اقتصادیفعالان کسب و کار

لوگو چیست و چه کاربردی دارد؟

لوگو چیست؟

در ساده‌ترین تعریف لوگو باید گفت: لوگو نمادی است متشکل از کلمات، تصاویر و رنگ‌ها که برای شناسایی یک برند یا محصول در طراحی رزومه استفاده می‌شود. در واقع تصور عامه مردم از برند، ویژگی هایی مانند لوگو یا شعار است که یک شرکت برای متمایز شدن از آن ها استفاده می کند. این جا است که می توان اهمیت لوگو و تاثیر آن در ذهن مخاطب را فهمید. باور کنید یا نه، این مفهوم که لوگو چیه هزاران سال است که وجود دارد.

به طور مثال نقاشی‌های بدوی غارهای انسان‌های اولیه و نمادهایی را که برای ارتباطات اولیه استفاده می‌کردند، در نظر بگیرید. نقوش خاصی را که در مصر باستان یا در تاج‌ های خانوادگی قرون وسطی دیده می‌شد، همه از مثال‌های استفاده از لوگو از زمان‌ های گذشته است. در حالی که لوگوهای مدرن امروزی ممکن است متفاوت به نظر برسند، اما هدف اصلی آنها یکسان است. پل رند، پدر طراحی گرافیک، درباره اینکه آرم و لوگو چیست گفته است: “لوگو (مستقیم) نمی‌فروشد، بلکه محصول را معرفی می‌کند.” با در نظر گرفتن این موضوع، به یاد داشته باشید که لوگوی شرکت شما مانند روح شرکت شماست و به همین دلیل باید سازگار، قابل تشخیص و معنادار باشد. یک لوگوی خوب باید روح برند شما را در تمام عناصر بصری و بازاریابی القا کند.

بهترین سایت ساخت لوگو رایگان |ربات لوگو ساز رایگان

مزایای طراحی لوگو چیست؟ چرا به لوگو نیاز داریم؟

حالا که می دانید لوگو یعنی چه، آیا تا به حال متوجه شده‌اید که روزانه در معرض هزاران لوگو قرار می‌گیرید؟ چه در حال جستجو در اینستاگرام خود باشید، یا در حال خرید از فروشگاه مواد غذائی و یا دیدن نمونه کارهای یک شرکت طراحی گرافیک. ممکن است ندانید لوگو چیست ولی دائماً با لوگوها ارتباط برقرار می‌کنید و اغلب اوقات، این ارتباط را متوجه نمی‌شوید. اگر چه ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسد، اما این نمادهای کوچک اما قدرتمند تبدیل به بخشی از زندگی روزمره ما شده و قسمت جدایی‌ ناپذیر از تلاش‌ کسب و کارها برای هستند.

خیلی از مدیران می پرسند که مزایای طراحی لوگو چیست و چرا باید آن را برای کسب و کارمان طراحی کنیم؟ جواب این است:

  • مشتریان را به تعامل با برند شما دعوت می کند.
  • به شما در ایجاد هویت برند کمک می کند.
  • به شرکت شما نمادی می دهد که از طریق آن مردم بهتر می توانند شما را به خاطر بسپارند.
  • شما را از رقبا متمایز می کند.
  • وفاداری به برند را تقویت می کند.

در ادامه این مطلب از ما به طور عمیق به بررسی این موضوع می‌پردازیم که لوگو چیست و اهمیت ایجاد لوگویی که نشان دهنده شخصیت برند شما باشد را شرح می‌دهیم. سپس اصول قرارداد طراحی گرافیک و نکات آن را شرح خواهیم  داد.

اجزای یک لوگو چیست؟

اکنون که می دانید لوگو چیست و چه کاری انجام می دهد، بیایید ببینیم آنها از چه چیزی ساخته شده اند. در ادامه برخی از عناصر رایج در را معرفی می کنیم:

رنگ لوگو

رنگ‌ها مفهومی بسیار فراتر از جذابیت‌ و زیبایی هستند. رنگ لوگو پیام‌رسان اصلی برند شما است. رنگ ها به مخاطب شما می گویند که برند شما شوخ طبع یا جدی، خلاق، لوکس، پیشرفته، جاودانه و یا هر صفت دیگری است که میخواهید القا کنید.

تصویر

بیشتر افراد زمانی که میخواهند بگویند لوگو چیست، آن را یک تصویر می دانند. تصویر لوگو می‌تواند یک پیکان ساده یا مفهوم پیچیده انتزاعی باشد. تصویر باید نشان دهنده چیزی باشد که می فروشید یا ارزشی که برای آن تلاش می کنید. برای تصویر لوگو باید از چیزی استفاده کنید که واضح و مقیاس پذیر به نظر برسد. به طور مثال، شرکت اپل از یک سیب گاز گرفته به عنوان لوگوی خود استفاده می‌کند. سیب گاز گرفته توضیحی نمی‌دهد که این شرکت چه کاری انجام می‌دهد، اما متمایز و قابل تشخیص است.

تایپوگرافی

تایپوگرافی همان چیزی است که ما به عنوان یک فونت می شناسیم. تایپوگرافی شامل حروفی است که در یک لوگو در نوعی طراحی ثابت مرتب شده اند. لوگوهایی وجود دارند که فقط حول یک حرف، یک مونوگرام یا حتی نام کامل یک کسب و کار ساخته شده اند.

شعار یا تگ لاین

شعار لوگو چیست؟ شعار که در زیر یک لوگو قرار می گیرد، معمولاً شامل یک جمله یا عبارت جذاب است که برای جلب مخاطب شما، یا روشن کردن آنچه کسب و کار شما انجام می دهد، طراحی شده است. لزوماً نیازی نیست که لوگوها با یک شعار همراه شوند، اما اگر تصویر لوگوی شما به تنهایی نمی تواند مفهوم دقیق کار شما را منتقل کند، بهتر است از شعار استفاده شود. برای مثال لوگوی شرکت اقیانوس آبی، تمام اجزای لوگو را دارد و کاملا گویا، ماموریت و ارزش برند را منتقل می کند:

یک لوگوی حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

  • سادگی و ماندگاری: لوگو نباید پیچیده باشد. اگر کار صنعتی دارید نیازی نیست که از چرخ دنده و پیچ گوشتی استفاده کنید و بخواهید با لوگو به افراد بفهمانید چه می کنید.
  • تکراری نبودن: از اشکال تکراری مثل دایره و مربع استفاده نکنید و متمایز باشید.
  • داشتن یک نشان خاص: المان و یا رنگ خاصی در نظر بگیرید که مختص کسب و کار شما باشد. مثل لوگوی کوکا کولا یا پپسی که حتی بدون دیدن نام آنها هم می توانیم بفهمیم که محصول برای کدام کارخانه است.
  • بالانس بودن: یک لوگوی حرفه ای اگر برعکس ( معکوس) هم باشد تغییر شکل نمی دهد. مثل لوگوهایی که برای شرکت های نوکیا و سونی و ال جی طراحی شده است.
  • تداعی رنگ سازمانی: از چندین رنگ در لوگو استفاده نکنید و لوگوی شما باید با رنگ سازمانی شما زیبا به نظر بیاید.
  • چاپ سیاه و سفید: حتما لوگوی خود را به صورت سیاه و سفید چاپ کنید و بررسی کنید آیا مفهوم و هویت کسب وکار شما را می رساند و قابل تشخیص است یا خیر.
  • افقی بودن: خط دید انسان افقی است. لوگوهای عمودی تاثیرگذاری کمتری دارند، همچنین استفاده از آن ها برای استفاده در سربرگ یا تبلیغ سخت و دردسر ساز است.
  • استفاده از یک یا دو فونت: فونت مخصوص خودتان را بسازید. برای این منظور می توانید از وب سایت fontstruct.com استفاده کنید. از فونت های کودکانه و غیرخوانا استفاده نکنید.
  • نداشتن عکس و سایه: از عکس خودتان و یا یک محصول خاص در لوگوی خود استفاده نکنید. مثل لوگوی KFC که تصویریک مرد در درون یک دایره است. اینگونه لوگوها خیلی شلوغ وغیرحرفه ای است. زیر متن لوگو سایه نگذارید، زیرا چاپ سیاه و سفید را زشت می کند.

سوالات متداول

لوگوتایپ چیست ؟

به طور خلاصه، لوگوتایپ به سبک فونت، ظاهر و ساختار استفاده شده در متن لوگوی شما اشاره دارد. حروف را می‌توان به طور متفاوتی مرتب کرد، روی هم قرار داد، ورق زد یا به روش‌های خلاقانه زیادی برای ایجاد یک طراحی لوگوی تاثیرگذار قرار داد. لوگوهای مبتنی بر متن را می‌توان با حروف، لوگوتایپ و تک نگار نیز نام برد. در طول فرآیند خلاقیت، می‌توانید بهترین فونت‌ها را برای لوگوها مرور کنید و سعی کنید با انتخاب سبکی که با ارزش‌های برند شما همسو باشد، به زبان برند خود صحبت کنید. به عنوان مثال، اگر در صنعت بهداشت یا پزشکی فعالیت می‌کنید، ممکن است بخواهید از یک فونت سنتی استفاده کنید که برای مخاطبان شما قابل اعتماد به نظر می‌رسد. همانطور که قانون در مورد رنگ‌ها صدق می‌کند، توصیه می‌شود برای ساده و ثابت نگه داشتن آن از 2 یا 3 فونت بیشتر استفاده نکنید.

لوگو برند یعنی چه؟

لوگو برند، نماد یا تصویر یا نقاشی است که نشان‌دهنده یک شرکت یا سازمان یا شخصی بوده که برای بهینه سازی حضور، دسترسی و شناخت برند استفاده می‌شود. فرآیند طراحی لوگو یک برند یکی از مراحل اولیه ای است که یک برند برای اهداف برندسازی خود انجام می‌دهد. لوگوی برند یک نماد، نشان، علامت گرافیکی یا نقاشی است که توسط یک شرکت برای نشان دادن هویت برند شرکت استفاده می‌شود. این نشان دهنده ارزش برند شماست و به مشتریان کمک می‌کند تا کیفیت برند را شناسایی کنند.

به خاطر داشته باشید که کیفیت لوگوی برند در میزان فروش شرکت تاثیر دارد. بنابراین، یک لوگو باید ذاتاً خوب باشد. لوگوهای برند خوب، لوگویی هستند که مصرف کننده می‌تواند به سرعت آن را به خاطر بسپارد و برند شما را از برند دیگری متمایز کند. لوگوهای برند می‌توانند تایپوگرافیک باشند، جایی که فقط حروف نام در لوگو را تشکیل می‌دهند. از طرف دیگر، یک نماد یا طرح نیز می‌تواند بخشی از لوگوی برند یک شرکت را تشکیل دهد. تصمیم گیری در مورد اینکه نوع لوگو چیست، در نهایت انتخاب شرکت شما است.

لوگو نماد چیست؟

لوگو نماد شامل فونت در داخل یک نماد است. به نشان‌ها، مهرها و تاج‌ها فکر کنید. این نوع لوگوها معمولا ظاهری سنتی دارند که می‌تواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد، بنابراین آنها اغلب انتخابی برای بسیاری از مدارس، سازمان‌های دولتی هستند. به طور مثال؛ از این لوگو در صنعت خودرو سازی استفاده می‌شود. بیشتر آن‌ها، یک سبک کلاسیک دارند، اما برخی از شرکت‌ها نیز به طور موثر ظاهر نمادهای سنتی را با طرح‌های لوگوی مناسب قرن بیست و یکم مدرن کرده اند.

جمع بندی

در این مطلب درباره این موضوع که لوگو چیست و چه کاربردی دارد صحبت کردیم. به عنوان بخش کلیدی هویت یک سازمان، یک لوگو باید سعی کند با جوهره برند یک شرکت یا آنچه را که سازمان نمایندگی می‌کند، ارتباط برقرار کند. این اهمیت طراحی لوگو را به یک کار مهم و خلاقانه تبدیل می‌کند که نیازمند تحقیق و مشاوره است.

در سازمان‌های بین المللی، تفاوت‌های فرهنگی در نمادگرایی یا تداعی رنگ‌ها باید در نظر گرفته شود. لوگو چیست؟ قطعا هدف آن توضیح یا فروش مستقیم محصولات و خدمات شرکت نیست، بلکه تنها هدف آن شناسایی شرکت به روشی به یاد ماندنی و آشنا است. عمر لوگوها بلندمدت هست و هدف آن‌ها آشنایی مشتریان و ترویج وفاداری به برند است. در نتیجه، لوگوها معمولا اغلب دوباره طراحی نمی‌شوند. به عوامل مختلفی بستگی دارد و قیمت آن از چند هزار تا چند ده میلیون متغیر است.

دکمه بازگشت به بالا