اقتصادیفعالان کسب و کار

راهنمای خرید لپ تاپ و کامپیوتر

در بازار ایران هزاران مدل لپ‌تاپ در بازه‌های قیمتی گوناگون به‌فروش می‌رسد؛ اما شاید تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها ارزش خرید داشته باشند و همین موضوع می‌تواند باعث گمراهی کاربر و صرف هزینه‌ی بیهوده باشد؛ بنابراین با مقاله‌ی پیش‌رو، به‌صورت کلی بهترین لپ‌تاپ‌های بازار ایران در سال ۲۰۲۳ را برای دو نوع کاربری روزمره یا بازی/مهندسی معرفی می‌کنیم. سیستم رندرینگ معماری خیلی کاربردی و مفید است.

به‌طور کلی هنگام خرید لپ‌تاپ، گذشته از مواردی همچون کیفیت ساخت و طراحی ظاهری، باید به موارد زیر نیز توجه کرد:

  • پردازنده: برای کاربری‌های روزمره، پردازنده‌ی کم‌مصرف، مانند سری U‌ اینتل و AMD و برای کاربری‌های جدی‌تر، پردازنده‌‌های پرقدرت مانند سری H این شرکت‌ها مناسب خواهد بود.
  • گرافیک: کاربری‌هایی مثل بازی و طراحی به کارت‌های گرافیک قدرتمند نیاز دارند؛ اما برای کاربری‌های روزمره، گرافیک یکپارچه با پردازنده کافی است.
  • رم: برای کاربری‌های روزمره به‌ویژه برای کسانی که تب‌های باز زیادی روی مرورگرشان دارند، حداقل ۸ گیگابایت رم توصیه می‌شود؛ اما کاربری‌های جدی‌تر به ۱۶ گیگابایت یا بیشتر نیاز دارند.
  • صفحه‌نمایش: نمایشگرهای IPS با وضوح Full-HD یا QHD و روشنایی بیش‌از ۲۰۰ نیت را توصیه می‌کنیم.
  • حافظه: اجرای سریع نرم‌افزارها و محیط پویای سیستم‌عامل در گرو استفاده از حافظه‌های پرسرعت SSD با رابط NVMe است.
  • کیبورد و ترک‌پد: به فاصله‌، چینش، عمق و نوع بازخورد کلیدها در کنار ابعاد ترک‌پد و پشتیبانی آن از ژست‌های حرکتی ویندوز توجه کنید.
  • شارژدهی: به ظرفیت باتری و پردازنده دقت کنید، دستگاه‌هایی با ماهیت گیمینگ معمولاً بیش‌از ۵-۶ ساعت شارژدهی ندارند.
  • ابعاد و وزن: چنانچه برای کاربری‌های روزمره قصد خرید لپ‌تاپ دارید، بهتر است مدلی سبک با نمایشگر ۱۴ اینچ یا کوچک‌تر انتخاب کنید.

چه لپ‌تاپی «بهترین لپ‌تاپ» است؟

در مقاله‌ی پیش‌رو، قصد داریم تا بهترین و جدیدترین لپ‌تاپ‌های بازار را به‌صورت یکجا برای کاربری‌های روزمره و بازی/مهندسی در بازه‌‌های قیمتی مختلف معرفی کنیم. توجه داشته باشید معیار زومیت برای انتخاب بهترین لپ‌تاپ صرفا روی ارائه بهترین و به‌روزترین پیکربندی سخت‌افزاری متمرکز نیست. سیستم رندرینگ معماری بهترین لپتاپ را می سازد.

بلکه کلیه‌ی پارامترهایی که در تجربه‌ی نهایی استفاده از لپ‌تاپ تأثیرگذار هستند در تمامی گزینه‌های منتخب زومیت مدنظر قرار گرفته‌اند. از این‌رو، کلیه‌ی لپ‌تاپ‌های بالای ۳۰ میلیون تومان (حتی لپ‌تاپ‌های گیمینگ) علاوه‌بر پیکربندی سخت‌افزاری، از فیلترهای زیر عبور کرده‌اند تا معقول‌ترین گزینه به‌عنوان بهترین لپ‌تاپ انتخاب شود.

برای رشته کامپیوتر لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر |راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی

  • فناوری پنل، کیفیت و دقت نمایش رنگ نمایشگر: در انتخاب لپ‌تاپ باید به‌همان اندازه‌ای که به سخت‌افزار لپ‌تاپ اهمیت می‌دهید، در مورد نمایشگر آن نیز حساسیت به‌خرج دهید. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که لپ‌تاپ‌های بازار (به‌خصوص لپ‌تاپ‌های گیمینگ اقتصادی) با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، استفاده از پنل‌هایی با فناوری قدیمی، دقت رنگ پایین و زاویه‌ی دید محدود برای کاهش قیمت تمام‌شده است؛ بنابراین در انتخاب مدل‌ها سعی کرده‌ایم محصولاتی را دست‌چین کنیم.

    که در هر بازه‌ی قیمتی از باکیفیت‌ترین پنل‌ها بهره می‌برند. به‌همین منظور به درصد پوشش فضای رنگی (sRGB ،DCI-P3 و NTSC) و فناوری نمایشگر هر مدل در ذیل آن اشاره کرده‌ایم. نمایشگرهایی با فناوری IPS و پوشش کامل فضای رنگی sRGB ایدئال هستند.

    • حمل‌پذیری: بسیاری از دستگاه‌های موجود در بازار به‌معنای واقعی کلمه، ماهیت قابلیت حمل لپ‌تاپ را با طراحی عجیب، غیرارگونومیک، ضخیم، سنگین‌وزن و در نهایت بی‌اعتنایی سازنده به استفاده از متریال سبک یا طراحی غیربهینه‌ی برد مدار چاپی زیر سوال برده‌اند.
      گاهی اوقات سازندگان با به‌کارگیری طراحی‌های فضایی و غیرعادی سعی دارند تا محصولاتشان را متفاوت جلوه دهند که این موضوع چندان برای یک دستگاه قابل حمل قابل هضم نیست.
  • کیفیت و متریال به‌کاررفته در ساخت شاسی و بدنه: یک لپ‌تاپ خوب، علاوه‌بر سخت‌افزار به‌روز و قطعات کارآمد، باید از کیفیت ساخت معقولی نیز برخوردار باشد. برخی از لپ‌تاپ‌های قدرتمند بازار که در سطح پرچمدار نیز ظاهر می‌شوند، از ضعیف‌ترین بدنه با استحکام پایین و کیفیت نامرغوب بهره می‌برند که هیچ حسی از محصول باکیفیت را به‌کاربر منتقل نمی‌کنند و حتی ممکن است عمر مفید بسیار کوتاه‌تری داشته باشند.
  • سری محصول: برندهایی که تنوع بالایی از محصولات دارند، این محصولات را در سری‌های مختلف عرضه می‌کنند و هر سری با تمرکز روی موارد خاصی تولید می‌شود تا کاربر بتواند با توجه به خواسته‌هایش، از میان محصولات سری مناسب خود، گزینه‌ی موردنظر را انتخاب کند؛
    برای مثال برخی از سری‌های گیمینگ مانند TUF ایسوس از دسته‌ی لپ‌تاپ‌های اقتصادی به‌شمار می‌روند که صرفا روی ارائه قدرتمندترین پیکربندی سخت‌افزاری تمرکز دارند و بخش‌های دیگر از اهمیت کمرنگ‌تری برخوردار هستند، بنابراین ممکن است به‌همین علت درمجموع انتخاب مناسبی به‌عنوان بهترین لپ‌تاپ نباشند.

    • شارژدهی: طول عمر باتری لپ‌تاپ یکی دیگر از نکات حائز اهمیت است که به واژه‌ی «لپ‌تاپ» معنا می‌بخشد. این موضوع چندان در مورد لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌های پرمصرف موضوعیت ندارد؛ اما در مورد لپ‌تاپ‌هایی که برای استفاده‌ی روزمره مناسب هستند، سعی‌شده تا دستگاه‌هایی با ظرفیت باتری بالا انتخاب شوند.

آیا لپ‌تاپ‌های زیر ۲۰ میلیون تومان ارزش خرید دارند؟

متأسفانه نرخ نجومی ارز و مشکلات موجود بر سر واردات کالا باعث شد تا نیز همچون دستگاه‌های الکترونیکی دیگر، به‌صورت سرسام‌آوری افزایش یابد؛ به‌طوری که امروز به‌سختی می‌توان لپ‌تاپ کاملاً کارآمدی را تا ۱۵ یا ۲۰ میلیون تومان پیدا کرد. با کمال تاسف باید گفت اغلب لپ‌تاپ‌های نو موجود در بازار به‌خصوص لپ‌تاپ‌های زیر ۲۰ میلیون تومان، از کیفیت تولید بسیار پایین‌تری نسبت به لپ‌تاپ‌های معمولی و نه‌چندان گران‌قیمت در بازارهای جهانی برخوردار هستند.

استفاده از متریال درجه‌چندم به‌منظور کاهش قیمت تمام‌شده‌ی ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌های نو موجود در بازار تنها در جنس بدنه خلاصه نمی‌شود، بلکه نوع فناوری و کیفیت قطعات مهمی چون نمایشگر، کیبورد و ترک‌پد و اسپیکر در قیمت محصول دخیل هستند؛
موضوعی که در خرید لپ‌تاپ چندان بدان توجه نمی‌شود. لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت بازار حتی با وجود سخت‌افزار جدید از ابتدایی‌ترین پنل‌های نمایشگر با فناوری‌های قدیمی بهره می‌برند؛ بنابراین صرف‌نظر از دارا نبودن حداقل استانداردهای وضوح، دقت رنگ و زاویه‌ی دید، تجربه‌ی بسیار نازل و کم‌کیفیتی را عاید کاربر خواهند کرد. سایر بخش‌ها نیز به‌همین صورت در تجربه‌ی استفاده از دستگاه‌ها تأثیرگذار خواهند بود.

پس در مقاله‌ی پیش‌رو ضمن راهنمایی شما برای خرید لپ‌تاپ با کمترین بودجه‌ی ممکن، توصیه می‌کنیم که تا زیر ۲۰ میلیون تومان به‌سراغ خرید لپ‌تاپ‌های دست دوم و استوک از مراکز معتبر بروید که در میان آن‌ها می‌توان مدل‌هایی با ارزش خرید و کیفیت ساخت بسیار بالاتر از لپ‌تاپ‌های نو را یافت. پیش‌تر در به‌صورت مفصل در مورد نکاتی صحبت کرده‌ایم که باید هنگام خرید لپ‌تاپ کارکرده مبروزرسانی دی ماه ۱۴۰۲

شاید شما هم تا کنون هنگام ، با سوالات و ابهامات زیادی از جمله : کدام برند مناسب تر است؟ اندازه مناسب صفحه نمایش چقدر است و نوع آن باید چه چیزی باشد؟ چه پردازنده ای مناسب‌تر است؟ گرافیک اشتراکی یا مجزا؟   و مقدار حافظه رم چقدر باشد؟ حافظه داخلی HDD مناسب تر است یا SSD ؟
میزان ظرفیت و شارژ دهی باتری چه اندازه باشد؟ و …. روبرو شده باشید و شاید حتی گاهی تحقیق و پرس و جو از اهل فن هم، به شما برای انتخاب مناسب و تجربه یک خرید آگاهانه کمکی نکرده باشد.در این مقاله به طور کامل هرآنچه که برای انتخاب یک لپ تاپ متناسب با نیازتان لازم است بدانید را ، توضیح داده ایم.

انتخاب یک لپ‌تاپ مناسب کار سختی نیست. اما نداشتن آشنایی با خصوصیات این دستگاه ها می تواند تصمیم گیری را برای خریدار، بسیار پیچیده و دشوار کند از سوی دیگر، توجه به بعضی نکات ساده ولی در عین حال مهم، می تواند ضامن یک خرید ایده‌آل باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا