اقتصادیفعالان کسب و کار

پکیج فن دار بهتر است یا بدون فن؟

همان طور که در مقاله های قبل اشاره کردیم پکیج برای گرم کردن رادیاتورها و تولید آب گرم مصرفی ساختمان ها و شرکت ها و کارخانه ها و… استفاده می شود. پکیج ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند. پکیج های فن دار و پکیج های بدون فن. دستگاه پکیج فن دار و پکیج های بدون فن از لحاظ فنی تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند. ما در این مقاله به تفاوت پکیج فن دار و بدون فن می پردازیم.

اگر برای خرید یک پکیج جدید به دنبال تفاوت‌های پکیج‌های فن دار و بدون فن هستید، بهتر است یک بار دیگر برای درست کردن پکیج قبلی خود اقدام کنید. این بار از تیم تعمیرکاران تهران سرویس انلاین کمک بگیرید تا تعمیر پکیج شما را انجام دهند. برای ثبت درخواست می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید.

پکیج فن دار و پکیج بدون فن چه تفاوت هایی با هم دارند؟

پکیج به دستگاهی گفته می شود که برای تامین آب گرم مورد نیاز ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری و حتی کارخانه ها و مراکز تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از نوع پکیج بستگی به سلیقه شخصی و البته برخی دلایل فنی دارد. اینکه مثلا ظرفیت پکیج به مساحت محل مورد استفاده بخورد و برخی دلایل دیگر که توجه به آنها باعث استفاده بهینه از پکیج شده و در میزان هزینه های ناشی از مصرف آن هم تاثیر مستقیم دارد. برای همین ما در ادامه قصد داریم در مورد دو نوع پکیج که در بازار اسم آنها را زیاد می شنوید، صحبت کنیم و تفاوت های آنها را بیان کرده تا موقع خرید بتوانید انتخاب اصولی تر و بهتری داشته باشید. پکیج ها به لحاظ فنی به دو دسته پکیج فن دار و پکیج بدون فن تقسیم می شوند که این دو نوع دستگاه تفاوت های مهمی با هم دارند.

فرق پکیج فن دار و بدون فن در چیست؟

پکیج‌های امروزی نسل جدید آبگرمکن ‌های قدیمی هستند با برق و آب نیاز دارند. مهم‌ترین فرق پکیج و آبگرمکن در این است که پکیج علاوه بر تولید آب گرم مورد نیاز، محیط ساختمان را در فصول سرد سال گرم و مطبوع نگه می‌دارد. اما چه تفاوتی بین مدل‌های پکیج فن دار و بدون فن وجود دارد و بهترین مدل برای ساختمان شما کدام است؟

1. نحوه تهویه هوا

مهم‌ترین تفاوت پکیج فن دار و بدون فن در نحوه تهویه هواست. در پکیج بدون فن، دود ناشی از احتراق به دلیل ارتفاع دودکش به بالا هدایت می‌شود و موجب تهویه هوا و امکان ادامه کار دستگاه می‌گردد. این در حالی است که پکیج فن دار با استفاده از قطعه خاصی به نام “فلنج فن” به تهویه هوا کمک می‌کند و جایگزینی دود با هوای تازه با سرعت و کیفیت بالاتری انجام می‌شود.

2. قطر دودکش

قطر دودکش، عامل مهمی در کارایی پکیج فن دار و بدون فن ایفا می‌کند. پکیج بدون فن جهت تخلیه دود و جایگزینی آن با هوای تازه نیاز به دودکشی با قطر 15 سانتی‌متر و ارتفاع 3 متر دارد. این در حالی است که پکیج فن دار به دودکشی با این ویژگی‌ها نیازی ندارد و به طور کلی قطر دودکش آن به بیش از 6 سانتی‌متر نمی‌رسد.
شما می توانید در صورت بروز هرگونه مشکل با تکنسین های متخصص تعمیر آنلاین تماس بگیرید و مشکل خود را به این متخصصان ارئه دهید و به بهترین شکل ممکن مشکل را برطرف نمائید.

3. محل نصب پکیج

پکیج بدون فن در داخل ساختمان و در محیط بسته نصب می‌شوند اما پکیج فن دار باید در محیط باز مانند حیاط یا بالکن نصب گردد. این مساله باعث شده که پکیج‌های فن دار مورد استقبال بیشتری قرار بگیرند. چرا که هیچ گونه فضایی را در داخل خانه اشغال نخواهند کرد.

4. جنس دودکش

تفاوت دیگری که پکیج فن دار با پکیج بدون فن دارد، جنس دودکش آن است. جنس دودکش در پکیج بدون فن از جنس سیمان است و در داخل دیوار ساختمان ساخته می‌شود. اما پکیج فن دار نیاز به دودکس دوجداره دارد.

5. امنیت

اگرچه هر دو مدل از پکیج ‌های فن دار و بدون فن، دارای بالاترین استانداردهای روز اروپا هستند اما به نظر می‌رسد که امنیت پکیج‌های فن دار اندکی بالاتر است. چرا که امکان ورود دود به داخل ساختمان تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و با وزش بادهای شدید و طوفان پکیج خاموش نمی‌شود.
لازم به ذکر است که تمامی دودکش‌های پکیج بدون فن مجهز به کلاهک هستند تا احتمال خاموش شدن پکیج را در اثر بارش باران و وزش طوفان کاهش دهند.

6. اندازه

اندازه دستگاه، یکی دیگر از فرق های پکیج فن دار و بدون فن است. از آنجا که پکیج فن دار دارای تکنولوژی پیشرفته‌تری است، از نظر ابعاد کوچک‌تر است و به همین دلیل خریداران استقبال بیشتری برای خرید آن از خود نشان می‌دهند.

پکیج بدون فن به دلیل فعالیت در محیط بسته نیاز به فضای بیشتری دارد و از پکیج فن‌دار سنگین‌تر و حجیم‌تر است.

7. آلودگی صوتی

نکته مهم دیگری که در تفاوت پکیج بدون فن و فن دار باید به آن توجه کرد، میزان آلودگی صوتی است که هریک تولید می‌کنند. به طور کلی پکیج فن‌دار به علت وجود قطعه “فلنج فن” دارای سر و صدای بیشتری است. اگرچه با نصب پکیج در خارج از ساختمان صدای آن تا حد زیادی قابل تحمل و چشم‌پوشی است اما برخی کاربران ترجیح می‌دهند که به هیچ عنوان سر و صدای خاصی تولید نشود و به همین دلیل پکیج بدون فن را انتخاب می‌کنند.
نکته: لازم به ذکر است که با پیشرفت تکنولوژی پکیج‌های فن‌دار نیز به سیستمی مجهز شده‌اند که صدای پکیج تا حد زیادی قابل کنترل است و تفاوتی از نظر تولید آلودگی صدا بین پکیج بدون فن و فن دار وجود ندارد.

در چه مواقعی بهتر است از پکیج فن دار استفاده کنیم؟

دانستن تفاوت پکیج فن دار و بدون فن به شما کمک می کند تا راحت تر نوع پکیج خود را انتخاب کنید. زمانی که می خواهید پکیج خود را در بالکن و یا فضای باز قرار دهید، باید از پکیج فن دار استفاده کنید. در محل هایی که دودکش مناسب وجود ندارد و یا دودکش ساختمان کشش خوبی ندارد، باید از پکیج فن دار استفاده شود. دقت کنید که هرگز نباید دودکش مخصوص پکیج فن دار را دستکاری کنید.  محل نصب دستپاه باید کمتر از 120 متر باشد.

پکیج بدون فن چیست؟

به دستگاهی که از طریق  دودکش با روش خاصی  دود و گازهایی که در اثر سوختن و احتراق در پکیج  ایجاد می شود را خارج می کند، پکیج بدون فن گفته می شود. این پکیج ها که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، طبق مکانیزمی که ارند دود را از راه دودکش خارج می کنند. دودهایی که از احتراق در این دستگاه تولید می شوند، بوسیله ی مکشی که از لوله های بلند بوجود می آید، خارج می شوند. در نتیج  پکیج نیاز به سیستم دیگری برای خروج گاز ها نخواهد داشت.

ویژگی های پکیج بدون فن

 پکیج بدون فن طبق مکانیزمی ساخته شده است که نباید در معرض هوای آزاد و باد شدید قرار داشته باشد. مشعل آن در چنین شرایطی به سرعت خاموش می شود و ممکن است مشکلات دیگر نیز در آن به وجود بیایند.

پکیج های بدون فن برای نصب در داخل ساختمان مناسب هستند. در پکیج های بدون فن قطر لوله داخلی ساختمان باید با قطر 15 سانتی متری طراح شده باشد. در غیر این صورت نصب آن خطرناک است زیرا گاز ها ممکن است به کلی خارج نشوند. همچنین لوله باید به صورت عمود و مستقیم تعبیه شود تا تهویه بصورت کامل انجام شود.

پکیج های بدون فن کاملا  بی صدا هستند. البته در صورت خرابی ممکن است این پکیج ها صداهایی تولید کنند که پس از برطرف شدن اختلال از بین خواهد رفت. این پکیج نیاز به دودکش دارد. قطر دودکش آن 15 سانتی متر است و جنس دودکش باید سیمانی باشد. این دستگاه باید حتما در تماس مستقیم با هوا قرار بگیرد و از باد شدید محافظت شود. برای مراقبت از آن در برابر کوران و باد شدید می توانید جلوی بالکن یا محیط را با ایرانیت یا دیگر تجهیزات ببندید.

پکیج فن دار بهتر است یا پکیج بدون فن؟

در این قسمت بیشتر در رابطه با تفاوت پکیج فن دار و پکیج بدون فن صحبت می کنیم. نمی توان به طور قطع گفت کدام یک از این پکیج ها بهتر است. برای پاسخ به این سوال باید به مکان مورد نظر برای نصب پکیج و امکانات ساختمان توجه کنید. همانطور که پیش از این نیز گفته شد، در شرایطی که می خواهید پکیج را در داخل خانه نصب کنید، بهتر است از پکیج های فن دار استفاده کنید. این پکیج ها نیاز به مکان و ارتفاع مناسب برای نصب لوله ها ندارند.

در واقع دلیل طراحی این آپشن توانایی استفاده از آن در مکان های بسته است. علت اینکه نمی توان در بالکن و فضاهای باز نمی توان از این دستگاه بهره برد این است که شعله ی آن در برابر باد شدید خاموش می شود و طراحی آن برای محیط داخل است. اما اگر محیطی که برای نصب پکیج در نظر گرفته اید، فضای بازی مانند بالکن باشد، باید به نصب پکیج بدون فن اقدام کنید. این پکیج در معرض باد دچار مشکل نمی شود و نیاز به دودکش جداگانه ندارد. با خواندن مقاله تفاوت پکیج فن دار و پکیج بدون فن راحت تر می توانید نوع و مدل پکیج خود را انتخاب کنید.

دکمه بازگشت به بالا