اقتصادیفعالان کسب و کار

ساینا بخریم یا تیبا؟

مقایسه ساینا با تیبا| بررسی تفاوت های دو خودرو

تیبا در حال حاضر، جایگزین پراید شده است و ازآن‌جاکه طراحی ظاهری آن خیلی دل‌انگیز به نظر نمی‌رسد، مدل فیس‌لیفت این محصول، تحت عنوان Saina، با طراحی ظاهری خوشایندتر به سبد تولیدات کمپانی سایپا اضافه شد تا به‌عنوان نسخه لوکس Tiba به خدمت مشتریان درآید. در این مطلب از سری مقالات مقایسه‌ای فرنام خودرو، به مقایسه ساینا با تیبا خواهیم پرداخت. اگر تصمیم به خرید ساینا از طریق طرح فروش اقساطی ساینا و یا خرید تیبا دارید در ادامه همراه ما باشید.

معرفی تیبا

تیبا به‌عنوان جایگزین مدل پرفروش پراید در لیست تولیدات شرکت سایپا حضور دارد. این خودرو بر مبنای پلتفرم ارتقایافته پراید که با نام ایکس200 شناخته می‌شود، طراحی و تولید شده است. Tiba از سال ۸۸ تحت عنوان مینیاتور به حضور مشتریان ایرانی معرفی شد؛ اما بعد از مدتی نام آن به تیبا تغییر کرد. این خودرو به موتور و گیربکس ارتقایافته پراید مجهز شده و طبق برخی اظهارات، استحکام شاسی و بدنه آن نیز مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است.

ابعاد ساینا و تیبا |تیبا یا ساینا یا کوییک

معرفی ساینا

شرکت سایپا چند سال بعد از ارائه مدل تیبا، به فکر به‌روزرسانی و عرضه نسخه فیس‌لیفت این خودرو افتاد؛ درنتیجه مدل ساینا با چهره‌ای هماهنگ‌تر و عامه‌پسندتر روانه میدان شد. Saina از سال 95 به لیست تولیدات سایپا اضافه شد و در حال حاضر با توجه به بازه مشترک و تیبا، به‌عنوان یک سدان جمع‌وجور در دسترس متقاضیان قرار دارد.

مقایسه ساینا با تیبا از نظر طراحی

 طرح نمای روبه‌روی Tiba، به‌ویژه چراغ‌ها و جلوپنجره، حالتی گنگ و غیرمهیج را در چهره این خودرو به نمایش می‌گذارد و همین امر سبب شده نمای جلو تیبا در مقایسه با بسیاری از خودروهای هم‌رده، چندان خوشایند و جذاب به نظر نرسد. به‌ویژه زمانی که این خودرو را در کنار Saina قرار می‌دهیم، زیبایی و جذابیت بیشتر ساینا امری کاملا روشن و مشخص خواهد بود. طراحی نمای جانبی این دو محصول سایپا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و به‌عنوان یک سدان ارزان‌قیمت اقتصادی، تقریبا قابل‌قبول برآورد می‌شود.

در نمای پشت، مجددا تفاوت‌ها برجسته خواهد شد؛ چراکه تیبا با چراغ‌های قدیمی و طرح ساده سپر، نمایی کاملا قدیمی و ازمدافتاده را در برابر دیدگان مشتریان نمایش می‌دهد. این در حالی است که ساینا به‌واسطه ارائه طرح جوان‌پسند و اسپرت‌تر، توانسته است حداقل نیازهای بصری مشتریان امروزی را به نحوی مطلوب پاسخگو شود. هم‌چنین گفته شده طراحی نیمه جلو آن به جهت افزایش ایمنی عابرین پیاده دستخوش تغییرات شده است.

با ورود به فضای کابین، تفاوت‌ها اندکی فروکش می‌کند؛ با وجود آن‌که طراحی کابین تیبا قدمت بیشتری دارد، اما از لحاظ هماهنگی بصری، به‌ویژه طرح دریچه‌های تهویه روی کنسول میانی آن پخته‌تر احساس می‌شود. البته اختلاف میان این دو کابین چندان زیاد نیست و احتمالا برخی از مشتریان، طرح داشبورد Saina را نسبت به تیبا ترجیح بدهند؛ به‌ویژه وجود پنل تهویه دیجیتال با دکمه‌های مدرن و غربیلک فرمان جدید، نمای جالب‌تری را در این قسمت نسبت به Tiba با کلیدهای تهویه دستی گردان ایجاد کرده است.

مطالعه مقالات شرایط خرید اقساطی ساینا s و فروش ساینا اقساطی را از دست ندهید.

صندوق عقب این خودرو نیز معادل 370 لیتر گنجایش دارد و جهت تامین نیازهای مسافرتی خانواده‌های کم‌جمعیت، تقریبا مناسب ارزیابی می‌شود. این درحالی است که افزایش طول بدنه آن، تاثیر چندانی بر گسترش ظرفیت فضای صندوق عقب این خودرو نداشته است و تنها 2.5 لیتر نسبت به تیبا در بحث محفظه بار برتری دارد.

مقایسه ساینا با تیبا از نظر فنی

این دو خودرو از لحاظ فنی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند؛ چراکه از دیدگاه ، هر دو به پیشرانه چهارسیلندر تنفس طبیعی ارتقایافته، یعنی موتور M15 سایپا، مجهز هستند. این پیشرانه معادل 87 اسب‌بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که توسط یک گیربکس ۵سرعته دستی، به سوی چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. البته شرکت سایپا در برهه‌ای ساینا با گیربکس اتوماتیک را نیز به سبد محصولات خود ضمیمه کرد. شتاب صفرتاصد تیبا و Saina دستی نیز به‌ترتیب حدود 13 و 12.8 ثانیه اندازه‌گیری شده است.

مدل خودرو ساینا تیبا
پیشرانه 4 سیلندر خطی-M15

یورو 4

4 سیلندرخطی M15
حجم موتور 1503 سی‌سی 1503 سی‌سی
حداکثر قدرت 87 اسب‌بخار 87 اسب‌بخار
حداکثر گشتاور 128 128
مصرف سوخت (ترکیبی)

لیتر در 100کیلومتر

7.02 6.95
شتاب صفرتاصد 12.8 ثانیه 13 ثانیه
حداکثر سرعت 175 km/h 170 km/h
گیربکس دستی پنج‌دنده دستی پنج‌دنده
ظرفیت باک 41 لیتر 41 لیتر

مقایسه ساینا با تیبا از لحاظ امکانات رفاهی

شرکت سایپا، Tiba را به دو تیپ معمولی و آپشنال دسته‌بندی کرده است که امکانات نسخه آپشنال، اندکی قابل‌قبول‌ به نظر می‌رسد اما نسخه آپشنال بالاتر از نسخه معمولی است. از طرف دیگر، خودروی ساینا مجهز به گیربکس دستی نیز در قالب تیپ‌های معمولی و آپشنال در لیست تولیدات سایپا حضور دارد که مدل آپشنال Saina نیز، تقریبا امکاناتی را در حد مدل آپشنال Tiba در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

جدول مقایسه امکانات رفاهی ساینا و تیبا

خودرو ساینا تیبا
چراغ چراغ‌های جلو هالوژن با قابليت تنظيم ارتفاع/ چراغ مه‎شکن جلو و عقب چراغ جلو هالوژن با قابلیت تنظیم زاویه نور/ چراغ مه‎شكن جلو و عقب
سیستم صوتی مولتی‌مدیا رادیوپخش USB، مولتی‌مدیا سفارشی
صفحهنمایش صفحه‌نمايش(MFD)
رینگها رینگ فولادی یا آلومینیومی 185/60R14 رینگ فولادی، آلومینیومی سفارشی 175/70R13
آینه آینه‌ جانبی برقی آینه جانبی دستی یا برقی سفارشی
تهویه مطبوع تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک تهویه مطبوع دستی
شیشه گرم‌کن شیشه عقب، شیشه‌بالابرهای برقی جلو و عقب گرم‌کن شیشه عقب، شیشه‌بالابربرقی جلو، شیشه‌بالابربرقی عقب سفارشی
سیستم هشداردهنده سنسور پارک دنده‌عقب سنسور پارک دنده‌عقب سفارشی
سایر امکانات کليد مجهز به ريموت، پشت‌سری تيلتدار صندلی جلو، دوربین عقب، طراحی‌شده بر مبنای استاندارد محافظت از عابر پیاده، نمايش دمای محيط بيرون ریموت‌کنترل، کفی صندوق و زیرپایی سفارشی، دوربین عقب سفارشی

مقایسه ساینا با تیبا از نظر ایمنی

دو اتومبیل حاضر در این رقابت، از لحاظ ساختار شاسی و تجهیزات ایمنی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند؛ بنابراین سطح ایمنی هر دوی آن‌ها تقریبا مشابه ارزیابی می‌شود و به‌طورکلی، نمی‌توان نسبت به ایمنی این دو سدان اقتصادی چندان خوش‌بین بود.

به‌خصوص که هیچ‌کدام از این دو محصول سایپا، تاکنون در تست‌های ایمنی‌سنجی موسسات معتبر جهانی حاضر نشده‌اند و قطعا در صورت حضور نیز، نمی‌توانند نمره قابل‌قبولی کسب کنند. با این حال وجود سامانه EBD در مدل ساینا برتری جزئی را برای آن در پی خواهد داشت. ضما شما همراهان عزیز می‌توانید از طرح که توسط شرکت فرنام خودرو برای تسهیل فرآیند خرید خودرو ارائه شده است استفاده کنید.

خودرو ساینا تیبا
سیستم ترمز ABS و EBD ABS
کیسههوا راننده و سرنشین جلو راننده و سرنشین جلو
تجهیزات ایمنی و حفاظتی  سیستم ضدسرقت/ قفل مرکزی/ قفل ایمنی کودک درب‌ها/ کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع سیستم ضدسرقت/ قفل مرکزی/ کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع

مقایسه ساینا با تیبا از نظر تجربه رانندگی

غربیلک فرمان ساینا، اندکی خوش‌دست‌تر به نظر می‌رسد و حس‌وحال راننده پشت فرمان این خودرو در قیاس با تیبا خوشایندتر برآورد می‌شود؛ به‌خصوص که صندلی‌های Saina نیز اندکی نرم‌تر از Tiba احساس می‌شوند. سطح دایره دید به بیرون، خیلی وسیع نیست؛ اما تسلط خوبی برای راننده نسبت به اطراف فراهم می‌آورد. فرمان هیدرولیک این خودروها هم تقریبا نرم عمل می‌کند و شرایط سطح جاده را ‌به‌صورت قابل‌قبول به دستان راننده انتقال می‌دهد.

فرمان‌پذیری در شرایط عادی، کم‌نقص به نظر می‌رسد؛ اما در عبور پرسرعت از پیچ‌ها، احتمالا کم‌فرمانی را تجربه خواهید کرد. عملکرد سیستم تعلیق نیز در مسیرهای ناهموار چنگی به دل نمی‌زند و عموم پستی‌بلندی‌ها را به‌واسطه ضربات گاه‌وبی‌گاه به درون کابین انتقال می‌دهد. البته عایق‌بندی خودروی ساینا اندکی برتر احساس می‌شود و سروصدای کمتری درون کابین‌ آن به گوش می‌رسد. هم‌چنین از لحاظ چابکی، خودروی Saina با اختلاف بسیار جزیی برتری خود را به رخ برادرش می‌کشد که البته چندان قابل‌توجه نیست.

سطح قدرت ترمزهای این خودروهای اقتصادی، در شرایط رانندگی عادی، قابل‌قبول است؛ اما با وجود ترمز کاسه‌ای در محور عقب، توصیه می‌شود که رانندگان در سرعت‌های بالا احتیاط بیشتری به خرج دهند؛ چراکه قدرت ترمزها به اندازه خودروهای مشابه مجهز به ترمز دیسکی عقب، اطمینان‌بخش نیست.

دکمه بازگشت به بالا