فعالان کسب و کار

ایمپلنت بهتر است یا لمینت؟

کاندیدای ایمپلنت هستم یا لمینت دندان

ایمپلنت و لمینت دندان هر دو روش های درمانی و زیبایی می باشند که می توانند برای اکثر افراد مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه به معرفی کاندیدای مناسب استفاده از این روش ها می پردازیم:

کاندیدای مناسب ایمپلنت

به طور معمول افرادی که یک دندان و یا چند دندان کامل از دست رفته دارند، می توانند با استفاده از ایمپلنت جای خالی دندان خود را پر کنند. اما افراد با شرایط زیر گزینه مناسب این درمان هستند:

  1. افرادی که یک یا تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند.
  2. افرادی که لثه های سالم دارند.
  3. افرادی که از تراکم استخوانی مناسبی برخوردارند.
  4. افرادی که بهداشت دهان و دندان خوبی دارند.
  5. افرادی که دارای سلامت عمومی مناسبی هستند.

کاندیدای مناسب لمینت

افرادی که قصد دارند تا نقص های ظاهری دندان های خود، از جمله بدرنگی، ترک خوردگی، شکستگی، فاصله بین دندان ها و … را رفع نمایند، می توانند از گزینه استفاده داشته باشند. در ادامه به معرفی افرادی که می توانند از این روش زیبایی و درمانی بهره ببرند، می پردازیم:

  1. افرادی که دندان هایشان دچار ترک خوردگی شده اند.
  2. افرادی که دندان هایشان دچار لب پر شدگی شده اند.
  3. افرادی که دندان هایشان لکه دار شده اند و یا تغییر رنگ داده اند.
  4. افرادی که دندان هایشان دچار ترک خوردگی شده اند.
  5. افرادی که نسبت به بهداشت دهان و دندانشان حساس هستند.
  6. افرادی که دندان هایشان دارای فاصله جزئی می باشند.
  7. افرادی که دندان هایشان دچار بی نظمی و یا کجی بسیار جزئی می باشند.

Implant is better or laminate

مقایسه ایمپلنت و لمینت دندان

ایمپلنت و لمینت دو روش درمانی و زیبایی کاملا متفاوتی می باشند. در ادامه به مقایسه این دو روش و معرفی تفاوت های آن ها می پردازیم:

  1. نحوه نصب

ایمپلنت و لمینت دندان نصب کاملا متفاوتی دارند. کاشت ایمپلنت که به کاشت دندان نیز معروف است، نیازمند انجام جراحی می باشد. به این صورت که ابتدا تراکم استخوان فک مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که از تراکم مناسبی برخوردار باشد، یک پیچ فلزی به آن پیوند داده می شود و پس از مدتی که پیوند لازم بین آن ها ایجاد شد، تاج دندانی بر روی آن نصب می شود.
برای نصب لمینت ابتدا مقدار جزئی از مینای دندان تراشیده شده، سپس با استفاده از خمیر مخصوصی از دندان ها قلب گیری می شود و قالب به لابراتوار ارسال می گردد تا بر اساس آن و متناسب با شکل و اندازه دندان های بیمار، روکش سرامیکی ساخته شود. در مدت زمانی که لمینت ها در لابراتوار ساخته می شوند، یعنی در حدود دو هفته، روکش موقتی برای محافظت از دندان تراشیده شده بر روی آن قرار داده می شود. پس از ساخته شدن لمینت ها، با استفاده از چسب مخصوص و نور لیزر بر روی دندان ها چسبانده می شوند.

  1. کاربرد

ایمپلنت به عنوان جایگزینی برای دندان از دست رفته به کار برده می شود، اما لمینت به منظور برطرف کردن ایرادات ظاهری دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. مدت زمان کاشت

مدت زمان کاشت ایمپلنت به برنامه درمانی بیمار بستگی دارد و در هر بیمار نسبت به بیمار دیگر متفاوت است. طول دوره این درمان به طور معمول بین 4 تا 10 ماه زمان می برد و به مواردی مانند میزان تراکم استخوان فک و مدت زمانی که طول می کشد تا پیوند لازم بین استخوان و پیچ ایمپلنت انجام شود، بستگی دارد. لمینت دندان نیز در صورتی که پیش از انجام آن، نیاز به انجام درمان های جانبی مانند برطرف کردن پوسیدگی های دندانی و یا بیماری های لثه نباشد، حداکثر در 3 جلسه مراجعه به کلینیک دندانپزشکی انجام می شود.

  1. جنس

لمینت دندان که با نام های ونیر پرسلین یا لمینت سرامیکی نیز شناخته شده است، از جنس سرامیک که ماده ای بسیار با دوام و با استحکام بالا می باشد، ساخته می شود. ایمپلنت از جنس فلز تیتانیوم است که با بدن سازگاری بسیار بالایی دارد.

  1. مقاومت و ماندگاری

لمینت و ایمپلنت هر دو از دوام و ماندگاری بالایی برخوردارند. ریشه ایمپلنت با استخوان فک پیوند می خورد و به طور دائمی در محل خود باقی می ماند، تاج آن نیز در صورتی که بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت شود، طول عمر بالایی در حدود 15 تا 20 سال خواهد داشت. لمینت نیز از استحکام و ماندگاری بالایی برخوردار می باشد و همانند تاج ایمپلنت در صورت انجام مراقبت های لازم، ماندگاری آن در حدود 10 تا 15 سال خواهد بود.

  1. قیمت

به طور معمول لمینت دندان قیمت مناسب تری نسبت به ایمپلنت دارد، اما در کل مقایسه قیمت این دو روش صحیح نمی باشد، زیرا هزینه انجام هرکدام از آن ها به مواردی مانند تعداد واحد های مورد نیاز بستگی دارد.

مزایای ایمپلنت و لمینت دندان

برطرف کردن مشکلات و ایرادات دندانی از بروز عوارض جدی تر پیشگیری می کند، به همین دلیل می توان گفت که استفاده از لمینت و یا ایمپلنت دارای مزایای زیادی برای حفظ سلامت دهان و دندان می باشند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

مزایای ایمپلنت

ایمپلنت می تواند جایگزین مناسبی برای دندان از دست رفته باشد که مزایای زیر را به همراه دارد:

  1. ایمپلنت موجب حفظ ساختار استخوان فک و پیشگیری از تحلیل رفتن آن به دلیل نبود دندان، می شود.
  2. وجود فضای خالی بین دندان ها تاثیر نامطوبی بر ظاهر و اعتماد به نفس بیمار می گذارد که با پر کردن این فضا می توان به اصلاح طرح لبخند و همچنین افزایش اعتماد به نفس او کمک کرد.
  3. وجود فضای خالی موجب می شود تا دندان های مجاور به سمت این فضا حرکت کنند و دچار کجی و نامنظمی شوند، بنابراین با پر کردن فاصله بین آن ها با استفاده از ایمپلنت می توان از این عارضه پیشگیری کرد.
  4. با کاشت دندان می توان عمل جویدن و گفتار بیمار را که بر اثر نبود دندان، دچار مشکل شده است را بهبود بخشید.
  5. وجود فضای خالی و تماس مستقیم غذا با لثه می تواند موجب ایجاد بیماری های پریودنتال شود که با کاشت دندان از بروز این عارضه پیشگیری می شود.

مزایای لمینت

لمینت دارای مزایای درمانی و زیبایی بسیار زیادی می باشد. این مزایا عبارتند از:

  1. این نوع روکش ها در اصلاح طرح لبخند و افزایش زیبایی دندان ها کاربرد دارند.
  2. یکی دیگر از ، برطرف کردن لکه های دندانی و بدرنگی آن ها می باشد.
  3. لب پر شدگی و ترک خوردگی دندان ها نه تنها موجب تاثیر نامطلوب بر زیبایی دندان ها می شوند، بلکه سلامت دهان و دندان را به خطر می اندازند. با برطرف کردن این مشکلات با استفاده از لمینت می توان از بروز عوارض ناشی از آن ها پیشگیری کرد.
  4. پر کردن فضای خالی جرئی بین دندان ها با به کارگیری لمینت موجب می شود تا از حرکت آن ها به سمت فضای خالی و کج شدن دندان ها پیشگیری شود.

آیا می توان از لمینت و ایمپلنت به طور همزمان استفاده کرد؟

استفاده از ایمپلنت و لمینت به طور همزمان، ممانعتی ندارد. در واقع ایمپلنت جایگزین دندان از دست رفته می شود و ظاهر و کاربرد آن همانند دندان واقعی می باشد. لمینت نیز با هدف از بین بردن نواقص دندانی به کار می رود. موردی که هنگام استفاده همزمان از این دو روکش باید مورد توجه قرار بگیرد، دقت در انتخاب رنگ آن ها می باشد. داشتن رنگ مشابه به یکدست و زیباتر شدن نتیجه این درمان ها کمک می کند.

دندان هایمان را ایمپلنت کنیم یا لمینت؟

این دو روش از نظر درمانی کاربرد های متفاوتی دارند و تنها شباهت آن ها از لحاظ زیبایی می باشد، بنابراین نمی توان گفت که استفاده از کدام بهتر است. هر کدام از این روش ها با توجه به نیاز بیمار و شرایط دهان و دندان او پیشنهاد می شوند. به طور معمول به افرادی که دندان خود را به دلیل بیماری، پوسیدگی و یا حادثه از دست داده اند، توصیه می شود که از کاشت دندان یا ایمپلنت استفاده کنند. در مواردی نیز که ظاهر دندان ها به دلیل زرد و بدرنگ شدن، لب پریدگی، ترک خوردگی و یا داشتن فاصله و کجی جزئی، ظاهر نامطلوبی پیدا کرده باشند، توصیه می شود که از مزایای درمانی و زیبایی لمینت سرامیکی دندان بهره ببرند.

دکمه بازگشت به بالا