فعالان کسب و کار

علائم رفتاری فرد معتاد به شیشه

وقتی از و عوارض مصرف شیشه صحبت می‌شود، معمولاً فردی با دندان‌های خراب و عفونت پوستی به ذهن می‌آید. اما عده زیادی از افراد معتاد به شیشه خصوصیاتی مثل اضطراب، علائم پوستی و خرابی دهان و دندان را ندارند. ماده مخدر شیشه یا می‌تواند همه اعضای بدن فرد را درگیر کند. عوارض مصرف شیشه هم در درازمدت و هم در کوتاه مدت روی سلامت جسم و روان فرد اثر می‌گذارد.

شیشه جزء مواد مخدر صنعتی بسیار قدرتمند و به شدت اعتیادآور است و با نام های ، و نیز شناخته می‌شود.

شیشه برای اولین بار در جنگ جهانی دوم توسط ارتش ژاپن ساخته شد تا سربازان نیاز کمتری به خواب و غذا داشته و درعین حال بتوانند جهت انجام ماموریت های جنگی تمرکز و انرژی بالایی داشته باشند. بعد از جنگ جهانی دوم شیشه به صورت غیرقانونی وارد بازار آزاد شد و مصرفش شیوع بالایی در بین مردم یافت.

بعدا پزشکان برای درمان ، و … از ترکیبات شیشه استفاده کردند. این ماده مخدر روی سیستم اعصاب مرکزی تاثیر می‌گذارد. افراد بعد از مصرف شیشه (های بودن) می‌کنند؛ عوارض مصرف شیشه در بدن بسیار خطرناک بوده و در درازمدت و کوتاه مدت اثر منفی روی سلامت فرد می‌گذارد.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید . مشاوره ترک اعتیاد: از کمپ ترک اعتیاد خصوصی تا کمپ اجباری  در تهران انجام      می شود.

برخلاف تصور برخی از مردم که به دلیل تبلیغات فروشندگان و قاچاقچیان مواد مخدر ایجاد شده است، عوارض شیشه بر مغز آنقدر سریع و پایدار است که باعث اعتیادآوری بسیار بالای شیشه می‌شود. فرد با حتی یک بار مصرف شیشه می‌تواند به مصرف کننده دائمی آن تبدیل شود. طبق نظر متخصصان و زنان بسیار زیاد است و به فرد لطمات جبران ناپذیری می زند. و باعث مرگ در کمپ ترک اعتیاد می شود.

شیشه سیستم سمپاتیک مغزی را فعال می‌کند که باعث:

و علائمی از این دست می‌شود. علاوه بر این مصرف شیشه – به طور موقت – باعث ، ، و می‌گردد.

اما نکته تلخ داستان شیشه اینجاست که علائم مصرف شیشه (علائم خوشایند) صرفاً مربوط به مصرف شیشه برای اولین بار می‌باشد. بعد از تداوم مصرف و ایجاد وابستگی، دلایل مصرف تغییر ماهیت می‌دهد و فرد نه به خاطر لذت، بلکه به خاطر رسیدن به حالت عادی، مواد را مصرف می‌کند.

با مصرف شیشه، ماده شیمیایی به نام در مغز ترشح می‌شود. دوپامین باعث ایجاد در فرد می‌شود. همچنین فرد و دارد.

بلافاصله بعد از مصرف شیشه برای اولین بار، فرد به آن وابستگی پیدا می کند و با از بین رفتن اثر آن، علائم نشئگی شیشه ظاهر می‌شوند؛ بنابراین فرد تلاش می‌کند دوباره به آن احساس رضایت دست یابد و دوباره به سراغ شیشه می‌رود.

اگر را خوانده باشید، با دو مفهوم کلیدی و آشنا شده اید. در واقع به تدریج بدن به اثرات مواد مخدر عادت می‌کند و  زمانی که دوز مواد در خون کم می‌شود فرد دچار علایم محرومیت یا خماری () می‌شود. به تدریج علائم اعتیاد به شیشه ظاهر شده و فرد به سرعت وارد دنیای اعتیاد می‌شود.

عوارض مصرف شیشه در درازمدت

همانطور که گفته شد. مصرف شیشه در کوتاه مدت می‌تواند باعث بروز علائمی مثل، ، ، و شود. همچنین مشکلات روانی مثل، و شود؛ برای مثال فرد تصور می‌کند که زیر پوستش حشراتی در حال حرکت هستند.

این عوارض منفی ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها بعد از باقی بمانند. همچنین سوء مصرف مواد مخدر شیشه می‌تواند در بلندمدت فعالیت سیستم دوپامین مغز را مختل کرده و باعث ناتوانی در یادگیری زبانی و کاهش سرعت حرکتی شود.

یکی دیگر از عوارض مصرف شیشه بعد از ترک، تغییرات ساختاری در بخش‌هایی از مغز است که منجر به ، ، و می‌شود.

عوارض مصرف شیشه در زنان

از عوارض مصرف شیشه در زنان کاهش میزان قشر خاکستری مغز است. کاهش قشر خاکستری می‌تواند منجر به دو مشکل شود. اولین مشکل، و مشکل دیگر است که منجر به عدم توانایی مغز در تغییر و تطبیق دادن خود با تجارب جدید می‌شود.

عوارض شیشه بر مغز در زنان بیشتر از مردان است. همچنین خانم‌هایی که در سنین پایین‌تر شروع به مصرف شیشه می کنند، بیش از سایرین در معرض آسیب دائمی مغزی و تداخل در رشد مغز قرار دارند. عوارض مصرف شیشه بر مغز می‌تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی خانم‌ها را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز تغییر در روند رشد عاطفی و جنسی فرد شود.

‌همچنین عوارض مصرف شیشه در شیردهی را نیز نباید نادیده گرفت. شیشه می‌تواند وارد شیر مادر و در نتیجه خون نوزاد در حال تغذیه شود. به همین دلیل مصرف شیشه در دوران شیردهی منع شده است.

عوارض مصرف شیشه در مردان

مصرف شیشه برای بار اول می‌تواند باعث افزایش قابل توجه میل جنسی و طولانی‌تر شدن مدت زمان رابطه شود. ممکن است شیشه در ابتدا بتواند روی بهبود میل جنسی مردان و زنان اثرگذار باشد؛ اما نکته مهمی که از آن غفلت می‌شود، این است که این اثرات با گذشت زمان و درگیری فرد با به عوارض منفی شیشه تبدیل می‌شوند.

افزایش بی اندازه میل جنسی می‌تواند فرد را در معرض شرکت در روابط جنسی پرخطر قرار دهد. یکی از ، است. از آنجا که شیشه، قسمت مربوط به اشتهای جنسی در مغز را تغذیه می‌کند، به مرور زمان منجر به و بمباران فرد با افکار و خیالات جنسی می‌شود.

‌در درازمدت، شیشه می‌تواند باعث ،، ،،، و شود.

عوارض مصرف شیشه روی پوست

شیشه عوارض پوستی متعددی را ایجاد می‌کند. عوارض پوستی مصرف شیشه عبارتند از:

این عوارض بیشتر به خاطر خارش پوست و در نتیجه زخم شدن آن ایجاد می‌شوند. همچنین توهمات ناشی از مصرف شیشه باعث می‌شود فرد معتاد تصور کند حشرات روی پوست بدنش می‌خزند و در نتیجه با خاراندن پوست تلاش می‌کند آن‌ها را از خود دور کند.

طول عمر ماندگاری شیشه در خون سه ساعت است. این بدین معنی است که فرد معتاد بعد از گذشت سه ساعت از مصرف، مجدد نیاز به مصرف مواد پیدا می‌کند. یعنی فرد معتاد به شیشه در طول روز، حداقل ۸ بار مصرف مواد دارد و این معنای دیگری هم دارد: فرد در طول روز هشت بار حالت خماری و نیاز به مصرف را نیز تجربه می‌کند.

بنابراین فرد معتاد به شیشه، دیگر صرفاً به خاطر لذت و از بین بردن نشئگی شیشه را مصرف نمی‌کند. بلکه مصرف می‌کند تا بتواند کارها و فعالیت های روزمره ای را که قبلا  به صورت عادی انجام می‌داد انجام دهد.

حال که متوجه شدید مصرف شیشه چه عوارضی دارد و تا چه حد می تواند روی سلامت فرد و اطرافیان او اثرگذار باشد، بهتر است با علائم مصرف مواد مخدر شیشه آشنا باشید. اگر این علائم را در اطرافیانتان مشاهده کردید سریعاً از متخصص کمک بگیرید. ‌ علائم مصرف شیشه عبارتند از:

در بخش قبل ویژگی های فرد معتاد به شیشه را مرور کردیم. بسیاری از افرادی که به سمت شیشه کشیده می‌شوند به دلیل تصورات و توقعات نادرستی است که از شیشه دارند. در این بخش به طور مختصر به بررسی این سوء برداشت‌ها می‌پردازیم.

شیشه باعث افزایش میل جنسی و تاخیر در انزال می‌شود!

 در ابتدای مصرف میل جنسی و لذت جنسی فرد افزایش پیدا می‌کند و ممکن است که انزال فرد نیز به تأخیر افتد؛ اما بعد از مصرف طولانی مدت شیشه به علت وابستگی جسمانی، میل و لذت جنسی به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می‌کند.

شیشه بکش، نقشه بکش!

سال‌ها قبل که هنوز مصرف شیشه شیوع بسیار بالایی نداشت، قاچاقچیان مواد این شعار را گسترش می‌دادند که: «شیشه ذهن شما را باز می‌کند؛ به صورتی که می‌توانید در شغل خود موفق ترین فرد باشید و به هرچه که اراده می‌کنید، دست یابید

طبیعی بود که افراد تحت تاثیر این شعار تبلیغاتی قرار بگیرند و تحریک شوند که شیشه را مصرف کنند. امروزه که مردم به صورت عینی اثرات مصرف شیشه را می‌بینند و بعضاً در بین دوستان و آشنایان شاهد عوارض شیشه کریستال هستند، کمتر کسی تحت تأثیر این شعار تبلیغاتی قرار می‌گیرد.

شیشه بکش تا لاغر بشی!

متأسفانه این جمله هم یکی دیگر از شعارهای تبلیغاتی بود که به شدت در ثروتمند شدن قاچاقچیان و شیوع بیشتر شیشه موثر بود.

در دهه گذشته تناسب اندام و لاغری به خصوص در خانم ها اهمیت فوق العاده ای پیدا کرد. متأسفانه بسیاری از افراد به همین دلیل گرفتار مصرف شیشه شده و توانایی قطع مصرف را ندارند.

شیشه وابستگی ندارد و هرگاه اراده کنید می‌توانید ترک کنید!

بیشتر مردم ترک مواد را با داشتن اسهال، استفراغ، بدن درد، عرق سرد، سردرد و … می‌شناسند. بنابراین اگر موادی وجود داشته باشد که چنین علائمی در موقع ترک ایجاد نکند یا خیلی خفیف ایجاد کند، تصور می‌شود که ایجاد وابستگی نمی‌کند.

در درمان ، وابستگی جسمانی درصد بسیار ناچیزی از زمان درمان را به خود اختصاص می‌دهد. در واقع بعد از دو هفته از قطع مصرف، علائم فروکش و بعد از یک ماه فرد هیچگونه علائم جسمانی ندارد.

اما بزرگترین، مهمترین و چالش برانگیزترین قسمت روند ، درمان به آن می‌باشد. شیشه وابستگی جسمانی ناچیز اما وابستگی روانی بسیار شدیدی (چندین برابر هروئین) دارد.

شیشه توانایی ایجاد هذیان و توهم را در بیمار دارد. نکته تلخ داستان شیشه اینجاست که عوارض کشیدن شیشه در افرادی که استعداد یا عامل ژنتیکی (بیماری شدید روانی که دو علامت مهم آن هذیان و توهم است) را دارند، می‌تواند روان پریشی ثابت را ایجاد نماید.

یعنی با مصرف مداوم شیشه یا حتی در بعضی از افراد با یکبار مصرف شیشه، فرد وارد فاز می‌شود که حتی با قطع مصرف علائم از بین نمی‌روند و فرد مجبور است تا آخر عمر تحت نظارت روانپزشک قرار گیرد.

روانشناسی با مدنظر قرار دادن ماهیت فیزیولوژیکی و روانی اعتیاد و همچنین مطالعه رفتارهای خانواده، روش قابل قبولی در نحوه وارد کردن بیمار به روند درمان و ارائه کرده است که نتایج مثبتی هم در پی داشته است.

بنابراین خانواده‌هایی که از تلاش خسته و ناامید شده اند می‌توانند با مراجعه به ، روش‌های لازم را آموزش دیده و بیمار را وارد درمان نماید.

بخش عمده درمان، تکنیک‌ها و مهارت‌هایی است که رواندرمانگر به بیمار آموزش می‌دهد تا بتواند رفتارهای اعتیادی و سبک زندگی اعتیادی خود را تغییر دهد و زندگی بدون مواد را تجربه نماید.

در کنار آموزش مهارت‌ها، درمانگر مشکلات، ویژگی‌های شخصیتی یا تجارب دردناک بیمار را که باعث شروع و تداوم اعتیاد شده‌اند شناسایی و در فرایند درمان اصلاح می‌کند تا احتمال عود و برگشت به مصرف مواد را در برخورد با چالش‌های زندگی به حداقل برساند.

لازم به ذکر است که خانواده ها نقش بسیار زیادی در پیشگیری از عود های مکرر اعتیاد دارند. بنابراین یک بخش دیگر درمان اعتیاد، به آموزش اعضای خانواده اصلی بیمار اختصاص دارد تا اعضای خانواده نحوه رفتار درست با بیمار را در فرایند درمان یاد بگیرند و در برخورد با چالش های تغییر سبک زندگی، بیمار را همراهی کنند.

نویسنده:

‌‌حتما نام ماده مخدر شیشه را شنیده‌اید اما می‌خواهیم در این مقاله دقیقا به شما بگوییم ماده مخدر شیشه چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ علائم اعتیاد به شیشه در رفتار و جسم فرد مصرف کننده چیست؟ با ما همراه باشید.

مواد مخدر شیشه چیست؟

مواد مخدر شیشه یا کریستال یک ماده محرک بسیار قوی است. می‌توان گفت شیشه، قوی‌ترین نوع مت‌آمفتامین است. مت آمفتامین خود مصرف پزشکی دارد اما نوع غیرقانونی آن یعنی شیشه در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شود و با نام‌هایی مثل کرانک، آیس، مت در بین مصرف کنندگان شناخته می‌شود. ساختار شیشه به لحاظ شیمیایی شباهت زیادی به آمفتامین دارد اما اثراتی که روی سیستم اعصاب مرکزی می‌گذارد بسیار قوی‌تر است. برای آشنایی بیشتر با اینکه مقاله دیگر نوروکمپ را بخوانید.

ماده مخدر شیشه چگونه ساخته می شود؟

همان طور که گفتیم شیشه در آزمایشگاه به صورت مصنوعی ساخته می‌شود. اغلب این آزمایشگاه‌ها در زیرزمین خانه‌ها و یا کارگاه‌ها قرار درد که بسیار خطرناک است چرا که مواد شیمیایی در ساخت شیشه به کار می‌رود که می‌تواند باعث انفجار شود.

در مورد امکانات نورو متخصص در ترک مشروبات الکی بیشتر بدانید.

البته شیوه تولید این ماده در آزمایشگاه‌ها متفاوت است. همچنین تنوع ترکیبات شیمیایی که در تولید شیشه به کار می‌رود بسیار زیاد است. ترکیب کردن این مواد شیمیایی می‌تواند سلامتی سازندگان این مواد را تهدید کند و آن‌ها را مستعد بیماری هایی مانند تنگی نفس، سرفه، درد سینه، سرگیجه و اختلالات تنفسی نماید.

موضوع در مقاله دیگری بررسی کرده ایم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه نمایید.

شکل مواد مخدر شیشه

شکل ظاهری شیشه: شیشه پودری کریستالی همانند خرده شیشه است که رنگی سفید و براق دارد و بی‌ بو و تلخ مزه است و به راحتی در آب یا مشروبات الکی حل می‌شود.

طریقه مصرف شیشه مخدر

یک روش به این صورت است که شیشه را به راحتی در آب یا الکل حل ‌کرده و در رگ تزریق می‌کنند. روش دیگر دود کردن (تدخین) و یا بلعیدن آن و یا استنشاق از راه بینی است. جالب است بدانید حتی شیوه مصرف شیشه در خلق و خوی فرد مصرف کننده تاثیر گذار است. برای اطلاع بیشتر در مورد    مقاله ی دیگری از نوروکمپ را بخوانید. طبق گفته مصرف کنندگان پس از استفاده از آن دچار حالت سرخوشی شدیدی می‌شوند که به این حالت در اصطلاح راش یا فلش گفته می‌شود. اما باید بدانید که این حالت کاملا موقتی است. اثرات مصرف شیشه به‌ شکل تدخینی ۸ تا ۲۴ می‌باشد و ۵۰ درصد ماده مصرفی ظرف مدت ۱۲ ساعت از بدن دفع می‌گردد. مصرف شیشه بسیار خطرناک است و مشکلات روانی شدیدی در فرد ایجاد می‌کند.

اگر میخواهید درباره علائم اعتیاد به الکل و  اینکه اطلاعات کسب کنید مقاله دیگر ما را بخوانید.

ابزار کشیدن شیشه |از کجا بفهمم همسرم شیشه مصرف میکند نی نی سایت

پس از مصرف شیشه فرد در بدن چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از مصرف شیشه توسط فرد، ماده شیمیایی به نام دوپامین قسمت‌هایی از مغز را که احساس لذت را ایجاد و تنظیم می‌کند، فعال می‌کند که باعث می‌شود فرد احساس سرخوشی و انرژی نماید. با مصرف شیشه فرد به سرعت معتاد می‌شود و با ادامه استفاده از این ماده محرک، نسبت به آن تحمل ایجاد می‌شود. این بدان معناست که فرد به دوزهای بالاتر نیاز دارد تا همان احساس اولیه را تجربه کند. هر چه دوز مصرفی بیشتر باشد، به تبع آن خطرات آن نیز بیشتر خواهد بود.

در رابطه با در مقاله دیگر نوروکمپ بخوانید.

علائم مصرف شیشه

با مصرف شیشه گروهی از علائم موسوم به علائم مسمومیت در فرد مصرف کننده ایجاد می‌شود. البته علائم اعتیاد به شیشه در همه افراد به یک شکل و با یک شدت بروز پیدا نمی‌کند. فرد با مصرف شیشه احساس خوشی و احساس توانمندی زیادی می‌کند. سرخوشی، پرحرفی و بی‌ملاحظه بودن در رفتارش موج می‌زند. این حالت سرخوشی در مرحله اول مصرف شیشه چیزی حدود 5 تا 30 دقیقه طول می‌کشد اما فرد برای اینکه این حالت را به طور مکرر تجربه کند ماده مصرفی خود را به چند قسمت تقسیم کرده و به دفعات مصرف می‌کند.

اعتماد به نفس و قدرت تمرکز او بالا می‌رود و نیاز کمتری به خواب و غذا احساس می‌کند و به همین دلیل دچار کاهش وزن می‌شود. این افراد می‌توانند روزها بدون نیاز به خواب بیدار بمانند. تمایل به انجام کارهای تکراری مانند تمیز کردن خانه در این افراد دیده می‌شود.

گاهی این افراد دچار توهم دیداری و شنیداری می‌شوند به این صورت که تصور می‌کنند اشباح و روح‌هایی را می‌بینند که در حال خیانت و رابطه با همسر او هستند و توهم شنیداری هم به صورت شنیدن صداهایی است که در حال صحبت درباره او هستند.

برخی  عوارض مواد مخدر شیشه هم در ظاهر و جسم او ایجاد می‌شود. پس از مصرف نوعی احساس گرما و قلقلک در پوست خود احساس می‌کنند و به همین دلیل پوست خود را مرتبا می‌خارند به طوری که تبدیل به زخم می‌شود. گاهی هم احساس می‌کنند حشره‌ای زیر پوستشان است و در موارد شدیدتر دچار افکار هذیانی شده و با چاقو به دنبال حشرات موذی در زیر پوست خود می‌گردند.

قرص های بی دو از مواد مخدری هستند که خیلی شناخته شده نیستند در مورد اینکه در مقاله ی دیگری از نوروکمپ صحبت شده است.

گشادی مردمک‌ها، خشکی دهان، سردرد، تغییرات فشار خون، بی‌نظمی ضربان قلب از دیگر عوارض مصرف شیشه است. حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی در این مرحله ممکن است اتفاق بیفتد. در مصرف شدیدتر، کما، تشنج و حتی خطر مرگ وجود دارد.

در ادامه این مقاله نورو کمپ شما را با نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه آشنا می‌کنیم.

آیا مواد مخدر شیشه بو دارد؟

مواد مخدر شیشه هیچ بوی خاصی ندارند و استفاده از بوی مواد مخدر شیشه برای تشخیص مصرف بسیار دشوار است. اما افرادی که از این ماده ی مخدر مصرف کرده باشند تعرق بد بویی دارند. بهتر است برای تشخیص مصرف شیشه از علائم دیگری استفاده کنید.

نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه

زمانی که فرد به شیشه اعتیاد پیدا می‌کند علائم و نشانه هایی در جسم او پدیدار می‌شود. همچنین تغییراتی در رفتار او ایجاد می‌شود که با مشاهده این علائم و تغییرات می‌توان تشخیص داد فردی شیشه مصرف کرده است.

؟ پاسخ را در مقاله دیگر ما بخوانید.

نشانه ها و علائم جسمی اعتیاد به شیشه

فعالیت بیش از حد، احساس انرژی زیاد، بالا رفتن دمای بدن، افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون، لرزش دست‌ها، خشکی دهان، بوی بد دهان، خراب شدن دندان‌ها، گشاد شدن مردمک چشم، گود رفتگی زیر چشم و … برخی از این علائم فرد معتاد به شیشه هستند.

نشانه ها و علائم رفتاری اعتیاد به شیشه

عدم تمرکز، سوء برداشت از رفتار دیگران، پرحرفی، پرخاشگری، سوءظن، خشم، بدبینی (پارانویید)، بی‌قراری، توهم و هذیان گویی

حالا که با علائم اعتیاد به شیشه آشنا شدید توصیه می‌کنیم به محض دیدن این علائم در اطرافیان خود او را به یک کمپ ترک اعتیاد معتبر معرفی کنید و سریعا روند درمان او را آغاز نمایی چرا که هر چه روند درمان و  دیرتر انجام شود فرد علاوه بر این که عوارض بیشتری را تجربه خواهد کرد ترک هم برایش دشوارتر خواهد شد. با ما در وبسایت همراه باشید.

 

دکمه بازگشت به بالا