اقتصادیفعالان کسب و کار

نکات مهم در رنگ آمیزی استخر چیست؟

آیا رنگ آمیزی استخر ایده خوبی است؟

یکی از ویژگی‌های خانه‌های لوکس، رنگ استخر اینتکس است. استخر علاوه بر این که برای ورزش و سرگرمی در خانه‌ها ساخته می‌شود، باعث زیبایی و باارزش شدن منزل هم می‌شود. اگر جزو کسانی هستید که در خانه استخر دارید یا قصد ساخت استخر در منزل را دارید، این نکته را فراموش نکنید که علاوه بر اهمیت روش ساخت استخر، نگهداری و بازسازی آن هم مهم است. در واقع لازم است هر چند سال یک بار سر و سامانی به استخر منزلتان بدهید. هر چند که این کار تخصصی است ولی بد نیست اطلاعاتی هم در این زمینه داشته باشید. هر چند خرید استخر بادی نیز گزینه بسیار مناسبی است.

استخر بادی 2 متری |استخر بادی ارزان قیمت

رنگ آمیزی استخر یا بازسازی مجدد آن، کدام بهتر است؟

استخر‌ها بعد از گذر زمان نیاز به بازسازی دارند. دیوارهای استخر بعد از مدتی پوسته پوسته می‌شوند یا لکه‌های نافرمی روی آنها به وجود می‌آید. چرا؟ چون مواد معدنی مانند مس و آهن باعث جمع شدن رسوب و ایجاد لکه در استخر شوند و ظاهر آن را نامناسب می‌کنند. علاوه بر این، تغییرات دمایی می‌تواند بر روی شکل ظاهری استخر شما تأثیر بگذارند و پلاستر (لایه پوشاننده) به کار رفته در دیواره استخر تخریب شده و پوسته پوسته شود. با وجود این تغییرات در استخرها، لازم است آنها را بازسازی یا رنگ آمیزی کنید. برای این که تصمیم بگیرید بهتر است استخرتان را بازسازی کنید یا رنگ آمیزی، بهتر است این دو روش را از چند جنبه بررسی کنید.

مقاومت

هر دو روش رنگ آمیزی و بازسازی استخر مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی موجود در استخر و عوامل محیطی مثل گرما و اشعه‌های مضر UV دارند. ولی وقتی حرف دوام وسط می‌آید، باید گفت استخرهایی که پلاستر آنها بازسازی می‌شوند، دوامی بیشتر دارند. گاهی حتی 15 تا 20 سال هم ماندگاری دارند. در حالی که برای رنگ آمیزی استخرها، حتی اگر از بهترین رنگ هم استفاده کنید، نباید انتظار ماندگاری بیشتر از پنج تا هفت سال را داشته باشید.

آماده سازی

از نظر آماده سازی، تخلیه استخر برای هر دو مورد ضروری است. سپس باید منتظر بمانید تا دیواره‌ها کاملا خشک شوند. لازم است لایه رویی آنها تراشیده شده و پوسته‌ها و خوردگی‌ها کاملا صاف شوند. به طور قطع نقاشی آسان‌تر است اما مواد شیمیایی موجود در آنها کمی خطرناک هستند. علاوه بر این بعد از رنگ آمیزی استخر به زمان نیاز است تا رنگ کاملا خشک شود.

ظاهر

رنگ، درخشش و زیبایی بیشتری نسبت به پلاستر دارد. رنگ‌ها متوع ترند و به همین دلیل چشم نوازترند ولی آنچنان ماندگار نیستند. گاهی با گذر زمان کاملا محو می‌شوند و زیبایی خود را از دست می‌دهند. پلاسترهای سفید و گچی، درخششی در حد پوسته تخم مرغ دارند اما همین درخشش هم نسبت به رنگ بیشتر دوام دارد.

هزینه

هزینه بازسازی استخر خیلی بیشتر از رنگ آمیزی استخر است. البته در نظر بگیرید که رنگ آمیزی را باید هر پنج تا هفت سال یک بار تمدید کنید ولی بازسازی هر 15 تا 20 سال یکبار لازم است.

رنگ آمیزی استخر

با تمام این تفاسیر شاید تصمیم شما رنگ آمیزی استخر منزلتان است. پس بهتر است بهترین رنگ را انتخاب کنید چون رنگ‌های استخر انواع و طیف‌های مختلفی دارند. رنگ مورد استفاده برای استخر علاوه بر قیمت مناسب باید مقاومت بالایی در برابر تأثیرات محیطی، اشعه ماورا بنفش، مواد شیمیایی مانند کلر و البته آب داشته باشد. رنگ باید جذابیت استخر را افزایش دهد و دوام خوبی هم داشته باشد. در حال حاضر سه نوع رنگ به عنوان رنگ استخر به کار می‌روند. اپوکسی، اکریلیک پریمیوم و اکریلیک بر پایه آب پر کاربردترین رنگ‌های استخر هستند. نوعی رنگ به نام رنگ‌های لاستیکی کلردار هم زمانی بسیار محبوب بودند اما به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی امروز چندان استفاده نمی‌شوند.

ویژگی‌های رنگ اپوکسی

  • از رنگ اپوکسی می‌توان برای رنگ آمیزی استخر‌های بتونی، فایبرگلاس، استخرهایی قبلا رنگ نشده یا با اپوکسی رنگ شده اند، استفاده کرد.
  • رنگ اپوکسی ماندگارترین و مقاوم‌ترین رنگ استخر در برابر مواد شیمیایی، لکه‌ها و سایش است. عمر ماندگاری آن به حدود هشت سال می‌رسد.
  • این رنگ به راحتی سطوح ناصاف را صاف و صیقلی می‌کند.
  • اپوکسی در رنگ‌های مختلف متناسب با سلیقه همه وجود دارند.
  • قیمت رنگ اپوکسی بالاتر از رنگ‌های دیگر است.
  • رنگ اپوکسی یکی از رنگ‌هایی است که به مدت زمان طولانی برای خشک شدن نیاز دارد. در استخرهای روباز بین پنج تا هفت روز زمان لازم است تا رنگ اپوکسی خشک شود و در استخرهای سرپوشیده در صورت وجود تهویه مناسب حدود 10 تا 14 روز زمان برای خشک شدن نیاز است.
  • این رنگ با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی داخل آب استخر یا نور ماورا بنفش، تجزیه شده و تبدیل به گچ می‌شود.
  • هنگام رنگ آمیزی در فضای بسته بخاری ایجاد می‌کند که برای تنفس خطرناک است.

ویژگی‌های رنگ آکرلیک پریمیوم

  • رنگ اکرلیک پریمیوم به عنوان جایگزین رنگ‌های لاستیکی کلردار و مصنوعی است که آسیب‌های محیط زیستی آن بسیار اندک است. از این رنگ می‌توان برای رنگ آمیزی استخر‌های بتونی و پلاستر استفاده کرد. همچنین بر روی دیواره استخرهایی که قبلا با اکریلیک، لاستیک کلر یا لاستیک مصنوعی رنگ آمیزی شده اند قابل اجرا است.
  • زمان لازم برای خشک شدن رنگ اکریلیک پریمیوم در استخرهای پنج روز و برای استخرهای سرپوشیده با تهویه مناسب حدود هفت روز است.
  • عمر ماندگاری رنگ آکرلیک پریمیوم چهار سال است و مقاومت شیمیایی کمتری نسبت به رنگ اپوکسی دارد.
  • این رنگ هم بر اثر گذر زمان تجزیه شده و تبدیل به گچ می‌شود.

ویژگی‌های رنگ اکریلیک بر پایه آب

  • از اکریلیک پایه آب می‌توان برای رنگ آمیزی استخر سیمانی، بتونی و پلاستر و استخرهایی که قبلا با لاستیک مصنوعی، اپوکسی یا اکریلیک رنگ آمیزی شده بودند، استفاده کرد.
  • رنگ اکریلیک بر پایه آب بر روی دیوارهای مرطوب استخر قابل اجراست.
  • هنگام رنگ آمیزی بخار سمی تولید نمی‌کند.
  • این رنگ نسبت به دو نوع دیگر کمترین زمان را برای خشک شدن نیاز دارد. در استخر‌های روباز طی سه روز و در استخرهای سرپوشیده طی شش روز خشک می‌شود.
  • رنگ اکریلیک بر پایه آب به راحتی با آب و صابون تمیز می‌شود.
  • رنگ آکرلیک بر پایه آب کمترین عمر ماندگاری دارد. ماندگاری آن در استخر تجاری حدود سه ماه و در استخر‌های خانگی تا دو سال است.
  • سطوح خشن یا آسیب دیده را نمی‌پوشاند.

نکات مهم در رنگ آمیزی استخر

  • رنگ آمیزی استخر این امکان را به شما می‌دهد که از بین طیف مختلف رنگ ها، مناسب‌ترین را انتخاب کنید. مثلا حین نقاشی منزلتان می‌توانید رنگی متناسب با آن برای استخر انتخاب کنید.
  • هنگام انتخاب رنگ مناسب عجله نکنید. تاثیری که رنگ استخر مناسب در محیط استخر دارد را دست کم نگیرید. رنگ‌هایی که خیلی روشن هستند ممکن است در آب استخر خود را نشان ندهند و رنگ‌های خیلی تیره مانع از دید کف استخر می‌شوند. البته رنگ‌های تیره در استخرهای روباز گرمای محیط را جذب می‌کنند که این مورد در زمان سرما مزیت است چون نیاز به گرمایش اضافه برای آب استخر نخواهید داشت.
  • اگر رسوب چربی در استخرتان وجود دارد، لازم است تا قبل از رنگ آمیزی با استفاده از پاک کننده‌های قلیایی آنها را کاملا پاک کنید.
  • استفاده از غلتک برای رنگ آمیزی استخر هر چند سرعت کار را بالا می‌برد ولی احتمال ایجاد حباب هوا در لایه رنگ را افزایش می‌دهد.
  • قبل از رنگ آمیزی استخر کاملا روی انتخابتان فکر کنید. اگر بعد از رنگ آمیزی استخر پشیمان شوید و تصمیم بگیرید که استخر را پلاستر کنید، لازم است رنگ را کاملا پاک کنید که وقت و هزینه زیادی باید صرف آن شود.

سخن پایانی

بازسازی و رنگ آمیزی استخر کار آسانی نیست؛ به خصوص اگر بخواهید برای اولین بار این کار را انجام دهید. انتخاب رنگ صحیح برای رنگ آمیزی استخر اولین و مهم‌ترین قدم است. بعد از آن روش اصولی رنگ آمیزی و بازسازی اهمیت دارند. این کارها معمولا باید توسط متخصصین انجام شود.

بسیار مهم است که بدانید رنگ آمیزی استخر پروژه‌ای نیست که شما به تنهایی بتوانید آن را انجام دهید. رنگ آمیزی استخر بدون تجربه کافی می‌تواند منجر به آسیب دائمی و غیر قابل برگشت به استخرتان شود. در خوش بینانه‌ترین حالت، رنگ آمیزی نادرست منجر به ایجاد حباب در زیر رنگ خواهد شد که این یعنی نیاز به زیر سازی و رنگ آمیزی مجدد و هزینه دوبرابر. کافی است برای این کار با کارشناسان زبده رنگی شو تماس بگیرید و کار را به آنها بسپارید.

به نقل از: تهران اینتکس

دکمه بازگشت به بالا