ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول چیست؟

در قانون اسلام ازدواج جایگاه بسیار ویژه‌ ای دارد. از این‌ رو، قانون اسلامی کشور ایران اهمیت زیادی برای آن قائل است. در برخی از موارد رخ می‌ دهد که مرد بدون اجازه همسر خود، نسبت به ازدواج مجدد اقدام کند. مرد در صورت تمایل به ازدواج دوم باید از همسر خود اجازه بگیرد. در غیر اینصورت با توجه به ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ مرتکب یک جرم شده‌ است و باید مجازات آن را متحمل شود.

برای دریافت راهنمایی های بیشتر کلیک کنید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید

مرد با ازدواج مجدد خود بدون اذن همسر اول به پرداخت جزای نقدی درجه ۵ و یا تحمل حبس تعزیری درجه ۷ محکوم می‌ شود. شاید برای شما نیز سوال باشد که آیا می‌ توان از همسر خود به‌ دلیل ازدواج مجدد شکایت کرد؟ در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا شما را با مجازات ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر و نحوه شکایت از او به‌ دلیل ازدواج مجدد، همچنین حکم شرعی صیغه بدون اجازه‌ همسر اول آشنا سازیم.

 مجازات ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر

کشورهای مختلف جهان برای ازدواج دارای قوانین و شرایط خاصی هستند. در کشور ایران نیز ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول یک جرم محسوب شده و مجازاتی دارد. همان‌طورکه در بخش قبل نیز اشاره کردیم، مجازات ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اول، پرداخت هزینه نقدی و یا تحمل پنج الی هفت سال حبس می‌ باشد.ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول چیست؟

اگر همسر اول نسبت‌ به ازدواج همسر خود آگاهی لازم را داشته باشد، دراین‌صورت برای اثبات آن باید اسناد و مدارک لازم را ارائه کند. معمولاً در هنگام عقد در شرایط عقد نامه تمامی این مسائل ذکر می‌ شوند و همسر اول رضایت خود را نسبت‌ به ازدواج دوم همسر خود به‌ صورت شفاهی و یا کتبی اعلام می کند. توجه داشته باشید که در صورت ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر با توجه به قانون جمهوری اسلامی ممنوع می‌ باشد. اگر مرد نسبت‌ به عقد دائم یا موقت برای بار دوم اقدام کند، باید شرایط قانونی لازم را رعایت نماید. درغیراین‌صورت همسر اول او می‌ تواند از وی شکایت کند.

برخی از دفاتر نسبت‌ به ثبت ازدواج دوم بدون رضایت همسر اول اقدام می‌ کنند که دراین‌صورت مجازات شده و دفتر آن‌ ها پلمپ می‌ گردد. با توجه به تمامی این موارد می‌ توان نتیجه گرفت که ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر تخلف است. شاید برای شما نیز سوال باشد که چهار زنه بودن مرد در قانون اسلامی هیچ مانعی ندارد. این امر تنها زمانی است که فرد از همسر اول خود جدا شده باشد، درغیراین‌صورت مرد برای ازدواج دوم نیاز به اذن همسر اول خود خواهد داشت.

 شکایت از همسر به دلیل ازدواج مجدد

همان‌طورکه در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم، ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر ممکن نیست و در قوانین اسلامی تأیید نشده است. ازاین‌رو، همسر اول می‌ تواند با استناد به مدارک لازم به دادگاه مراجعه کرده و تقاضای طلاق کند. با توجه به بند دوازده از شروط ضمن عقد که در سند نکاحیه مندرج شده‌ است، اگر زوج بدون رضایت همسر اول خود ازدواج مجدد کند، همسر اول می‌ تواند با مراجعه به دادگاه و ارائه تمامی مستندات از همسر خود طلاق بگیرد.

مطابق با ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده که در سال ۱۳۵۳ مصوب شده‌ است، مرد می‌ تواند با داشتن شرایط ذیل نسبت‌ به ازدواج مجدد اقدام کند:

  • داشتن رضایت همسر اول
  • عدم ایفای وظایف زناشویی توسط همسر اول او
  • عدم تمکین زن از شوهر
  • ابتلاء انسان به بیماری جنون
  • محکومیت زن به حکم قطعی و یا تحمل حبس
  • ابتلاء زن به هرگونه اعتیاد مضر
  • ترک زندگی خانوادگی از سوی زن
  • عقیم بودن زن
  • غایب مفقودالأثر شدن زن

 حکم شرعی صیغه بدون اجازه همسر اول

در برخی موارد ممکن است مرد نسبت‌ به انجام عمل صیغه بدون اجازه‌ی همسر اول خود اقدام کند. شاید برای شما نیز جالب باشد که در چنین شرایطی حکم چیست؟ بهتر است بدانید که ازدواج موقت بدون اجازه همسر اول جرم شناخته نشده و نمی‌ توان آن را باطل دانست.

اگر همسر اول بتواند با استناد به مدارک لازم ازدواج موقت همسر خود را بدون اجازه او به دادگاه ثابت نماید، می‌ تواند حق طلاق از او را همراه با وصول مهریه دریافت کند. توجه داشته باشید که اگر مرد شرط ازدواج با اجازه همسر را در عقدنامه خود قید کرده باشد زن تنها با اثبات عسر وحرج می‌ تواند طلاق بگیرد.

یکی از قوانینی که در این زمینه قید شده‌ است، این است که دفترخانه های ازدواج بدون رؤیت اجازه‌ نامه از دادگاه نمی‌ توانند ازدواج دوم را به ثبت برسانند. در حالت کلی ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر با عقد موقت جرم محسوب نشده و هیچ مجازات قانونی ندارد. تنها مجازاتی که برای همسر در نظر گرفته شده‌ است، این است که تا زمان رضایت همسر اول خود نمی‌ تواند ازدواج دائم را به ثبت برساند. مرد برای ازدواج مجدد باید اجازه نامه ازدواج مجدد را دریافت کرده و آن را به دادگاه ارائه کند. دادگاه نیز پس‌ از شنیدن اظهارات طرفین این اجازه را رد یا صادر خواهد کرد.

با توجه به تمامی مواردی که تاکنون درمورد آن صحبت کردیم، اگر همسر اول نسبت‌ به صیغه همسر خود آگاهی داشته باشد، می‌ تواند با راهنمایی وکیل خانواده اقدامات حقوقی خود را آغاز کند. زن می‌ تواند در چنین شرایطی حق طلاق بگیرد. در صورتی‌ که با مشکل روبرو شود، می‌ تواند با توجه به بند ده ماده ۸ قانون حمایت از خانواده دادخواست طلاق را ارسال کند.

 سخن پایانی

ازدواج یکی از اصول دین اسلام است که در آن زن و مرد پس‌ از عقد دارای وظایف و مسئولیت‌ هایی نسبت‌ به یکدیگر هستند. در برخی موارد ممکن است مرد بدون اجازه همسر خود نسبت‌ به ازدواج مجدد اقدام کند. دراین‌صورت اگر همسر اول رضایت لازم و کامل را نداشته باشد، مرد نمی‌ تواند همسر دوم خود را به‌ صورت عقد دائم در شناسنامه خود ثبت کند. چرا که در این‌ صورت، همسر اول می‌ تواند به دادگاه مراجعه کرده و با ارائه تمامی مدارک و مستندات نسبت‌ به طلاق و دریافت مهریه اقدام کند. در این مقاله سعی کردیم شما را با مجازات ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر و حکم شرعی صیغه مرد بدون اجازه همسر آشنا سازیم.

دکمه بازگشت به بالا