اقتصادیفعالان کسب و کار

علت ریزش ابرو در نوجوانان دختر چیست؟

اصلی ترین علت های ریزش ابرو

ضعف ریشه موی ابرو و کمبود مواد مغذی

به نقل از بهترین کلینیک کاشت ابرو در تهران بدن هر انسانی برای اینکه قوی و از مشکلات احتمالی در امان بماند به مواد مغذی از جمله کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها و مواد معدنی نیازمند است و زمانی که بدن فرد به خوبی از این مواد مغذی تامین نمی شود ممکن است به علت ضعیف بودن بدن مشکلاتی از جمله ریزش مو و ابرو برای فرد ایجاد شود پس حتما هر فردی باید به سلامت خود توجه داشته باشید و از مواد مغذی تا جایی که می تواند استفاده کند.

کمبود ویتامین هایی که موجب ریزش مو می شوند

  • ویتامین A
  • کمبود بیوتین
  • کمبود ویتامین C
  • کمبود ویتامین ۱۲BوEوD
  • کمبود سیستئین
  • کمبود روی
  • کمبود آهن
  • کمبود اسید های چرب امگا ۳

کمبود همه ی این ویتامین ها در بدن به تدریج باعث مشکلاتی از جمله ریزش ابرو و مو می شوند پس مصرف این ویتامین ها را در برنامه ی غذایی خود جدی بگیرید. کاشت ابرو یکی از راهای قلبه به این مشکل است.

آموزش کاشت ابرو در تهران |بهترین کلینیک کاشت ابرو در تهران

اگزما

اگزما نوعی التهاب پوستی می باشد و زمانی که فرد به این بیماری مبتلا می شود با علائمی همچون سوزش، قرمزی و خارش مواجه می شود چون این بیماری پوست را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب تحریک پوست می شود و از آن جایی که فولیکول های مو داخل پوست قرار گرفته اند باعث می شود که ابرو های فرد دچار ریزش شود.

بیماری پسوریازیس

پسوریازیس نیز یکی از انواع بیماری های پوستی می باشد این بیماری نوعی اختلال خود ایمنی است که در آن سلول های پوست با سرعت خیلی بالایی تکثیر می شوند و لکه های زبر، دردناک، پوسته پوسته و قرمز رنگ را ایجاد می کند این بیماری به علت مسدود کردن فولیکول های مو و متوقف کردن رشد موها نیز می تواند باعث ریزش ابرو شود.

کچلی قارچی و ریزش ابروها

کچلی قارچی نوعی بیماری و عفونت مسری می باشد و بر اثر حمله ی نوعی قارچ به ساقه ی مو به وجود می آید و در نتیجه این اختلال موجب سوزش، تاول، خارش و قرمزی پوست می شود و به محض اینکه این قارچ ها ظهور می کنند یک بخش طاس روی یک ناحیه ای که مو دارد مثل ابرو ها ایجاد می شود.

ایجاد مشکلات تیروئیدی

بیماری تیروئید یکی از اصلی ترین و مهم ترین علت های ریزش مو و ابرو می باشد همانطور که می دانید غده تیروئید مسئول تولید هورمون سوخت و ساز بدن می باشد و زمانی که میزان تولید متابولیسم بدن زیاد و یا کم می شود این اتفاق می تواند تعادل بدن را از بین ببرد و بر روی رشد موها و ریزش آن ها اثر بگذارد.

استرس

استرس یکی از مهم ترین عواملی است که بر روی ریزش ابرو و موهای فرد اثر می گذارد. زمانی که فردی دچار اضطراب و یا استرس می شود اکسیژن رسانی به فولیکول مو کاهش پیدا می کند و هورمون های سطح بدن تغییر می کنند و به همین علت است که استرس باعث ریزش مو و ابرو می شود.

بارداری و زایمان

بسیاری از افرادی که باردار هستند و زایمان می کنند دچار ریزش ابرو و یا موهایشان می شوند علت ریزش ابرو در بارداری به علت تغییرات زیاد در هورمون ها و عوارض مختلف دیگری می باشد.

افزایش سن

زمانی که سن افراد به بالای ۴۰ سال می رود میزان استروژن در خانم ها و تستوسترون در آقایان به مرور زمان کاهش می یابد و افراد بعد از چهل سالگی ریزش کمی را در موها و ابرو های خود احساس می کنند و ممکن است با بیشتر شدن سن آن ها این ریزش ها افزایش یابد.

مصرف محصولات آرایشی و برداشتن ابروها

زمانی که شما ابروهایتان را خیلی زیاد بر می دارید ممکن است به نواحی این قسمت از پوستتان آسیب وارد شود و در نتیجه ممکن است رشد موها در آن نواحی متوقف شود همچنین استفاده زیاد از مداد ابرو های آرایشی و نامرغوب ممکن است باعث ریزش ابرو هایتان شود.

چه راهکارهایی برای جلوگیری از ریختن ابرو ها وجود دارد؟

  • استفاده از قطره موضعی بیماتوپروست
  • استفاده از محلول ماینوکسیدیل
  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • استفاده از روغن کرچک
  • استفاده از روغن رزماری و بادام
  • مصرف دانه شنبلیله
  • استفاده از وازلین و سرم تقویتی

یکی از علت های ریزش ابرو بیماری های پوستی

  • مهم‌ترین غوامل ریزش ابرو درماتیت‌های پوستی مانند آتوپیک، سبورئیک، بیماری پسوریازیس و پدیده تلوژن افلوریم که نوعی ریزش موقت ساقه مو است، معمولاً به دنبال استرس و… اتفاق می‌افتند.
  1. تومورهای پوستی که به سرعت رشد می‌کنند نیز باعث خالی شدن ابرو از مو می‌شوند زیرا در این موارد مو قادر نیست به لایه نفوذ کند.
  2.  بیماری اسکلروز بدلیل ایجاد زخم روی پوست باعث از بین رفتن فولیکول مو و ریزش ابرو می‌شود.زخم ممکن است از نوع کلوئیدی یا گوشت اضافه باشد. در این مواقع نیز گوشت اضافه مانع رویش ابرو می‌شود.
  3. ویتیلیگو  بیماری پوستی دیگری است که به دلیل کاهش رنگدانه های پوست، قسمت هایی از پوست به صورت تکه تکه سفیدرنگ می شود. اگر این بیماری نواحی نزدیک به ابروها و مژها ها را درگیر کند، احتمال ریزش ابرو و مژه ها وجود خواهد داشت.
  4. وجود عفونت در بدن می تواند به ورم و التهاب پلک ها منجر شود. اما فراموش نکنید عفونت و التهاب پلک ها یک بیماری شایع مثل سرماخوردگی نیست و بهتر است در صورت وجود عفونت، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.
  5. التهاب پوست در مناطق نزدیک به چشم ها می تواند به ریزش مژه ها و ابروها منجر شود. بیماری هایی نظیر پسوریازیس، اگزما و نیز درماتیت تماسی می تواند منجر به ایجاد جوش و تاول، پوسته پوسته شدن و همچنین خارش متوسط تا شدید گردد.
  6. خاراندن مداوم پوست ملتهب، اگرچه احساس آرامش لحظه ای به فرد می دهد، اما باعث ریختن موهای این نواحی از پوست می شود.

 علت ریزش ابرو بیماری ها

  • ریزش ابرو همیشه ناشی از بیماری‌های پوستی نیست و ممکن است عوارض بیماری‌های داخلی زیادی باشد.مشکلات هورمونی مثل اختلال در عملکرد تیرویید، بارداری، داروهای پیشگیری کننده از بارداری واسترس و تغذیه نامناسب نیز می‌توانند چنین عارضه‌ای ایجاد کنند.بیماری‌های عفونی و خودایمنی نیز می‌توانند روی فولیکول مو تأثیر بگذارند.
  1. کم کاری و پرکاری تیروئید می تواند بر وضعیت ابروها و نیز مژه ها و پلک ها تاثیر گذارد. اگرچه ریختن مژه ها و ابروها علامت متداول و رایج در تمام بیماران مبتلا به پرکاری و کم کاری تیروئید نیست، ولی پس از بررسی علت ریزش ابروها و مژه ها در بیماران، در بسیاری از موارد علت به مشکلات تیروئیدی فرد مربوط بوده است.
  2. سرطان‌های پوستی مانند BCC و SCC یا سارکومکاپوزی نیز باعث ریزش ابروها می‌شوند.
  3. عفونت‌های قارچی، باکتریال مانند شپش، سیفلیس نیز باعث ریزش ابرو می‌شوند.البته این موضوع قابل توجه است که همه بیماریهای پوستی روی فولیکول مو اثر نمی‌گذارند؛ بعضی از آنها مانند اگزما بهدلیل اینکه بیمار مجبور است ناحیه را بخاراند، باعث ریزش مو می‌شوند.
  4. زنان مبتلا به بیماری های خودایمنی نظیر لوپوس، گاهی اوقات قسمتی از مژه ها و ابروهای خود را از دست می دهند.علامت مشهود بیماری آلوپسی نیز ریختن تمام موهای نواحی صورت است، حتی موهای ابرو و مژه.
  5. تغذیه نیز مانند سایر بیماری های پوست و مو یک عامل مهم و تاثیرگذار در نظر گرفته می شود. علت ریزش مژه ها می تواند تنها به دلیل تغذیه نامناسب و تضعیف ریشه موها در نتیجه بیماری های تغذیه ای نظیر بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و … باشد که به طور فراگیر بر وضعیت پوست و موی کل بدن تاثیر خواهد گذاشت.

علت ریزش ابرو عوارض مصرف دارو

  • مصرف داروهای ضدفشارخون پروپرانولول، کاپتوپریل، کلومیدین، داروهای روانپزشکی و استفاده از فلزات سنگین مثل طلا، نقره، آرسنیک و ید نیز ممکن است باعث ریزش مو شوند.
  • مصرف بیش از حد مواد معدنی مانند ویتامینB و مشتقات ویتامین A که در دارویی مانند ایزوترتینویین وجود دارد نیز برای موها مضر است.
  • گاهی ممکن است بیمار بعد از جراحی و به علت استفاده از داروی بیهوشی هالوتان دچار ریزش ابرو، مژه و… شود. این مشکل نیز موقتی است و نگرانی ندارد.
  • یکی دیگر از عوامل ریزش ابرو  شیمی درمانی است . این نوع ریزش درمان ندارد و بیمار فقط باید صبر کند تا طول دوره درمانی تمام شود.سرطان‌های مهاجم مانند لنفوم و لوسمی نیز جدا از درمان‌هایی مانند شیمی درمانی می‌توانند باعث ریزش ابروها شوند.

عوامل روانی باعث ریزش ابرو

  •  یک عادت رفتاری نیز در بعضی از افراد وجود دارد که بیمار خودش موهای بخشی از موی سر یا سبیل، ابرو و مژه را می‌کند.این وسواس که تریکوتیلومانیا نام دارد، در بسیاری از افراد دیده می شود و به تمایل بیش از حد و بی اختیار کندن موهای سر، موهای ابرو و مژه ها منجر خواهد شد. این اختلال یا ارثی بوده و یا از اختلال عملکرد انتقال دهنده های عصبی مغز ناشی می شود.این افراد باید به روانپزشک ارجاع داده شوند زیرا تداوم این کار ممکن است باعث از بین رفتن همیشگی فولیکول مو شود.

عوامل محیطی

  • ضربه‌های فیزیکی، سوختگی، تصادف، حرارت، عوامل شیمیایی و الکتریکی و ابرو برداشتن خانم‌ها طی چند سال روی فولیکول ابرو تأثیر می‌گذارد و ممکن است فولیکول برای همیشه از بین برود.
  • افزایش سن می تواند به کاهش تعداد مژه ها منجر شود. با افزایش سن موهای تمام بدن شروع به کم شدن و البته تغییر رنگ می کنند. این فرایند طبیعی ممکن است برای مژه ها و ابروها نیز مانند سایر موهای بدن اتفاق بیافتد.

لوازم آرایش یکی از عوامل ریزش ابرو

  • یکی دیگر از عواملی که باعث ریزش ابرو می شود حسایت داشتن به لوازم آرایش است. حساسیت به مواد آرایشی می تواند در هر دوره ای از زندگی ایجاد شود. یکی از علائم آلرژی و حساسیت به مواد آرایشی همین ریزش مژه وابرو است. استفاده از لوازم آرایشی دیگران و نیز استفاده مداوم و بیش از چهار ماه از یک ماده آرایشی بهداشتی می تواند به ریختن مژه ها منجر شود.

قبل از درمان همیشه باید بتوان ریشه و علت های بیماری را کشف کنیم تا بتوانیم درمان خوبی را داشته باشیم. پس ما با دانستن عوامل ریزش ابرو بهتر می توانیم به درمان ریزش ابرو بپردازیم.

منبع : (https://drgoya.com/blog/)

منبع : رز کلینیک

دکمه بازگشت به بالا