اقتصادیفعالان کسب و کار

فواید جکوزی برای درد عضلات چیست؟

رفع دردها و گرفتگی های مفصلی با جکوزی

گرما می تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد؛ به خصوص برای دردها و گرفتگی های مفصلی و عضلانی. بنابراین استفاد ه از سونا و جکوزی می تواند برای این دردها مفید باشد. استفاده از سونا، جکوزی و حوضچه آب سرد به سلامت شما خدمت می کند یا به قیمت جان تان تمام می شود؟ استخر رفتن بدون جکوزی، سونای بخار، سونای خشک و حوضچه آب سرد خالی از لطف است! کمتر کسی پیدا می شود که استخر برود و چند دقیقه ای را در سونا و جکوزی نگذراند و اگر کمی دل و جرات داشته باشد ، خیال رفتن به حوضچه آب سرد را هم نمی تواند از سرش بیرون کند.

در مورد فواید و خطرات رفتن به سونا و جکوزی حرف و حدیث های بسیاری گفته شده است. عده ای معتقدند پوست جکوزی روها، پیر می شود و برخی می گویند حوضچه آب سرد بعد از آن، می تواند تا سال ها پوست را سالم و جوان نگه دارد. این باورها را با گروهی از متخصصان در میان گذاشتیم. در این مطلب متخصصان برای شما از فواید و خطراتی که با استفاده از این امکانات با آن ها روبه رو می شوید، می گویند.

جهت خرید جکوزی و خرید کابین دوش شیشه ای لطفا کلیک کنید.

جکوزی خانگی |قیمت جکوزی خانگی

مزایا و معایب استفاده از جکوزی

سونای خشک و افزایش چین و چروک

متخصصان پوسهات و مو معتقد اند:

رطوبت برای پوست مفید است، بنابراین استفاده از سونای مرطوب می تواند به سلامت پوست به خصوص نوع خشک آن کمک کند، اما سونای خشک می تواند باعث افزایش خشکی پوست شود، بنابراین تنها برای کسانی مفید است که پوست چرب دارند.در واقع قرار گرفتن در این محیط به تخلیه چربی اضافی پوست و پاکسازی آن کمک می کند، اما افراد با پوست خشک معمولا بعد از رفتن به سونای خشک دچار افزایش خشکی، تحریک، خارش و چین و چروک های پوستی می شوند.

همچنین این افراد بهتر است زمان خیلی کوتاهی از جکوزی استفاده کنند و بلافاصله پس از بیرون آمدن از آن، کل بدن خود را با لوسیون چرب کنند. به طور کلی مدت زمان قرار گرفتن در این محیط ها نباید خیلی طولانی باشد، 5 تا 10 دقیقه کفایت می کند.

خانم های باردار استفاده نکنند

متخصصان زنان و زایمان، فوق تخصص پریناتولوژی می گوید:

استفاده از سونا و جکوزی در دوران حاملگی مجاز نیست، زیرا بالا رفتن حرارت بدن مادر می تواند به جنین آسیب برساند. در حقیقت قرار گرفتن در این وضعیت در سه ماهه اول می تواند باعث نقص های جنینی شود. همچنین در سه ماهه دوم و سوم می تواند باعث زایمان زودرس و عفونت شود.اما کسانی که باردار نیستند معمولا مشکلی پیدا نخواهند کرد ؛ البته امکان انتقال عفونت های زنانه از طریق محیط استخر و سونا وجود دارد که میزان آن ناچیز است.

کاهش دردهای مزمن با جکوزی و سونا

متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی می گویند:

گرما می تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد؛ به خصوص برای دردها و گرفتگی های مفصلی و عضلانی. در واقع گرما گردش خون را افزایش می دهد و باعث شستشو و خروج مواد زائد که تولیدکننده درد هستند می شود.

گرما همچنین روی گیرنده های درد تاثیر می گذارد و آستانه تحمل درد را بالا می برد. در بعضی موارد در دردهای مفصلی و عضلانی هم نقش درمان کننده دارد، یعنی باعث می شود التهاب کاهش پیدا کند. بنابراین استفاده از سونا و جکوزی می تواند برای این درد ها مفید باشد.البته این موضوع فقط در مورد دردهای مزمن صدق می کند و دردهای حاد با گرما بدتر می شوند.

جکوزی قدرت عضلات را کم نمی کند

وقتی فرد در محیط گرم قرار می گیرد، عروق مرکزی اش تنگ و عروق محیطی بدنش گشاد می شوند و گردش خون در عضلاتش افزایش پیدا می کنند. به عبارتی گردش خون در ارگان های مرکزی از جمله احشای داخل شکم و ریه ها کاهش پیدا کرده و در ارگان های سطحی تر مثل عضلات و پوست بالا می رود.لازم به ذکر است که گرما باعث شل شدن عضلات می شود، اما قدرت عضله را کم نمی کند و باعث ناتوانی آن نمی شود، بلکه باعث کاهش احساس گرفتگی و کوفتگی می شود.جکوزی علاوه بر داشتن خاصیت گرمادهی، ویژگی ماساژدهی نیز دارد. بنابراین بیشتر از سونا، گردش خون را در عضله بالا می برد.

بیماران قلبی مراقب باشند

افزایش گردش خون به دنبال استفاده از سونا، جکوزی و حوضچه آب سرد، فشار اضافه ای روی سیستم قلبی عروقی وارد می کند و افرادی که مشکلات قلبی، عروقی و نارسایی های قلبی دارند ممکن است نتوانند این مسئله را تحمل کنند.

بنابراین این افراد باید حتما با تایید متخصص قلب و متخصص داخلی از این امکانات استفاده کنند، اما افراد جوان و کسانی که قلب سالمی دارند مشکلی نخواهند داشت و می توانند بسته به تحمل شان برای حدود 10 تا 15 دقیقه در گرما و سپس یک تا سه دقیقه در سرما قرار بگیرند و بعد دوباره این کار را تکرار کنند.

اگر افت فشار خون دارید

تفاوت ناگهانی دمای بدن در افرادی که مشکل زمینه ای و بیماری قلبی دارند می تواند روی انقباض و انبساط عروق تاثیر بگذارد و مشکل ایجاد کند، بنابراین استفاده از حوضچه آب سرد بلافاصله بعد از سونا و جکوزی برای کسانی که افت فشار خون و یا مشکلات و گرفتگی های عروق کرونر یا بیماری های مادرزادی قلبی همراه با انسداد عروق و مشکلات دریچه ای قلب دارند، می تواند خطرناک باشد.

در هنگام استفاده از جکوزی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

برای استفاده از جکوزی این موارد را رعایت کنید:

۱- قبل از ورود به وان یا جکوزی، دوش بگیرید.

داشتن یک شستشوی مناسب قبل از ورود به جکوزی، شما را از شر تعریق و باکتری های پوستی خلاص می‌کند. هنگام شستشو، حتماً موادی مانند لوسیون، دئودورانت و کرم که می توانند اثر بخشی ضدعفونی کننده جکوزی و آب را کاهش دهند، از بدن پاک کنید.

۲- در حین استفاده از وان و جکوزی، دمای مناسب را حفظ کنید.

حداکثر درجه حرارت در جکوزی بستگی به چند عامل مختلف دارد. دمای ایده آل وان گرم برای بزرگسالان ۳۸ درجه سانتیگراد است. برای کودکان حداقل ۱۰ سال، درجه حرارت نباید بالاتر از ۳۷ درجه سانتیگراد باشد. به عنوان یک قاعده کلی، جکوزی هرگز نباید گرمتر درجه ۴۱ سانتیگراد باشد. بهتر است درجه حرارت آب را با استفاده از دماسنج بررسی کنید.

دمای جکوزی برای خانم‌های باردار نباید بیش از ۳۹ درجه سانتیگراد باشد و حداکثر به مدت ۱۰ دقیقه در آن بمانند.

۳- مدت زمانی که در جکوزی می‌گذرانید را محدود کنید.

نشستن در جکوزی به مدت طولانی می‌تواند شما را دچار حالت تهوع، بینایی کم، ضعف یا سرگیجه کند. برای جلوگیری از این علائم، شما نباید بیش از ۱۵-۲۰ دقیقه را در یک جکوزی بگذرانید. اگر دوست دارید زمان بیشتری در آب باشید، بعد از ۱۵ دقیقه بیرون بیایید و بعد از خنک شدن بعد از چند دقیقه دوباره به جکوزی برگردید. همچنین می توانید درجه حرارت جکوزی را به اندازه دمای طبیعی بدن (۳۷ درجه سانتیگراد) کاهش دهید تا مدت زمان بیشتری در آن بمانید.

زنان باردار نباید بیش از ۱۰ دقیقه در جکوزی بمانند. اگر در حین استفاده از جکوزی احساس راحتی ندارید، باید سریعاً بیرون بروید. همچنین توجه باشید که قسمت بازوها و قفسه سینه خود را در بالای سطح آب نگه دارید تا بدن را از گرم شدن بیشتر محافظت کنید. این روش استفاده برای کودکان نیز توصیه می‌گردد.

۴- از مصرف مواد مخدر و الکل در جکوزی خودداری کنید.

نوشیدن الکل، دمای بدن را افزایش می دهد که این امر می‌تواند هنگام ترکیب با آب گرم جکوزی به گرمای بدن شما بیافزاید. نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر می‌تواند باعث خواب آلودگی، حالت تهوع و سرگیجه شود، می تواند تمرکز و تشخیص شما را مختل کرده و خطر غرق شدن را به دلیل از دست دادن هوشیاری افزایش دهد.

۵- کودکان را در جکوزی تنها نگذارید.

 استفاده از جکوزی برای کودکان زیر ۱۰ سال ممنوع است. آب گرم خطرناک است زیرا بدن‌ کودکان توانایی تنظیم دما را ندارد. کودکان در سن ۱۰ سال و بالاتر باید توسط بزرگسالان از جکوزی استفاده کنند. (به خصوص در نزدیکی دریچه‌های مکش). در صورت امکان، از صندلی قابل تنظیم استفاده کنید تا مطمئن شوید که سر آن‌ها همیشه در بالای آب می‌مانند.

هنگامی که کودکان در جکوزی هستند، دمای آب را زیر ۳۷ درجه سانتیگراد نگه دارید.

۶- سر خود را بالای آب نگه دارید.

برخی از جکوزی‌ها، مجهز به مکش‌های قدرتمندی هستند که آب را توسط موتور جکوزی می‌مکند و مجدد از طریق جت‌ها پمپاژ می‌کنند. اگر سر شما در زیر این دریچه‌ها باشد، امکان دارد موهای شما در این دریچه ها گیر کند. اگر موهای شما بلند است، آن‌ها را در بالای سرتان ببندید تا از گرفتگی آن در فیلتر یا تخلیه جلوگیری شود.

۷- از وسایل برقی در جکوزی استفاده نکنید.

این شامل تلفن، رادیو، تلویزیون و یا هر وسیله اتصال سیم دیگری می‌شود. باید اطمینان حاصل کنید که هیچ منبع برقی در نزدیکی جکوزی وجود ندارد زیرا دستگاه های سیم کشی شده و پریز برق در صورت خیس شدن خطرناک هستند

به نقل از: فروشگاه فرس کالا

دکمه بازگشت به بالا