اقتصادیفعالان کسب و کار

چرا ماشین بی دلیل گاز میخوره؟

گاز خوردن بی دلیل یا غیر عادی ماشین مشکل بسیار شایعی در بین خودروهایی است که کیفیت مطلوبی ندارند همچنین این اتفاق در خودروهای داخلی بسیار شایع است. گاز خوردن بی دلیل خودرو به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. این اتفاق می‌تواند سبب بالا رفتن دور موتور خودرو شود. دلیل این مشکل گاهی ساده و جزئی است و به راحتی می‌توان آن را حل کرد اما بیشتر اوقات بی دلیل گاز خوردن خودرو از مشکلات بزرگتری حکایت دارد. گاز خوردن بی دلیل معمولا به دلیل نقص فنی رخ می‌دهد که در ادامه این مقاله از مدرن امداد به آن می‌پردازیم.

امداد خودرو mvm |امداد خودرو تهران

از کجا بفهمیم ماشین بی دلیل گاز می‌خورد؟

وقتی خودرو شتاب ندارد و با فشار دادن پدال گاز شتاب نمی‌گیرد به اصطلاح می‌گویند که خودرو گاز می‌خورد. تشخیص این حالت سخت نیست زیرا شتاب و سرعت خودرو در حالت عادی مشخص است و عمل نکردن درست آن را می‌توان به راحتی متوجه شد. البته برای مطمئن شدن از گاز خوردن بی دلیل خودرو در یک مکان خلوت با سرعت بالا رانندگی کنید اگر خودرو شتاب همیشگی را نداشت یعنی خودرو بی دلیل گاز می‌خورد.

چه دلایلی باعث کاهش شتاب خودرو می‌شود؟

  • کثیف بودن فیلتر هوا
  • تمام شدن عمر روغن موتور
  • کثیف بودن فیلتر روغن
  • انژکتورها نیاز به سرویس دارند
  • اشکال در سنسور گاز خودرو
  • تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ

قطعاتی که در گاز خوردن خودرو نقش دارند

استپر موتور

در سیستم گشتاور خودرو نقش دارد و دور موتور را در دور پایین تنظیم می‌کند. هنگامی که پدال گاز در هنگام رانندگی درگیر نیست، این قطعه هوای ورودی را تنظیم می‌کند. خراب بودن این قطعه کاربردی موجب بالا رفتن دور موتور می‌شود همچنین موجب نوسان دور موتور در حالت درجا می‌شود.

اشکال در سنسور فشار هوای ورودی (مپ سنسور)

در صورت معیوب بودن این ، دستور اشتباهی به کامپیوتر خودرو داده می‌شود و ترکیب سوخت و هوا تناسب خود را از دست می‌دهد.

اشکال در پدال گاز

یکی از ساده‌ترین مشکلاتی که سبب گاز خوردن بی دلیل خودرو می‌شود خارج شدن پدال گاز از رگلاژ است. اگر تنظیم این پدال به هم بریزد سبب بالا رفتن دور موتور می‌شود.

انژکتورها

این قطعات وظیفه ترکیب سوخت و هوا و ساندن آن به موتور خودرو را به عهده دارند. اگر این قطعات نقش خود را به درستی ایفا نکنند، دور موتور بالا می‌رود که باید انژکتورها تمیز یا سرویس شوند.

اختلال در کامپیوتر خودرو یا ECU

سنسورهای به کامپیوتر خودرو متصل‌اند که وضعیت موتور را به آن گزارش می‌دهد. اگر این سنسورها به درستی عمل نکنند در عملکرد کامپیوتر اختلال ایجاد می‌شود و موجب بالا رفتن دور موتور می‌شود.

اشکال در سنسور دور موتور

این سنسور دور موتور را پایش می‌کند و به کامپیوتر خودرو گزارش می‌دهد. اگر سنسور دور موتور معیوب باشد سنجش دور موتور به درستی صورت نمی‌گیرد و دور موتور از تنظیم خارج می‌شود.

خودرو چه زمانی به تنظیم موتور نیاز دارد؟

  • کاهش شتاب خودرو
  • روشن شدن چراغ چک
  • لرزش بدنه
  • مصرف سوخت بالا رفته است
  • ماشین بد استارت می‌خورد
  • روشن شدن چراغ‌های هشدار خودرو

این نشانه‌ها از فرا رسیدن زمان تنظیم موتور خبر می‌دهند.

دلیل گاز نخوردن ماشین چیست؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده که خودروتان در سربالایی و در حالت درجا با مشکل مواجه شود و به عبارتی گاز نخورد. این مشکل را باید در موارد زیادی جستجو کرد. فیلتر هوا، کامپیوتر خودرو، پمپ بنزین، سنسورها و… از جمله مواردی هستند که سبب گاز نخوردن ماشین می‌شوند.

ECU چگونه سبب گاز نخوردن خودرو می‌شود؟

Engine control unit یا ECU که مغز خودروست، وظیفه تنظیم کردن بخش‌های مختلف را به عهده دارد و در سیستم‌های انژکتوری می‌تواند باعث گاز نخوردن خودرو شود. کارکرد خودرو بدون کامپیوتر محال است چراکه این قطعه بسیار مهم وظیفه دستور به سایر بخش‌ها را به عهده دارد. وجود هر نوع مشکل در این قطعه سبب می‌شود که دستورات لازم به بخش‌های خودرو صادر نشود و موجب نوسان در دور موتور شود. ایراد یابی با استفاده از دستگاه دیاگ انجام می‌شود. برای اینکه مطمئن شوید مشکل گاز نخوردن خودرو از ای سی یو است، باید از کمک بگیرید.

پمپ بنزین، یکی از دلایل گاز نخوردن خودرو

در باک خودرو قرار دارد و سوخت مورد نیاز موتور را تامین می‌کند. پیشرانه برای کار کردن به پمپ بنزین وابسته است و بدون پمپ بنزین شروع کار پیشرانه غیر ممکن است. زمانی که پمپ بنزین نتواند سوخت لازم را به پیشرانه برساند، فشردن پدال گاز نتیجه عکس می‌دهد و خودرو گاز نمی‌خورد.

نقش فیلتر هوا در گاز نخوردن خودرو

از قطعات مصرفی خودرو است و طی زمان‌های مشخصی باید تعویض شود. فیلتر هوا اجازه ورود گرد و غبار و خاک را به موتور نمی‌دهد. در صورتی که فیلتر هوا کثیف باشد، تنفس موتور با مشکل مواجه می‌شود و پیشرانه عملکرد درستی از خود نشان نمی‌دهد و همین سبب گاز نخوردن خودرو می‌شود.

ارتباط خرابی سنسورها و گاز نخوردن خودرو

خودرو سنسورهای زیادی از جمله ، و… غیره دارد. هر یک از این سنسورها وظیفه خاصی به عهده دارند و اطلاعات مربوط به خود را به کامپیوتر خودرو مخابره می‌کنند. حال اگر یکی از دچار مشکل شود، اطلاعات لازم به ای سی یو نمی‌رسد و کامپیوتر خودرو نیز نمی‌تواند دستورات لازم را مخابره کند که یکی از مشکلات آن می‌تواند گاز نخوردن خودرو باشد.

علت گاز خوردن ماشین هرچه که باشد، باعث بالا رفتن دور موتور و آسیب به آن می‌شود. به هر حال ریشه این عیب، باید به سرعت مشخص شود تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری به‌عمل آید. البته نگران نباشید، درست است که گاهی گاز خوردن بی دلیل خودرو می‌تواند خبر از یک نقص بزرگتر بدهد، اما در بسیاری از مواقع به سرعت و سهولت قابل تعمیر است.

پیش از اینکه به علت گاز خوردن ماشین بپردازیم، ابتدا برای آن دسته از مخاطبینی که به تازگی گواهینامه گرفته‌اند و یا تا قبل از این خودرو نداشته‌اند و با زیر و بم ایرادات ناگهانی ماشین آشنایی ندارند، بگوییم که هرگاه حس کردید شتاب خودرو شما کم شده است و یا در هنگام حرکت خودرو لرزش و تکان در بدنه آن احساس کردید، در اصطلاح به آن گاز خوردن ماشین می‌گویند. به زبان ساده‌تر باید بگوییم وقتی شما پدال گاز را فشار می‌دهید، به‌جای اینکه سرعتتان زیاد شود، هیچ تغییری در شتاب خودرو ایجاد نمی‌شود و اتومبیل، گاز می‌خورد. اگر از آن دسته رانندگانی باشید که عاشق سرعت هستند، گاز خوردن ماشین را زودتر متوجه می‌شوید.

گاز خوردن ماشین در کدام خودروها رایج‌تر است؟

علت گاز خوردن ماشینها متفاوت است و باید ریشه‌یابی شود، اما به طور کلی باید گفت این مشکل در خودروهای داخلی بیشتر از ماشین‌های خارجی دیده شده است. خودروهایی که بیشتر در سطح‌ جاده‌ها مشاهده می‌کنید و به عبارتی در بازار متداول‌تر هستند، بیشتر در معرض گاز خوردن واقع می‌شوند.

شما اگر اقدام به شرکت در طرح‌های  برای خرید یکی از محصولات این کمپانی نظیر انواع سمند، انواع پژو، دنا و دیگر تولیدات نمایید، یا با  صاحب پراید، تیبا، ساینا، کوییک و دیگر محصولات این کارخانه خودروساز شوید، بیشتر با پدیده گاز خوردن مواجه خواهید شد و برای پیدا کردن علت گاز خوردن ماشین باید به تکنسین‌های کاربلد مراجعه کنید.

در هر حال باید پذیرفت که خودروسازان ایرانی هنوز راه زیادی در پیش دارند که بتوانند با اتومبیل‌های مدرن خارجی رقابت کنند و گاز خوردن یکی از معمولی‌ترین نقص فنی‌هایی است که برای هر خودروی ایرانی ممکن است اتفاق بیفتد. به عبارت دیگر محال است که شما صاحب یکی از تولیدات وطنی باشید و برای یک بار هم که شده با این مشکل روبرو نشده باشید.

اوضاع اقتصادی کشور ما به گونه‌ای نیست که بتوانیم به راحتی صاحب یک خودرو مدرن و لوکس خارجی شویم و اگر طرح‌های فروش اقساطی خودرو نباشد، ناگزیریم که با وسایل حمل و نقل عمومی جابجا شویم. بنابراین راهی جز استفاده از تولیدات وطنی نداریم و بهتر است اطلاعاتمان را درباره علت گاز خوردن ماشین بیشتر کنیم.

از این‌ رو ما در تیم تولید محتوای سایا خودرو تصمیم گرفته‌ایم تا هر آنچه که لازم است به عنوان یک راننده مبتدی یا مجرب، درباره گاز خوردن ماشین بدانید را در اختیار شما بگذاریم. با ما همراه باشید.

چگونه مطمئن شویم که خودرو گاز می‌خورد؟

همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد، اگر شما از آن دسته رانندگانی باشید که به رانندگی در سرعت بالا عادت دارید، تغییر شتاب را خیلی سریع حس می‌کنید. اما اگر راننده تازه‌کاری باشید ممکن است نتوانید متوجه شوید که آیا واقعا خودرو دارد گاز می‌خورد یا مشکل دیگری وجود دارد.

اگرچه در هیچ شرایطی نباید سرعت غیر مجاز و نقض قانون را تجربه کنید، اما برای اطمینان از مشکل خودرو می‌توانید در یک جاده خلوت و کم‌خطر، گاز بدهید تا ببینید آیا خودرو واقعا گاز می‌خورد یا خیر.

اگر هر چقدر بیشتر گاز دادید، خودرو آن‌طور که باید حرکت نکرد و شتاب خوبی نداشت، مشکل گاز خوردن برایش پیش آمده و برای پیدا کردن علت گاز خوردن ماشین بهتر است به تعمیرگاه بروید تا از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری شود.

علت گاز خوردن ماشین چیست؟ : مهمترین دلایل گاز خوردن ماشین

خب! متاسفانه خودرو شما دچار مشکل گاز خوردن شده است و چاره‌ای جز اینکه آن را به یک تعمیرکار کاربلد برسانید، نداشته‌اید. اینک کار تعمیرکار شروع می‌شود و باید تک تک قطعاتی که می‌توانند علت گاز خوردن ماشین باشند را بررسی کند.

از جمله مواردی که معمولا خرابی و نقص آن‌ها در گاز خوردن ماشین تاثیرگذار است:

  • سنسور و موتور دریچه گاز
  • ECU
  • فیلتر هوا
  • سنسور دور موتور
  • مپ سنسور
  • انژکتورها

می باشند. البته گاز خوردن ماشین علل دیگری نیز دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت تا با مهمترین دلایل گاز خوردن ماشین بطور کامل آشنا شوید.

آیا استپر موتور می‌تواند علت گاز خوردن ماشین باشد؟

قطعا اولین قطعه‌ای که به ذهن تعمیرکار می‌رسد تا آن را بررسی کند، استپر موتور است. استپر در کنار ترموستات، شمع، سنسور اکسیژن، کویل و دیگر قطعات، به تکمیل عملکرد موتور خودرو می‌پردازد. استپر موتور به عنوان یک جز عملگر، دستور کلیه فعالیت‌های خود را از یونیت موتور دریافت می‌کند و نقش محوری و تعیین کننده‌ای در میزان گشتاور خودرو دارد.

زمانی که استپر سالم باشد و به درستی عمل کند، هوای وارد شده به موتور را در دور آرام، یعنی همان زمانی که گاز نمی‌دهیم و پایمان روی پدال گاز قرار ندارد، تنظیم می‌کند. اما اگر استپر موتور دچار نقص شود، نمی‌تواند فرمان‌های یونیت را به درستی اجرا کند، در نتیجه هنگامی که خودرو دور موتور پایین را تجربه می‌کند، خاموش می‌شود و در دور موتور بالا نیز گاز می‌خورد. در چنین شرایطی علت گاز خوردن ماشین، عملکرد استپر موتور است.

آیا ممکن است علت گاز خوردن ماشین سیم گاز یا پدال گاز باشد؟

تعمیر کار با پاسخ دادن به فرضیاتی که ذهنش مطرح می‌کند، تلاش می‌کند تا علت مشکل را کشف کند. در گام بعدی او بررسی می‌کند که سیم گاز، دریچه و پدال گاز سالم هستند یا خیر.
اگر شما صاحب یک خودرو قدیمی هستید، اصلا بعید نیست که سیم گاز دچار پارگی شده باشد. حتی نیازی به پارگی کامل هم نیست، گاهی سیمی که در آستانه پاره شدن است هم می‌تواند علت گاز خوردن ماشین باشد.

پدال گاز هم در همین مجموعه قرار می‌گیرد. هر مشکلی در سفت شدن، پاره شدن سیم، شکستگی و … می‌تواند موجب اختلال در عملکرد آن شود. خرابی دریچه گاز هم زمینه گاز خوردن خودرو را فراهم می‌کند.

آیا خرابی سنسور دریچه گاز در گاز خوردن ماشین تاثیر دارد؟

سنسور دریچه گاز در نزدیکی استپر تعبیه شده است و نقش مهمی در گاز دادن و شتاب خودرو دارد. بنابراین اگر این سوال برایتان پیش آمده است که آیا خرابی سنسور دریچه گاز می‌تواند در گاز خوردن ماشین نقش داشته باشد، باید صراحتا بگوییم: بله!
خرابی سنسور دریچه گاز هم دلایل متعددی مانند بالا ماندن دور موتور، آب خوردگی، کثیف شدن و سایر موارد دارد اما به‌هرحال خرابی آن می‌تواند علت گاز خوردن ماشین باشد.

آیا پمپ بنزین هم می‌تواند علت گاز خوردن ماشین باشد؟

سوخت باید مکررا به سمت موتور، پاشش شود تا موتور عملکرد صحیحی داشته باشد. اگر ایرادی در پمپ بنزین خودرو وجود داشته باشد، این نقص سبب می‌شود تا سوخت مورد نیاز در زمان لازم و به مقدار کافی به موتور نرسد، در نتیجه گاز خوردن ماشین اتفاق می‌افتد.
بنابراین بدون شک خرابی پمپ بنزین را هم باید در لیست علت گاز خوردن ماشین عنوان کرد.

منبع:

خودروبر تهران

امداد کیا موتور در تهران

مدیر سایت مدرن امداد

امداد خودرو مدرن امداد یکی از مجموعه های تخصصی امداد خودرو در تهران است. شما میتوانید در صورت نیاز به امداد خودرو با ما تماس حاصل فرمایید
دکمه بازگشت به بالا