اقتصادیفعالان کسب و کار

دریچه هوای سقفی چیست؟ معرفی انواع دریچه سقفی مرغوب

تهویه هوا در چندین حالت مختلف از نزدیک به کف، دیوار و سقف ساختمان قابل انجام است. انتخاب محل مناسب برای تعبیه دریچه هوا برای سیستم حرارتی، برودتی و تهویه منوط به نوع کاربری ساختمان و ارتفاع سقف آن خواهد بود. رایج‌ترین دریچه هوا به‌کار رفته در ساختمان مسکونی، اداری و تجاری حالت دریچه سقفی بوده و نام آن نیز تنها به دلیل موقعیت نصب دریچه هوا انتخاب شده است.

با توجه به تنوع مدل بسیار بالا از لحاظ ظاهری و متریال ساخت به انتخاب بسیاری از معماران ساختمانی تبدیل شده است. تهویه مطبوع و کمک به جریان هوای بازگشتی از جمله مزایای خاص دریچه سقفی بوده و در دو حالت چهارگوش و گرد برای مصرف‌کننده تولید خواهد شد. طی این مقاله به‌دنبال معرفی انواع دریچه سقفی و ویژگی‌های خاص آن خواهیم بود. طی این مقاله به بررسی دریچه هوا سقفی پرداخته شده و جهت آشنایی با دریچه هوای سقفی تا انتهای این مطلب با سایت تهویه نظری همراه باشید.

انواع دریچه هوای سقفی و کاربرد آن ها

نام دریچه هوا سقفی برای سیستم های سرمایشی و گرمایشی و انواع دستگاه ها تهویه بکار برده می شود. مثلا در داکت اسپلیت، هواساز ها و یا فن کویل ها این دریچه وجود دارد. این دریچه می تواند هوادهی را در چهارطرف انجام دهد و انواع دمپر برای تنظیم و کنترل هوا برای این دریچه نصب می گردد. شکل ظاهری دریچه هوا سقفی به صورت تخت و برجسته می باشد. این دریچه ها دارای رنگبندی ها متنوعی هستند و به همین دلیل می توان با رنگبندی محیط همسو باشد.

رنگ استفاده شده از نوع پودری الکترواستاتیک است. جنس دریچه هوا سقفی از آهن یا آلومینیوم می باشد.  دریچه های سقفی دمپر دار و بدون دمپر جهت هوای رفت و برگشت و همچنین تخلیه استفاده می شوند که در این نوع دریچه چرخش هوا به شکل افقی و به یک الی چهار جهت مختلف امکان پذیر است. در مورد کانال های افقی درون سقف غالبا از دریچه سقفی چهارگوش استفاده می شود. بهتر است از این دریچه هوا در مکانی استفاده شود که ارتفاع بیشتر از سه متر باشد.

مزایای استفاده از دریچه هوا سقفی

دریچه سقفی وظیفه گردش هوا در محیط‌‌های سربسته را دارد. همچنین در جهت استفاده کاربردی از این دریچه، اماکن نصب انواع مبدل در ورودی انشعاب نیز وجود دارد. در صورت استفاده از مبدل، نحوه ورود و خروج هوا تغییر خواهد نمود. مزیت استفاده از دریچه سقفی عبارت است از:

  • مناسب ساختمان‌‌ با ارتفاع متغیر مثل: واحدهای اداری، مسکونی و بیمارستان.
  • بهبود عملکرد سیستم هوارسانی
  • افزایش قدرت پخش سرما، گرما و تهویه مناسب.
  • در صورت استفاده از دیفیوزر، توانایی تامین جریان هوای رفت را دارد.
  • نصب اگزاست در جهت تامین حجم بالای هوا در جریان رفت و برگشت ساختمان.
  • گردش هوای ساختمان به شکل یکسان.
  • تنوع طرح و رنگ.
  • کیفیت بالای بدنه.
  • مقاوم در برابر پوسیدگی.

انواع دریچه هوای سقفی

دریچه های سقفی از نظر شکل ظاهری به دو دسته چهارگوش و گرد تقسیم می شود که هر یک مدل های مختلفی دارد. در ادامه به معرفی و بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

دریچه چهارگوش سقفی

ساختار چهارگوش یا چهار طرفه در این نوع از دریچه هوا مرسوم بوده و شکل قرارگیری پره‌ها تعیین کننده مدل دریچه چهارگوش سقفی است. این دریچه نیز به مانند دریچه گرد دارای ابعاد استاندارد بوده و با آلیاژهای مختلف قابلیت تولید را دارد. دریچه هوای چهار طرفه جهت پخش جریان یک‌دست و جهت مشخص مناسب بوده و امکان به‌کارگیری از آن در سیستم سرمایش، گرمایش و هواساز وجود دارد.

دریچه هوای سقفی آلومینیومی

فلز آلومینیوم وزن کمی داشته و در برابر ضربه، فشار و رطوبت مقاومت بالای از خود نشان داده است. از این رو با ساخت محصولات تهویه هوا با این متریال شاهد تحول در این صنعت شده و با توجه عمر بالای دریچه هوا سقفی آلومینیومی بسیاری از معماران از این نوع دریچه هوا برای ساختمان تحت ساخت خود بهره خواهند برد.

دریچه سقفی پلاستیکی

تولید دریچه هوای نصب شده بر روی سقف ساختمان با متریال اولیه پلاستیک ABS یا PVC موجب سبکی، زیبایی و انعطاف بالای در محصول نهایی شده است. مقاوم بسیار بالا در برابر رطوبت موجب شده تا در صورت نیاز امکان شست‌وشو با آب دریچه پلاستیکی هوا نیز میسر باشد. از طرفی در صورت نصب صحیح و بدون ضربه در برابر فرسایش مقاومت خوبی نشان داده و حتی قابلیت ساخت در رنگ‌های متنوع و فانتزی را نیز دارد.

دریچه چوبی سقفی

دریچه‌های ساخته شده از جنس چوب یا ورق MDF زیبایی خاص به محیط داخلی ساختمان بخشیده و هارمونی بین دریچه هوا با دیگر وسایل با ظرافت ساختمان را فراهم خواهد کرد. با بهره‌گیری از متدهای ویژه از لانه‌گزینی حشرات در بدنه چوبی دریچه هوای سقفی جلوگیری شده و برای ساختمان با کاربری و زیبایی ویژه بسیار مناسب هستند.

دریچه هوای سقفی گالوانیزه

ورق گالوانیزه یا ورق روغنی سیاه حجم زیادی از سازه‌های صنعت تهویه هوا را تشکیل داده و در عدم‌وجود رطوبت بالا در محل استفاده، گزینه بسیار مناسبی برای پخش جریان متناوب هوا است. بسیاری از معماران ساختمانی جهت کاهش هزینه‌های سیستم تهویه ساختمان اقدام به خرید دریچه آهنی یا گالوانیزه برای نصب در دهانه هوا سقفی خواهند می‌نمایند.

تفاوت دریچه هوای سقفی و دیواری

دریچه های سقفی با توجه به شکل ظاهری که دارند به دو دسته، گرد و چهار طرفه تقسیم می شوند که کدام از آنها دارای مدل های متنوعی می باشند که هر یک از آنها ویژگی منحصر به فرد خود را دارا می باشد. از این دریچه ها اغلب در سقف راهروهای مدارس و دانشگاه های مدرن، بیمارستان ها و سالن هایی که ارتفاع سقف آنها کمتر از 5 متر باشد، استفاده می شود.

به دریچه هایی که روی دیوار به منظور تنظیم هوای تولید شده توسط منبع، که از طریق سیستم  کانال کشی به محیط منقل می شود، دریچه تنطم هوای دیواری گفته می شود. که از رایج ترین آنها می توان به دریچه خطی، مشبک و اسلوت اشاره کرد.

نحوه نصب دریچه هوای سقفی

نصب دریچه هوا بر روی قسمتی از سقف گچی یا کاذب ساختمان نیازمند تخصص و ابزار آلات لازم است. با توجه به به‌کارگیری دریچه سقفی برای سیستم‌های سرمایش، گرمایش و همراه با دمپر هوا بهتر است تمامی مراحل عملیات نصب توسط افراد مجرب انجام گردد. نوع کانال هوا در انتخاب مدل دریچه سقفی تاثیرگذار بوده و در صورت لزوم امکان نیازمند استفاده از مبدل گرد به چهارگوش یا بالعکس خواهید بود. این دریچه خاصیت دکوراتیو نیز داشته و در صورت نصب بدون رعایت موازین لازم علاوه بر پخش نامطلوب، امکان کاهش زیبایی محیطی را نیز به‌همراه خواهد داشت.

استعلام قیمت و خرید دریچه هوای سقفی از تهویه نظری

تهویه نظری، تولید کننده انواع کانال سازی و دریچه هوا شامل تولید انواع دریچه بازدید ، دریچه توزیع هوا، دریچه های کنترل و هدایت هوا، کانال سازی (کانال سازی)، دریچه زیر فن کویل، دریچه خورشیدی، دمپر کانال موتوری، جت نازل، دمپر ضد آتش فیوزی، دریچه ضد انفجار، دمپر کانالی صنعتی، دریچه سقفی گرد تخت آلومینیومی، دریچه هوای رفت اتاق عمل، دریچه کولری، دریچه تایل آرمسترانگ، لوور پادری، دریچه هوای تازه (باران گیر), دریچه خطی، کلاهک دودکش، هود صنعتی، کانال سازی صنعتی , دريچه بازديد تاسیسات، دریچه سقفی چهارگوش كلاف دور باز آلومینیومی است. با برقراری ارتباط امکان بهره مندی از مشاوره رایگان و تهیه دریچه هوای سقفی را خواهید داشت.

سوالات متداول

در این بخش به سوالات احتمالی شما در خصوص دریچه هوای سقفی پاسخ خواهیم داد.

دریچه هوای سقفی رو از کی بخرم؟

شرکت تهویه نظری با ارائه بهترین دریچه هوای سقفی جهت ارائه مشاوره خرید و استعلام قیمت در اختیار شما عزیزان است.

چرا دریچه سقفی نصب کنم؟

جهت پخش یک‌دست، مطبوع و حفظ جریان هوا در سیستم تهویه، سرمایش و حرارتی نیازمند دریچه سقفی مناسب خواهید بود.

قیمت دریچه سقفی چجوری محاسبه می شه؟

تعیین قیمت دریچه سقفی به عوامل مختلفی بستگی دارد، سه عامل اصلی و مهم در تعیین قیمت دریچه سقفی جنس، ابعاد و استفاده یا عدم استفاده از دمپر است.

دکمه بازگشت به بالا