اقتصادیفعالان کسب و کار

راهنمای نگهداری از زاموفیلیای بلک، ابلق و شرابی

اگر به دنبال گیاهی مقاوم، بدون دردسر، زیبا و پر خاصیت می گردید، زاموفیلیا می تواند یک انتخاب عالی برای شما باشد. این گیاه با ظاهر زیبا و چرم مانندی که دارد، در خانه های اکثر دوستداران گل و گیاه جا باز کرده است. گیاهی با شاخه های بلند و برگ های کوچک که همواره هم شاداب است. البته بعد از خرید زاموفیلیا باید نکات نگهداری از آن را هم رعایت کنید و بدانید که میزان آبیاری گیاه چقدر است، به چه میزان نور در روز نیاز دارد و چه خاکی مناسب رشد آن است. برای راهنمایی بهتر شما عزیزان، ادامه این مطلب را به راهنمای نگهداری از زاموفیلیای بلک، ابلق (https://bagheeram.com/product-category/zamiifolia/variegated-zz/) و شرابی اختصاص داده ایم. دعوت می کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

خواص زاموفیلیا بلک |زاموفیلیا ابلق‬‎

معرفی گیاه زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا، ظاهر براق، سرحال و شادابی دارد و شاید هم شما در نگاه اول به آن فکر کنید که مصنوعی است. این گیاه، آهسته رشد می کند و برای قد کشیدن نیاز به چند سال مراقبت و نگهداری دارد.

زاموفیلیا، از گیاهان آپارتمانی بومی آفریقای شرقی است و از اعضای خانواده گیاهان آراسه به شمار می رود. این گیاه انواع مختلفی هم دارد مثل زاموفیلیا ابلق، زاموفیلیا بلک و زاموفیلیا شرابی که هر کدام بسیار زیبا هستند.

میزان رشد و تکثیر زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا با اینکه در شرایط آپارتمانی دوام می آورد، اما سرعت رشد آن خیلی بالا نیست و به آرامی قد می کشد. اگر بخواهیم به طور حدودی بگوییم، یک گیاه زاموفیلیا با اندازه معمولی، با 4 سال نگهداری می تواند 30 تا 45 سانتی متر رشد کند.

درباره گل دهی زاموفیلیا هم باید بدانید که گلدهی آن در شرایط آپارتمانی کمی دور از انتظار است اما اگر شرایط نگهداری از آن را فراهم کنید، می توانید شکوفه های گل گیاه را هم ببینید.

راهنمای نگهداری از زاموفیلیای بلک، ابلق و شرابی

زاموفیلیا از گیاهان پر طرفدار با ویژگی های خاص است که این ویژگی ها باعث شده اند نگهداری از گیاه راحت تر باشد. این گیاه، به نور کم نیاز دارد و علاقه ای به نور شدید و تابش مستقیم نور خورشید ندارد.

همچنین زاموفیلیا بلک نسبت به کم آبی و خشکی خاک هم مقاومت دارد و به همین خاطر می تواند بهترین گیاه آپارتمانی برای افراد پر مشغله ای باشد که فرصت زیادی برای رسیدگی کردن به گیاهان خود ندارند.

تعویض گلدان گیاه زاموفیلیا

بعد از آنکه گیاه زاموفیلیا را خریداری کردید و به خانه آوردید، گلدان آن را سریعا عوض نکنید و اجازه دهید که گیاه به محیط جدید خود کمی عادت کند. دو تا سه هفته، زمان خوبی است تا گیاه به محیط جدید خود عادت کند و بعد از آن می توانید گلدانی با سایز مناسب برای آن انتخاب کنید.

زمان تعویض گلدان زاموفیلیا، سالی یکبار است و گلدان آن نباید خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد. گلدان کوچک، ریشه های گیاه را تحت فشار قرار می دهد و مانع از ریشه زایی می شود همچنین گلدان بزرگ هم می تواند زمینه ساز پوسیدگی ریشه گیاه باشد.

كود مورد نياز گل زاموفيليا

گیاه زاموفیلیا برای رشد بهتر و داشتن ظاهر شاداب تر نیاز به کوددهی دارد. بهترین زمان کود دادن به گیاه زاموفیلیا، از فروردین تا شهریورماه است.

برای کوددهی به گیاه زاموفیلیا، کودهای فسفر و پتاسیم بالا مناسب هستند زیرا فسفر کود باعث ریشه زایی گیاه و افزایش تعداد برگ های آن شود. کود سه بیست هم مناسب گلدهی این گیاه می باشد.

در کوددهی به زاموفیلیا حتما از کود مرغوب استفاده کنید در غیر این صورت به گیاه کود ندهید، بهتر است. کودهای اصلی تاثیر بخشی خود را در زمان کوتاه نشان می دهند اما کودی که مرغوب نباشد، می تواند به راحتی گیاه شما را نابود کند.

رطوبت مورد نیاز گیاه زاموفیلیا

برای نگهداری از گیاه زاموفیلیا در محیط آپارتمانی، باید حواستان به رطوبت خاک گلدان باشد و اجازه ندهید که خاک بیش از اندازه خشک شود. البته زاموفیلیا از آن دسته گیاهانی است که مقاومت خوبی نسبت به کم آبی دارد اما وجود رطوبت کافی در خاک گلدان، به رشد زیباتر و سریع تر آن کمک می کند.

خواص زاموفیلیا بلک |زاموفیلیا ابلق‬‎

نور مناسب برای نگهداری زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا به نور مناسب نیاز دارد گر چه این گیاه در شرایط کم نور هم می تواند مقاومت کند اما با قرار دادن گلدان زاموفیلیا در محیطی با نور غیر مستقیم خورشید، شرایط ایده آلی را برای رشد این گیاه فراهم می کنید. علاوه بر نور غیر مستقیم خورشید ، نور مصنوعی مانند فلورسنت هم به رشد بهتر گیاه کمک می کند.

خاک مناسب برای نگهداری زاموفیلیا

خاک، محل تغذیه گیاه است پس باید شرایط مناسبی داشته باشد و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود. در خاک گلدان زاموفیلیا، از خاکی که به خوبی زهکشی شده است استفاده کنید تا پس از هر بار آبیاری کردن گیاه، آب اضافی از منافذ خارج شده و مانع از گندیدگی ریشه شود.

آبیاری مناسب برای نگهداری زاموفیلیا

در آبیاری گیاه زاموفیلیا توجه داشته باشید که بیش از حد آبیاری کردن این گیاه باعث نابودی آن خواهد شد. برای آبیاری زاموفیلیا، بررسی کنید که سطح خاک کاملا خشک شده باشد.

در فصل تابستان اگر آبیاری گیاه را زیادتر کنید، به دلیل آنکه دما بالاست، آب سریع خشک می شود و مشکلی برای گیاه به وجود نخواهد آمد اما در فصل زمستان باید مراقب باشید که آبیاری زیاد باعث مشکلاتی مثل پوسیدگی و قارچ در گیاه نشود. همچنین در زمان آبیاری زاموفیلیا توجه کنید که دمای آب خیلی زیاد یا خیلی کم نباشد.

خرید زاموفیلیای شرابی https://bagheeram.com/product-category/zamiifolia/sharabi-zamophilia/ از فروشگاه اینترنتی باغ ارم مرکز تخصصی فروش انواع زاموفیلیا با بهترین قیمت و کیفیت.

خواص زاموفیلیا بلک |زاموفیلیا ابلق‬‎

دمای مناسب برای نگهداری زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا به گرمای زیاد علاقه ندارد پس باید بهترین دما را برای نگهداری آن فراهم کنید. بهترین شرایط دمایی برای رشد خوب زاموفیلیا، دمای بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد.

هرس کردن زاموفیلیا

اگر می خواهید زاموفیلیای سرحال و شادابی داشته باشید، حتما هرس سالانه گیاه را انجام دهید. با هرس کردن، برگ های زرد شده، پوسیده و ساقه های خشک شده زاموفیلیا را جدا می کنید و این مشکلات به دیگر قسمت های گیاه سرایت نمی کنند.

نکات خرید زاموفیلیا

اگر تصمیم به خرید زاموفیلیا دارید، در اینکه بهترین گیاه آپارتمانی را انتخاب کرده اید شکی وجود ندارد اما برای خرید باید به بعضی نکات توجه کنید که در ادامه توضیح می دهیم :

  • سلامت ظاهری گیاه

آیا گیاه زاموفیلیای انتخابی شما، به اندازه کافی شاخ و برگ دارد؟ وضعیت ظاهری برگ های گیاه چگونه است؟ آیا گیاه شاداب است؟ برگ ها و ساقه های گیاه نباید خیلی زرد و رنگ پریده به نظر آیند در این صورت احتمالا بیش از حد آبیاری شده اند یا کوددهی آنها مناسب نبوده است.

  • نرمی یا سفتی برگ ها و ساقه ها

نرم بودن بیش از حد برگ ها و ساقه های زاموفیلیا ممکن است به این دلیل باشد که در محیطی با نور کم رشده کرده است و اگر هم ساقه ها و برگ ها بیش از حد خشک و قهوه ای شده باشند، نشان از بی آب ماندن طولانی مدت گیاه است.

  • بیماری یا آفات زاموفیلیا

وجود لکه های غیر طبیعی و تیره روی برگ های زاموفیلیا می تواند نشان دهنده بیماری یا آفات در آن باشد. بنابراین حتما در زمان خرید، برگ ها را بررسی کنید که سالم باشند.

  • پژمرده شدن برگ ها

اگر لبه ها و نوک برگ های زاموفیلیا خشک و قهوه ای شده اند، بدین معناست که گیاه به اندازه کافی آبیاری نشده است و خرید این گیاه توصیه نمی شود.

  • مواد سفید و کپک زده روی خاک

در خرید زاموفیلیا، به خاک آن هم توجه داشته باشید. وجود مواد سفید و کپک زده بر روی خاک، نشان از نگهداری طولانی مدت گیاه در محیط خیلی مرطوب دارد و این گیاه اگر به خوبی نگهداری نشود، خیلی زود از بین خواهد رفت.

سخن پایانی

زاموفیلیا در انواع بلک، ابلق و شرابی، گیاهی سازگار با شرایط آپارتمانی است اما با اینکه مقاوم به کم آبی و نور کم می باشد، توصیه می شود برای داشتن گیاهی شاداب و سالم، نکات نگهداری از آن را که در این مطلب توضیح دادیم، رعایت کنید. امیدواریم از مطالب ارائه شده استفاده کنید و از نگهداری گیاهان زیبایی مثل زاموفیلیا در خانه یا محل کار خود لذت ببرید.

دکمه بازگشت به بالا