اقتصادیفعالان کسب و کار

بلفاروپلاستی پلک پایین یا جراحی پلک پایین چیست؟

عمل بلفاروپلاستی پلک پایین یا جراحی پلک پایین چیست؟

شل شدن و پف کردن پلک پایین چشم، صورت را خسته و بی‌رمق نشان می‌دهد. این مشکل ممکن است به صورت ارثی یا با افزایش سن در افراد مختلف به وجود آید. چشم‌ها تأثیر زیادی در بیان احساس دارند و حالات درونی فرد را به خوبی منتقل می‌کنند. افتادگی پلک پایین ممکن است از نظر جسمی، روحی و حتی در برقراری ارتباط با دیگران تأثیر منفی روی شخص بگذارد.

خوشبخانه یک درمان سرپایی نسبتاً ساده برای از بین بردن کیسه‌های پلک پایین وجود دارد که می‌تواند بافت پوست پلک را بهبود بخشد. این روش که بلفاروپلاستی پلک پایین نام دارد با عمل پف زیر چشم در کلینیک آرشان، ظاهر جوان‌تر و زیباتری را برای شما به ارمغان می‌آورد که کیفیت ارتباطات و اعتمادبه‌نفس ظاهری شما را افزایش می‌دهد. در این مقاله به بررسی هرآنچه که لازم است درباره بلفاروپلاستی پلک پایین برای رفع پف چشم بدانید، می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

عمل بلفاروپلاستی پلک پایین |عمل پلک پایین بدون بخیه

دلایل پف و افتادگی پلک پایین چیست؟

افتادگی پلک پایین می‌تواند تحت تأثیر عوامل متعددی مانند افزایش سن، سکته مغزی، تومور مغزی، سرطان، دیابت، سندروم هورنر و غیره باشد. هر چه سن افزایش می‌یابد، چربی‌های بیشتری در زیر پلک پایین جمع می‌شوند و پف زیر چشم را به وجود می‌آورند. افزایش چین و چروک‌های پوستی و شل شدن پوست اطراف چشم از دیگر اثرات افزایش سن روی پلک پایین است. افتادگی پلک پایین یا پف زیر چشم حتی می‌تواند نشانه بیماری‌های مختلفی باشد. تشخیص علت پف چشم با مراجعه به پزشک متخصص معلوم می‌شود.

بلفاروپلاستی پلک پایین تا چه حد پف و افتادگی را از بین می برد؟

در اطراف چشم یک لایه چربی وجود دارد که از کاسه چشم محافظت می‌کند. چربی کاسه چشم ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله افزایش چربی در زیر پلک پایین برآمده شود. البته پف زیر چشم می‌تواند به طور ارثی هم منتقل شود. در عمل پف زیر چشم این کیسه چربی برداشته شده و چشم‌ها را جوان‌تر و شاداب‌تر از قبل نشان می‌دهد.

بلفاروپلاستی پلک پایین یک عمل دائمی است و نیاز به جراحی مجدد یا ترمیم ندارد. درصورتی که به خوبی از چشم‌ها مراقبت کنید، نتایج بلفاروپلاستی تا سال‌های سال ماندگار خواهد بود. اما رفته رفته با افزایش سن، پوست صورت دوباره شروع به شل شدن می‌کند و ممکن است مجدداً شاهد افتادگی پلک پایین باشید. قبل از انجام عمل حتماً انتظارات خود را با پزشکتان درمیان بگذارید؛ چرا که گاهی ممکن است برای رسیدن به نتیجه دلخواه، لازم باشد از سایر عمل‌های زیبایی هم استفاده کنید.

چه کسانی برای بلفاروپلاستی پلک پایین کاندید مناسبی هستند؟

ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب با چشم‌های پف‌آلود مواجه شوید. در بعضی افراد پف زیر چشم در طول روز هم ادامه دارد. در این حالت پف پلک پایین به دلیل وجود کیسه چربی زیر چشم است. این‌گونه افراد کاندید مناسبی برای بلفاروپلاستی پلک پایین هستند. همچنین افرادی که نگرانی‌های زیر را درمورد زیبایی چهره خود دارند، می‌توانند از عمل پف زیر چشم برای رفع آن استفاده کنند:

  • عدم تقارن پلک‌های پایین
  • افتادگی پلک پایین
  • وجود چروک‌های بیش از حد در پوست پلک
  • ناحیه تیره زیر چشم

قبل از عمل بلفاروپلاستی پلک پایین چه اقداماتی باید انجام داد؟

قبل از عمل پف بلفاروپلاستی پلک پایین ممکن است از شما خواسته شود برای انجام آزمایش‌ها و معاینات پزشکی به جراح مراجعه کنید. پزشک ابتدا سلامت شما را بررسی می‌کند و سپس راهنمایی‌های لازم برای آماده شدن جهت عمل پف زیر چشم را به شما می‌دهد. این موارد ممکن است شامل نکات زیر باشد:

  • دو هفته قبل از عمل، داروهای ضدالتهاب، مکمل‌های گیاهی و آسپرین که خونریزی را افزایش می‌دهند، مصرف نکنید.
  • سیگار، دخانیات و الکل را ترک کنید.
  • در روز جراحی از هیچ وسیله آرایشی، لوسیون، عطر یا کرمی استفاده نکنید.
  • شب قبل از عمل، بعد از نیمه شب از خوردن و آشامیدن بپرهیزید.
  • از کسی بخواهید شما را از روز قبل عمل تا بعد از عمل همراهی کند.

مراحل عمل بلفاروپلاستی پلک پایین چگونه است؟

قبل از انجام عمل بلفاروپلاستی پلک پایین پزشک مقدار چربی اضافی زیر پلک پایین یا پوست‌های اضافی را بررسی و محل‌های برش را تعیین می‌کند. بلفاروپلاستی پلک پایین با بی‌حسی موضعی یا بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود. اگر بیمار نمی‌خواهد از اتفاقاتی که در حین عمل می‌افتد، آگاه باشد بهتر است از بی‌هوشی عمومی استفاده شود.

پس از بی‌حسی یا بی‌هوشی پزشک برش‌هایی در زیر پلک پایین ایجاد می‌کند تا بتواند پوست و چربی اضافی را خارج کند. این برش‌ها دقیقاً در زیر خط مژه ایجاد می‌شود تا علائم جراحی در صورت نمایان نباشد. گاهی اوقات پزشک تنها چربی‌های زیر پلک پایین را به‌گونه‌ای جابجا می‌کند که هم نرمی بافت زیر چشم حفظ شود و هم پف آن از بین برود. در انتها پزشک برش‌های ایجادشده را با بخیه‌های ظریف به هم پیوند می‌دهد. ممکن است بعد از اتمام عمل بلفاروپلاستی پلک پایین، پزشک مقداری چربی به نواحی توخالی زیر چشم تزریق کند تا جلوه زیباتری به صورت بدهد.

مراقبت از بلفاروپلاستی پلک پایین چگونه است؟

برای مراقبت از بلفاروپلاستی پلک پایین لازم است حداقل تا دو روز بعد از عمل کسی به شما در انجام کارهایتان کمک کند. در دوران نقاهت عمل پف زیر چشم موارد زیر را با دقت رعایت کنید:

  • داروها و قطره چشمی که پزشک برایتان تجویز کرده است را در پنج روز اول، به‌طور منظم مصرف کنید.
  • هنگام خواب از بالش اضافه برای بالا نگه داشتن سر خود استفاده کنید تا سرتان بالاتر از قلب نگه داشته شود.
  • حداقل ۴۸ ساعت پس از عمل، زخم و پانسمان را خشک نگه دارید.
  • حداقل یک هفته بعد از عمل از مصرف سیگار و الکل بپرهیزید.
  • سه ماه پس از عمل پف زیر چشم، از نور خورشید دوری کنید؛ بدین منظور استفاده از عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب با SPF 50 توصیه می‌شود.
  • کبودی و تورم از ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از عمل ممکن است وجود داشته باشد. برای کاهش تورم می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.

آیا بلفاروپلاستی پلک پایین عوارض دارد؟

بلفاروپلاستی پلک پایین یک عمل ایمن برای زیباتر کردن چشم‌هاست که البته مانند هر عمل دیگری خطرات خاص خودش را دارد. اگرچه احتمال بروز این عوارض بسیار نادر است، اما شاید لازم باشد که از وجود آن‌ها آگاه باشید. این موارد عبارتند از:

  • کبودی
  • تورم
  • تاری دید
  • بدشکل شدن چشم‌ها
  • خون‌ریزی
  • عفونت
  • خشکی چشم
  • تغییر رنگ پوست
  • ناتوانی در بستن کامل چشم‌ها

هزینه بلفاروپلاستی پلک پایین چقدر است؟

بر اساس مقاله‌ای از سایت healthline طبق اعلام انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، متوسط هزینه جراحی پلک ۳،۰۲۶ دلار است. این قیمت می تواند بسته به منطقه، تجربه جراح و سایر عوامل متفاوت باشد. این هزینه برای خود جراحی است و شامل هزینه های اتاق عمل و بیهوشی نمی شود که بسته به موقعیت و نیاز متفاوت خواهد بود.در صورت بلفاروپلاستی پلک بالا و پایین، هزینه ها افزایش می یابد. جراح شما می تواند هزینه های قبل از عمل را تخمین بزند.

جابجایی چربی در جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین

بلفاروپلاستی پلک پایین یکی از جراحی های زیبایی است که به صورت سرپایی بر روی پلک پایین (تحتانی) انجام می‌شود. این عمل که می‌توان آن را همزمان با برخی از اَعمال زیبایی دیگر مانند بلفاروپلاستی پلک فوقانی ولیفت ابرو انجام داد؛ چشم‌ها را زیباتر و جوان‌تر کرده و حالتی شاداب به چهره می‌بخشد و پف پلک پایین را به حداقل می‌رساند. بلفاروپلاستی پلک پایین با تکنیک های مختلفی انجام می‌شود که در این مطلب بیشتر به جابجایی چربی در بلفاروپلاستی پلک پایین پرداخته می‌شود و ماندگاری و عوارض این عمل شرح داده خواهد شد.

تاثیر افزایش سن روی پلک تحتانی

با افزايش سن، پلک پایین ممکن است به دلیل شل شدگی و افتادگی بافت این ناحیه، دچار بيرون زدگى چربى و پف پلک شود؛ همچنین حاشيه استخوانى حدقه مشخص شده و فاصله اى بين پلک و بافت ميانی صورت ايجاد مى شود که خود را به صورت گود افتادگى زير چشم نشان می‌دهد. افزايش طول پلک به علت نزول بافت ميان صورت نیز یکی از عوارض بالا رفتن سن است که همه این موارد نیاز به جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین را برای فرد ایجاد می‌نمایند. این جراحی همانطور که در زنان بسیار رایج بوده و محبوبیت دارد؛ در مردان نیز قابل انجام می‌باشد و چهره ای جوانتر را برای آنان بوجود می‌آورد.

در جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟

در جراحی بلفاروپلاستی پلک تحتانی، که به جراحی پف پلک پایین نیز معروف است؛ اقداماتی از قبیل موارد زیر صورت می‌گیرد :

  • جابجایی چربی
  • برداشت چربی
  • تقویت عضلات نگهدارنده پلک
  • برداشت پوست اضافه از زیر چشم

لازم به ذکر است؛ در هر جراحی زیبایی پلک پایین، ممکن است همه تکنیک های نامبرده به طور همزمان یا برخی از آنها (بسته به نیاز فرد) انجام شود.

جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین

عمل بلفاروپلاستی پلک پایین به دو صورت انجام می‌شود :

1. جراحی کلاسیک بلفاروپلاستی پلک پایین

در روش اول که قدیمی تر نیز می‌باشد؛ پس از بیحسی یا بیهوشی فرد، جراح پلاستیک و ترمیمی چشم برشی ظریف در زير مژه پلک پایین ایجاد می‌کند. و از این برش اقدام به تخلیه چربی اضافی پلک می‌نماید. بطور کلی جراحی پلک تحتانی نسبت به بلفاروپلاستی پلک فوقانی از حساسیت و ظرافت بیشتری برخوردار است؛ در این روش علت حساسیت بیشتر، مربوط به برش جراحی بر روی عضله نگهدارنده پلک می باشد. زیرا در صورت بروز اختلال در انسجام این عضله، شکل چشم تغییر خواهد کرد.

2. جراحی مدرن بلفاروپلاستی پلک پایین (جابجایی چربی)

در افراد کم سن با چشمان جوان تر، پلک تحتانی کوتاه تر است؛ و زیر چشم پر می‌باشد. جراحی بلفاروپلاستی با تکنیک جابجایی چربی در این افراد به پر کردن زیر چشم کمک می‌کند؛ تا پلک کوتاه تر و پر شدگی زیر چشم بیشتری داشته باشیم؛ که این امر تاثیر فراوانی در جوان تر دیده شدن فرم چشم دارد.

در این تکنيک که جديدتر بوده و پیچیدگی بیشتری دارد؛ زمان جراحی نسبت به روش کلاسیک طولانی تر بوده و بطور کلی روند جراحی مشکل تر و با نتایج بهتری همراه است. در این تکنیک پزشک از طریق برش ملتحمه چشم اقدام به جراحی پلک می نماید. پس از برش در این ناحیه، چربی های اضافی که موجب حالت پف آلودگی زیر چشم می‌باشند؛ برداشته خواهند شد؛ سپس آماده سازی شده و به مناطق گود زیر چشم انتقال می‌یابند.

در واقع با این روش (جابجایی چربی) توزیع یکپارچه چربی صورت می‌گیرد و قسمت پف آَلوده حذف شده، گودی زیر چشم برجسته و هم سطح می‌گردد. تفاوت اصلی این روش با روش کلاسیک بلفارروپلاستی پلک پایین، در حذف گودی زیر چشم است. در این روش از چربی مازاد خود پلک به عنوان یک فیلر طبیعی برای پر کردن گودی زیر چشم استفاده می‌شود. این روش، به بهبود و اصلاح ظاهر پلک پایین کمک می کند.

توجه داشته باشید که این شیوه جراحی پلک پايين را بسیاری از جراحان انجام نمی دهند؛ زیرا این تکنیک بسیار دشوار و پیچیده می‌باشد و فقط در حوزه تخصص جراحان پلاستیک چشم و صورت قرار دارد. در نظر داشته باشید؛ به دلیل وسعت تکنیک جدید جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین، به طی دوران نقاهت طولانی تری نیاز است. با این وجود اصلاحات صورت گرفته روی پلک پایین به مراتب چشم گیرتر، و نتایج جراحی درخشان تر خواهد بود.

نتایج جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین

  • رفع افتادگی پلک
  • رفع پف کردگی زیر چشم
  • برطرف نمودن عدم تقارن پلک های پایین
دکمه بازگشت به بالا