اقتصادیفعالان کسب و کار

زردی نوزاد و لامپ مهتابی

درمان زردی نوزاد با لامپ مهتابی در گذشته بسیار مورد استفاده قرار می گرفت. تابش نور یکی از روشهایی است که به وسیله آن می توان زردی نوزاد را درمان کرد. نکته مهم در درمان زردی نوزاد با  استفاده از نور مناسب است. درمان زردی نوزاد با لامپ مهتابی با انتشار نورهای ماوراء بنفش یا اشعه های یو وی بیلی‌روبین‌های رسوب کرده را شکسته و به قطعات ریز تبدیل می‌کند. پس از اینکه بیلی‌روبین‌ها به قطعات کوچک‌تر تبدیل شدند، از راه ادرار دفع می‌شوند. استفاده از درمان زردی نوزاد با لامپ مهتابی راهی است که منجر به کاهش طول مدت بستری شدن نوزاد در بیمارستان می شود.

درمان زردی نوزاد با لامپ مهتابی و خطرات آن

متداول ترین راه درمان زردی نوزاد با لامپ مهتابی است. در فتوتراپی یا نور درمانی از لامپ های مخصوصی استفاده می شود که بر اساس استانداردهای مشخص و معینی تولید می شوند. طول موج نوری که در این نوع لامپ ها مورد استفاده قرار می گیرد نیز بسیار مهم است. زردی درجات مختلفی دارد و برای درمان این درجات مختلف باید از لامپ های مخصوص خود استفاده نمود.

اگر سطح بیلی روبین در خون کودک شما بین 15 تا 20 میلی‌گرم یا بیشتر باشد، زردی آنلاین استفاده از دستگاه فتوتراپی را توصیه می‌کند. با اجاره دستگاه زردی نوزاد شما می‌توانید کم‌ترین هزینه و سریع‌ترین زمان را در خانه خود صرف درمان زردی نوزاد کنید و از رفت و آمدهای غیر ضروری به بیمارستان جلوگیری کنید.

در درمان زردی نوزاد با لامپ مهتابی انتخاب دیگری وجود ندارد و تنها از یک نور با طول موج زیاد استفاده می شود. درمان زردی نوزاد با لامپ مهتابی به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا در آن خطرات و عوارض زیادی در کمین نوزاد است:

  • اختلالات الکترولیتی
    • نارسایی کلیه
    • کاهش قند خون
    • تشنج در درمان زردی نوزاد با لامپ مهتابی
    • سوختگی پوست نوزاد
    • گرمازدگی بیش از حد
    • مشکلات تنفسی
    • کمبود مایع
    • افزایش طول مدت درمان به دلیل اتمام طول عمر لامپها
    • ناکارامدی درمان زردی نوزاد با لامپ مهتابی و اتلاف زمان درمان
    و حتی گاهی خطر درمان زردی نوزاد با لامپ مهتابی در برخی مواقع منجر به مرگ نوزاد شده است.

دستگاه زردی نوزاد یکی از اولین تجویزها در زندگی کودکان است. بیماری زردی کودک در هفته‌های اول زندگی نوزادان کامل و نوزادان نارس و زودرس بروز پیدا میکند.

زردی زمانی اتفاق می‌افتد که موادی در خون به نام بیلی‌روبین جمع می‌شود. بیلی‌روبین پیگمنت نارنجی و قرمز در خون است که به دلیل تجزیه طبیعی سلول‌های خون ایجاد می‌شود. همه افراد سطوح پایینی از بیلی‌روبین را در خون خود دارند. زمانی که بیلی ‌روبین انباشته می‌شود در بافت‌های چربی زیر پوست جمع شده و باعث می‌شود که رنگ پوست و قسمت سفید چشم نوزاد زرد به نظر برسد. فتوتراپی معمول‌ترین روش درمانی برای کاهش سطح بالای بیلی‌روبین که باعث زردی نوزادان می‌شود است.

 

فتوتراپی چیست؟

در فتوتراپی از نور مخصوصی برای تغییر شکل بیلی‌ روبین استفاده می‌شود و در نتیجه کودک بهتر می‌تواند بیلی‌ روبین را تنظیم کند. با این که این روش درمانی مطمئن و بی‌خطر بوده و به ندرت عوارض جانبی به دنبال خواهد داشت اما برای نوزادان زودرس از چشم‌بندهای مخصوصی استفاده می‌شود تا چشم آنها در برابر نور فتوتراپی مصون بماند. بدن نوزاد در معرض نورهای سفید، آبی یا سبز قرار می‌گیرد به گونه‌ای که به بیشترین قسمت‌های پوست نوزاد تابیده شود.

همچنین از نوزاد برای اطمینان از کاهش سطح بیلی‌ روبین خون آزمایش خون گرفته می‌شود. کاهش بیلی‌روبین را می‌توان ظرف ۴ تا ۶ ساعت مشاهده کرد. نوزادان نارس را می‌توان در حالی که تحت درمان به روش فتوتراپی هستند شیر داد. برخی مشکلات جزئی مانند مدفوع شل یا بثورات پوستی ممکن است دیده شود که معمولاً پس از انجام فتوتراپی این عوارض برطرف می‌شوند.

مزیت های استفاده از دستگاه فتوتراپی زردی نوزاد

سطوح بالای بیلی روبین که باعث زردی شدید می‌شود در صورت‌عدم درمان می‌تواند منجر به عوارض جدی شود. پس کرایه دستگاه زردی نوزاد برای درمان فرزندتان را جدی بگیرید و از مزیت های استفاده از دستگاه فتوتراپی زردی نوزاد بهره مند شوید.

انسفالوپاتی بیلی روبین حاد

بیلی روبین برای سلول‌های مغز سمی است. اگر نوزادی زردی شدید داشته باشد، خطر عبور بیلی روبین به مغز وجود دارد، وضعیتی به نام آنسفالوپاتی حاد بیلی روبین. درمان به موقع ممکن است از آسیب قابل توجه و پایدار جلوگیری کند. علائم آنسفالوپاتی حاد بیلی روبین در نوزاد مبتلا به زردی عبارتند از:

  • بی حوصلگی؛
  • مشکل در بیدار شدن؛
  • گریه با صدای بلند؛
  • مکیدن یا تغذیه ضعیف؛
  • قوس گردن و بدن به سمت عقب؛
  • تب.

کرنیکتروس

کرنیکتروس سندرمی است که اگر انسفالوپاتی حاد بیلی روبین رخ می‌دهد که باعث آسیب دائمی به مغز شود. کرنیکتروس ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • حرکات غیر ارادی و کنترل نشده (فلج مغزی آتتوئید)؛
  • نگاه دائمی به سمت بالا؛
  • از دست دادن شنوایی؛
  • رشد نامناسب مینای دندان؛

درمان زردی نوزاد با دستگاه فتوتراپی (نور درمانی)

دستگاه فتوتراپی با تابش نور خاص و طول موج به بدن نوزاد، می‌تواند بیلی روبین را به شکلی تبدیل کند تا به‌صورت ادرار از بدن نوزاد دفع شود. از مزیت‌های استفاده از دستگاه زردی نوزاد می‌توان به کم‌هزینه ‌بودن آن، استفاده راحت و آسان در منزل، درمان بی‌خطر و سریع ترین راه درمان زردی نوزاد اشاره کرد.

انتقال خون برای درمان زردی

زمانی که استفاده از دستگاه زردی نوزاد جوابگوی درمان بیماری نیست و درجه بیلی روبین خون نوزاد بسیار بالا است، با تشخیص و تجویز پزشک، انتقال و جایگزین کردن خون نوزاد با خون تازه در مقادیر کم، درمان زردی نوزاد صورت می‌گیرد.

ایمونوگلوبولین داخل وریدی (IVIg)

اگر شما و نوزادتان گروه‌های خونی متفاوتی دارید، این روش آنتی‌بادی‌های مؤثر بر گلبول‌های قرمز خون را غیر فعال کرده و موجب کاهش نیاز به انتقال خون در نوزادان می‌شود.

استفاده از قطره بیلی ناستر

قطره بیلی ناستر یا همان داروی زردی نوزاد یکی از مؤثرترین روش‌های درمان زردی نوزاد است. با استفاده از قطره بیلی ناستر، بیلی روبین خون نوزاد زودتر از بدن او خارج می‌شود. در مواردی با تشخیص پزشک استفاده هم زمان از دستگاه زردی نوزاد و مصرف قطره بیلی ناستر پیشنهاد می‌شود تا مدت زمان درمان نوزاد کاهش پیدا کند.

در نهایت، زردی نوزاد یک وضعیت گذرا و عادی است که معمولاً خود به خود بهبود می‌یابد؛ با این حال، در صورتی که زردی نوزاد شدید یا طولانی مدت باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت زردی را بررسی کند و در صورت لزوم درمان مناسب را تجویز کند.

توجه داشته باشید با دیدن هریک از علائم زردی که در این مقاله اشاره کردیم سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید و روند درمان را جدی بگیرید زیرا عوارض زردی نوزاد جبران ناپذیر است.

دکمه بازگشت به بالا