اقتصادیفعالان کسب و کار

بهترین خاک برای کاشت نهال

خاک مناسب کاشت گردو | معرفی بهترین خاک مناسب برای درخت گردو

برای رشد هر گیاه، بدون شک (خاک) عنصری است اساسی و حیاتی که اگر به اندازه کافی به آن توجه نشود، نمی‌توان توقع داشت که در نهایت، باغی پربار داشته باشیم. از همین روست که گفته می‌شود برای احداث یک باغ، قبل از هر چیز، باید خاک را آماده کرد و آن را برای کاشت درخت، قوت بخشید.

درست مثل هر گل و گیاه دیگر، گردو نیز نیازی مبرم به خاک خوب دارد. خاک مناسب کاشت گردو؛ بدون شک در محصول نهایی و البته کیفیت درخت، تاثیری فراوان دارد و اگرآنطور که باید و شاید به آن توجه نشود، نمی‌توان انتظار سوددهی محصول خوب را داشت. در این مطلب، هدف ما آن است که موضوع خاک مناسب و ایده‌آل برای کاشت گردو و نهال انجیر را بررسی کنیم و تمامی ترفند های لازم پیرامون آن را، به شما آموزش دهیم؛ پس برای آشنایی با خاک مناسب برای درخت گردو، با ما همراه باشید.

اقلیم مناسب برای کاشت درخت گردو:

قبل از آنکه به سراغ خاک مناسب کاشت گردو و نهال سیب برویم، بهتر است بدانیم که اصل این درخت، در کدام آب و هوا و در کدام اقلیم جغرافیایی بهترین عملکرد را از خودش نشان می‌دهد. موضوع آب و هوای مناسب در کاشت، درست به اندازه کیفیت خاک اهمیت دارد و اصلا این دو، به نوعی با هم ارتباط دارند؛ چراکه آب و هوا، در تصفیه خاک، موثر است.

به طور عمومی، گفته می‌شود که خاک مناسب برای درخت گردو، در مناطق سردسیر و یا مناطق مدیترانه‌ای، با تابستان معتدل و زمستان سرد، یافت می‌شود. اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر بیان کنیم:

  • دمای مناسب برای کاشت ، در حدود 40 درجه الی منفی 20 درجه سانتی‌گراد است.
  • به علاوه، این درخت به 500 الی 1600 ساعت احتیاج به سرمای (بین صفر تا 7 درجه سانتی‌گراد) هم دارد.
  • ارتفاع مناسب برای احداث باغ گردو نیز بین 700 الی 2400  متر، بالاتر از سطح دریاست.
  • بهتر است که باغ، در دامنه‌های رو به شمال احداث شود.

البته این شرایط بدان معنا نیست که خاک مناسب برا کاشتن این درخت در مناطق گرمسیر پیدا نمی‌شود. در مناطق گرم هم ممکن است، اما قبل از کاشت، اقداماتی مثل افزودن ماسه بادی برای درخت گردو، شخم زدن و انجام آماده‌سازی‌های اولیه، نیاز خواهد بود. این اقدامات برای نهال بادام نیز لازم است.

خاک مناسب کاشت گردو چیست:

از اهمیت خاک برای رشد و نموی درخت گردو هر اندازه هم که بگوییم، باز هم کم خواهد بود. تا به اینجای کار، حتما خودتان هم به خوبی متوجه شده‌اید که برای کاشت، توجه به خاک مناسب برای درخت گردو، در اولویت قرار دارد. اکنون باید به این نکته اشاره کنیم که قبل از اقدام برای کاشت، لازم است که خاک باغ مورد نظر را حسابی بررسی کنید و در صورت نیاز، آن را برای کاشت، آماده نمایید.

  • به باور متخصصان، خاک کاشت گردو نباید سنگین و رسی باشد.
  • رطوبت زیاد خاک نیز در رشد و باردهی این محصول، تاثیر عکس خواهد داشت.
  • به علاوه، خاک محل کاشت، نباید بیش از اندازه دارای کلوخ و سنگریزه باشد.
  • قبل از کاشت، خاک باید نمونه‌برداری شده و عناصر موجود در آن نیز توسط آزمایشگاه، بررسی شود.
  • مهمتر از همه، بهتر است که در خاک احداث باغ، قبلا چیزی کشت نشده باشد؛ چراکه در این صورت، خاک قوت کافی برای نموی گردو را نخواهد داشت.

بهترین جنس خاک برای درخت گردو:

در بخش پیشین، ویژگی‌ های کلی خاک مناسب کاشت گردو، را برشمردیم، اکنون بهتر است اندکی دقیق‌تر این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم که این خاک، دقیقا باید چه جنسی و چه ترکیباتی داشته باشد.

همانطور که گفتیم، نه خاک سنگین و رسی برای کاشت گردو مناسب است، نه خاک سنگی و کلوخی. بهترین نوع خاک، خاکی است که ترکیبی از هر دو را در خود داشته باشد. خاک ماسه بادی برای درخت گردو، و یا ترکیبی از این نوع، برای کاشت این درخت، ایده‌آل است. خاک اگر ترکیبی از شن، رس و لوم باشد، به بهترین شکل می‌تواند به نیازهای درخت، پاسخ دهد. به علاوه، خاک محل کاشت نیز، باید حداقل 3 متر عمق داشته باشد.

  1. ترکیب خاک نامبرده، حاصلخیز تر بوده، رطوبت را بهتر حفظ می‌کند و زهکشی بهتری دارد.
  2. ریشه گردو رشد بسیاری دارد و وسیع است؛ خاک نامبرده امکان گسترش بیشتری را برای آن فراهم می‌کند.
  3. اگر خاک محل کاشت دارای لجن رس، سنگریزه، انباشت آب و یا رسوبات شن و ماسه باشد، رشد ریشه محدود خواهد شد.
  4. اگر خاک از قوت و قدرت کافی برخوردار نباشد، لازم است که به وسیله کودهای مختلف، آن را تامین کرد.

عناصر معدنی خاک مناسب برای درخت گردو:

همانطور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم، قبل از اقدام برای احداث باغ گردو، لازم است که نمونه‌ای از خاک در آزمایشگاه بررسی شده و میزان و درصد هر یک از عناصر مورد نیاز، معلوم شوند. سپس در صورت عدم وجود یا کمبود آن عناصر، این مشکل با استفاده از انواع کودهای شیمیایی و یا حیوانی، رفع شوند.

خاک مناسب برای کاشت گردو؛ باید عناصر و مواد معدنی لازم را برای درخت فراهم نماید؛ چراکه هم رشد درخت و هم باردهی و میزان محصول آن، ارتباط زیادی با قوت خاک دارد. در این میان نه تنها عناصر و مواد معدنی، بلکه PH خاک نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است.

گوگرد و روی، دو مورد از مهم‌ ترین عناصر لازم برای خاک مناسب درخت گردو، هستند. به صورت کلی، زمین‌شناسان باور دارند که خاک سرتاسر ایران، دچار فقر روی است، لذا استفاده از کودهای دارای این ترکیب قبل و بعد از کاشت، بسیار توصیه می‌شود. به همین منوال گوگرد (تامین از طریق کود حیوانی سوخته) نیز باید قبل از هر چیز، به گودال کاشت و به عمق 20-30 سانتی‌متری، اضافه شود.

میزان اسیدیته یا همان PH خاک مناسب برای کشت گردو، باید بین 6 الی 7.5 باشد. در صورتی که اسیدیته بیشتر باشد، باید آن را کاهش داد. خاک اسیدی برای کشت گردو چندان مناسب نخواهد بود. به علاوه، حداکثر شوری خاک محل کاشت نیز باید حدود 4 میلی‌موس باشد. به صورت کلی خاک ایران نسبتا اسیدی است، پس به هنگام کوددهی باید به این نکته توجه داشت و از انتخاب کودهای اسیدی، پرهیز کرد.

کود مناسب برای کاشت و رشد درخت گردو:

خاک و کود مناسب، دو مقوله کاملا مرتبط به هم هستند. به طور کلی، مهم‌ترین ابزار برای اصلاح خاک و قوت بخشیدن به آن، استفاده از کود مناسب است. خاک اگر دارای ماسه بادی برای درخت گردو، نیز باشد، باز هم لازم است که هم به هنگام کاشت و هم بعد از کاشت با فواصل معین، از انواع کودهای مختلف، استفاده نمود.

متخصصان توصیه می‌کنند که کود را نباید به چاله کاشت افزود، زیرا ممکن است که موجب سوختن درخت شود؛ این کار تنها در صورتی توصیه می‌شود که خاک، بیش از اندازه فقیر باشد. کود عمومی و مناسب برای درخت گردو، ترکیبی است از سه عنصر فسفر، نیتروژن و پتاسیم؛ البته نحوه کوددهی و اضافه کردن این عناصر به خاک نیز روشی مشخص و اصولی ویژه دارد:

  1. برای تعیین میزان کود لازم برای هر درخت گردو، ابتدا باید قطر آن‌ها را در نزدیکی سطح زمین، اندازه بگیریم.
  2. سپس با توجه به قطر هر یک، باید میزان مشخصی از کود را به خاک آن‌ها اضافه کنیم.
  3. برای درختان گردویی با قطر زیر 50 سانتی‌ متر، باید حدود 500 گرم کود و برای درختان بزرگتر، از 900 گرم کود استفاده کرد.
  4. علاوه بر قطر، با اندازه‌گیری سرعت رشد درخت نیز می‌توان میزان کود لازم را تشخیص داد.
  5. به صورت کلی، میزان رشد هر درخت در سال، باید حدود 10 الی 20 سانتی‌متر باشد.

بهترین کود شیمیایی برای خاک گردو:

در بخش قبلی، از نحوه کوددهی و عناصر کود برای خاک مناسب کشت گردو، صحبت کردیم. اکنون در این بخش، بهتر است چند نوع کود شیمیایی را برای این کار معرفی کنیم:

  • ازت یا سولفات آمونیوم و اوره

میزان این کود، به سن درخت و عناصر موجود در خاک بستگی دارد. برای هر درخت، باید بین نیم الی یک کیلو باشد. در دو نوبت انجام می‌شود؛ بار اول در اوایل فروردین و بار دوم یک ماه بعد از آن باید باشد.

  • فسفره یا سوپر فسفات ترپیل

این کود نیز درست مثل مورد قبلی، باید در دو نوبت و هر بار به ازای هر اصله درخت، به میزان 500 الی 750 گرم، به خاک زیر درخت اضافه شود.

به ازای هر درخت باید بین 500 گرم الی یک کیلو باشد؛ کوددهی با این کود تنها یکبار در سال و در اسفند ماه انجام می‌شود. بلافاصله بعد از آن نیز باید آبیاری انجام شود.

شامل اوره، اسید بوریک و سولفات است. میزان آن باید 5 در 1000 واحد باشد؛ از سال پنجم به بعد باید کوددهی با این کودها را آغاز کرد. این کود باید در دو نوبت به خاک درخت افزوده شود. اولین بار در فصل پاییز و بعد از برداشت قبل از ریزش برگ‌ها، و دومین بار در فصل بهار و هنگام رشد جوانه‌ها.

نتیجه گیری و جمع بندی خاک مناسب برای درخت گردو:

سعی ما در این گفتار کوتاه، آن بود که شما خوانندگان گرامی را با خاک مناسب درخت گردو، تمام نکات و جوانب آن، آشنا سازیم. در نهایت، از شما دعوت می‌کنیم که تجربیان خود را درباره خاک مناسب کاشت گردو، و یا سوالات خود را پیرامون این مبحث، با ما نیز در میان بگذارید!

دکمه بازگشت به بالا