اقتصادیفعالان کسب و کار

چه مشکلاتی در روشن نشدن لباسشویی نقش دارد؟

بررسی دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی

اکنون لیستی از رایج ترین احتمالات درباره ایرادهای موجود در قطعات و اجزای ماشین لباسشویی ارائه خواهیم کرد. این قطعات می تواند نقص عملکرد داشته و با وقوع این خرابی دستگاه روشن نمیشود یا کار نمی کند. می توانید از لیست جامع ما استفاده کنید تا به شما در رفع عیوب دستگاه کمک کرده و در جهت تعویض و یا تعمیر آن اقدام کنید. حال میخواهیم بدانیم چگونه ماشین لباسشویی را بدون کمک نمایندگی تعمیرات لباسشویی بوش عیب یابی و تعمیر کنیم زمانی که روشن نمیشود. از جمله دلایل اصلی که می تواند در علت روشن نشدن لباسشویی های مختلف (سطلی و درب از روبرو) موثر باشد، می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • برق دستگاه وصل نشده است.
  • سوئیچ درب معیوب است.
  • ایراد در تایمر
  • خرابی موتور
  • ایراد در برد الکترونیکی فرمان دستگاه
  • سنسور سطح آب
  • گرما بیش از حد

تعمیر لباسشویی بوش |تعمیر لباسشویی بوش در شمال تهران

1. از اتصال صحیح برق به ماشین لباسشویی اطمینان حاصل کنید.

به عنوان اولین قدم در این خصوص می بایست کنترل کنید که دستگاه به برق اصلی متصل است. همچنین از روشن شدن سوئیچ دستگاه مطمئن شوید. از سویی دیگر فیوز و برق ساختمان را نیز بررسی نمایید. اگر ماشین لباسشویی شما شروع به کار نمی کند، با جستجوی منبع انرژی شروع کنید و سپس سعی کنید دستگاه را دوباره به برق متصل کنید. همچنین مطمئن شوید که درب به درستی بسته شده است. هنگامی که درب هنوز کامل بسته نشده، ماشین لباسشویی شروع به کار نمی کند.

این ممکن است یک راه حل بسیار ساده به نظر برسد، اما رایج ترین مشکل است زمانی که ماشین لباسشویی روشن نمیشود و در طی دوره چرخه شستشو، دچار لرزش و حرکت می شود و این موضوع باعث می شود که برق دستگاه قطع شده و منبع دریافت برق تغذیه نمی شود ممکن است دستگاه شما دارای فیوز ویژه ای باشد که در داخل صفحه برد کنترل قرار دارد. ماشین لباسشویی را از برق جدا کرده و سپس پیچ های قسمت جلوی دستگاه را در قسمت برد پنل باز کرده تا به قسمت اصلی برد پنل دسترسی پیدا کنید. در صورتی که فیوز سوخته باشد، به رنگ سیاه خواهد بود و باید تعویض شود. این نکات هنگام تعمیر جاروبرقی بوش نیز کاربرد خواهد داشت.

2. معیوب بودن میکروسوییچ علت روشن نشدن ماشین لباسشویی است

زمانی که سوییچ درب خراب، دوفاز، شکسته و یا در محل خود قرار نداشته باشد باید تعویض و یا تعمیر گردد. در ادامه به بررسی خرابی میکروسوییچ درب در دو نوع از لباسشویی های درب شیشه ای و سطلی میپردازیم.

1-2. خرابی سوئیچ درب در دستگاه های درب از روبرو (درب شیشه ای)

سوئیچ درب یک ویژگی ایمنی مهم در لباسشویی است. سوئیچ درب باید بسته شده و درب آن نیز قفل شود. اگر روشن نشدن دستگاه از نقص عملکرد سوئیچ باشد، باید تعویض شود. سوئیچ در این نوع (درب از روبرو) در قاب درب کار گذاشته شده است. بایستی ابتدا قفل درب را کنترل کنید. ممکن است که به دلیل عدم کارکرد درست آن درب بسته نشده و نهایتا ماشین لباسشویی کار نکند. می توانید برای کنترل سلامت سوئیچ درب از مولتی متر استفاده کنید. در صورتی که با اتصال برق به دستگاه، متوجه شدید سوئیچ معیوب است، آن را تعویض نمایید.

2-2. ایراد در سوئیچ درب در دستگاه های مدل سطلی (دوقلو)

سوئیچ ماشین لباسشویی در هنگام بسته بودن درب فعال می شود. درست در زیر صفحه نمایشگر بالای صفحه قرار دارد و با بسته شدن درب توسط یک اهرم کوچک که از طریق یک بازکننده مخصوص در قسمت بالای صفحه فعال می شود، کار می کند. اگر به دلایلی دچار خرابی باشد، ماشین لباسشویی کار نمیکند. عیب یابی این موضوع دشوار نیست، ممکن است مجبور شوید قسمت بالا را برای دسترسی به سوئیچ درب باز کنید.

با روشن کردن کلید، سوئیچ را فشار داده و یک کلیک خواهید شنید. اگر نشنیدید، سوئیچ خراب شده است و نیاز به تعویض دارد. اگر صدای کلیک میکروسوئیچ را می شنوید، با جدا کردن یک طرف سوئیچ و اندازه گیری در هر دو قسمت سوئیچ برای صحت آن بررسی های لازم را انجام دهید. این کار را می توانید با یک اهم متر یا یک مولتی متر انجام دهید.

در برخی از مدل ها با حجم و وزن بالاتر، اگر سوئیچ درب خراب باشد، دستگاه با آب پر نمی شود و علت روشن نشدن ماشین لباسشویی می باشد. اگر سوئیچ درب کار می کند، اما ماشین لباسشویی هنوز شروع به کار نمیکند بررسی کنید که آیا دستگاه دارای فیوز ویژه ای در داخل صفحه کنترل است یا خیر. اگر فیوز سوخته باشد، باید آن را تعویض کنید. پس از آن مجدد دستگاه را کنترل کنید. بعضی از سوئیچ های درب روی دستگاه های جدیدتر، شیر ورودی آب را نیز کنترل می کنند.

3. خرابی تایمر علت روشن نشدن ماشین لباسشویی است

تایمر در ماشین لباسشویی قطعه ای مهم است. هنگامی که دکمه شروع به کار دستگاه را بزنید، دکمه تایمر نیز روشن می شود. برای کنترل این دکمه می توان از مولتی متر استفاده نمود. ابتدا برق را از دستگاه جدا کرده و تمامی قسمت های تایمر را کنترل کنید. کلید شروع، در برخی از ماشین های لباسشویی، به صورت لمسی است که در کنترل پنل قرار گرفته است. می توانید ضمن فشار دادن دکمه به داخل، سلامت سوئیچ را آزمایش کنید. قبل از آزمایش برای صحت آن، برق را از دستگاه جدا کنید.

در صورتی که ایراد دارند، بایستی برای تعویض آن ها اقدام کنید. همچنین زبانه تایمر گاه از بین می رود و نمی تواند به درستی شفت تایمر را درگیر کند. بنابراین مشکل در تایمر علت روشن نشدن ماشین لباسشویی میباشد. لازم است که پشت تایمر را بازرسی کنید و اطمینان حاصل کنید که شفت تایمر به خوبی عمل می کند.

4. بررسی خرابی موتور

در هر دو مدل ماشین های لباسشویی که درب از بالا و یا درب از جلو هستند، از یک نوع عملکرد موتور استفاده می شود. موتور در دو جهت چرخش می نماید. زمانی که موتور دستگاه روشن نشود، احتمال دارد که دچار ایراد شده باشد. همچنین در صورتی که موتور صداهای زیادی را ایجاد می کند، نشان از خرابی آن خواهد بود. برای کنترل و تست موتور، بست های مربوط به موتور را برداشته و موتور را به برق متصل کرده و تست کنید. در صورتی که روشن شد، نشان از سلامت موتور بوده و علت روشن نشدن ماشین لباسشویی به موضوع دیگری بستگی دارد. این احتمال وجود دارد که ایراد از پمپ باشد. این قطعه را نیز کنترل کنید و از سلامت آن مطمئن شوید.

5. صفحه کنترل دیسپلی دستگاه می بایست تست شود

در صورتی که صفحه اصلی کنترل ماشین لباسشویی به طور صحیح، موتور، شیر برقی ورودی، پمپ تخلیه یا قفل درب را کنترل نکند، دستگاه شروع به کار نمی کند. تنها راه تشخیص اینکه برد دستگاه یا همان صفحه کنترل اشکال دارد، این است که آن را به یک متخصص بسپارید. این کار نیاز به تجربه و دانش دارد.

6. حسگر سطح آب را بررسی کنید.

هنگامی که دستگاه را روشن می کنید، فشار ناشی از آب، از طریق شلنگ وارد مخزن شده و به سوئیچ سطح آب منتقل می شود تا مخزن به حد مناسب پر شود و در همان زمان موتور را نیز فعال می کند. در صورتی که روشن نشدن دستگاه به علت سوختگی یا خرابی سنسور باشد، لازم است که آن را تعویض نمایید. اگر سنسور سالم باشد و پیغام ارور بدهد این ایراد باید از طریق کنترل و اصلاح خطا در سنسور برطرف شود.

7. ایجاد گرمای بیش از حد در دستگاه باعث ایراد است.

اگر چندین بار مداوم از دستگاه استفاده نمایید، این احتمال وجود دارد گرمای بیش از حد می تواند علت روشن نشدن ماشین لباسشویی باشد. روش ساده برای کشف این مساله آن است که به دستگاه زمان بدهید تا کاملا خنک شود، برای این کار چند ساعت وقت گذاشته و بعد دوباره آن را امتحان کنید. اگر خوب کار کند، گرمای بیش از حد دستگاه بوده است و تا زمانی که لباس زیادی را در مدت زمان کوتاه و مداوم در دستگاه قرار ندهید، ایراد باز نخواهد گشت. با این حال طبیعی نیست که به صورت پیاپی دستگاه اینگونه عمل کند. پس دلیلی برای ایجاد گرمای بیش از حد در دستگاه وجود دارد.

نقش موتور در علت روشن نشدن ماشین لباسشویی

لازم به ذکر است، موتورهای ماشین لباسشویی می توانند یکی از مساله ساز ترین اجزای این دستگاه می باشند. موتور، قطعه ای مرکزی است که کل دستگاه را هدایت می کند. بدون آن، هیچ کاری ممکن نیست. اگر مساله ای در دستگاه وجود دارد، احتمال دارد منبع ایراد آن در موتور باشد. دلیل این امر این است که موتور انرژی مکانیکی لازم را به قطعات داخلی ماشین لباسشویی می دهد. قطعاتی همچون گیربکس و پمپ عملکردشان وابسته به موتور است. خوشبختانه، مسائل مربوط به ماشین لباسشویی فقط به چند جزء محدود می شود که بسیاری از آنها به موتور متصل می شوند.

موتور شرایطی را ایجاد می کند که دستگاه قادر باشد با آب پر شود، چرخش و تخلیه کند. در حالی که برخی از قطعات کوچکتر و ارزان قیمت در ماشین لباسشویی به راحتی قابل اصلاح هستند، بعضی قطعات نیاز به نظر کارشناسی داشته و لازم است که تعویض شوند. اینکه چرا ماشین لباسشویی روشن نمیشود ممکن است از موتور آن باشد.

ماشین های لباسشویی به گونه ای طراحی شده اند که حداقل 10 سال عمر داشته باشند، بنابراین در اغلب مواقع، ایرادات بسیار جزئی هستند. شایع ترین دلایلی که یک ماشین لباسشویی متوقف می شود و روشن نمیشود در ورودی آب، بارهای لباس نامتعادل یا مواد شوینده بیش از حد و نامناسب است. برای رفع ایراداتی که علت روشن نشدن ماشین لباسشویی هستند، می توانید چهار مرحله ذیل را اجرا کنید.

الف- مرحله اول

درب ماشین لباسشویی را ببندید.

هنگام باز بودن درب، ماشین های لباسشویی بطور خودکار متوقف می شوند.

لباس ها را برداشته و کمی آن را در مخزن دستگاه حرکت دهید.

اگر ماشین لباسشویی با حوله یا پوشاک سنگین بارگیری شده باشد، ممکن است نامتعادل شده باشد.

دستگاه تا زمانی که لباس ها تنظیم نشود، شروع به کار نمی کند.

ب- مرحله دوم

دستگاه هایی با مدل جدیدتر هنگام استفاده از مواد شوینده معمولی ممکن است متوقف شوند.

از مواد شوینده مناسب و به میزان لازم استفاده کنید و برنامه شستشو را مجدد اجرا کنید.

پ- مرحله سوم

محل های ورود و اتصال آب را بازرسی کنید.

شلنگ های ورودی را کنترل کنید که گرفتگی و یا نشتی نداشته باشند.

برای این کار لازم است که شلنگ ها را جدا کرده و آن ها را با عبور دادن آب تست کنید.

ت- مرحله چهارم

کنترل کنید که دو شاخه دستگاه به پریز برق اصلی متصل است.

هرگز از سیم های فرعی برای ماشین های لباسشویی استفاده نکنید.

همچنین فیوز را بررسی کنید.

به خاطر داشته باشید که انجام سرویس های دوره ای و به موقع، همواره باعث می شود که طول عمر دستگاه بالاتر رفته و ایرادات، زود هنگام شناسایی و رفع گردد.

 

منبع:

https://ipserviceisfahan.com/

دکمه بازگشت به بالا