اقتصادیفعالان کسب و کار

چسب حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که “چسب حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟ ” در ادامه قصد پاسخ به این سوالات را داریم. در تعمیرات ابزار با جنس های مختلف و یا چسباندن قطعات شکسته ممکن است از چسب حرارتی یا همان چسب های گرما ذوب استفاده کرده باشید. علاوه بر این به عنوان درزگیری در سطوح هم از چسب حرارتی می توان استفاده کرد.

انواع چسب حرارتی |چسب حرارتی بزرگ

این چسب ها در دمای اتاق در حالت جامد هستند اما با گرما دیدن ذوب و آماده استفاده می شوند. عمل ذوب کردن چسب های حرارتی با دستگاه هایی انجام می شود که هم برای استفاده خانگی و هم برای استفاده در صنعت ساخته شده اند. در صنعت می توان با استفاده از اکسترودر غلطتک و یا اسپری استفاده کرد. برای استفاده خانگی از چسب حرارتی می توانید از یک تفنگ الکتریکی استفاده کنید. چسب حرارتی پس از خارج شدن ازاین دستگاه ها و با گذشت زمان به حالت اولیه خود یعنی حالت جامد برمیگردد. اما این چسب مانند دیگر چسب ها برای چسباندن همه جنس قطعات مناسب نیست. پس بهتر است با دانستن ترکیبات این چسب استفاده بهتری بتوانیم بکنیم.

انواع چسب حرارتی |چسب حرارتی بزرگ

چسب حرارتی از لوله های فشرده گرانولی ساخته می شوند. ترکیبات این چسب و ویژگی آن را در زیر برسی می کنیم:

  • پلیمر: خاصیت مکانیکی که چسب حرارتی دارد به این مواد موجود در چسب حرارتی بستگی دارد. در واقع این مواد پلیمر چسب را محکم می کنند.
  • رزین: یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده چسب های حرارتی رزین است که وظیفه آن ایجاد خاصیت چسبندگی در چسب است.
  • پلاستیسایزر: برای افزایش ویسکوزیته در چسب های گرما ذوب از این ماده استفاده می شود.

چسب حرارتی در برابر نور خورشید و اشعه ماورای بنفش مقاومت دارد. همچنین در برابر رطوبت و آب مقاوم است. البته تا قبل از خشک شدن نباید در برابر رطوبت و آب قرار بگیرند. همچنین در برابر فشار و ضربه مقاوم است و به شکل اولیه خود باز می گردد اما نکته ای که در اینجا مهم است اینکه برای بهتر چسبیده شدن قطعات به یکدیگر تا خشک شدن کامل آن را در فشار قرار دهیم و تکان ندهیم. این چسب حرارتی با توجه به ویژگی هایی که دارد دارای کاربرد های فراوانی است.

 کاربرد های چسب حرارتی شامل:

  • برای نصب تابلو ریسه ها تولد عکس یادداشت و دیگر چیز های سبک به دیوار می توانید از چسب حرارتی استفاده کنید. این کار علاوه بر جلوگیری از خراب شدن دیوار در اثر میخ زدن راه امن تر و به صرفه تری است. ابتدا از یک ابزار فروشی و یا رنگ فروشی چسب مخصوص رنگ زدن دیوار بخرید. آن را روی محل نصب بزنید و سپس از چسب حرارتی روی آن بریزید. قبل از بازگشت چسب حرارتی به حالت اولیه خود تابلو یا عکس را روی آن بزنید. هر زمان خاستید کافی است چسب نواری را بکنید و دیوار بدون آسیبی داشته باشید.
  • در تولید مبلمان در قسمت های مختلفی از چسب حرارتی ستفاده می کنند. یکی ازویژگی هایی که سبب این کار شده ایجاد امکان چسبندگی سطوح پارچه ای توسط این چسب است. و همچنین سرعت بالا در خشک شدن از دیگر عواملی است که شاهد استفاده آن در تولید مبل هستیم.
  • مقاومت بالا در برابر نفوذ رطوبت و آب یکی از عواملی است که از این چسب در تولید کفش استفاده می شود.

انواع چسب حرارتی |چسب حرارتی بزرگ

  • به خاطر چسبندگی سریع این چسب از آن در صحافی کتاب استفاده می کنند.
  • تولید منسوجات بی بافت
  • در صنایع بسته بندی نیاز به سرعت در کار است. همانطور که گفتیم یکی از ویژگی های بارز چسب های حرارتی سرعت خشک شدن آن است. برای همین در صنعت برای بسته بندی های مختلف از چسب حرارتی استفاده می کنیم.
  • چسب های حرارتی دوام بالایی دارند. این ویژگی سبب شده در برابر عوامل فرساینده مقاوم باشند و قدرت چسبندگی خود را حفظ کنند. این ویژگی ها سبب شده به عنوان درزگیردر پنجره ها و در ها از آن استفاده کنند. همچنین روی سینک ظرفشویی و کناره های آن از این چسب استفاده می شود تا از نفوذ آب به زیر سینک جلوگیری شود.
  • درز ها وحفره ها توسط این چسب پر می شوند. برای همین در صنعت درب و پنجره سازی از چسب حرارتی استفاده می شود. چسب حرارتی با مواد مختلف واکنش شیمیایی انجام نمی دهد و به عنوان یک عایق می توان از آن استفاده کرد.
  • در کابینت سازی هم برای پر کردن فضاهای خای و درزگیری ازچسب حرارتی می توانیم استفاده کنیم. استفاده از این چسب باعث می شود فاصله ای بین قطعات ایجاد نشود و طول عمر وسیله را افزایش می دهند.
  • از چسب حرارتی به عنوان ضربه گیر نیز استفاده می شود. پشت درب لبه های درب ها و پشت دربرای جلوگیری از ضربه و صدمه به دیوار یا کمد از چسب حرارتی می توانید استفاده کنید.
  • برای چسباندن وسایل شکسته شیشه ای یا پلاستیکی از چسب حرارتی استفاده می شود. به علت عایق بودن این چسب پس از چسباندن قطعات شکسته شده می توانید به خوبی از آن ها استفاده کنید.
  • در ساختمان سازی در بخش های مختلف از این چسب می توان استفاد کرد. فقط توجه کنید سطح باید خشک باشد زیرا چسب حرارتی روی سطوح خیس و چرب کارایی ندارد.
  • در کار های هنری و ساختن هنر های دستی از چسب حرارتی استفاده بسیاری می شود. زیرا چسب حرارتی چسبندگی خوبی را روی مقوا چوب کاغذ و وسایل پلاستیکی دارد و به سرعت خشک می شود. نکته ای مهم است ثابت بودن قطعات تا زمان خشک شدن کامل چسب حرارتی است.
  • شاهد استفاده از این چسب پر کاربرد در مشاغلی مانند نجاری و کفاشی و خیاطی هستیم. زیرا در این مشاغل برای چسباندن تزئینات از این چسب استفاده می شود.

چسب های حرارتی انواع مختلفی دارند. برای اینکه بدانیم کدام چسب به کار ما می آید باید انواع مختلف آن را بشناسیم. انواع مختلف چسب های حرارتی عبارت اند از:

  • چسب حرارتی قوی: یک از انواع چسب حرارتی چسب حرارتی قوی است. از این چسب برای عایق بندی و چسباندن قطعات پلاستیکی استفاده می کنیم.
  • چسب هاتملت یا چسب صافکاری: نوع دیگری از چسب های حرارتی است. از این چسب در بدنه اتومبیل و اصطلاح تو رفتگی های آن استفاده می کنیم. استفاده از این چسب باعث می شود نیاز به چکش و میله صافکاری نقص های بدنه اتومبیل رفع شود.
  • چسب حرارتی مدادی: نوع دیگر چسب های حرارتی چسب حرارتی مدادی است که بیشتر در مصارف خانگی از آن استفاده می شود. همانطور که از نامش مشخص است شکل آن شبیه مداد است و با دستگاهی به نام هویه یا تفنگ از آن استفاده می شود. این چسب بیشتر در بسته بندی های 10 تایی به فروش می رسد. پس ازقرار دادن چسب در دستگاه آن و گرم شدن چسب می توانید از آن استفاده کنید.

خرید چسب حرارتی از فروشگاه ابزار میهن

برای خرید و سفارش انواع چسب حرارتی و دستگاه چسب حرارتی می توانید به ابزار فروشی انلاین ابزار میهن مراجعه کنید . از مهمترین ویژگی های این فروشگاه ، قیمت مناسب و ارسال فوری می باشد.

دکمه بازگشت به بالا