اقتصادیفعالان کسب و کار

آموزش صفر تا صد nft

آموزش صفر تا صد ساخت و فروش NFT

NFT ها در طول سال میلادی 2021 تبدیل به یک پدیده فرهنگی شدند و با حضور افراد مشهور و داستان‌های مختلف، کلاهبرداری‌ها و دعواهای قانونی، دائماً در تیتر اخبار نیز حضور داشتند. در ماه‌های اخیر خرید و فروش NFT در ایران نیز طرفدارهای خود را پیدا کرده است. برخی از سازندگان این NFTها میلیون‌ها دلار از این راه درآمد کسب کردند، پس قابل درک است که چرا می‌خواهید شما هم هنر NFT را درک کرده و یا با روش ساخت NFT آشنا شوید.

در این مقاله از سری مقالات ارز دیجیتال دنیای‌ترید، قصد داریم شما را با نحوه ساخت NFT رایگان در دو بازار محبوب و جهانی خرید و فروش NFT آشنا کنیم، اما قبل از آن، اجازه دهید برخی از مفاهیم اولیه NFT و نکاتی که در تصمیم‌گیری به شما کمک خواهند کرد را با یکدیگر مرور کنیم. اگر با این مفاهیم پایه‌ای آشنا هستید و عجله دارید، می‌توانید کمی جهش کنید و به‌سراغ مرحله سوم بروید.

مرحله 1: باید بدانید که یک NFT چیست!

خب در همین ابتدا بیایید بررسی کنیم که NFT چیست؟ ببینید! اصلا مهم نیست که هنگام شروع مطالعه این مقاله هیچ ایده‌ای در مورد NFT نداشته‌ باشید، ما شما را به اعماق این عرصه خواهیم برد، پس جای نگرانی نیست. شاید یکی از دوستان شما گفته باشد که: “هی، تو باید آن عکس گربه خودت را به عنوان یک NFT بفروشی.” خب باید بگوییم که همه چیز به این آسانی‌ها نیست و بهتر است قبل از شروع مسیرتان در ورود به هنر NFT با ما تا انتهای این مقاله همراه باشی!

هنر NFT چیست؟

هنر NFT روشی کاملاً جدید برای دسته‌بندی آثار هنری دیجیتال است که به طراحان این امکان را می‌دهد از آثار خود به روشی مدرن‌تر و غیرمتمرکز درآمد کسب کنند. هنر NFT تقریباً هرگز در بلاکچین ذخیره نمی‌شود.

NFTها یا توکن‌های غیرمثلی، توکن‌های دیجیتالی هستند که روی بلاکچین ذخیره می‌شوند. برخلاف ارزهای دیجیتال، که در آن هر کوین با دیگری یکسان است (هیچ دلیلی برای ترجیح یک بیت‌کوین خاص بر دیگری وجود ندارد)، هر NFT منحصر به فرد است و می‌تواند به عنوان سندی برای اثبات مالکیت بر یک فایل دیجیتال، خرید و فروش شود.

تقریباً در اکثر مواقع، فایل‌ها در واقع در خود بلاکچین ذخیره نمی‌شوند. در عوض، لینکی به فایل NFT ما، همراه با توکنی که مانند سند مالکیت آن فایل است، در بلاکچین ذخیره می‌شوند. همچنین هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید دو یا چند NFT نمی‌تواند برای یک فایل وجود داشته باشد (می‌توانید NFT‌هایی با نسخه‌های مختلفی مانند کارت‌های بازی در بچگی داشته باشید).

به عنوان مثال، یک NFT می‌تواند نادر (Rare) باشد زیرا تنها 10 نسخه از آن وجود دارد یا رایج (Common) باشد مثل وقتی که هزاران NFT یک شکل، روی بلاکچین ثبت یا ضرب (Mint) شده‌ باشند. همچنین هیچ چیزی نمی‌تواند مانع از این شود که کسی فایل NFT شما را گرفته و خودش به‌صورت NFT آن را درآورد (البته بلاکچین نشان خواهد داد که شما زودتر این فایل را NFT کرده‌اید).

از نظر فنی می‌توانید هر فایل دیجیتالی را به‌عنوان NFT بسازید و بفروشید، اما اگر به دنبال استفاده از یک بازار خرید و فروش NFT با ابزارهای ساده و روان هستید، به فرمت‌هایی که آن‌ها پشتیبانی می‌کنند محدود خواهید شد. بعداً بیشتر درباره این مورد صحبت می‌کنیم، اما به خاطر داشته باشید که اولین NFT شما احتمالاً باید یک تصویر، ویدیو یا کلیپ صوتی باشد. اگر هنوز نمی‌دانید چه چیزی را می‌خواهید به عنوان یک NFT بفروشید، این نوع محدودیت‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا انتخاب‌های خود را محدود کنید. خب برویم به‌سراغ مرحله بعد.

مرحله 2: مطمئن شوید که واقعاً می‌خواهید یک NFT بفروشید

اگر فقط دوست دارید که یک NFT بسازید، آنهم فقط چون همه این کار را انجام می‌دهند، شاید بهتر باشد قبل از این کار چند نکته را در نظر بگیرید. اولین چیزی که باید در نظر بگیرید کارمزد تراکنش است. در حالی که پلتفرم‌هایی که امروز پوشش خواهیم داد به شما امکان می‌دهند تا NFT‌ها را به‌صورت رایگان بسازید، فروش آنها مقداری متفاوت خواهد بود.

    ممکن است به خودتان بیایید و ببینید که پول زیادی خرج کرده‌اید و هنوز یک NFT هم نفروخته‌اید!

اکثر NFTها در بلاکچین اتریوم فروخته می‌شوند (در بخش بعدی به مواردی اشاره خواهیم کرد) و هر تراکنش در بلاکچین اتریوم کارمزدها و هزینه‌هایی دارد که به ماینرها پرداخت می‌شوند. این کارمزد ‘gas’ نامیده می‌شوند و مقدار گسی که برای یک تراکنش می‌پردازید (و بنابراین هزینه آن تراکنش) به‌طور قابل توجهی متغیر خواهد بود.

تقریباً هرکاری که در بلاکچین انجام می‌دهید، از ساخت یک NFT گرفته تا انتقال آن به شخص دیگری تا پیشنهاد خرید یک NFT، هزینه ‘gas’ خواهد داشت (اگرچه راه‌هایی برای ساخت NFT با هزینه کمتر وجود دارد که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت).

همچنین ذکر این نکته مهم است که پرداخت ‘gas’ صد در صد تضمین نمی‌کند که انتقال شما انجام شود! می‌توانید کارمزد بیشتری بپردازید تا به خود شانس بیشتری بدهید، اما انتقال هرگز تضمین و حد مطمئنی ندارد. اما باید گفت که، بیشتر تراکنش‌ها احتمالاً انجام می‌شوند. با این حال، اگر اتفاقی بیفتد و تراکنش شما کامل نشود، هزینه‌های ‘gas’ را که پرداخت کرده‌اید، پس نخواهید گرفت اما به‌طور کلی جای نگرانی نیست چون همانطور که گفتیم، اکثر تراکنش‌ها معمولا تایید می‌شوند، حتی با پرداخت کارمزد نسبتا کم.

مرحله 3: یک بازار برای فروش NFT خود انتخاب کنید

ده‌ها پلتفرم (که باعنوان سایت‌ های فروش NFT یا برنامه‌ های ساخت NFT نیز شناخته می‌شوند) وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند NFT‌های خود را در طیف گسترده‌ای از بلاک‌چین‌ها بفروشید، بنابراین تقریباً غیرممکن است که در این مقاله همه آنها را پوشش دهیم، اما قطعا به این خواهیم پرداخت که کدام یک برای شما مناسب است.

ما در این راهنما، دو مورد از محبوب‌‌ترین بازارهای NFT را پوشش خواهیم داد، اما که اگر هیچ یک از این پلتفرم‌ها که معرفی می‌کنیم برای شما مناسب نبود، باید بدانید که جایگزین‌هایی وجود دارد مانند ‘AtomicHub’ که از بلاکچین ‘Wax’ استفاده می‌کند یا ‘Solsea’ که مبتنی بر بلاکچین ‘Solana’ است. در ادامه این مقاله هزینه ساخت NFT را در هر یک از روش‌های ذکر شده بررسی خواهیم کرد.

همچنین خالی از لطف نیست که بدانید این راهنمای پیش‌رو، به شما نشان می‌دهد که چگونه کارها را به آسان‌ترین روش ممکن انجام دهید. حتی با وجود اینکه تمام سعی خود را در این مقاله کرده‌ایم تا چیزی از قلم نیافتد، باید بدانید که خرید و فروش NFT نیز مانند هر عرصه دیگری در دنیای ارزهای دیجیتال غارهای تاریک و عمیق دیگری دارد که از اشاره به آنها صرف نظر خواهیم کرد. فقط کافی‌ست بدانید که این راهنما، یک راهنمای جامع و آسان است که شما را به مقصد راهنمایی خواهد کرد.

هم ‘OpenSea’ و هم ‘Rarible’ به شما امکان می‌دهند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، NFT‌های خود را بر روی اتریوم بسازید، آنهم به لطف آنچه خودشان سیستم‌های ‘Lazy Minting’ (ضرب تنبل) می‌نامند. ‘Lazy Minting’ به شما این امکان را می‌دهد که یک NFT بسازید و آن را بدون اینکه واقعاً روی بلاکچین ثبت شده باشد برای فروش قرار دهید، بنابراین از هر گونه پرداخت کارمزد جلوگیری می‌شود.

هنگامی که شخصی آن را می‌خرد، هزینه‌های ثبت NFT شما در بلاکچین، همراه با هزینه‌های انتقال آن به خریدار، یکجا پرداخت خواهد شد. این فرایند، به شما کمک می‌کند تا 10 یا 30 دلار (یا حتی بیشتر!) برای NFTی که هنوز فروش نرفته است هزینه نکنید.

OpenSea چیست؟

OpenSea یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌ها برای ساخت و خرید و فروش NFT است. شما در این پلتفرم می‌توانید آثار هنری و هرآن‌چیز دیجیتال که متعلق به شماست را تبدیل به NFT کرده و برای فروش به حراج بگذارید.

ممکن است هنگام ساخت NFT در OpenSea برای اولین بار، مجبور شوید مقداری هزینه اولیه پرداخت کنید (در طول آزمایش، قیمت‌هایی را در محدوده 300 تا 400 دلار مشاهده کردیم). این یک کارمزد است که تنها یک بار می‌پردازید و پس از پرداخت آن، می‌توانید بدون نیاز به پرداخت کارمزد برای NFTهای بعدی، از فرایند لیزی مینتینگ استفاده کنید که دیگر هزینه و کارمزدی برای شما به‌همراه نخواهد داشت.

هنگام آزمایش پلتفرم ‘Rarible’ اما، مجبور به پرداخت این هزینه نشدیم. با این حال، حذف یک NFT از بازار فروش، برای شما کارمزدی خواهد داشت (حدود 20 تا 30 دلار). هم ‘Rarible’ و هم ‘OpenSea’ از فروش هر NFT شما 2.5 درصد کارمزد دریافت می‌کنند، مثلا اگر NFT خود را با قیمت 0.025 اتریوم بفروشید، در واقع 0.024375 اتریوم دریافت خواهید کرد.

با این همه، جایگزین‌هایی برای استفاده به‌جای بلاکچین اتریوم نیز وجود دارد. ‘Rarible’ به شما اجازه می‌دهد NFT‌های خود را با استفاده از بلاکچین Flow (همان بلاکچینی که توسط ‘NBA Top Shot’ استفاده شد) بفروشید و ‘OpenSea’ نیز به شما امکان استفاده از بلاکچین ‘Polygon’ را می‌دهد. در هر دو گزینه‌ای که گفتیم، کارمزدهای بسیار کمتری نسبت به بلاکچین اتریوم می‌پردازید، ممکن است حتی کارمزدی برای شما به‌همراه نداشته باشد، بنابراین استفاده از آنها را نیز بررسی خواهیم کرد.

ممکن است این سوال برای‌ شما پیش آمده باشد که اگر این بلاکچین‌های ارزان، هیچ نکته یا جنبه منفی ندارند، چرا همه از این‌ها استفاده نمی‌کنند؟ خب حق با شماست! استفاده از بلاکچین ‘Flow’ در بازار ‘Rarible’ شما را به NFTهای تک نسخه‌ای محدود می‌کند و حتی نمی‌توانید آنها را با حراج بفروشید! علاوه بر این، وقتی از بلاکچین‌های غیر اتریومی مانند ‘Flow’ یا ‘Polygon’ استفاده می‌کنید، دیگر افراد نمی‌توانند از اتریوم برای خرید NFTهای شما استفاده کنند (حداقل، نه بدون گذراندن مراحل اضافی و هزینه بر).

هشدار: در‌حالی‌که پلیگان (Polygon) به شما امکان استفاده از اتریوم را می‌دهد، باید بدانید که در واقع در مورد نسخه پلیگان اتریوم صحبت می‌کنیم. می‌توانید مستقیماً اتریوم را از بلاکچین اصلی آن به بلاکچین پلیگان (Polygon) منتقل کنید و دوباره انتقال دهید، اما انجام این کار مستلزم پرداخت هزینه‌های ‘gas’ خواهد بود.

آیا برای ساخت NFT باید از یک بازار NFT استفاده کنم؟

از نظر فنی خیر! شما می‌توانید قرارداد هوشمند خود را ایجاد کنید، آن را در بلاکچین مورد نظر خود مستقر کنید و سپس توکن‌های خود را با استفاده از آن ضرب کنید. با این حال، این کار خیلی پیچیده خواهد شد و احتمالاً مسیری نیست که می‌خواهید طی کنید، مگر اینکه خیلی فنی باشید! اکثر مردم از یکی از پلتفرم‌های گفته شده در بالا استفاده می‌کنند.

مرحله 4: یک کیف‌پول بسازید!

کیف‌پول‌ها؛ برنامه‌هایی هستند که برای ذخیره ارزهای دیجیتال و همچنین هر NFT که تولید یا خرید می‌کنید، استفاده می‌شوند. کیف‌پول متامسک (MetaMask) یکی از کیف‌پول‌هایی است که به‌طور گسترده توسط برنامه‌های مبتنی بر اتریوم مانند ‘OpenSea’، ‘Foundation’ و دیگران پشتیبانی می‌شود و می‌تواند به‌عنوان افزونه کروم و فایرفاکس یا به عنوان یک برنامه اندروید یا آی‌او‌اس روی مرورگر یا تلفن همراه شما نصب شود.

فرآیند راه‌اندازی و نصب کیف‌پول متامسک (MetaMask) آسان است. هنگامی که افزونه مرورگر یا اپلیکیشن آن را نصب کردید (متامسک را می‌توانید از اینجا دانلود کنید)، روی دکمه ‘Create New Wallet’ کلیک کنید و سپس از شما یک رمز عبور مطمئن می‌خواهد. رمز عبور خود را در یک جای امن ذخیره کنید و سعی کنید آن را گم یا فراموش نکنید.

در نهایت، ‘MetaMask’ چیزی را به شما می‌دهد که به عنوان یک عبارت دانه‌ای یا ‘Seed Phrase’ شناخته می‌شود و شامل 12 کلمه تصادفی است. بسیار مهم است که این عبارات را از گم نکنید، زیرا اگر مثلاً برنامه را حذف کنید یا نیاز به نصب کیف‌پول خود روی دستگاه جدیدی داشته باشید، به شما امکان می‌دهد تا حساب خود را بازیابی کنید.

ایده خوبی می‌تواند باشد که آن را کپی کنید و در مکانی بسیار امن مانند یک گاوصندوق فیزیکی ذخیره کنید. MetaMask سپس از شما می‌خواهد که این عبارات را تکرار کنید، تا مطمئن شود که عبارات خود را یادداشت کرده‌اید.

اگر رمز عبور و یا عبارات امنیتی و دانه‌ای خود را گم کنید، هیچ شانسی برای بازیابی دارایی‌های خود نخواهید داشت و هیچکس نمی‌توانند کاری برای کمک به شما انجام دهند. این بدان معناست که دسترسی به هر ارز دیجیتال یا NFT ذخیره شده در آن کیف‌پول و همچنین حساب‌هایی که با استفاده از آن راه‌اندازی کرده‌اید را از دست خواهید داد. بنابراین، رمز عبور و عبارات مخفی خود را در جایی امن نگه دارید! خب برویم سراغ مرحله بعدی.

مرحله 5: کیف‌پول خود را به یک بازار NFT متصل کنید

پس از راه‌اندازی کیف‌پول خود، باید آن را به یک بازار NFTی متصل کنید. در بازارهای خرید و فروش ‘OpenSea’ و ‘Rarible’ با کلیک بر روی دکمه ‘Create’ در بالا سمت چپ، می‌توانید کیف‌پول خود را متصل کنید. سپس لیستی از کیف‌پول‌های سازگار به شما نمایش داده می‌شود و پس از انتخاب نوع کیف‌پول، از شما می‌خواهند تا فرآیند اتصال کیف‌پول را طی کنید.

اگر افزونه ‘Metamask’ را نصب کرده باشید، یک پاپ‌آپ مشاهده خواهید کرد که از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید کیف‌پول خود را به این وبسایت متصل کنید یا نه، که با چند کلیک ساده انجام می‌شود.

یک نکته احتیاطی: اگر درخواستی برای اتصال به کیف‌پول خود در زمانی که انتظارش را ندارید مشاهده کردید، مراقب باشید، زیرا کلاهبرداران ممکن است در تلاش برای دسترسی به وجوه یا NFTهای شما باشند. تا زمانی که در یک وبسایت قابل اعتماد هستید، به طور کلی نباید مشکل خاصی برای اتصال وجود داشته باشد (حداقل، تا زمانی که چیزی خیلی اشتباه به‌نظر نرسد. حتماً تراکنش‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که امن هستند). اما اگر یک سایت ناشناس درخواست اتصال به کیف پول شما را بدهد، باید حتما مراقب باشید!

مرحله 6: حالا وقت ساخت NFT است

پس از اینکه کیف‌پول خود را وصل کردید، به صفحه‌ای می‌رسید که برای ساخت NFT باید از آن استفاده کنید (اگر به‌صورت خودکار به آن صفحه نرفتید، می‌توانید با کلیک کردن روی دکمه ‘Create’ که در هر دو پلتفرم در سمت راست بالا قرار داده شده است، به آن صفحه برسید).

قبل از اینکه شروع به ایجاد NFT‌های خود کنیم، یک نکته در مورد مجموعه‌ها یا کالکشن‌ها را باید بدانیم. هر دو پلتفرمی که در این آموزش از آن‌ها صحبت می‌کنیم، از تولید NFT به‌صورت کالکشن پشتیبانی می‌کنند. اگر می‌خواهید یک سری از NFTهای خود ایجاد کنید، می‌توانید از امکان کالکشن (Collection) برای انجام این کار استفاده کنید. در ‘Rarible’، می‌توانید یکی از این کالکشن‌ها را مستقیماً از صفحه ساخت NFT ایجاد کنید. در ‘OpenSea’ اما، باید ابتدا روی تصویر نمایه خود در بالا سمت راست کلیک کرده، به ‘My Collections’ رفته و سپس روی ‘Create a collection’ کلیک کنید.

ما ساخت NFT به‌صورت مجموعه‌ای و یا کالکشن را در این راهنما پوشش نمی‌دهیم، اما ‘OpenSea’ به‌طور خودکار هر NFT را که ایجاد می‌کنید در مجموعه‌ای (کالکشن) بی‌نام قرار می‌دهد، و ‘Rarible’ نیز به شما اجازه می‌دهد تا NFT خود را به‌صورت یک ‘Rarible Single’ بدون مجموعه (کالکشن) بفروشید.

خب! بریم سراغ ساخت NFTهای خودمان.

ساخت NFT در OpenSea

پس از کلیک بر روی دکمه ‘Create’، به صفحه ایجاد آیتم جدید [Create new item] وارد خواهید شد. برای شروع، روی کادر دارای یک آیکن تصویر در آن کلیک کنید، این بخش، به شما امکان می‌دهد فایلی را که می‌خواهید به‌عنوان NFT بفروشید، آپلود کنید (البته، حتماً به محدودیت‌های اندازه و نوع فایل که در بالای کادر اشاره شده است توجه کنید).

پس از اینکه فایل خود را اضافه کردید، نام (Name) یا عنوانی به آن بدهید. همچنین می‌توانید از فیلد پیوند خارجی (External Link) برای اضافه کردن یک ‘URL’ استفاده کنید که مثلاً به وبسایت یا حساب توییتر شما اشاره می‌کند. همچنین می‌توانید از قسمت توضیحات (Description) استفاده کنید تا به خریداران بالقوه خود، ایده بهتری درباره اینکه NFT شما چیست بدهید.

در زیر آن فیلدها، اگر قبلا مجموعه‌ای را تنظیم کرده‌اید، می توانید NFT خود را به آن کالکشن اضافه کنید، همچنین ویژگی‌ها، سطوح یا آمارهایی را اضافه کنید که اساساً به‌عنوان ابرداده (MetaData) برای NFT شما عمل می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر یک NFT می‌خواهید بفروشید، که می‌تواند به‌عنوان یک شخصیت در یک بازی ویدیویی عمل کند، اینجا جایی‌ست که باید آن اطلاعات را قرار دهید.

اگر در حال فروش یک اثر هنری هستید، می‌توانید از پنل ویژگی‌ها (properties panel) برای اضافه کردن اطلاعات مربوط به آن، مانند مدیوم، سال و غیره استفاده کنید. با این حال، همه این فیلد‌ها اختیاری هستند، بنابراین بیشتر افراد احتمالاً پر کردن آن‌ها را نادیده خواهند گرفت.

‘OpenSea’ همچنین به شما امکان می‌دهد متنی را اضافه کنید که به‌عنوان محتوای قفل شده عمل می‌کند، که خریدار یا صاحب بعدی NFT قادر به دیدن آن خواهد بود. می‌توانید از این فیلد برای گنجاندن چیزی مانند پیوند دعوت به یک دیسکورد خصوصی، کدی برای خرید چیزی در یک وبسایت خارجی یا حتی فقط پیامی برای تشکر از خریدار استفاده کنید. همچنین اگر NFT شما ماهیت ‘NSFW’ (اصطلاحی که در فضای اینترنت به محتوایی اشاره دارد که مناسب مشاهده در مکان‌های عمومی نیست) دارد، می‌توانید از تیک ‘explicit and sensitive content’ استفاده کنید.

پس از آن تیک‌ها و فیلدها، یک منوی کشویی وجود دارد که برای انتخاب بلاکچینی‌ست که NFT خود را بر روی آن قرار می‌دهید یا اینکه ضرب (Mint) می‌کنید (زنجیره اتریوم یا پلیگان). برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایا و معایب هر کدام، می‌توانید به مرحله 3 برگردید، اما ما به‌عنوان در این راهنما از زنجیره پلیگان استفاده می‌کنیم، زیرا در حال حاضر نیازی به پرداخت کارمزد ندارد. اگر NFT خود را با پلیگان مینت (ضرب و یا تولید) کنید، این امکان را نیز دارید که چندین نسخه از NFT خود بسازید.

بعد از اینکه بلاکچین خود را انتخاب کردید، همه چیز را دوباره بررسی کنید. ‘OpenSea’ به شما اجازه می‌دهد تا زمانی که NFT خود را برای فروش قرار نداده‌اید، متادیتای آن را تغییر دهید، اما به‌هرحال کار خوبی است که تا قبل ازینکه چیزی روی بلاکچین قرار بگیرد، مطمئن شوید که همه چیز به درستی وارد شده است. همچنین توجه داشته باشید که بعد از اینکه NFT شما مینت شد، نمی‌توانید بلاکچین NFT را تغییر دهید!

پس از اینکه همه یز را چک کردید، می‌توانید روی دکمه ‘Create’ کلیک کنید. بسته به گزینه‌هایی که انتخاب کردهاید و نوع فایلی که به‌عنوان NFT قرار می‌دهید، ممکن است کمی لازم باشد که منتظر بمانید تا همه چیز آپلود شود. پس از اتمام کار، صفحه‌ای را مشاهده می‌کنید که می‌گوید NFT شما ایجاد شده است.

با این حال، NFT شما در واقع هنوز در OpenSea برای فروش قرار نگرفته است. برای انجام این کار، ابتدا باید از صفحه تبریک خارج شوید تا به صفحه NFT خود برسید. همچنین می توانید با کلیک بر روی عکس نمایه خود به آن دسترسی پیدا کنید. روی تب ‘Created’ کلیک کنید و NFT را انتخاب کنید. در صفحه NFT، یک دکمه فروش (Sell) وجود دارد.

هنگامی که بر روی بلاکچین اتریوم یا پلیگان NFT خود را لیست می‌کنید، می‌توانید قیمت فروشی مقطوع برای آن قرار دهید و روی بلاکچین اتریوم به‌خصوص، این گزینه را خواهید داشت که یک حراج زمان‌بندی‌شده اجرا کنید. برای فروش با قیمت ثابت، شما به سادگی مبلغی را که می‌خواهید NFT را بفروشید (براساس اتریوم مشخص می‌شود، اما مقدار تقریبی دلاری نیز در زیر آن نمایش داده می‌شود) وارد می‌کنید و انتخاب می‌کنید که چه مدت می‌خواهید آن NFT برای خرید در دسترس باشد.

از آنجایی که NFT به محض اینکه آن را فهرست کردید برای خرید در دسترس قرار می‌گیرد، می‌توانید با استفاده از منوی کشویی ‘More Options’ آن را فقط برای یک خریدار خاص در دسترس قرار دهید.

برای لیست کردن NFT خود برای فروش، روی دکمه ‘Complete Listing’ کلیک کنید. باید چند تراکنش را با کیف‌پول خود تأیید یا امضا کنید، چه با استفاده از برنامه افزودنی مرورگر یا برنامه. در شبکه پلیگان، تراکنش‌ها رایگان هستند و صفحه‌ای مشاهده خواهید کرد که نشان می‌دهد آیتم NFT شما لیست شده است.

در شبکه اتریوم، اگر این اولین NFT شما باشد، باید یک تراکنش تاییدیه یک‌باره برای راه‌اندازی کیف‌پول خود انجام دهید، که بالاتر نیز به آن پرداختیم. برای انجام این کار، باید مقداری اتریوم در کیف‌پول خود داشته باشید.

پول این تراکنش فقط برای گس (gas) هزینه می‌شود و کارمزد ساخت NFT از سوی ‘OpenSea’ نیست، بنابراین هزینه آن کاملاً به میزان هزینه گس (gas) اتریوم در آن زمان بستگی دارد. در زمانی که ما تست می‌کردیم، قیمت‌هایی از حدود 240 دلار تا 450 دلار را مشاهده کردیم، بنابراین اگر قیمت بسیار بالا بود، شاید لازم باشد تا کاهش قیمت کمی صبر کنید. برای مشاهده کارمزد تراکنش‌ها به‌صورت زنده می‌توانید از وبسایتی مانند ethgasstation.info استفاده کنید.

پس از تأیید و امضای همه تراکنش‌ها، NFT شما برای فروش در OpenSea لیست می‌شود.

ساخت NFT در Rarible

اولین سوالی که ‘Rarible’ از شما می‌پرسد این است که آیا می‌خواهید یک NFT تک‌نسخه‌ای (Single-Edition) ایجاد کنید یا یک NFT چند نسخه‌ای (Multiple-Edition). به عبارت دیگر، آیا می‌خواهید یک NFT یک از یک ایجاد کنید یا NFTی که نسخه محدود (Limited-Edition) است اما قابل خریداری توسط چندین نفر است است.

صفحاتی که در ادامه در این پلتفرم خواهید دید، تا حد زیادی شبیه به ‘OpenSea’ هستند (اگرچه در این پلتفرم، تنها در صورتی می‌توانید از اتریوم استفاده کنید که نسخه‌ای چندگانه ایجاد کنید و باید تعداد نسخه‌ها و کپی‌هایی را که می‌خواهید بفروشید مشخص کنید)، اما برای این مقاله، ما به‌سراغ ساخت NFTهای تک‌نسخه‌ای می‌رویم.

پس از انتخاب گزینه تک‌نسخه‌ای (Single) در ‘Rarible’، به صفحه ساخت NFT فرستاده می‌شوید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که با استفاده از دکمه ‘Choose File’، فایل دیجیتالی را که می‌خواهید به عنوان NFT بفروشید، آپلود کنید. در نهایت، به بخش “ذخیره فایل بین‌سیاره‌ای” یا IPFS هدایت می‌شود، که روشی غیرمتمرکز برای ذخیره فایل است و باعث می‌شود که اگر یک شرکت تصمیم به توقف هاست فایل‌ها می‌گیرد، NFT شما از اینترنت ناپدید نشود.

‘Rarible’ نیز مانند ‘OpenSea’، ممکن است از شما یک تصویر پیش‌نمایش جداگانه برای انواع خاصی از رسانه‌ها، مانند ویدیوها یا موسیقی بخواهد. این تصویر را مثل یک تامبنیل در نظر بگیرید، که NFT شما در سایت با آن نمایش داده می‌شود.

در مرحله بعد، باید تنظیمات فروش خود را مشخص کنید. اگر هنوز نمی‌خواهید NFT خود را بفروشید، می‌توانید سوئیچ ‘Put on marketplace’ را که به‌طور پیش‌فرض روشن است، خاموش کنید. با این حال، اگر می خواهید NFT خود را بفروشید، گزینه‌هایی خواهید داشت که از این قرارند:

  1. قیمت ثابت (Fixed Price): مانند ایجاد یک مغازه است. شما قیمتی را برای NFT خود تعیین می‌کنید و اگر کسی بخواهد آن قیمت را بپردازد، می‌تواند آن را بخرد.
  2. باز برای پیشنهاد (Open for bids): به افراد این امکان را می‌دهد تا پیشنهادات خود را برای خرید NFT شما ارائه دهند و شما نیز می‌توانید آنها را بپذیرید یا اینکه رد کنید.
  3. حراج زمان‌دار (Timed Auction): این حالت کاملا مشابه یک حراج است. شما می‌توانید حداقل قیمت را تعیین کنید و انتخاب کنید که حراج چه زمانی شروع شود و چه مدت ادامه یابد.

در این راهنما، ما NFT خود را با قیمت ثابت لیست می‌کنیم. شما همچنین می‌توانید ارزی که می‌خواهید هنگام فروش دریافت کنید را انتخاب کنید (با این حال افراد می‌توانند پیشنهادات خود را با ارزهای مختلف ارسال کنند). هنگامی که قیمت NFT خود را تعیین می‌کنید، به یاد داشته باشید که اگر NFT شما بفروش برسد، ‘Rarible’ دو و نیم درصد از مبلغ فروش را به‌عنوان کارمزد کم می‌کند.

پس از اینکه روش فروش و جزئیات آن را انتخاب کردید، این گزینه را خواهید داشت که یک محتوای قفل شده (unlockable content) را اضافه کنید که تنها در اختیار خریدار قرار خواهد گرفت. همانطور که گفتیم، می‌توانید از این فیلد برای گنجاندن چیزی مانند لینک دعوت به یک دیسکورد خصوصی، کدی برای خرید چیزی در یک وبسایت خارجی یا حتی تنها پیامی برای تشکر از خریدار استفاده کنید.

دو گزینه بعدی به شما امکان می‌دهد تا مجموعه یا کالکشن خود را انتخاب کنید (اینجا ما ‘Singles Rarible’ را انتخاب کردیم). گزینه ‘Free Minting’ گزینه بعدی‌ست که به شما امکان می‌دهد انتخاب کنید که آیا می‌خواهید از سیستم لیزی مینتینگ ‘Rarible’ استفاده کنید یا خیر که در مرحله 3 به آن پرداختیم. اگر آن را خاموش کنید و در همین حال از بلاکچین اتریوم استفاده کنید، در پایان این فرآیند باید یک کارمزد گس برای مینت NFT خود بپردازید. زمانی که ما در حال آزمایش و نگارش این مقاله بودیم، هزینه آن حدود 120 دلار بود.

سپس در صورت تمایل به NFT خود یک نام (یا عنوان) و توضیحات می دهید. در نهایت، شما می توانید درصد حق امتیاز را مشخص کنید. درصد حق امتیاز یا ‘Royalty’ مشخص خواهد کرد که چند درصد از هر فروش بعدی در آینده به شما اختصاص می‌یابد. به عنوان مثال، اگر شخصی NFT شما را به قیمت 0.2 اتر بخرد و سپس در آینده آن را با قیمت 1 اتر بفروشد، درصدی از آن فروش را نیز دریافت خواهید کرد. رویالتی به طور پیش فرض روی 10 درصد تنظیم شده است.

آخرین گزینه تنظیمات پیشرفته (Advanced Settings) است که به شما امکان می دهد ویژگی‌هایی به NFT خود اضافه کنید (که کاملا اختیاری است اما اگر یک سری کاراکتر با ویژگی‌های مختلف ایجاد می‌کنید می تواند مفید باشد) و متن توضیحات جایگزین (alternative description) که به قابلیت دسترسی NFT شما کمک می کند.

دوباره بررسی کنید که همه چیز دقیقاً همانطور که می‌خواهید باشد، زیرا ممکن است بعداً تغییر آن گران یا غیرممکن باشد. سپس، هنگامی که مطمئن شدید NFT شما آماده است، روی دکمه ‘Create Item’ کلیک کنید.

انجام این کار مجموعه ای از اقدامات را آغاز می‌کند که طی آن باید برخی از تراکنش‌ها را با استفاده از کیف‌پول خود تأیید کنید. اگر از افزونه مرورگر متامسک استفاده می‌کنید، زمانی که ‘Rarible’ امضای شما را درخواست می‌کند، باید یک پاپ‌آپ دریافت کنید (در غیر این صورت، می‌توانید روی آیکن برنامه‌های افزودنی در مرورگر خود کلیک کنید و حالا دیگر باید درخواست‌ها را به شما نشان دهد). اگر از برنامه تلفن هوشمند استفاده می‌کنید، باید آن را در موبایل خود باز کنید و درخواست از سوی ‘Rarible’ را مشاهده کنید.

پس از تأیید چند درخواست در کیف‌پول‌تان و یک لحظه انتظار، پیامی دریافت خواهید کرد که NFT شما ایجاد شده است! می‌توانید روی دکمه ‘View NFT’ کلیک کنید تا آن را ببینید و همچنین می‌توانید با رفتن به بخش عکس نمایه خود در بالا سمت راست و کلیک کردن روی ‘My Profile’ کالکشن‌های خود را ببینید.

اگر همه چیز به خوبی پیش رفته باشد، شما اکنون یک NFT در ‘Rarible’ یا ‘OpenSea’ ساخته و برای فروش قرار داده‌اید. با این حال، اکثر کسانی که در این بازار دستی بر آتش دارند، به ما گفته‌اند که تنها ساخت حساب و ساخت یک NFT برای فروش و کسب درآمد از این فضا کافی نیست. فضا در زمینه NFT و بازارهای اینچنینی در توده‌ای از توجه قرار دارد و برای اینکه NFT خودتان را بفروشید حتما باید دست به دامن روش‌های دیگر همچون مارکتینگ و اعم از اینها شوید. اگر مارکتینگ خوبی ندارید، مطمئن شوید که هنر NFT شما منحصربفرد و خیره‌کننده است.

نکته: اگر کیف‌پول شما دارای بخش NFT است نگران نباشید، NFT که با استفاده از این راهنما ساخته‌اید در آن نمایش داده نمی‌شود. کیف‌پول شما ورودی‌های بلاکچین را می‌خواند تا بفهمد چه چیزی باید نمایش داده شود، و NFT‌های ضرب‌شده به‌صورت لیزی مینتینگ را در واقع تا زمانی که کسی آنها را نخرد نمایش نمی‌دهد. آنهم به همین دلیل ساده که هنوز روی بلاکچین ثبت نشده‌اند.

آموزش صفر تا صد NFT

امروز می‌خواهیم به آموزش NFT بپردازیم و در مورد منحصر به فرد بودن صحبت کنیم. نقاشی مونالیزا منحصر به فرد است. سمفونی پنجم بتهون هم همینطور… در مقابل دارایی هایی مانند اسکناس یا یک قطعه مکانیکی خودرو منحصر به فرد نیست و می‌توان با مورد همنظیر خود معاوضه نمود زیرا همچنان ارزش و کاربرد یکسان دارد. اما این موارد دارایی های فیزیکی هستند. چه می‌شود این انحصار را در دارایی های دیجیتال داشته باشیم؟ بله درست است NFT‌ برای همین منظور خلق شده است! بگذارید بیشتر توضیح دهیم . . .

NFT چیست؟

NFT مخفف عبارت Non fungible token به معنی توکن غیر‌مثلی است. آنها از دنیای ارزهای دیجیتال نشأت می‌گیرند. این دارایی ها مبتنی بر فناوری بلاک‌چین هستند، یک شبکه غیرمتمرکز و توزیع شده که تمام تراکنش های انجام شده توسط کاربران را در یک دفتر کل عمومی و غیرقابل تغییر ثبت می‌کند.

بیشتر NFT ها از شبکه اتریوم استفاده می کنند. اتریوم، از لحاظ رتبه در بازار دومین دسته بندی ارزهای دیجیتال بزرگ جهان است و این وظیفه را دارد که به کاربران اجازه دهد تراکنش‌های خود را با استفاده از کدهای کامپیوتری برنامه ریزی کنند. مثلاً بتوانید تعیین کنید که از طریق شبکه اتریوم پول ارسال کنید و شرایطی را ایجاد کنید که شخص فقط پس از سپری شدن مدت زمان معینی پرداخت خود را بتواند دریافت کند یا شرایط دیگر تعریف شود.

این شرایط در قالب رشته کد به عنوان قراردادهای هوشمند شناخته می‌شوند، مجموعه‌ای از قوانین که نحوه عملکرد NFTها را دیکته می‌کنند، از جمله ارائه غیرقابل تعویض بودن و اثبات مالکیت، و مدیریت قابلیت انتقال دارایی. متداول ترین قراردادی که این قوانین را می نویسد پروتکلی به نام ERC721- است که شامل یک شناسه منحصر به فرد در قرارداد است که غیرقابل تغییر بوده و پس از وضع، به طور دائمی در بلاکچین نوشته می‌شود.

با توجه به این قرارداد، هنگام خرید NFT، یک توکن با یک شناسه منحصر به فرد به کیف پول دیجیتال شما منتقل می شود (در ادامه در مورد آنها بیشتر توضیح خواهیم داد). این توکن ثابت می‌کند که NFT شما اصلی و غیرقابل تعویض است و وجود آن در کیف پول شماست که دلیلی بر مالکیت آن است.

بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع، یک NFT یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد (غیرقابل تعویض) است که از بلاکچین (توکن) استفاده می کند، بنابراین می‌تواند توسط مجموعه ای از قوانین اداره شود.

هنوز مفاهیم زیادی وجود دارد که اکثر ما در زندگی روزمره از آنها استفاده نمی‌کنیم مانند قراردادهای هوشمند، بلاکچین‌ها، توکن ها و غیره، اما این ایده زمانی که NFT‌ها را با هر چیز کلکسیونی مانند تمبر مقایسه کنید، کمی قابل هضم‌ تر می‌شود. سکه‌ها یا کارت‌های معاملاتی و بازی که اغلب، کمیاب یا محدود هستند، می‌توانند صدها هزار دلار ارزش داشته باشند و غیرقابل تعویض هستند.

NFTها در شکل فعلی خود دارایی کلکسیونی دیجیتال هستند، البته با پشته ای از علم و فناوری در مقایسه با مجموعه قاشق و چنگال آنتیک مادربزرگ شما.

NFT ها از کجا می آیند؟

ریس دیل، مالک NFT می گوید ماهیت کلکسیونی NFT‌ها همان چیزی است که او را در وهله اول به این سمت کشانده که به عنوان دارایی شناخته شوند. من در اکثریت عمرم یک کلکسیونر بودم، از کودکی تا مدرسه که بسته‌های تراشه‌هایی که تازوس در آن‌ها وجود داشت گرفته تا کارت‌های Dragon Ball Z، Pokémon و Yu-Gi-Oh!» او می گوید. «در تمام زندگی ام عاشق جمع آوری بودم.

«در ابتدا، من واقعاً NFT ها را درک نمی کردم، اما بعد از انجام تحقیقات،قادر به درک این دنیای جدید از رمزارزها شدم به برایم عنوان یک کلکسیونر بسیار هیجان انگیز بود که می توانید دارایی های دیجیتالی را ایجاد و جمع آوری کند.»

ویژگی های NFT

  • منحصربه‌ فرد بودن

    با توجه به پروتکل های ایجاد nft مانند ERC721 ، توکن های این حوزه از ارزهای دیجیتال منحصر به فرد هستند و قابل جایگزینی با هیچ توکن دیگری نیستند.

  • کمیاب بودن

    از فاکتورهای ارزشمند بودن دارایی‌ها و اجناس، کمیاب بودن آن است که NFT ها هم از این ویژگی بهره برده‌اند. بنابراین توسعه‌‌دهندگان اغلب ترجیح می‌دهند در مقیاس بالا توکن تولید نکنند. بطوریکی که برخی از این توکن‌ها فقط در یک واحد ساخته شده اند.

  • غیرقابل ‌تقسیم بودن

    برای خرید بیت‌ کوین لازم نیست حتماً یک واحد بیت کوین بخرید.هربیت کوین به یک میلیون واحد قابل‌‌تقسیم است که هر واحد ساتوشی نام دارد. مثالا می‌توان ۰.۰۰۰۱۲ از یک بیت کوین را خریداری نمود. اما NFTها قابل‌‌تقسیم نیستند و فقط به‌ صورت یکجا در واحد کامل تبادل می‌شوند. مانند یک نقاشی که اگر آن را تقسیم کنیم دیگر ارزشی ندارد.

کمی تخصصی تر- NFTها چگونه ساخته می‌شوند؟

بلاکچین هایی مانند کازموس و ایاس به علت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند از تولید توکن‌های NFT‌پشتیبانی می‌کنند اما با توجه به اینکه بلاکچین اتریوم بزرگترین میزبان ساخت و تبادل NFTهاست اکثر آنها با استفاده از یک استاندارد ثابت به نام ۷۲۱ERC- ساخته می‌شوند استانداردهای دیگری مانند ERC1155 وجود دارد که توسط شبکه انجین (ENJ) ارائه شده است وامکان استفاده از توکن‌های نیمه قابل تعویض را می‌دهد.

این قابلیت بیشتر در حوزه بازی مفید است زیرا می‌توان آواتارهای مشابه به هم را تولید نمود. مانند درخت، ساختمان و اسلحه برای کاراکترها.اخیراً هم استاندارد۲۳۰۹EIP- پیشنهاد شده است که به شما امکان می‌دهد هر تعداد توکن NFT که دوست دارید در یک تراکنش ضرب کنید!

کاربردهای NFT

  • درآمدزایی

    امروزه بزرگترین استفاده از NFT در حوزه درامزایی از آثار و محتوای دیجیتال است.در واقع یک سود دو جانبه برای سازندگان آثار ومنتشر کنندگان آن، یعنی پلتفرم‌ها و بازارهای تبادل NFT.

    هنرمندی که کار خود را در یک پلتفرم یا یک شبکه اجتماعی منتشر می‌کند موجب جذب کاربر، افزایش بازدید و در نتیجه کسب درآمد از طریق فروش تبلیغات و کارمزدهای خرید و فروش NFT برای آنها می‌شود.

    هنگامی که خالق NFT محتوای خود را می فروشد، مبلغ معادل اثر مستقیماً دریافت می‌کند. اگر مالک جدید NFT را مجددا بفروشد، خالق اصلی حتی می تواند به طور خودکار امتیاز دریافت کند. حتی اگر اثر برای چندبار بفروش برسد، زیرا آدرس سازنده بخشی از فراداده‌ای در قرارداد هوشمند ساخت NFT است – فراداده‌ای که نمی‌توان آن را تغییر داد.

  • اقلام فیزیکی

    توکن سازی اقلام فیزیکی هنوز به اندازه همتایان دیجیتالی آنها توسعه نیافته است. اما پروژه‌های زیادی وجود دارد که بدنبال توکنیزاسیون املاک و مستغلات، اقلام مد و موارد دیگر هستند.

    از آنجایی که NFT ها اساساً سند هستند، می‌توان با استفاده از اتریوم یک ماشین یا خانه بخرید و در ازای آن سند را به عنوان NFT دریافت کنید. همانطور که همه چیز به طور فزاینده ای با فناوری پیشرفته می‌شود، تصوراینکه کیف پول به کلید ماشین یا خانه شما تبدیل شود سخت نیست و بعید نیست در آینده قفل درب خانه با مدرک رمزنگاری مالکیت باز شود. حتی با دارایی‌های ارزشمندی مانند خودروها، می‌توانید از NFT به عنوان وثیقه در وام‌های غیرمتمرکز((Defi استفاده کنید زیرا دنیای NFT و دنیای مالی غیرمتمرکز (DeFi) به روش های جالبی شروع به همکاری با یکدیگر کرده اند.

  • وام با پشتوانه NFT

    برنامه های مالی غیرمتمرکز یا به اختصار DeFi به شما امکان می دهند با استفاده از وثیقه پول قرض کنید. برای مثال، شما ۱۰ ETH را وثیقه می‌دهید تا بتوانید ۵۰۰۰ DAI (یک استیبل کوین) وام بگیرید. بدیهیست که شخص یا سازمان وام گیرنده نیز ملزم به بازپرداخت وام است و اگر وام گیرنده دارایی را پس ندهد، وثیقه به وام دهنده واگذار می‌شود.

  • افزایش پتانسیل بازی

    NFT ها مورد توجه توسعه دهندگان بازی قرار گرفته اند. NFT ها می توانند مزایای زیادی مانند سوابق مالکیت آیتم‌های درون بازی و انحصاری کردن آنها را فراهم کنند، به اقتصاد درون بازی کمک کنند .

    در بسیاری از بازی‌های معمولی می‌توانید آیتم‌هایی را برای خود بخرید تا در بازی خود استفاده کنید. اما اگر آن آیتم NFT باشد، پس از اتمام بازی، می‌توانید با فروش آن پول خود را پس بگیرید!! جالب نیست؟ این مزیت ازاین جهت حتی می‌تواند موجب درآمدزایی شود زیرا میتوانید آیتم خریداری شده را با قیمت بالاتر بفروشید.

    برای توسعه دهندگان بازی هم به عنوان صادرکنندگان NFT – هر بار که یک کالا در بازار آزاد فروخته شود، می‌توانند حق امتیازی کسب کنند. این یک مدل تجاری سودمند ایجاد می کند که در آن هم بازیکنان و هم توسعه دهندگان از بازار ثانویه NFT درآمد کسب می کنند. حتی اگر بازی دیگر توسط توسعه‌دهندگان پشتیبانی نشود، آیتم‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید از آن شما خواهد بود.

    در نتیجه آیتم‌هایی که درون بازی بدست می آورید می‌توانند بیشتر از خود بازی‌ها دوام داشته باشند. آیتم های درون بازی به یادگاری دیجیتال تبدیل می شوند و خارج از بازی هم ارزش دارند.

    Decentraland، یک بازی واقعیت مجازی است که به شما امکان می‌دهد NFTهایی را بخرید که نشان‌دهنده قطعه‌های زمین مجازی هستند و می‌توانید به دلخواه از آنها استفاده کنید.

دامنه های وب سایت

یکی دیگر از دسته بندی‌های دارایی‌های بزرگ در حوزه توکن‌های غیرمثلی، دامنه‌ها هستند. این دامنه‌ها مشابه با دامنه‌های «.com» عمل می‌کنند، اما با فناوری‌های غیرمتمرکز تعامل دارند. شرکت Ethereum Name Service یا به اختصار ENS، دامنه‌های .ETH را به‌صورت توکن ارائه می‌دهد و به همین دلیل انتقال این دامنه‌ها به فرد دیگر بسیار آسان خواهد بود. طبق اعلام وب‌سایت رسمی این شرکت، تاکنون بیش از۱۹۴۰۰۰,۰۰۰ دامنه غیرمتمرکز ثبت شده است.

شرکت دیگر فعال در این حوزه Unstoppable Domains است که دامنه‌های .Crypto ارائه می‌دهد. مواردی که در بالا ذکر شد، مشهورترین پروژه‌های این حوزه بودند، اما کاربرد توکن‌های غیرمثلی در صورت وجود زیرساخت‌های مناسب می‌تواند بسیار فراتر از اقلام کلکسیونی یا بازی باشد. احتمالاً به‌ زودی شاهد پروژه‌هایی در این حوزه خواهیم بود که اکنون تصورکردنشان دشوار است.اما در ادامه مقاله به معرفی پروژه های فعال در حوزه NFT می‌پردازیم.

معرفی چند پروژه NFT

دیسنترالند

دیسنترالند پلتفرمی تحت بلاکچین اتریوم است که در آن می‌توانید زمین و املاک مجازی را خرید فروش کنید. زمین‌های دیسنترالند قابلیت ساخت و ساز را دارند که می‌تواند به عنوان محلی برای درآمدزایی و بارگذاری مشاغل در دنیای مجازی(متاورس) مورد استفاده قرار گیرند.

دیسنترالند از دو توکن استفاده می کند: MANA و LAND. MANA یک توکن با استاندارد ERC-20 که برای بدست آوردن توکن های غیر قابل تعویض ERC-721 LAND باید سوزانده شود. توکن‌های MANA همچنین می‌توانند برای طیفی از آواتارهی پوشیدنی‌، نام‌ها و موارد دیگر در بازار Decentraland استفاده شوند.

Crypto kitties

کریپتوکیتیز یک بازی کارتی مبتنی بر NFT و تحت بلاکچین اتریوم است. کاربران در این بازی گربه‌های فانتزی را جمع‌آوری و خرید و فروش می‌کنند. هر گربه دارای خصوصیاتی می‌باشد. حتی می‌توان از زاد و ولد وآنها گربه های جدیدی بدست آورد. که دراینجا نژاد و ظاهر آنها میتـواند منجر به تولد یک گربه خاص و نادر شود. گربه ها را می‌توان در بازار هاتبادل nft خرید و فروش کرد.

Axie infinity

اگر بازی هایی مانند Pokémon و Tamagotchi را انجام داده باشید این بازی برای شما جذاب خواهد بود. اینجا Axie Infinity داریم، یک بازی بلاکچینی که هدایت آن تا حد زیادی بر عهده بازیکنان است در این بازی می‌توانید توکنهای Axie را جمع آوری و پرورش دهید و درنهایت به جنگیدن و معامله آنها بپردازید.

آکسی ها اشکال مختلفی دارند و بیش از ۵۰۰ قسمت مختلف از اعضای بدن از جمله اندام‌های های آبزی، پرنده، حشره، گل و گیاه و خزندگان در دسترس کاربران است. این ااعضا از هر کلاس در چهار مقیاس نادر متفاوت هستند: معمولی، کمیاب، فوق‌العاده کمیاب و افسانه‌ای – و Axies می‌توانند هر ترکیبی از اعضای بدن را داشته باشند، که موجب می‌شود آنها متغیر و معمولا کمیاب و خاص باشند.

هر Axie یک توکن غیرقابل تعویض (NFT) ویژگی‌های مختلفی دارد. در این بازی می‌توانید وارد نبردهای سه جانبه شوید که تیم برنده امتیاز (exp) کسب می‌کند که برای ارتقاء سطح اکسی‌ها و تکامل آنها استفاده می‌شود. آکسی‌ها را می‌توان با هم پرورش داد تا فرزندان جدید و منحصر به فردی متولد شوند و در بازی مورد استفاده قرار گیرند یا در بازار Axie فروخته شوند.

چرا یک اثرNFT‌ قابل دانلود را باید خرید؟

حتما این سوال برای شما هم پیش آمده که چرا وقتی می‌توان یک نقاشی nft شده را دانلود نمود باید آن را خرید!

بله می‌شود اما آیا داشتن تصویری از آثار پیکاسو شما را صاحب یک قطعه چند میلیون دلاری از هنر می کند؟

داشتن یک چیز واقعی قابل تایید همیشه ارزش بیشتری نسبت به نسخه کپی آن دارد.

دراینجا معیارهایی مطرح است که موجب با ارزش شدن یک دارایی می‌شود که باهم برسی می‌کنیم:

  • هنرمند خالق اثر کیست؟

    آثارپیکاسو مثال خوبی برای این موضوع است زیرا ممکن است خیلی باب میل عوام نباشد اما به دلیل اینکه توسط پیکاسو خلق شده‌اند بسیار با ارزش هستند. در بازار nft ها هم ارزش آثار وابسته به خالق آن است.

  • منحصربه‌فرد و نادر بودن اثر

    همانطور که می‌دانید nft‌ها غیر قابل کپی برداری و تغییر هستند حتی اگر یک هنرمند دوبار بخواهد یک اثر را تولید کند آن دو از لحاظ ماهیت مشابه هم نیستند. یونیک بودن نیز موجب افزایش بهای یک اثر می‌شود. مانند خودروی بوگاتی C Van Vooren Cabriolet مدل ۱۹۳۹ که فقط چهاردستگاه از آن تولید شد.

مالکیت: اصلی ترین دلیل تجارت nftها تصاحب مالکیت است. عکسبرداری و چاپ آثار پیکاسو ممکن است جلوه زیبایی به خنه ما بدهد اما جنبه مالکیت و ذخیره ارزش را برآورده نمی‌کند. در مورد nftها هم همینطور است. درست است که می‌توان تصویر آثار را ذخیره نمود اما از لحاظ حقوقی و معنوی آیا مالک آن خواهید بود؟! مانند تصویر بک گراند ویندوز xp که سال ۲۰۰۳ توسط ماکروسافت خریداری شد.

آیا من هم می‌توانمNFT بسازم؟

پاسخ مثبت است. امروزه پلتفرم‌های مختلفی تحت وب وجود دارند که بر بستر بلاکچین های متعددی خدمات ساخت NFT را ارائه می‌کنند. Opensea و rarible از نمونه پلتفرم‌های انجام این کار هستند. شما می‌توانید در این فضاها به ساخت و خرید و فروش nft بپردازید.برای آشنایی به مقاله آموزش نحوه ساخت NFT مراجعه کنید.

جمع بندی

فناوری NFT راهی برای اثبات مالکیت دارایی های دیجیتال، به روشی شفاف و قابل ردیابی است، برنامه ای که از نظر تئوری می‌تواند در طیف وسیعی از صنایع مانند مد، رویدادها و فروش بلیط، موسیقی و تبلیغات استفاده شود.

به عنوان مثال، متاورس می تواند یک محیط عالی برای NFT ها باشد و به شخصیت های دیجیتالی افراد اجازه دهد کالاهای دیجیتال منحصر به فرد خریداری کنند و مالکیت خود را از طریق بلاک‌چین اثبات کنند. همین آواتارهای دیجیتالی می‌توانند بلیط NFT رویدادهای مجازی را خریداری کنند.

ممکن است جایی برای NFT در دنیای موسیقی نیز وجود داشته باشد. دکتر گای مورو، مدرس ارشد هنر و مدیریت فرهنگی در دانشگاه ملبورن، نسبت به پتانسیل NFT در صنعت موسیقی خوش بین است، چیزی که او معتقد است می تواند مشکلات مربوط به پاداش هنرمندان و مالکیت ضبط های اصلی را حل کند. برای مثال، یک هنرمند می‌تواند آهنگ‌ها یا آلبوم‌های خود را به‌عنوان NFT بفروشد و حق امتیاز بسیار بیشتری نسبت به کاهش‌های ناچیز ارائه شده توسط غول‌های استریمینگ مانند Spotify دریافت کند.

یکی از زوایای اصلی که برای NFT ها به جز هنر دیجیتال بررسی می شود، در دنیای بازی های ویدیویی است، جایی که کلکسیون های درون بازی رایج هستند اما به ندرت ارزشی خارج از اکوسیستم بازی دارند. در حال حاضر، یک لباس کاراکتر در بازی ویدیویی آنلاین بسیار محبوب League of Legends را نمی‌توان دوباره فروخت یا از حسابی که در آن خریداری شده است منتقل کرد. از طریق استفاده از NFT ها، گیمرها از نظر تئوری می توانند یک “پوست” یا یک قطعه نادر از تجهیزات را از یک بازی به بازی دیگر منتقل کنند. کاربران همچنین می‌توانند آن‌ها را در بازارهای ثانویه بخرند و بفروشند و درون بازی درآمدزایی کنند.

بسیاری استدلال می‌کنند که NFTها (در شکل فعلی‌شان) مزیت کمی برای کسانی که در حوزه رمزنگاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند دارد. هجوم شدید افراد مشهور به این فناوری، خرید NFT را با چالش مواجه کرده است و این روایت را بیشتر می‌کند که این پروژه‌ها به جای پیشبرد یک فناوری احتمالاً نوآورانه، بر تبلیغات و سود سرمایه متمرکز هستند. کانیه وست، خواننده مشهور رپ، اخیراً از مردم درخواست کرده است: “از من نخواهید که آثار خود را تبدیل به NFT کنم.”

مرجع:

https://www.arzido.com/

دکمه بازگشت به بالا