اقتصادیفعالان کسب و کار

یادگیری اصولی سئو

آموزش سئو

رشد یک وبسایت زمانی میسر است که بتوان همسو با الگوریتم های موتورهای جست و جو گام برداشت. اینجاست که اهمیت آموزش سئو که همان شناخت ساز و کارهای بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جوست، هویدا می شود. فراموش نکنیم که بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو به سادگی رخ نمی دهد و میباست به تمامی وجوه سئو مسلط شد. بر همین مبنا بهره گیری از آموزش های سئو که می تواند شما را با تمامی بخش های بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو آشنا سازد، گامی در جهت رشد وبسایت شماست.

دوره آموزش سئو

آموزش قدم به قدم

اگر به فکر آموزش سئو هستید و رویای رسیدن به صفحه اول موتورهای جستجو مخصوصا گوگل شما را قلقلک می‌دهد، به جای درستی آمده‌اید. اصلا این مطلب مخصوص شماست تا به سه قسمت مهم برای موفقیت در فروش، رشد و دیده شدن هر چه بیشتر برسید. برخی از افراد بر این باورند تنها اینکه سایت داشته باشند، کسب و کار خود را آنلاین کرده‌اند و مشتری است که از در و دیوار به سمت آنها روانه می‌شود.

اما زهی خیال باطل! چه بسیار سایت‌هایی که طراحی شدند و در قعر نتایج جستجوی گوگل ماندند و هیچ پیشرفتی نکردند. برای موفقیت در فروش و کسب و کارهای اینترنتی علاوه بر توجه به کاربران، دوستی با گوگل نیز اهمیت فوق العاده‌ای دارد. بخاطر همین مثلث سئو به وجود آمده تا به جنبه‌های مختلف: توجه به نوع محتوای تولید شده، لینک سازی مطالب و توجه به موارد فنی که هر بخش علم و همچنین تکنیک‌های مربوط به خود را دارد.

اهمیت سئو برای کسب و کارها چه می تواند باشد؟

فرض کنید شبانه روز وقت گذاشتید و سایت خود را زیبا و پر از محتوا آماده کردید ولی دیدید یک جای کار می‌لنگد! آن هم یک جای مهم یعنی بازدید. تا به خودتان بیایید می‌بینید چقدر خسته و ناراحت هستید. شما که چیزی کم نگذاشتید! اما دریغ از بازدید! دریغ از توجه کاربران! دریغ از فروش و … اینجاست که شما نکته مهمی را نادیده گرفته‌اید و آن هم دقت به موتورهای جستجو! چرا که باید علاوه بر محتوای کاربرپسند، توجه موتور جستجو مخصوصا گوگل را به سایت خود جلب کرده و بگویید سایت من ارزشمند دریافت نمره بالاست، پس به کاربران نشان بده! حالا که گوگل سایت شما را ببیند و به کاربران درستی که دقیقا به دنبال شما می‌گردند، نشان دهد، تازه اول ماجراهای خوب و خوش است.

  • افزایش درآمد به صورت نجومی: دیگر تنها با تبلیغات حضوری نمی توان معروف شد و درآمد را افزایش داد! بلکه لازم است جلوی چشم افراد بیشتری باشید.
  • ایجاد ارتباط بهتر با مشتریان: وقتی سئو بدانید، بیشتر کاربرانتان را خواهید شناخت. چرا که بیشتر متوجه می شوید آنها به دنبال چه چیزهایی هستند و محبوبشان می‌شوید.
  • سرمایه گذاری اساسی: درست است که سئو و آموزش تکنیک‌های آن می‌تواند زمانبر و هزینه‌بر باشد اما در طولانی مدت هزینه تبلیغات شما را کاهش داده و می‌تواند شما را به یک برند دوست‌داشتنی تبدیل کند.
  • رتبه اول مساوی اعتماد بیشتر: با آموزش اصولی سئو می‌توانید جایگاه بهتر خود را به دست آورده و آن را حفظ کنید. در این صورت کاربران به نفرات برتر بیشتر اعتماد می‌کنند.

با این نوع نگاه به سئو می‌توانید کسب و کار خود را متحول کرده و به جایگاه مطلوبی برسید که اول محبوب گوگل باشید و از آن به بعد هم در دل کاربرانتان جا شوید.

چرا آموزش سئو اینقدر مهم است؟

ممکن است شما سایتی داشته باشید و این سوال برایتان پیش بیاید که آموزش سئو بهتر است یا برون سپاری پروژه مفیدتر است؟ البته که هر دو اما اینکه چه موقع از کدامیک استفاده شود، در ادامه اهمیت آموزش سئو را برای شما توضیح خواهیم داد.

  • نقش آموزش سئو در زمینه کسب درآمد از طریق پروژه‌های سئو: اگر به دنبال شغل پردرآمد باشید می‌توانید با آموزش سئو، در این زمینه فعالیت کرده و از طریق فریلنسری یا استخدام در شرکت‌های معتبر، کسب درآمد کنید.
  • نقش آموزش سئو در زمینه کسب درآمد از طریق افزایش فروش سایت خود: اگر سایت دارید و می‌خواهید خودتان باعث پیشرفت و توسعه سایت، افزایش آمار بازدید و در نتیجه فروش بیشتر آن شوید، آموزش سئو اولین قدم برای رسیدن به این هدف است. بنابر این لازم است با اصول و مفاهیم و همچنین تکنیک‌های به روز آشنا شده و دست به کار شوید.
  • نقش آموزش سئو در زمینه برون سپاری سایت به افراد حرفه‌ای: اگر فرصت این را ندارید که سئوی سایتتان را انجام دهید معقول است که آن را به افراد حرفه‌ای در این زمینه بسپارید. با آموزش سئو، بهتر می‌توانید سئوی سایت خود را به دیگران بسپارید چرا که معیارهای علمی و فنی بیشتری برای ارزیابی مجری خواهید داشت و از به دام افتادن در تله افرادی که ادعای سئو دارند در امان خواهید بود.

آموزش سئو؛ مسیر آموزش سئو رایگان از پایه تا حرفه‌ای + بهترین منابع یادگیری سئو

آموزش سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو در ابتدا شاید کار سخت و طاقت‌فرسایی به نظر برسد اما مسلط شدن به سئو، امری کاملاً شدنی و قابل دستیابی است؛‌ فقط باید از منابع به‌روز و درست استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید که آموزش سئو از پایه را از کجا باید شروع کنید و نمی‌دانید چطور اولین قدم‌ها را برای تبدیل شدن به یک کارشناس سئو بردارید، با ما همراه باشید تا نقشه راه یادگیری سئو را با هم ببینیم و با بهترین منابع یادگیری SEO آشنا شویم.

قدم اول

آشنایی با اصول اولیه و واژگان سئو

قدم دوم

نحوه کار موتورهای جستجو و تجربه کاربری

قدم سوم

آشنایی با انواع سئو و فاکتورهای رتبه بندی

قدم چهارم

آشنایی با ابزارها و نحوه تحلیل وضعیت سایت

قدم پنجم

تحقیق کلمات کلیدی و تحلیل رقبا

قدم ششم

بازاریابی محتوایی و سئو محتوا

قدم هفتم

استراتژی های حرفه ای سئو

قدم هشتم

تمرین، تکرار و به‌روز ماندن

قدم نهم

مکمل های سئو؛ سئو را قورت دهید!

قدم دهم

بهترین منابع یادگیری سئو

تعریف سئو

سئو (SEO) کوتاه شده عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. در واقع به چرخه بهینه سازی سایت با هدف بهبود رتبه در صفحه نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجو، سئو می‌گوییم. شاید این تعریف را به اشکال مختلف زیاد دیده باشید اما واقعیت این است که این تعریف دیگر چندان درست و صادق نیست.

اینکه ما باید سایت را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنیم کاملاً درست است اما نباید فراموش کنیم که رسالت موتورهای جستجو چیست. رسالت موتورهای جستجو این است که نتایج به‌روز، مفید و مرتبطی را با آنچه کاربران جستجو کرده‌اند، نمایش دهند.

رسالت موتورهای جستجو

موتورهای جستجو به دنبال ایجاد تجربه‌ای عالی برای کاربران خود هستند و این دقیقاً همان چیزی است که ما هم باید به دنبال آن باشیم. یعنی ما باید استانداردها و چهارچوب‌های موتورهای جستجو را رعایت کنیم (سایت را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنیم) اما تمرکز اصلی ما باید بر روی بهبود تجربه کاربری بازدیدکنندگان باشد؛

این همان کلید موفقیت در چرخه سئو است. اگر دقت کرده باشیم، ما از کلمه «چرخه» استفاده کردیم چون سئو فرایندی بی‌پایان است و در آن، از استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها و تکنیک‌های زیادی استفاده می‌کنیم تا سهم بازار بیشتری را از آن خود کنیم.

آموزش سئو و هر آنچه که باید از روش‌های بهینه سازی موتورهای جستجو بدانید، در تنها یک صفحه امکان‌پذیر نیست. اما می‌توان مسیری منطقی و درست برای یادگیری سئو تعریف کرد؛ پس همراه ما باشید تا با این مسیر بهتر آشنا شویم.

1. یادگیری اصول اولیه سئو و آشنایی با واژگان و اصطلاحات سئو​

در قدم اول یادگیری سئو لازم است که شما با اصول اولیه سئو آشنا شوید و چیستی آن را درک کنید. در سئو، ما چهارچوب مشخصی نداریم و تقریباً تمام آنچه از سئو می‌دانیم، از طریق تجربیات برتر (Best Practices) و بر اساس همبستگی به دست آمده است. پس جای تعجب نیست اگر به شما بگوییم این حوزه پر است از باورهای اشتباه؛ باورهایی که به خاطر نبود چهارچوبی مشخص شکل گرفته‌اند و اجرای آن‌ها ممکن است به سئو سایت شما ضربه زیادی وارد کند.

این بسیار مهم است که با درکی درست و اصولی یادگیری سئو را شروع کنید و در مسیر آموزش سئو، به هر کسی نباید اعتماد کنید. در این قدم، همچنین لازم است که با واژگان و اصطلاحات سئو هم آشنا شوید تا اگر در قدم‌های بعدی با واژه‌های تخصصی حوزه سئو روبرو شدید، دچار سردرگمی نشوید. برای یادگیری مبانی سئو و آشنایی با واژه‌های تخصصی سئو از لینک‌های زیر استفاده کنید.

سئو چیست

سئو به مجموعه اقداماتی که انجام می‌دهیم تا حضور ما در موتورهای جستجو پررنگ‌تر شود و صفحات سایت ما رتبه‌های بالاتری در نتایج این موتورهای جستجو کسب کنند به‌طوری‌که حضور ما در نهایت به رفع نیاز مشتری و خلق تجربه‌ای مثبت برای او منجر شود.

اصطلاحات سئو

در هر حوزه کاری، ما از واژگان به‌خصوصی استفاده می‌کنیم که مختص به همان حوزه است؛ طبیعتاً سئو هم از این قاعده مستثنا نیست و دارای واژگان و اصطلاحات مختص به خودش است. پس واژه نامه سئو شامل تمام واژگان تخصصی و عمومی حوزه سئو است.

2. یادگیری نحوه کار موتورهای جستجو، الگوریتم ها و درک اهمیت تجربه کاربری​

بعد از آشنا شدن با مبانی سئو و درک ماهیت آن، آموزش سئو را با یادگیری نحوه کار موتورهای جستجو ادامه می‌دهیم. آشنایی با نحوه کار موتورهای جستجو و الگوریتم‌های آن‌ها باعث می‌شود ما با استانداردهای موتورهای جستجو آشنا شویم و از هر الگوریتم به نفع خودمان استفاده کنیم. تجربه کاربری هم از مباحث پایه‌ای سئو است که مخصوصاً در چند سال اخیر، اهمیت آن بسیار زیاد شده است. برای آشنایی با نحوه کار موتورهای جستجو و الگوریتم‌های آن‌ها، از منابع زیر استفاده کنید.

نحوه کار موتور جستجو گوگل

بخش زیادی از اقداماتی که در چرخه سئو انجام می‌دهیم، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. پس طبیعتاً یادگیری اینکه موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند، به ما کمک می‌کند که سایت خودمان را بهتر برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنیم و بدانیم اولویت و اهمیت کدام اقدامات بیشتر از دیگری است.

الگوریتم های گوگل

هر کدام از موتورهای جستجو، از الگوریتم‌های به‌خصوصی برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کنند. ما موتور جستجوی گوگل را به‌عنوان نماینده انتخاب کردیم و مهم‌ترین الگوریتم‌های آن را معرفی کردیم تا با درک درست از آن‌ها بتوانیم سایت را مطابق چهارچوب‌های گوگل بهینه سازی کنیم و سایت را رشد دهیم.

اهمیت تجربه کاربری در سئو

ما چرخه سئو را اجرا می‌کنیم تا دِل موتورهای جستجو را به دست بیاوریم اما برای به‌دست‌آوردن دِل کاربران و مشتریان باید چه کار کنیم؟ باید تجربه‌ای مثبت برای آن‌ها ایجاد کنیم؛ درست همان کاری که موتورهای جستجو برای کاربران خود انجام می‌دهند. موفقیت در سئو بدون ایجاد تجربه‌ای مثبت برای کاربر، کار را سخت‌تر می‌کند.

3. آشنایی با انواع سئو و فاکتورهای رتبه بندی​ سایت

اقدامات سئو در نهایت به منظور بهینه سازی برای موتورهای جستجو و بهبود تجربه کاربران انجام می‌شود.  پس چرا ما سئو را دسته‌بندی می‌کنیم و برای آن نوع تعریف کردیم؟ جواب بسیار ساده است؛ برای اینکه چرخه و فرایند سئو را راحت‌تر کنیم و بهتر متوجه شویم در هر مرحله باید چه اقدامی را انجام دهیم.

چیزی که لازم است در فرایند آموزش سئو بدانید، این است که زیرمجموعه‌های سئو، فرایندهای متفاوتی از هم نیستند بلکه فقط سئو را به چند بخش تقسیم کردیم تا فرایندهای پیچیده را ساده‌تر و مدیریت آن‌ها را آسان‌تر کنیم. به صورت کلی، دو دسته‌بندی برای تقسیم سئو وجود دارد که عبارت‌اند از:

سئو کلاه سفید (White Hat SEO)

شامل تکنیک‌های استاندارد و اصولی است که مطابق با چهارچوب‌های موتورهای جستجو هستند و برای جذب رضایت کاربر انجام می‌شوند.

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)

شامل تکنیک‌هایی است که با قوانین و چهارچوب‌های موتورهای جستجو مغایرت دارند و با قصد فریب موتورهای جستجو انجام می‌شوند.

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)

همان سئو کلاه سیاه است اما در آن از تکنیک‌هایی استفاده می‌شود که ریسک پایینی دارند یا گوگل فعلاً قادر به تشخیص آن‌ها نیست.

سئو داخلی (On Page SEO)

شامل اقداماتی است که با هدف بهینه سازی موارد داخل صفحات سایت انجام می‌شود؛ مواردی مانند متن‌ها، تصاویر، لینک‌ها، آدرس صفحات، منوها، دسته‌بندی‌ها، تگ‌های HTML، متادیتاها و…

سئو تکنیکال (Technical SEO)

شامل اقداماتی است که با هدف بهینه سازی موارد فنی سایت انجام می‌شود، مواردی مانند بهبود ساختار سایت و تجربه کاربری، افزایش سرعت صفحات، بهینه سازی سایت برای موبایل و…

سئو خارجی (Off Page SEO)

شامل اقداماتی است که با هدف بهبود سئو اما در خارج از سایت ما اتفاق می‌افتد. اقداماتی مانند لینک سازی استاندارد و اصولی، حضور در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ و…

فاکتورهای رتبه بندی سئو

بعد از آشنایی با انواع سئو و جنبه‌های مختلف هر کدام، باید با فاکتورهای رتبه بندی سئو هم آشنا شویم. این درست است که گوگل در رتبه بندی سایت‌ها، از الگوریتم‌ها کمک می‌گیرد اما به فاکتورهای دیگری هم توجه می‌کند. تا به حال بیش از 200 فاکتور ذکر شده که گوگل از آن‌ها در رتبه بندی سایت‌ها استفاده می‌کند. اطلاع از این فاکتورها ما را در مسیری قرار می‌دهد که بتوانیم با رعایت و بهبود آن‌ها، رتبه‌های بالاتری در نتایج موتورهای جستجو کسب کنیم.

4. آشنایی با ابزارهای سئو و نحوه تحلیل وضعیت سایت​

بعد از اینکه مبانی سئو و موتورهای جستجو و موارد مرتبط با آن‌ها را یاد گرفتیم، کم‌کم باید وارد فاز اجرایی شویم و دست به تمرین و تکرار بزنیم. معمولاً برای شروع چرخه سئو، اول سایت را بررسی می‌کنیم تا وضعیت فعلی آن را بهتر متوجه شویم. برای این کار، از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنیم. پس بهتر است در حین آموزش سئو، اول با ابزارهای مختلف آشنا شویم تا بتوانیم در جای درست از آن‌ها استفاده کنیم. برای آشنایی با مهم‌ترین و کلیدی‌ترین ابزارهای سئو و نقشه راه تحلیل وضعیت فعلی سایت، از لینک‌های زیر کمک بگیرید.

آموزش ابزارهای سئو

معمولاً چه مواقعی از ابزارها استفاده می‌کنیم؟ در مواقعی که می‌خواهیم کاری را آسان‌تر و هوشمندانه‌تر انجام دهیم. اما برای هر کار، باید ابزار مناسب و درست را انتخاب کنیم؛ این موضوع در سئو هم صادق است و برای اینکه بتوانیم بازدید، درآمد، رتبه و اعتبار خودمان در موتورهای جستجو را بشناسیم، باید ابزارهای سئو را بشناسیم تا بتوانیم در جای مناسب، از آن‌ها به‌درستی استفاده کنیم.

نحوه تحلیل و بررسی سایت

بعد از آشنا شدن با ابزارهای سئو، باید در عمل سعی کنیم از آن‌ها به‌درستی استفاده کنیم. در واقع ما باید یاد بگیریم که با کمک ابزارها، سایت را از لحاظ مختلف بررسی کنیم تا بدانیم هر سایت در چه وضعیتی قرار دارد و انجام کدام اقدامات در اولویت است. با اینکه روش چندان مشخصی برای این کار وجود ندارد اما می‌توانید مسیر پیشنهادی ما را ببینید.

5. تحقیق کلمات کلیدی و تحلیل رقبا​

مراحل اجرایی سئو که با تحلیل وضعیت سئو سایت آغاز شده بود، با تحقیق کلمات کلیدی و تحلیل رقبا ادامه پیدا می‌کند. اگر شناخت کسب‌وکار و تحلیل وضعیت سایت را یک مرحله در نظر نگیریم، تحقیق کلمات کلیدی و تحلیل رقبا اولین مرحله تمام کمپین‌های سئو است.

این مرحله از یک طرف بسیار گیج‌کننده و از طرف دیگر، بسیار مهم و حیاتی است. در آموزش سئو، شما اول باید با مفهوم کلمات کلیدی و نحوه تحقیق کلمات کلیدی را یاد بگیرید تا بهتر رقبای خود را تحلیل کنید. در آموزش‌های زیر هر آنچه که باید در رابطه با تحقیق کلمات کلیدی و تحلیل رقبا بدانید را برای شما آورده‌ایم.

چیستی کلمات کلیدی

کلمات کلیدی در واقع عباراتی هستند که صاحبان سایت‌ها یا متخصصان سئو از آن‌ها برای بهینه سازی سایت استفاده می‌کنند به امید اینکه برای نتایج مرتبط با آن عبارت‌ها در گوگل بالا باشند.

تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی به فرایند پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار گفته می‌شود. در این فرایند، هدف ما این است که نیاز و سؤالات مخاطب را شناسایی کنیم تا به آن‌ها جواب دهیم.

تحلیل رقبا

در این بخش، ما رقبای اصلی و مهم خودمان را پیدا می‌کنیم و سپس سایت و محصولات آن‌ها را با کمک ابزارها بررسی می‌کنیم تا نقاط ضعف آن‌ها را بیابیم و بتوانیم خدمات بهتری از آن‌ها ارائه دهیم.

6. بازاریابی محتوایی و سئو محتوا​

با اینکه بازاریابی محتوایی بخشی از سئو نیست، اما این دو مکمل همدیگر هستند. این دو کمک شایانی به همدیگر می‌کنند و انجام فرایند سئو بدون محتوا کار را بسیار سخت می‌کند. پس لازم است که ماهیت، اهمیت و مزایای بازاریابی محتوایی را بشناسیم تا بتوانیم در چرخه سئو به نحو احسن از آن استفاده کنیم. در واقع هدف این است که محتواهایی کاربردی و ارزشمند خلق کنیم که هم مطابق با استانداردهای سئو هستند و هم نیاز کاربران را رفع می‌کند.

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی به فرایند برنامه‌ریزی، خلق، انتشار و توزیع محتوای کاربردی و مرتبط با کسب‌وکار ما گفته می‌شود به‌طوری‌که در نهایت به افزایش فروش و جلب اعتماد مخاطبان منجر شود.

سئو محتوا

محتوایی که تولید می‌کنیم، باید مطابق با استانداردهای موتورهای جستجو باشد. پس با انجام اقداماتی به خصوص محتوا را برای موتورهای جستجو بهینه سازی ‌می‌کنیم.

ترویج محتوا و لینک سازی

بعد از خلق، سئو و انتشار محتوا، باید تلاش کنیم محتوای خودمان را تبلیغ کنیم و با انجام اقداماتی، محتوا را در دیدرس مخاطبان هدفمان قرار دهیم و آن‌ها را به سمت خودمان جلب کنیم.

7. یادگیری استراتژی های حرفه ای سئو و تدوین آن‌ها​​

شما تا اینجا، مبانی اصلی سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو را یاد گرفته‌اید و با تمرین و تکرار آن‌ها می‌توانید پروژه‌های سئو را با موفقیت به انجام برسانید. شما همچنین اهمیت بازاریابی محتوایی و تجربه کاربری در سئو را درک کرده و تلاش می‌کنید از آن برای بهبود سئو کمک بگیرید. بعد از یادگیری جنبه‌های مهم سئو، نوبت به یادگیری استراتژی‌های پیشرفته سئو و به چالش کشیدن خودتان می‌رسد. برخی از استراتژی‌های حرفه ای و پیشرفته سئو عبارت‌اند از:

  1. لینک سازی پیشرفته و تکنیک‌های آن
  2. سئو بین‌المللی یا سایت‌های چندزبانه
  3. تحلیل داده‌ها و گزارش
  4. سئو شرکت‌های عظیم

8. تمرین، تکرار و به‌روز ماندن​

حوزه سئو همواره در حال تغییر و تحول است چون استانداردها و چهارچوب‌ها همواره در حال تغییر هستند. موتورهای جستجو همیشه در حال بهتر کردن عملکرد خود هستند و استانداردها و الگوریتم‌های خود را عوض می‌کنند. مثلاً تا چند سال پیش، بهینه بودن سایت برای موبایل اهمیت چندانی نداشت اما امروزه گوگل نسخه موبایل سایت را در اولویت قرار داده است. یا اینکه استانداردهای کد نویسی به‌روز می‌شوند و ما هم باید ساختار و کد نویسی سایت را بر اساس این استانداردها به‌روز کنیم.

این موارد تنها برخی از دلایلی هستند که ما باید همواره در مسیر آموزش سئو، دانش خود را گسترش دهیم و در جریان اخبار و تغییرات این حوزه باشیم. در ادامه بهترین منابعی که می‌توانید با خواندن آن‌ها از تغییرات و اخبار حوزه مطلع شوید را به شما معرفی می‌کنیم.

سئو را قورت دهید!​​

همان‌طور که می‌دانید یادگیری سئو پیش‌نیاز خاصی ندارد و شما می‌توانید با هر سطحی از دانش یادگیری آن را شروع کنید اما آشنایی و توانایی کار با کامپیوتر و مرورگرها و مدیریت آن‌ها می‌تواند یک مزیت باشد. همزمان که در حال یادگیری سئو هستید، می‌توانید بر روی برخی دیگر از مهارت‌های خودتان هم کار کنید که ارتباط مستقیمی با سئو دارند اما با یادگیری آن‌ها اثربخشی اقدامات خود را بالا می‌برید.

شما در حین انجام سئو، با سایت سر و کار دارید که بر بستر اینترنت کار می‌کند. یکی از مواردی که بهتر است سئو کارها بدانند اما معمولاً توجهی به آن نمی‌کنند، این است که بدانند اینترنت چگونه کار می‌کند! اطلاع از ساختار شبکه اینترنت، کدهای وضعیت HTTP، نحوه ارتباط سرورها با هم و با مرورگرهای وب، موارد مربوط به IP آدرس‌ها و… می‌تواند به‌طور غیرمستقیم به کیفیت کار شما اضافه کند. برخی دیگر از مواردی که می‌توانند کیفیت کار شما را بهبود دهد عبارت‌اند از:

  1. آشنایی با دانش بازاریابی مخصوصاً بازاریابی دیجیتال
  2. آشنایی متوسط با HTML، CSS و JavaScript و اطلاع از استانداردهای آن‌ها
  3. آشنا بودن با DNS و پنل‌های مدیریت هاست و سرور مانند cPanel و Direct Admin
  4. یادگیری سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس، ووکامرس، جوملا، پرستاشاپ و…

بهترین منابع آموزش سئو​​

همان‌طور که در بالا گفتیم، سئو همواره در حال تغییر است و ما باید دانش خود را همواره به‌روز نگه داریم. در همین راستا، ما بهترین منابع خارجی برای یادگیری سئو را به شما معرفی کردیم تا همواره در حال یادگیری باشید. ما در معرفی سایت‌ها و وبلاگ‌ها، بخش‌هایی از سایت را لینک دادیم که مخصوص آموزش سئو هستند اما هر کدام از سایت‌ها و وبلاگ‌ها، دارای صدها مقاله عمیق و تخصصی هستند که می‌توانید آن‌ها را هم مطالعه کنید. برای به‌روز ماندن، علاوه بر دنبال کردن مطالب سایت‌ها، می‌توانید توییتر بهترین متخصصان سئوی دنیا را هم دنبال کنید تا هم از نظرات آن‌ها بهره‌مند و هم با دید آن‌ها به سئو آشنا شوید.

سایت ها و وبلاگ ها

    1

    Google Search Central

    2

    HubSpot

    3

    MOZ Beginners Guide

    4

    Ahrefs Beginners Guide

    5

    Backlinko

    6

    Semrush

اخبار و تغییرات حوزه

    1

    The Google Blog

    2

    Search Engine Land

    3

    Search Engine Journal

    4

    Search Engine Watch

    5

    Webmaster World

    6

    SEOBook

ویدیوهای یوتیوب

    1

    Google Search Central

    2

    HubSpot

    3

    MOZ

    4

    Ahrefs

    5

    Backlinko

    6

    Neil Patel

بهترین متخصصان دنیا

    1

    John Mueller

    2

    Matt Cutts

    3

    Danny Sullivan

    4

    Barry Schwartz

    5

    Brian Dean

    6

    Neil Patel

تا اینجا ما نقشه راه پیشنهادی برای یادگیری سئو و تبدیل‌شدن به کارشناس سئو را با هم دیدیم و خواندیم. اکنون تا حدود زیادی به چیزهایی که نمی‌دانید، واقف هستید و اکنون زمان یادگیری بیشتر و عمیق‌تر است.

دکمه بازگشت به بالا