اقتصادیفعالان کسب و کار

کدام بیمه تامین اجتماعی بهتر است؟

به طور حتم، بیمه مسئولیت یکی از راه حل‌های کاهش دغدغه افراد به خصوص سرپرست خانواده برای تامین نیاز‌های مالی در دوران میانسالی و بازنشستگی است. با خرید ارزان ترین بیمه تامین اجتماعی، می‌توانید با خیالی راحت دوران بازنشستگی خوبی را سپری کنید و نگران پرداخت هزینه‌های مالی خود نباشید. بیمه تامین اجتماعی، طرح‌ها و خدمات گوناگونی دارد که افراد با توجه به شرایط خود می‌توانند از آن استفاده کنند، اما در حقیقیت این بیمه به دو بخش اجباری و خویش فرما تقسیم بندی می‌شود که در ادامه این مطلب درباره انواع بیمه تامین اجتماعی توضیحاتی خواهیم داد. با ما همراه باشید.

انواع بیمه مسئولیت |بیمه مسئولیت آنلاین

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

همانطور که اشاره شد افرادی که از بیمه تامین اجتماعی استفاده می‌کنند به دنبال تضمین امنیت شغلی و مالی خود هستند. سازمان تامین اجتماعی برای حفظ شرایط اقتصادی و کاهش دغدغه‌های دوران بازنشستگی خدماتی را ارائه می‌کند که البته در طول پرداخت حق بیمه شرایط استفاده از پوشش‌های درمانی هم در نظر گرفته شده است. استفاده از خدمات درمانی و  بیمه‌های سازمان تامین اجتماعی  با توجه به شرایط فرد و نوع طرح بیمه تامین اجتماعی، صورت خواهد گرفت. در حقیقیت بیشتر افراد ارزان ترین بیمه تامین اجتماعی را همان بیمه اجباری از سمت کارفرماها می‌داند.

بیمه اجباری تامین اجتماعی

اگر شما جزو افرادی باشید که در یک سازمان یا شرکت مشغول به فعالیت باشد، به طور حتم با معنی بیمه اجباری آشنا هستید. این نوع بیمه تامین اجتماعی برای کارخانه‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها و به طور کلی برای کارمندانی است که در حال فعالیت در صنعت کسب و کار هستند. به این ترتیب که کارفرماها بعد از ثبت شرکت خود باید به دنبال دریافت باشند تا بتوانند کارمند‌های خود را بیمه کارگاهی کنند.

توجه کنید که اگر شرکتی بعد از ثبت، کارمند‌های خود را بیمه اجباری نکند، مشمول جریمه و تخلف شده است. با پرداخت حق بیمه اجباری از طرف کارفرما و بخش کمی ‌از طرف کارمند می‌توانید ارزان ترین بیمه را تهیه کنید. همچنین استفاده از خدمات این سازمان برای هر شخص شاغلی امکان پذیر است. سازمان بیمه‌گر تامین اجتماعی موظف است که با دریافت حق بیمه، سابقه و پوشش‌های مختلف را برای افراد در نظر بگیرد تا در دوران بازنشستگی شرایط دریافت مستمری وجود داشته باشد.

بیمه خویش فرما تامین اجتماعی

بیمه خویش فرما نوع دیگری از بیمه تامین اجتماعی است که انواع مختلفی دارد. در این بیمه‌نامه افرادی که شغل آزاد دارند یا شرایط استفاده از بیمه اجباری را ندارند، می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و پوشش‌های مختلف یکی از انواع بیمه را انتخاب کنند. نکته مهمی ‌که در این بخش باید به آن اشاره کرد تنوع و پرداخت حق بیمه است تا بتوان ارزان ترین بیمه تامین اجتماعی که با خواسته‌های شما مطابقت دارد را تهیه کرد.

در حقیقت افرادی که تحت پوشش بیمه اجباری قرار ندارند و به هر علتی کارفرما آن‌ها را بیمه نکرده است می‌توانند از بیمه خویش  فرما استفاده کنند. اگر در گذشته کارفرما داشته و برای شما حق بیمه پرداخت شده و حالا قصد پرداخت بیمه برای خود دارید، می‌توانید به سازمان بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید و از خدمات و پوشش‌های این سازمان مطلع شوید.

دقت کنید افرادی که سابقه 6 ماه بیمه اجباری در یک کد کارگاهی را داشته باشند و بدون خواست و اراده خود از کار بیکار شوند، می‌توانند با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی درخواست داشته باشند. برای دریافت بیمه بیکاری حداکثر 30 روز زمان دارید تا بعد از خروج از کار اعلام وضعیت کنید تا شرایط شما برسی شود.

آیا بیمه مشاغل آزاد جزو ارزان ترین بیمه تامین اجتماعی است؟

بین بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد تفاوت‌هایی وجود دارد که از نظر پرداخت حق بیمه ماهانه و مزایا بررسی می‌شود. افراد در بیمه اختیاری تامین اجتماعی باید هزینه بیشتری پرداخت کنند، اما مزایای بیشتری هم دریافت خواهند در حقیقت مانند یک فرد مشغول به کار در کارگاه‌ها و شرکت‌ها شرایط استفاده از پوشش‌ها و مزیت‌های را دارا هستند.

در آن طرف، حق بیمه صاحب‌های مشاغل آزاد کمتر بوده و متناسب با آن از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند خواهند شد. برای تهیه این نوع بیمه باید مدارک مختلفی را به سازمان ارائه کنید تا مشمول استفاده از این طرح باشید. بیمه مشاغل آزاد جزو ارزان ترین بیمه تامین اجتماعی است که همین پرداخت کم حق بیمه نسبت به بیمه اختیاری آن را جذاب تر کرده است و البته که توجیح اقتصادی هم دارد.

نکته مهم: شرایط استفاده از بیمه مشاغل آزاد منوط بر این است که فرد بیمه شونده دارای جواز کسب باشد که در غیر این صورت باید از خدمات بیمه اختیاری استفاده کند.

پرداخت مبلغ حق بیمه اختیاری

حق بیمه اختیاری با توجه به حداقل حقوق سالانه در قانون وزارت کار، تعیین و اجرا می‌شود. حق بیمه برای افرادی که مشغول به کار هستند، 30 درصد از حقوق ماهانه است. البته که کارمند و کارگرها فقط 7 درصد از این 30 درصد را پرداخت خواهند کرد و مابقی آن بر عهده کارفرما است.

تفاوتی که در بیمه خویش فرما اختیاری وجود دارد این است که پرداخت حق بیمه از طرف بیمه شونده 27 درصد بوده و 3 درصد مابقی آن را دولت پرداخت می‌کند. این مبلغ با توجه به میزان حقوق و دستمزد فرد متقاضی محاسبه می‌شود.

مزایای استفاده از بیمه تامین اجتماعی

با توجه به اینکه برخی از افراد به دنبال این موضوع هستند که ارزان ترین بیمه تامین اجتماعی کدام یک از طرح‌های این سازمان است، اما باید به شما بگوییم که استفاده از مزیت‌های بیمه تامین اجتماعی برای بسیاری از افراد اهمیت ویژه‌ای دارد و حاضر هستند برای این خدمات و پوشش‌ها هزینه‌های بیشتری را هم پرداخت کنند. به طور کلی بیمه تامین اجتماعی مزایای مختلفی دارد که عبارتند از:

  • دریافت حقوق بازنشستگی و مستمری
  • استفاده از پوشش‌های بیمه برای زمان ازکارافتادگی
  • بهره‌مندی از خدمات و هزینه‌های درمانی
  • پرداخت هزینه کفن و دفن بیمه شده
  • استفاده از بیمه بیکاری

شرایط افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی

افراد برای اینکه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند باید شرایطی را داشته باشند. این قوانین عبارتند از:

  • اگر سن شخصی بیشتر از ۵۵ سال باشد باید معادل مدت مازاد سنی، سابقه حق بیمه پرداخت کند.
  • افراد باید حداقل سابقه پرداخت ۳۰ روز حق بیمه را داشته باشند.
  • آقایان باید کارت پایان خدمت داشته باشند.
  • حداکثر سن ۵۰ سال است.
  • افراد متقاضی که بیش از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه در سازمان تامین اجتماعی داشته باشند از شرط سنی معاف خواهند بود.
  • در صورتی که از قبل سابقه ۱۰ سال پرداخت حق بیمه را داشته باشید و سن شما هم از ۵۰ سال بیشتر باشد به راحتی می‌توانید تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرید.

مدارک لازم برای بیمه مشاغل آزاد

برای اینکه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرید باید شرایط و مدارک مورد نیاز را داشته باشید. در مرحله اول به یکی از شعب سازمان بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید و با پر کردن فرم مربوطه، مدارک مورد نیاز را تحویل دهید. سازمان تامین اجتماعی موظف است حداکثر تا 2 ماه صلاحیت شما را بررسی و اعلام کند. این مدارک شامل:

  • ارائه شماره بیمه در صورت سابقه بیمه
  • ۳ قطعه عکس
  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه فرد متقاضی
  • دو قطعه عکس خانواده فرد متقاضی
  • اصل و کپی کارت ملی خانواده
  • اصل و کپی شناسنامه خانواده فرد متقاضی( در صورت تمایل و تقاضای بیمه مشاغل آزاد با دفترچه بیمه)

استفاده از این مزیت‌ها برای بیمه شونده دارای هزینه است؛ اما با این تفاسیر باز هم می‌توان گفت که بیمه مشاغل آزاد یکی از ارزان ترین بیمه تامین اجتماعی است.

بیمه کارفرماها

همانطور که کارفرما می‌تواند کارمند‌ها و کارگر‌های خود را بیمه اجباری کند، از طرف دیگر هم شرایطی وجود دارد که بتواند خود را بیمه کند. با این توضیحات بیمه تامین اجتماعی قوانینی را در نظر گرفته تا کارفرماهای عزیز کشور هم بتوانند از مزیت‌های بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند. این شرایط به شرح زیر است.

بازنشستگی 12 درصد

در این نوع از طرح بیمه تامین اجتماعی، فقط خدمات مرتبط با بازنشستگی ارائه می‌شود و با پرداخت 182 هزار تومان یکی از ارزان ترین بیمه تامین اجتماعی را تهیه خواهید کرد.

بازنشستگی و فوت قبل از بازنشستگی 14 درصد

این حالت مستمری و بازنشستگی را به فرد بیمه‌گزار پرداخت می‌کند. حتی بعد از فوت وی، این شرایط همچنان پابرجاست و به بازماندگان تعلق می‌گیرد. این نوع بیمه‌نامه مبلغ 212 هزار تومان هزینه دارد.

بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی 18 درصد

خدمات پرداخت مستمری برای شخص بیمه شده و بازماندگان در صورت فوت و از کارافتادگی ارائه خواهد شد. توجه کنید که این حالت برای افرادی که از قبل ازکارافتادگی و نقص عضو داشته باشند، صدق نمی‌کند. هزینه پرداخت این بیمه 273 هزار تومان است.

نکات مهم

چند نکته مهم زیر را هم در نظر بگیرید. این نکات شامل پاسخ سوال بسیاری از عزیزان است:

  • در صورتی که از فارغ التحصیلان دانشگاهی به عنوان کارمند یا کارگر بخش استفاده کنید، مشمول تخفیف خواهید شد.
  • شرایط خاص شما مانند بیماری و غیره تاثیری در کاهش حق بیمه ندارند. (برای موارد بسیار خیلی خاص باید به سازمان مراجعه کنید.)
  • افرادی که اقدام به تبلیغ و فروش بیمه تامین اجتماعی ارزان می‌کنند، کلاهبردار هستند.
  • باز هم تاکید می‌کنیم که بیمه تامین اجتماعی ارزان نداریم. شما می‌توان کمترین میزان را انتخاب کنید.
  • سابقه بالای بیمه تاثیر در کاهش قیمت بیمه ندارد.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که بهترین راه برای پس‌انداز، در این شراط اقتصادی چیست؛ و کدام شکل از پس‌انداز در سال‌های آینده و یا دوران بازنشستگی پشتوانه‌ی بهتر و قابل اتکاتری است؟ در این مطلب می‌خواهیم و بیمه تامین اجتماعی را بایکدیگر مقایسه کنیم. اما قبل از آن، لازم است بدانید که این دو شکل از بیمه،‌ تفاوت‌های عمده‌ای دارند و ماهیت آنها تا حد زیادی با یکدیگر متفاوت است.

دکمه بازگشت به بالا