اقتصادی

ثبت فرآیند تولید نان سنگک از آرد گندم و آرد بلوط در فارس

اخبار ورزشی/فارس رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس از اختراع فرمولاسیون و فرآیندی برای تولید نان سنگک از آرد گندم و بلوط خبر داد.

ابوالفتح مرادی از ثبت دو فقره اختراع در حوزه کشاورزی در این مرکز خبرداد که ثبت داخلی شده و نمونه مشابه خارجی ندارد و با اشاره به ثبت اختراع ماشین بینایی برای تعیین میزان شکستگی و ناخالصی دانه‌های گندم و برنج، بیان کرد: اختراع این دستگاه با دقت ۱۰۰ در صدی می‌تواند دانه‌های شکسته گندم و برنج را از دانه‌های سالم تشخیص دهد آنهم با یک دهم زمانی که در حالت عادی تلف می‌شود.

به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، مرادی با بیان اینکه این ماشین بینایی هیچ نمونه خارجی ندارد، افزود: این دستگاه هنوز به تولید انبوه نرسیده و فعلا این دستگاه، به ثبت داخلی رسیده است.

مرادی یکی دیگر از دستاوردهای مرکز تحقیقات کشاورزی فارس را اختراع فرمولاسیون و فرآیند تولید نان سنگک از آرد گندم و آرد بلوط عنوان کرد و گفت: این اختراع نیز توسط همکاران مرکز تحقیقات کشاورزی فارس ثبت شده و در سلامت مردم نقش دارد.

او با تاکید به اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، بزرگترین مرکز تحقیقات کشور است، اظهار کرد: شایان ذکر است که این مرکز بیشترین سهم را در تولید و معرفی ارقام محصولات کشاورزی دارد.

مرادی همچنین در تشریح برخی از دستاوردهای مهم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی فارس طی دولت سیزدهم، گفت: یکی از اقدامات مهم این مرکز که در کشور بی نظیر است، تهیه الگوی کشت برای استان است که در سطح کشور رقیبی برای ما نیست.

او با بیان اینکه مرکز تحقیقات کشاورزی فارس تنها استانی است که الگوی کشت را برای استان تهیه می‌کند، افزود: در این راستا، ۳ دشت قادرآباد مادرسلیمان، دشت نمدان اقلید و دشت داریون الگوی کشت تهیه شده است و الگوی کشت ۹ استان دیگر نیز در دست تهیه است.

مرادی با تاکید به اینکه برای تهیه این الگوی کشت، سه اولویت برای ما حائز اهمیت است، گفت: این اولویت‌ها شامل حفظ منابع پایه آب و خاک و حفظ امنیت غذایی است.

او بیان کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی، براساس نقشه‌های تناسب اراضی، اراضی کلاس یک را برای محصولات استراتژیک همچون گندم که امنیت غذایی کشور به آن وابسته است در نظر می‌گیرد، چرا که تولید این محصولات استراتژیک در نهایت منجر به صرفه جویی آب می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس یکی دیگر از اولویت‌های این مرکز را معیشت کشاورزان اعلام و اظهار کرد: یکی از اولویت‌های ما در تهیه الگوی کشت مورد نظر معیشت کشاورزان است که براساس این اصل مهم، اولویت بر محصولات با مزیت نسبی بالا است که با توجه به نرم افزارهای موجود و پارامترهایی که دارند، محصولاتی را تعیین می‌کنیم که بر مبنای آن، الگوی کشت تهیه می‌شود.

مرادی با تاکید به اینکه الگوی کشت منجر به افزایش عملکرد محصولات کشاورزی می‌شود، اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم مرکز تحقیقات کشاورزی فارس این است که از تناسب اراضی هم در این الگوی کشت بهره برده می‌شود و جانمایی محل مناسب کشت هر محصول بر مبنای نقشه‌های تناسب اراضی، موجب افزایش عملکرد می‌شود این در حالی است که معیشت کشاورزان هم حفظ و حتی ارتقا می‌یابد، چرا که محصولاتی انتخاب می‌شوند که مزیت نسبی بالاتری داشته باشند و برای هر واحد خاک بر مبنای تناسب اراضی تعیین شده باشند.

او همچنین از راه اندازی مرکز رشد کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی فارس خبر داد و گفت: این مرکز با هدف حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و هیئت‌های فناور در دستور کار ما قرار گرفته است که در حال حاضر ۹ شرکت برای استقرار و سه شرکت دانش بنیان در این مرکز ثبت‌نام کرده‌اند.

مرادی، از جمله اقدامات خاص مرکز تحقیقات کشاورزی فارس را تولید و تکثیر هسته‌های اولیه بذری دانست و گفت: اگر یک سال هسته اولیه بذری تولید نکنیم، پنج سال تامین نان مردم با مشکل مواجه می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم، ۳۳۱ تن هسته اولیه توسط مرکز تحقیقات کشاورزی فارس تولید شده است، گفت: در این راستا ۲۷ شرکت بذری در فارس، هسته‌های بذری را برای شیراز و حداقل ۱۶ استان دیگر تامین می‌کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا