فعالان کسب و کار

انواع طلاق خلع و مبارات

اگر به دنبال کسب اطلاعات کامل در خصوص انواع طلاق هستید به بهترین جای ممکن آمده اید! طلاق یا جدایی، به فرآیندی گفته می شود که طی آن زن و مرد پس از گذراندن یک دوره دادگاهی از هم دیگر جدا می شوند و زندگی خود را به صورت مجردی ادامه می دهند.

انواع طلاق در قانون و شرع

  • در قانون و شرع دو حالت کلی طلاق وجود دارد: بائن و رجعی.
  • طلاق بائن خود بر دو قسم است: خلع و مبارات.

طلاق توافقی هم در واقع از نوع خلع است که در عرف قضایی و همچنین در قانون حمایت خانواده از آن با عنوان توافقی یاد می شود. طلاق توافقی مسیر آسان تر و سریع تری برای جدایی بوده و طی آن زن و مرد با هم به توافق می رسند که از هم جدا شوند و زندگی خود را به صورت جداگانه و مجردی ادامه دهند.

در این نوع روش جدایی، افراد باید در یک سایتی تحت عنوان مشاوره طلاق بهزیستی ثبت نام کنند و حتما در مشاوره ای که از سوی این سازمان برای این افراد تدارک دیده می شود، شرکت کنند. بدیهی است در صورتی که این افراد در مشاوره سازمان بهزیستی شرکت نکنند، وقت دادگاه برای جدایی توافقی به آن ها داده نمی شود. این نوع از طلاق از انواع طلاق های ذکر شده در قانون و شرع نیست. بلکه به جهت توافق زوجین برای جدایی به نام طلاق توافقی خوانده میشود. بدین معنی که خود جدایی به صورت توافقی میتواند از نوع خلع یا مبارات یا بائن باشد.

در این نوع روش جدایی، زن و مرد با هم به توافق می رسند که پس از طی مراحلی که برای آنها تعیین شده است از هم جدا شوند. در این روش زن و مرد باید در سامانه تصمیم، برای گرفتن وقت مشاوره ثبت نام کنند. پس از این که زمان موعود فرا می رسد، زن و مرد باید برای مشاوره به سازمان بهزیستی مراجعه کرده و مشاوره های قبل از جدایی برای آن ها انجام شود.

پس از این مرحله یک وقت دادگاه برای آنها تعیین می شود که به نزد قاضی بروند تا با صلاحدید  قاضی حکم جدایی برای آنها صادر شود. پس از این مرحله زن و مرد می توانند تا سه ماه پس از حکم قاضی به دفاتر ثبت مراجعه کرده و جدایی خود را ثبت کنند. در این روش، همه املاک و دارایی هایی که به نام طرفین می باشد، به صورت توافقی بین آنها تقسیم می شود و معمولا دعوایی بین آنها صورت نمی گیرد و پس از جاری شدن صیغه جدایی افراد به زندگی خود به صورت جداگانه ادامه می دهند.

Types of divorce, removal and divorce

طلاق خلع از دیگر انواع طلاق

همانطور که گفته شد خلع و مبارات از زیر مجموعه های طلاق بائن محسوب میشود. در این روش جدایی، زن می تواند با بخشش مقداری از مال خود به شوهر به عنوان خلع، از او جدا شود. در این روش، زن از شوهر خود کراهت دارد و میخواهد با بخشیدن قسمتی از مال خود به شوهر، از او جدا شود. شوهر نیز نمی تواند به زندگی زناشویی خود باز گردد و جدایی آنها از نوع رجعی نخواهد بود.

اما در صورتی که زن از بخشش خود پشیمان شود، می تواند مالی که به شوهر خود داده است را از او پس بگیرد و پس از این کار، شوهر حق دارد در زمان عده به زن رجوع کند و رابطه خود را از سر بگیرد و نیازی به عقد مجدد نخواهد بود. به عبارت دیگر در طلاق خلع، به علت کراهتی که زن از شوهر خود دارد پیشنهاد بخشش مبلغ یا مالی را به وی میدهد. متعاقباً ضمن یک توافق، مرد نیز در قبال دریافت این مال حق خود را که همانا حق طلاق است اعمال مینماید و زن را مطلقه میکند.

حال به موجب قانون زن حق دارد بعد از مطلقه شدن در مدت عده از آنچه به شوهر خود بخشیده است پشیمان شده و به اصطلاح حقوقدانان به مابذل رجوع کند. رجوع به مهریه توسط زن در دفترخانه ای که صیغه طلاق جاری شده است انجام میشود. یعنی زن در زمان عده به دفترخانه مراجعه میکند و اعلام مینماید که تقاضای رجوع به مالی که بذل کرده است را دارد. نکته قابل توجه این است که به محض رجوع توسط زن، طلاق خلع به طلاق رجعی تبدیل میشود. بدین معنی که شوهر نیز متقابلاً حق رجوع به ازدواج را خواهد داشت.

طلاق مبارات

در واقع تفاوت طلاق خلع و مبارات در این است که در حالت خلع، کراهت یک طرفه از سوی زن است. ولی در مبارات کراهت زوجین دو طرفه است. در طلاق مبارات هم مثل خلع برای مرد حق رجوع وجود ندارد. همچنین بخشش مال از طرف زن نباید بیش از میزان مهریه باشد. در حالی که در طلاق خلع این بخشش میتواند کمتر، مساوی و یا بیشتر از مهریه باشد. عده طلاق مبارات نیز 3 طهره است. بدین معنی که زن سه بار باید دوران قاعدگی را طی کند و بعد از پاکی برای سومین بار عده طلاق مبارات نیز به اتمام میرسد.

تفاوت طلاق خلع و مبارات

طلاق مبارات نیز همانند طلاق خلع می باشد. تفاوت اصلی در طلاق خلع و مبارات این است که در طلاق خلع تنها زوجه از شوهر بیزار است. در حالی که در طلاق مبارات هر دو از یکدیگر بیزاری دارند. با توجه به این که در طلاق خلع بیزاری تنها از سوی زوجه استف مالی که به عنوان فدیه به شوهر پرداخت می شود ممکن است از مبلغ مهریه او بیشتر باشد. در حالی که در طلاق مبارات با توجه به این که بیزاری از سوی هر دو طرف است، مالی که زوجه به عنوان فدیه به شوهر می پردازد نباید از میزان مهریه زوجه بیشتر باشد.

طلاق خلع و مبارات هر دو از اقسام طلاق بائن هستند. بنابراین در هر دوی آنها حق رجوع برای شوهر در زمان عده وجود ندارد. با این وجود بین طلاق خلع و مبارات تفاوت های وجود دارد که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره خواهیم داشت:

  • در طلاق خلع بیزاری و تنفر تنها از سوی زوجه نسبت به زوج وجود دارد. در حالی که در طلاق مبارات هر دو طرف از همدیگر بیزار هستند.
  • در طلاق مبارات با توجه به این که بیزاری میان زوجین از سوی هر دو است، فدیه نمی تواند از میزان مهریه بیشتر باشد. اما در طلاق خلع با توجه به این که بیزاری تنها از سوی زوجه است، مبلغ فدیه می تواند از میزان مهریه بیشتر باشد. به طور کلی محدودیتی از حیث میزان فدیه در انواع طلاق از نظر عملی وجود ندارد. در صورت نیاز به مشاوره با در این زمینه می‌توانید از طریق شماره تماس زیر افدام فرمایید.

پشیمانی زن از بخشش مهریه در طلاق خلع

زوجه ممکن است در طول زندگی زناشویی مهریه خود را در قالب هبه یا فدیه به شوهر خود ببخشد. در هر دو صورت زوجه می تواند مادامی که مهریه در دست شوهر باقی است به آن رجوع کند، یعنی دوباره مالکیت آن را به دست بیاورد.  معمولاً در طلاق های توافقی زوجه ممکن است مهریه خود را به شوهر می بخشد. اگر شرایط قانونی لازم وجود داشته باشد، زوجه می تواند از این تصمیم خود پشیمان شده و به آن مال رجوع کند. در مقابل شوهر نیز این حق را پیدا خواهد کرد که به زندگی زناشویی و زوجه رجوع کند. در این صورت بدون نیاز به خواندن صیغه محرمیت جدید، زندگی زناشویی زوجین ادامه می یابد. البته توصیه می شود پیش  از انجام هرگونه اقدام حقوقی در رابطه با این که طلاق خلع چیست؟ با حقوقدانان متخصص در امور خانواده داشته باشید.

در پاسخ به این پرسش که شروط طلاق خلع چیست؟ باید گفت: از نظر قانون مدنی برای این که تشریفات مربوط به طلاق خلع به صورت قانونی اجرا شود، می بایست شروط زیر وجود داشته باشد:

  1. زوجه باید به اندازه ای از شوهر خود بیزاری و تنفر داشته باشد که ادامه زندگی زناشویی برایش ممکن نباشد.
  2. برای این که شوهر راضی به طلاق داده زوجه شود، زوجه می بایست مالی را به عنوان فدیه به وی بپردازد.
  3. با توجه به این که طلاق خلع از جمله طلاق های توافقی به شمار می رود باید تشریفات قانونی لازم برای انجام طلاق توافقی از جمله ارائه دادخواست به دادگاه خانواده و صدور گواهی عدم امکان سازش را رعایت کنند.

عده طلاق خلع و مبارات

عده طلاق مدت زمانی است که پس از جاری ساختن صیغه طلاق، در طی آن زوجه از ازدواج مجدد ممنوع است و شوهر می تواند به وی رجوع کند. عده طلاق خلع و مبارات نیز مطابق با سایر انواع طلاق عبارت از سه طهر یا دوره ماهیانه است. در صورتی که زن یائسه باشد یا به هر دلیل دیگری عادت ماهیانه نبیند، مدت زمان عده او سه ماه خواهد بود.

طلاق خلع چیست

در ماده 1146 قانون مدنی ” طلاق خلع ” تعریف شده است . بر اساس این ماده ، تعریف طلاق خلع عبارت است از اینکه ” زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد ، در مقابل مالی که به وی می دهد ، طلاق بگیرد ؛ اعم از اینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد ” . بنابراین ماده ، طلاق خلع یا  را می توان طلاقی دانست که زن به واسطه تنفر از همسر خود حاضر می شود مالی را به او ببخشد تا بتواند از او طلاق بگیرد . مالی که زن به مرد می بخشد می تواند کمتر از مهریه ، به اندازه مهریه و بیشتر از مهریه باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه طلاق خلع چیست کلیک کنید .

طلاق مبارات چیست

در ماده 1147 قانون مدنی ، ” طلاق مبارات ” تعریف شده است . بر اساس این ماده طلاق مبارات آن است که کراهت از طرفین باشد ؛ ولی در این صورت عوض باید زائد بر مهر نباشد ” . بنابراین ، بر خلاف طلاق خلع که تنها زن از شوهر خود کراهت داشت ، در طلاق مبارات ، کراهت زوجین دو طرفه است . یعنی علاوه بر اینکه زن از شوهر خود تنفر دارد ، مرد نیز حاضر به زندگی مشترک با زن نیست . به دلیل اینکه کراهت میان زن و مرد در این نوع از طلاق دو طرفه است ، مالی که زن به مرد می بخشد تا او را راضی به طلاق کند ، نمی تواند بیشتر از مهریه باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق مبارات از وکیل طلاق توافقی در کرج ارتباط برقرار کنید تا شما را بهتر راهنمایی کنند و به تمام سوالات شما پاسخ دهند

دکمه بازگشت به بالا