اقتصادیفعالان کسب و کار

جاذبه های گردشگری قزوین | شهری که باید شناخت!

اطلاعات مفید در مورد جاذبه های گردشگری قزوین

قزوین یکی از شهرهای تاریخی (یا حتی خیلی تاریخی) ایران است که برای دیدن همه‌ی بناهای تاریخی‌اش باید چند روز وقت بگذارید و حتی شاید یک سفر کافی نباشد؛ اگر بخواهیم به سراغ طبیعت بکر و جذاب قزوین هم برویم که قطعا وقت کم می‌آوریم؛ پس بهترین راه این است که یک لیست کوچک تهیه کنیم و با برنامه‌ریزی و قدم به قدم پیش برویم؛ برای آسان‌تر شدن سفر به مکان های تفریحی اطراف قزوین، ما این لیست از جاهای دیدنی قزوین را آماده کردیم.

جاهای تفریحی قزوین با ادرس |جاهای دیدنی قزوین

جاهای دیدنی طبیعی و بکر قزوین کجاست؟

1. دریاچه اوان و منطقه الموت:

داستان حسن صباح و مقاوت جانانه او و یارانش در قلعه الموت، از آن داستان‌های تاریخی‌ است؛ که حتما باید بخوانید؛ اما اگر دوست دارید با منطقه الموت آشنا بشوید و البته یک بهشت کوچک را از نزدیک ببینید؛ پیشنهاد می‌کنیم سری به این منطقه در 75 کیلومتری قزوین بزنید؛ دریاچه آوان که به نظر می‌رسد در اثر لغزش زمین در گذشته ایجاد شده است؛ یکی از جاذبه‌های طبیعی قزوین است که می‌توانید برای ماهگیری و قایق‌رانی در تابستان به سراغش بروید و شب را در یکی از هتل های نزدیک دریاچه اوان الموت سپری کنید؛ گیاهان و درخت‌های پرشمار، پرنده‌هایی مثل جغد، شاهین، کبک و چشم‌انداز کوه‌های اطراف این منطقه را بیشتر از هر جای دیگری، شبیه به تابلوهای نقاشی کرده است.

2. آبشار ایل چوپان:

اگر دوست دارید به یکی از جاهای دیدنی بکر قزوین بروید؛ روستای ایل چوپان و آبشار زیبای آن را از دست ندهید؛  برای رسیدن به این روستا باید از ضلع غربی قزوین به سمت رشت حرکت کنید؛ بعد از عبور از روستاهای اسطلک، شاهخانی و زه‌آباد به این منطقه دیدنی خواهید رسید. رودخانه پاچی و طبیعت دست نخورده اطرافش، یکی از جاذبه های گردشگری قزوین است که با آبشار ایل چوپان، زیبایی‌اش تکمیل می‌شود.

3. ایوان سنگی نیاق:

از داستان‌های ترسناک خوشتان می‌آید؟ از داستان‌های تاریخی چطور؟ ایوان سنگی نیاق در نزدیکی روستای نیاق در حدود هفده کیلومتری شهر قزوین قرار دارد؛ این جاذبه طبیعی که ایوان دیو هم نامیده می‌شود به خاطر ظاهر عجیبش به این نام معروف شده است. ایوان سنگی نیاق در واقع یک مجموعه صخره‌ای است که دو طرف آن دارای فرورفتگی‌های کم عمق و طبیعی است و در این فرورفتگی‌ها آب باران جمع می‌شود و منظره‌ای طبیعی و جذاب ایجاد می‌کند؛

شاید بگویید خب کجای این ترسناک است؛ قسمت ترسناک ماجرا وقتی است که بدانید در امتداد همین صخره یک دیواره سنگی ناهموار وجود دارد که دارای فرورفتگی‌های زیادی است؛ بسیاری از مردم محلی معتقدند این دیوار امتداد یک قصر با شکوه مربوط به دوران هخامنشی است و البته برخی هم معتقدند که این فرورفتگی‌ها خانه ارواح و اجنه است و این موجودات هم مثل هر موجود دیگری شب‌ها به خانه‌شان برمی‌گردند!

4. منطقه ییلاقی پیچ بن:

این منطقه حد طبیعی میان دو استان قزوین و مازندارن است؛ و یکی از پرطرفدارترین مسیرهای پیاده‌روی در امتداد جاده سه هزار برای رسیدن به شمال کشور است؛  بسیاری از کوهنوردها و طبیعت‌گردها بعد از عبور از رشته کوه‌های البرز، ناگهان  با یک دشت سرسبز و بزرگ در کنار جنگل‌های انبوه غافلگیر می‌شوند؛ کمی پایین‌تر صدای چشمه‌های کوچک و بزرگ خستگی راه را از تن هر مسافری به در می‌کند؛ واقعا چه چیزی لذت بخش‌تر از این‌که روی سبزه‌ها دراز بکشید به قله‌ها و درخت‌ها نگاه کنید و همزمان به صدای آواز پرنده‌ها و رودخانه‌ها گوش بدهید.

5. دره نینه رود:

کمی که از قزوین دور بشوید در نزدیکی روستای هیر و ویار کافی است چشم‌هایتان را ببندید و اجازه بدهید سایر حواستان راهنمایی‌تان کنند؛ گوش بدهید؛ صدای پر فشار جریان آب شما را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری قزوین می‌کشاند؛ چشم‌هایتان را باز کنید؛ به دره نینه رود خوش آمدید؛ این دره در گذشته یکی از مسیرهای پرطرفدار حرکت از گیلان به سمت مرکز بوده است؛ باغ‌های سرسبز فندق و آب خوشمزه چشمه جوشان وگل، قطعا خستگی را از تن و روحتان به در می‌کند؛ اگر خوش‌شانس باشید و در تابستان عازم این منطقه بشوید؛ می‌توانید با ریواس‌های خوشمزه و آبدار این منطقه هم یک جشن حسابی بگیرید.

6. پارک جنگلی باراجین و دهکده طبیعت:

اگر از جاده باراجین وارد قزوین بشوید در حدود دو کیلومتری شهر، با یک منظره جذاب از چادرهای رنگارنگ مواجه می‌شوید؛ این‌جا پارک جنگلی باراجین است که مردم قزوین معمولا برای گذراندن یک عصر تابستانی داغ، به سراغ آن می‌آیند؛ شما هم می‌توانید بساط کمپ زدنتان را بردارید و عازم این پارک جنگی بشوید؛

کمی که دقت کنید احتمالا صدای جیغ و شادی بچه‌ها را می‌شنوید؛ صداها را که دنبال کنید به شهربازی مجموعه می‌رسید؛ البته اگر دوست داشته باشید می‌توانید به سراغ پیست دوچرخه سواری مجموعه و همچنین دهکده طبیعت هم بروید؛ دهکده طبیعت همان‌طور که اسمش پیدا است، محلی برای نگهداری حیوانات است و اگر تمایل داشه باشید می‌توانید حتی به حیوانات غذا هم بدهید.

7. آب گرم یله گنبد قزوین:

اگر می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید و هم طبییعت‌گردی کنید و هم یک درد قدیمی در زانویتان را آرام کنید، پیشنهاد می‌کنیم به آب گرم یله گنبد در حدود ده کیلومتری روستای یله گنبد، سری بزنید؛ چشمه آب گرم این منطقه از نوع آب هاى معدنى بیکربناته کلسیک آهن و گازدار خیلى گرم است که برای درمان دردهای مفصلی بسیار مفید است؛ البته بد نیست بدانید این منطقه هنوز دارای امکانات گردشگری خاصی نیست و فقط می‌توانید برای یک بازدید مختصر به آن سری بزنید و از آب چشمه استفاده کنید.

در جاهای دیدنی و تاریخی قزوین صدای قدم‌هایتان را در دل تاریخ بشنوید

1. کاخ چهلستون:

زمانی که تهدید‌های دولت عثمانی بیشتر از همیشه شد؛ شاه طهماسب تصمیم گرفت پایتخت را از تبریز به قزوین منتقل کند؛ خب هر شاهی یک عمارت شاهی هم می‌خواهد؛ به این ترتیب شاه طهماسب با کمک معمارهای بزرگ آن زمان عمارت چهل ستون یا کلاه فرنگی را ساخت؛ این عمارت هشت ضلعی است و در دو طبقه بنا و بر اساس نقشه‌های یک معمار تُرک، بنا شده است.

دیوارهای نقاشی شده( که البته امروز اثر زیادی از نقاشی‌ها نمانده است)، پنجره‌های چوبی کوچک با شیشه‌های رنگی، باغ سرسبز و یک حوض زیبا در وسط باغ از جذابیت‌های این عمارت قدیمی به یادگار مانده از عصر طلای صفویه هستند. بد نیست بدانید از این کاخ هم اکنون در لیست جاهای دیدنی تاریخی قزوین قرار دارد و از آن به عنوان موزه استفاده می‌شود و می‌توانید آثار خوش‌نویس‌های طراز اول کشور در دوران‌ مختلف را در این موزه ببینید.

2. حسینیه امینی‌ها:

تاریخ تمام آثار تاریخی قزوین به دوران صفویه ختم نمی‌شود؛ حسینیه امینی‌ها از جمله همین آثار تاریخی است که قدمتش به دوران قاجار برمی‌گردد؛ در زمان قاجار حسینیه امینی‌ها محل زندگی ثروتمند‌ترین مرد قزوین، یعنی حاج محمدرضا امینی بوده‌است؛ درهای چوبی اتاق‌های این خانه، اتاق‌های بزرگ با فرش و پشتی‌های سنتی و البته چهل‌چراغ‌های قدیمی چیزهایی نیستند که بتوانید هر جایی نمونه آن‌ها را ببینید؛

از نکات جالب این خانه، درهای متحرک آن است که زمان‌هایی مثل ماه مبارک رمضان و هنگام برگزاری ضیافت افطار، کاملا از پاشنه جدا می‌شدند و اتاق‌ها را به هم وصل می‌کردند؛ این خانه هم اکنون توسط نوادگان حاج محمدرضا امینی اداره می‌شود و برای بازدید از این جاذبه گردشگری معروف قزوین می‌توانید به خیابان مولوی مراجعه کنید.

3. کلیسای کانتور:

جریان اشغال ایران توسط دولت‌های روس و انگلیس در زمان جنگ جهانی دوم، ماجرایی است که تقریبا همه ما راجع به آن شنیده‌ایم؛ کلیسای کانتور یا کلیسای ناقوس در جریان همین اشغال و توسط دولت روسیه در شهر قزوین ساخته شد؛ این بنای کوچک، با آجرهای قرمز و گنبدهای فیروزه‌ای و البته شکل معماری متفاتش، از سایر جاذبه‌های تاریخی شهر قزوین متمایز شده است. حیاط این کلیسا سنگفرش است و نمای کلی آن شما را به یاد کلیساهای روسی که در انیمیشن‌ها دیده‌اید؛ می‌اندازد. داخل کلیسا هم بخشی به شکل موزه است که محل نگهداری ظروف سفالی قدیمی و اشیای به جا مانده از دوران گذشته است.

4. مجموعه باغ صفوی:

اگر می‌خواهید یک روز تاریخی را بگذرانید؛ پیشنهاد می‌کنیم به سراغ خیابان سپه (اولین خیابان ایران) و مجموعه باغ صفوی بروید؛ این مجموعه که از سردرباغ عالی قاپو آغاز می‌شود و به عمارت کلاه فرنگی ختم می‌شود؛ خانه‌ها و عمارت‌های زیادی را در خودش جا داده است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به گراند هتل که یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های ایران است و هم اکنون در حال بازسازی است، بقعه پیغمبریه که محل خاک‌سپاری چهار تن از پیامبران مسیحی است، کاخ چهلستون و موزه قزوین اشاره کنیم. سردر عالی‌قاپو به همراه عمارت چهل‌ستون تنها بناهای به جا مانده از دوران صفویه در قزوین هستند.

5. بازار قزوین:

بازار قزوین در دل این شهر جای گرفته است و یکی از مکان های تفریحی پرطرفدار قزوین است؛ یک بازار سنتی سنگفرش شده، با سقف گنبدی شکل که این‌جا و آن‌جا برای عبور نور، نورگیرهایی دارد؛ سقف بازار هنوز هم سرشار از زیبایی است  حتی یک روز می‌توانید روی پله‌های جلوی حجره‌های قدیمی بنشینید و  ساعت‌ها به سقف و درهای چوبی قدیمی مغازه‌ها خیره بشوید.

این بازار چهار ورودی اصلی دارد که در جنوبی به تیمچه سرپوشیده، در شمالی به تیمچه سرباز، در شرقی به سرای وزیر و در غربی به تیمچه کوچک باز می‌شود؛ در گذشته هر صنف در یک تیمچه یا بخش مشغول به کار بود امروز هم تقریبا تیمچه‌ها به قوت قبل به کارشان ادامه می‌دهند از مهمترین بخش‌های بازار قزوین، می‌توانیم به سرای وزیر، تیمچه حاج کاظم که محل فروش چرم است؛ تیمچه حاج مهدی، سرای وزیر، سرای حاج رضا، سرای رضوی، سرای خوش‌ نویسان قزوین، تیمچه‌ سرباز، سرای نگار السلطنه و … اشاره کنیم.

دکمه بازگشت به بالا