اقتصادی

جمهوری آذربایجان مدعی کشف گور جمعی در قره‌باغ شد+تصاویر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین اخبار ورزشی، جمهوری آذربایجان از کشف گور جمعی جدید در شهر شوشا در منطقه قره‌باغ کوهستانی خبر داد.

طبق گزارش رسانه‌های جمهوری آذربایجان، بقایای ۱۷ جسد در محوطه زندان شوشا در حفاری‌های انجام شده بین اول تا ۱۵ اوت (۱۰ تا ۲۴ مرداد) توسط کمیسیون دولتی اسرای جنگی، گروگان‌ها و مفقودان کشف شد. 

«حکمت حاجی‌اف» دستیار ریاست‌جمهوری آذربایجان در «ایکس» (توییتر سابق) نوشت ارمنستان همچنان از ارائه اطلاعات درباره مکان گورهای جمعی برای فرار از مسؤولیت خودداری می‌کند. 

 

رسانه‌های جمهوری آذربایجان در ماه ژوئن هم از کشف گور جمعی در روستای «ساریجالی» منطقه «آغدام» و کشف بقایای چهار نفر خبر دادند. 

جمهوری آذربایجان مدعی است قره‌باغ کوهستانی از زمان جنگ اول بر سر این منطقه در اوایل ۱۹۹۰، محل کشتار و دفن دسته‌جمعی بوده است. این منطقه در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود. در جنگ ۴۴ روزه پاییز ۲۰۲۰، باکو چند شهر، روستا و شهرک را از ارمنستان پس گرفت. 

اواخر خرداد «الدار صمدوف» معاون رئیس کارگروه کمیسیون دولتی اسیران جنگی، گروگان‌ها و مفقودان جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرگزاری «ترند» مدعی شد: «از زمان امضای بیانیه سه‌جانبه بین باکو، ایروان و مسکو در سال ۲۰۲۰ به دنبال جنگ دوم قره‌باغ، بقایای بیش از ۴۰۰ شهروند آذربایجانی کشته شده توسط نیروهای مسلح ارمنستان کشف شده است».

در جنگ دوم قره‌باغ، ارمنستان شمار کشته‌شدگان خود را چهار هزار نفر اعلام کرد. جمهوری آذربایجان نیز کشته‌شدگان خود را نزدیک سه هزار نفر اعلام کرد.

جنگ دوم بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. 

به‌رغم آتش‌بس، این دو کشور همواره در خطوط مرزی درگیری‌ دارند و طرفین یکدیگر را به نقض آتش‌بس و تیراندازی به مواضع هم متهم می‌کنند.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است امروز چهارشنبه (۱۶ اوت، ۲۵ شهریور) در پاسخ به درخواست ارمنستان برای برگزاری نشست اضطراری این نهاد سازمان ملل درباره وضعیت قره‌باغ کوهستانی، تشکیل جلسه دهد.

«آنلاین مارگاریان» سفیر ارمنستان در سازمان ملل در نامه‌ای به نماینده آمریکا که ریاست شورای امنیت را در ماه جاری برعهده دارد، خواستار نشست شورای امنیت درباره وضعیت وخیم قره‌باغ کوهستانی شد و گفت منطقه عمدتاً ارمنی‌نشین قره‌باغ در همسایگی جمهوری آذربایجان محاصره شده و ۱۲۰ هزار نفر با خطر «گرسنگی و فاجعه انسانی تمام‌عیار» روبرو هستند. 

یکی از مهم‌ترین مشکلات باقیمانده بین دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مسیر مهم لاچین است که باکو آن را مسدود کرده یا ایست بازرسی شدید اعمال می‌کند. این مسیر منطقه قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند. ایروان بارها اعلام کرده باکو به کاروان محموله‌های بشردوستانه برای ارامنه منطقه قره‌باغ کوهستانی مجوز عبور نمی‌دهد.

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان پیش‌تر گفته بود ایروان آماده است منطقه قره‌باغ کوهستانی را به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت بشناسد، مشروط بر این که باکو امنیت جمعیت ارمنی این منطقه را تضمین کند.

پایان پیام/م




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا