برای دیده شدن، در دو سمت آن‌ها از لامپ‌ها فلورسنت استفاده می‌شود. اجزای تشکیل دهنده لامپ‌‌های فلورسنت از قبیل الکترود، حباب‌‌های خارجی و داخلی پوشیده شده از فسفر، گاز جیوه است.

حباب‌‌های لامپ‌‌های فلورسنت با گاز بخار جیوه با فشار کم پر شده که در اثر تخلیه الکتریکی در گاز بخار جیوه، نور ماورا بنفش و تا حدودی نور سبز و آبی با توجه به فعل و انفعالات شیمیایی و فشار گاز انتشار می‌یابد که با توجه به برخورد با لایه پوشش داخلی فلورسنت به نور مرئی تبدیل می‌شود.

قیمت لامپ‌‌های فلورسنت

قیمت لامپ‌‌های فلورسنت براساس نوع مدل آن‌ها و کشور تولیدکننده مشخص می‌شود. انواع متفاوتی از لامپ‌‌های فلورسنت مانند لامپ‌‌های فلورسنت شیشه‌‌‌ای T8،T10 لامپ‌‌های فلورسنت آلومینیومی‌ و لامپ‌‌های فلورسنت مهتابی به بازار ارائه شده است که هر کدام از آن‌ها کاربرد‌های مختلفی‌ دارند و می‌توان آن‌ها را در تابلو‌های متفاوتی استفاده کرد.

۳. لامپ اس ام دی

لامپ‌‌های اس ام دی از نمونه روشنایی‌‌های تزیینی است که با نام اس ام دی است که برای مصارف مختلف مانند نورپردازی نمای ساختمان، نورپردازی ادارات و سالن‌‌های همایش، نورپردازی باغچه و باغ، صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اس ام دی‌ها، ال‌‌‌ ای دی‌‌های توسعه یافته که توسط لحیم کاری بدون استفاده از سوراخ بر روی برد نصب می‌شود و نسبت به ال‌‌‌ ای دی‌ها براق‌تر و پرنورتر هستند، همچنین از کیفیت بالاتری برخوردار می‌باشند. ساختار کلی لامپ‌‌های اس ام دی به این صورت است که از دو یا چند پایه برای لحیم کاری ساخته شده است بر روی یک پد مخصوص که توسط مس یا آلیاژ‌های دیگر که امکان انتقال دهی حرارت را‌دارند لحیم می‌شوند جنس پد و مس مصرفی در کیفیت و طول عمر لامپ‌ها بسیار موثر است.

اجزای به کار رفته در تولید لامپ‌‌های اس ام دی شامل بدنه لامپ، درایور لامپ اس ام دی یا مدار یکسوکننده و برد لامپ اس ام دی است که معمولا از جنس آلومینیوم، سرامیک یا پلاستیک فشرده است.

قیمت لامپ‌‌های اس ام دی

این نوع لامپ‌ها یک نمونه از لامپ‌‌های ال‌‌‌ ای دی است که به روش‌‌های مختلفی اجرا می‌شوند و هر کدام از آن‌ها بر اساس نوع فلز و جنس آن همچنین نوع لامپ در قیمت‌‌های مختلفی عرضه می‌شوند.

۴. لامپ نئون

لامپ نئون در تابلوسازی مانند مهتابی عمل می‌کند که روش‌‌های اجرایی متفاوتی در مقایسه با لامپ‌‌های رشته‌‌‌ای‌ دارد و اجزای تشکیل دهنده‌ی آن‌ ترانس، غلاف شیشه ای، گاز نئون، استارتر و مواد شیمیایی افزودنی است متدی که برای روشنایی آن استفاده می‌شود تخلیه گاز است.

این نوع لامپ‌ها به صورت شیشه‌‌های خام از بازار تهیه می‌شوند. در مرحله‌ی بعدی در کارگاه تابلوسازی در طول فرایند حرارت دهی به اشکال هندسی مورد نظر تبدیل می‌شوند و مجدد با گاز نئون اشباع شده و بعد از آن یونیزه شده طبق جریان الکتریکی، از خود نور تولید می‌کنند. نور تولید شده از طریق لامپ‌ها تولید می‌شود بر اساس گازی که در داخل آن پر می‌شود به رنگ‌‌های متفاوتی نمایش داده می‌شود.

تنظیم کردن جریان الکتریکی لامپ‌‌های نئون از طریق‌ ترانس صورت می‌پذیرد. هنگامی‌ که لامپ‌‌های نئون روشن می‌شود‌ ترانس جریان داخل گاز را تنظیم می‌کند تا مقدار نور ایجاد شده ثابت نگه داشته شود.

چگونگی کارایی لامپ‌‌های نئون

هنگامی‌ که کلید روشن شدن لامپ‌‌های نئون فشار داده می‌شود بین دو الکترود موجود در استارتر، اختلاف ولتاژ ۲۲۰ ولتی ایجاد می‌گردد که این اختلاف باعث یونیزه شدن گاز موجود در غلاف شیشه‌‌‌ای لامپ‌ها شده و جریان الکتریسیته از داخل گاز عبور داده می‌شود.

چگونگی کارایی لامپ‌‌های نئونبا روش جریان الکتریکی، گاز نئون و تیغه بی متال L گرم می‌شود و با توجه به گرمای تولید شده خم می‌گردد که در اثر خم شدن آن‌ها دو الکترود به یکدیگر می‌چسبند با این عملکرد رشته‌‌های فلزی سر لامپ‌ها که فیلامان نام‌ دارد که در جریان استارتر و چوک واقع شده است، رنگ سرخی‌ دارد که با سرخ شدن فیلامان‌ها، الکترون‌‌های سطحی آن‌ها از آن به بیرون پرتاب می‌شد که در نهایت منجر به یونیزه شدن گاز‌های احاطه شده در طرفین می‌شود. به همین علت تیغه‌‌های بی متال استارتر در دو طرف آن حالت اتصال کوتاه را به خود می‌گیرند که ولتاژ آن‌هابه صفر می‌رسد، گاز نئون داخل استارتر یونیزه نمی‌شود.

در نتیجه باعث می‌شود که تیغه‌‌های بی متال سرد شود در این حالت به دلیل ویژگی خودالقایی سلف، ولتاژ لحظه‌‌‌ای بسیاری مابین ۷۵۰ تا ۱۶۰۰ ولت تولید شده که باعث یونیزه کردن بخار جیوه داخلی لامپ می‌شود. سپس جریان در داخل لامپ برقرار می‌شود. به علت این که لامپ از مواد فلورسانس اشباع شده، عبور جریان باعث برخورد الکترون‌ها به جدار داخلی لامپ شده و نور تولید می‌شود. در این شرایط جریان افزایش می‌یابد و ولتاژ اضافی آن در دو سر چوک کاهش می‌یابد.

قیمت لامپ‌‌های نئون

قیمتی که برای لامپ‌‌های نئون در نظر گرفته شده است بر اساس نوع لامپ‌ها، گاز منتشر شده در داخل آن و جنس شیشه‌‌های خامی‌ که در تولید حروف برجسته استفاده می‌شود، مشخص می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا