اقتصادیفعالان کسب و کار

استرین گیج چیست و نحوه عملکرد آن در لودسل چگونه است؟

قبل از هر چیز شما برای اینکه با نحوه عملکرد لودسل آشنا شوید، بهتر است با استرین گیج و یا همان سنسور وزن آشنا شوید. استرین گیج ها رسانای الکتریکی فنری شکل هستند که بصورت محکم روی یک صفحه قرار گرفته‌اند؛ زمانی‌که این صفحه کشیده می‌شود طول آن افزایش پیدا می‌کند و وقتی فشرده می‌شود طول آن کوتاه‌تر می‌شود. این تغییر طول باعث میشود مقاومت در رسانای الکتریکی تغییر کند.

به این صورت زمانی‌که جسمی روی لودسل قرار می‌گیرد و یا از آن آویزان می‌شود، وزنش تعیین می‌‌شود. بنابراین طرز کار لودسل بر اساس تغییر طول استرین گیج ها است که بواسطه تغییر شکل سلول لودسل بوجود می‌آید.

استرین گیج لودسل |چسب استرین گیج

در ادامه به بررسی انواع لودسل و انواع استرین گیج می‌پردازیم:

 لودسل تک پایه

در لودسل تک نقطه ای و یا همان تک پایه (Single Point)، سنسور بصورت تکی زیر یک صفحه با ابعاد مشخص قرار می‌گیرد و نیرو بر روی صفحه اعمال می‌شود. این مدل سنسور وزن معمولا در ترازوها و باسکولت های تک لودسل استفاده می‌‌شود.

 لودسل کششی

این نوع لودسل برای وزن کشی سازه‌های بزرگ استفاده می‌شود؛ معمولا در سازه‌های بزرگی مثل مخازن از چندین سنسور وزن استفاده می‌شود؛ بدین شکل که لودسل‌ها بصورت متقارن نصب می‌‌شوند و نیرو بر روی آنها توزیع می‌شود.

 لودسل فشاری

در لودسل فشاری (Compressive) نیرو بصورت فشاری به یک یا چند لودسل و متناسب با ساختار سیستم توزین به سمت تکیه گاه اعمال می‌گردد.

انواع استرین گیج

استرین گیج فلزی نامحدود

در این نوع استرین گیج یک قطعه سیم وجود دارد که در یک واسط عایق‌بندی شده قرار دارد. این واسط عایق‌بندی شده می‌تواند هوا باشد. پارامتر گیج در این نوع استرین گیج‌ها چیزی در حدود 2 تا 4 است و قادر است که نیرویی معادل 2 میلی نیوتن را تحمل کند.

استرین گیج سیمی محدود

در ساختار ترانسدیودها از این نوع استرین‌گیج استفاده می‌شود. این نوع استرین گیج از یک سیم با قطر 0.25 میلی متر یا کمتر تشکیل شده است. شبکه سیمی مقاومتی به یک حامل محکم متصل شده که می‌تواند یک صفحه نازک کاغذ و یا یک صفحه تفلون باشد.

استرین گیج فلزی محدود

این مدل از استرین گیج‌ها به نوعی مدل پیشرفته‌تر استرین‌گیج‌های سیمی محدود هستند. کاربری اصلی اینها استفاده در آنالیز تنش و نیز بسیاری از ترانسدیوسرها است.

استرین گیج نیمه هادی

عملکرد این نوع استرین گیج به اثر پیزو رزیستیو بستگی دارد. یعنی تغییر در مقاومت ویژه باعث تغییر در مقاومت کلی می‌شود. این مدل استرین‌گیج‌ها در شرایطی استفاده می‌شوند که پارامتر گیج بزرگ و پوش‌های کوچک مورد نیاز باشند. مقاومت نیمه هادی متناسب با کشش اعمال شده به استرین گیج تغییر می‌کند.

از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراهی کردید، کمال تشکر را از شما دارید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از کارشناسان ما در ال اس کالا کمک بگیرید و یا به فروشگاه اینترنتی ال اس کالا مراجعه نمایید.

دکمه بازگشت به بالا