قهرمانان منطقه منیریه!

صالح خالقی، ورزشم را در  محله منیریه شروع کردم.

قهرمانان

محله منیریه در تهران از محله‌های قدیمی‌ به‌شمار می‌رود و قهرمانان و پهلوانان بسیاری از دل آن رشد کرده و در سطح مسابقات ملی و بین‌المللی مطرح شده‌اند. در دل محله منیریه نیز سالن‌‌های ورزشی متعددی وجود دارند که مجموعه ورزشی شهید یاسینی یکی از بهترین آنهاست. این مجموعه نیز در قهرمان‌پروری یدطولایی دارد. قهرمانی که از منیریه به میادین ورزشی راه پیدا کرده‌اند، از گذشته تا امروز برای کشورشان افتخارآفرینی کرده‌اند.

در این مطلب قرار است به معرفی پنج قهرمان منطقه منیریه بپردازیم… قهرمانانی از نسل دیروز و امروز.

  • فریدون مالکی مردی برای همه فصول!

فریدون مالکی در سال ۱۳۴۳ در یک خانواده ورزشی متولد شد. او فعالیت ورزشی خود را در رشته هنرهای رزمی پیش گرفت. مالکی در سال ۱۳۷۱ موفق شد بزرگترین موفقیت ورزشی خود را کسب کند. او در رقابتی نفس‌گیر قهرمان ملی ژاپن که به «مرد سر آهنی» معروف بود را شکست داد و در مسابقات حرفه‌ای جهانی شوت بوکسینگ عنوان «سلطان رینگ جهان» را به‌دست آورد.

استاد فریدون مالکی در روز یکشنبه اول آبان ماه ۱۳۸۴ در حالی که به همراه یکی از دوستانش عازم تهران بود، در اثر یک سانحه رانندگی دارفانی را وداع گفت.

  • علیرضا مفتخری مربی و قهرمان ووشو!

فریدون مالکی و فرشاد مالکی پس از قهرمانی‌های متعدد، باشگاه ورزشی خود را که «باشگاه پارس» نام داشت تاسیس کردند. این باشگاه در پل امیربهادر خیابان ولیعصر نرسیده به میدان منیریه واقع شده بود و حاصل آن تربیت و آموزش قهرمانانی همچون علیرضا مفتخری بود. علیرضا مفتخری از قهرمانان ووشوی مسابقات آسیایی است که در هلند زندگی می‌کند.

  • تورج کفایی، یک مربی پر افتخار

تورج کفایی محمدنژاد متولد اول فروردین ماه سال ۱۳۵۸ در تهران است. او در رشته کشتی آزاد افتخارآفرینی‌های متعددی داشته. او ملی پوش سابق کشتی آزاد و مربی سابق تیم ملی نوجوانان و جوانان بوده و عضو کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد است.

  • محمد فقیری، عاشق فوتبال و قهرمان کشتی!

محمد فقیری در ۲۴ دی ماه سال ۱۳۶۳ به دنیا آمد. فقیری رشته‌ی کشتی فرنگی را انتخاب کرد و به تیم ملی ایران راه یافت. او تا کنون موفق به دریافت ۲ مدال طلای آسیایی نیز شده است. محمد فقیری مربی تیم ملی نونهالان ایران است و هم اکنون در باشگاه شهید یاسینی میدان منیریه به تدریس کشتی می‌پردازد.

علاوه بر این از عناوین قهرمانی محمد فقیری می‌توان به مدال برنز جام‌جهانی مجارستان در سال ۲۰۰۸، قهرمانی مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۰ ارمنستان، قهرمانی جام‌جهانی ۲۰۱۲ روسیه، کسب مقام سوم تیمی لیگ جهانی کشتی ۲۰۱۶ مجارستان و قهرمانی کشور و تورنمنت‌های بین‌المللی اشاره کرد.

محمد فقیری درباره چگونگی ورودش به دنیای کشتی این‌گونه گفته است که «من عاشق فوتبال بودم و حتی به تیم نونهالان و نوجوانان سایپا نیز راه پیدا کردم اما یکی از دوستانم باعث شد به سمت کشتی کشیده شود، دوستی به نام صالح خالقی».

او ادامه می‌دهد که « یک روز برای تماشای مسابقات صالح خالقی به استادیوم رفته بودم و خاطرم هست که آن زمان ۱۶ سال داشتم. تماشای مسابقات صالح باعث شد به کشتی علاقه‌مند شوم و پایم به تشک کشتی باز شود.»

قهرمانان

  • صالح خالقی، ستاره‌ی طلایی کشتی!

صالح خالقی متولد یازدهم آبان ماه سال ۱۳۶۳ است. او با حمید سوریان و فرشاد علیزاده هم دوره بود و در رشته کشتی فرنگی افتخاراتی کسب کرد. از جمله افتخارات و عناوین قهرمانی صالح خالقی می‌توان به قهرمانی در مسابقات باشگاهی تهران از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰، قهرمانی در مسابقات بین آموزشگاه‌های تهران از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹، قهرمانی و نایب قهرمانی مسابقات کشوری در سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۸، قهرمانی در مسابقات آموزشگاه‌های کشور در سال ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸، مقام سوم مسابقات آموزشگاه‌های کشور در سال ۱۳۷۸، نفر سوم مسابقات انتخابی تیم ملی در سال ۱۳۷۹، قهرمان تورنومنت روز جهانی کودک سال ۲۰۰۱ و نایب قهرمان آسیا در سال ۲۰۰۱ اشاره کرد.

صالح خالقی در سال ۲۰۰۲ با وجود آمادگی کافی برای شرکت در مسابقات جهانی، از ناحیه کمر دچار آسیب‌دیدگی شدی و به توصیه پزشک معالج خود از دنیای کشتی خداحافظی کرد. این در حالی بود که مربیان تیم ملی، صالح خالقی را یکی از شانس‌های مدال طلا در آن دوره از مسابقات می‌دانستند.

مصدومیت بخشی جدایی‌ناپذیر از ورزش است که متاسفانه بسیاری از مدال‌آوران حوزه‌های مختلف ورزشی را از مجبور به دوری‌گزینی از میادین ورزشی کرده. اتفاقی تلخ که مسیر زندگی ورزشکاران را تغییر می‌دهد. صالح خالقی نیز از جمله همین ورزشکاران بوده است.

دکمه بازگشت به بالا