اقتصادیفعالان کسب و کار

قیمت انواع برج خنک کننده

لیست قیمت برج خنک کننده فایبرگلاس، انواع برج خنک کننده، همانند سایر دستگاه‌ های صنعتی وابسته به پارامترها و شاخصه‌ های متعددی می‌ باشد. هدف از ، استفاده از آب خنک جهت استفاده در فرآیند تولید است.باید در نظر داشت که هزینه در نظر گرفته شده جهت برخورداری از این سیال خنک، فقط هزینه مربوط به خرید برج خنک کننده نبوده و هزینه‌ های جانبی دیگری از جمله هزینه طراحی و اجرای لوله‌ کشی، هزینه ساخت فوندانسیون برج خنک کننده، هزینه تأمین آب و … را نیز شامل می‌ شود.

در این مطلب از قصد داریم تا تک تک عوامل موثر بر قیمت انواع برج خنک کننده را به صورت کامل بررسی کرده و به تشریح نکات مهم تأثیرگذار در کیفیت ساخت برج خنک کننده بپردازیم.قیمت تمام شده یک برج خنک کننده صنعتی، شامل مجموع هزینه‌ های ساخت اجزا تشکیل دهنده آن می‌ باشد. اجزا اصلی یک استاندارد به ترتیب هزینه ساخت به این شرح است:

  • بدنه و سازه برج خنک کننده
  • پکینگ برج خنک کننده
  • سیستم متحرک برج خنک کننده (به ترتیب هزینه شامل الکتروموتور، گیربکس یا پولی کاهنده دور، پروانه)
  • فلنج‌ ها و اتصالات و تجهیزات جانبی

تولید برج خنک کننده فایبرگلاس

تولید برج خنک کننده فایبرگلاس شامل مراحل مختلفی است که در ادامه به طور خلاصه به آنها اشاره می شود:

مرحله اول: طراحی

در این مرحله، مهندسان با توجه به نیازهای مشتری و شرایط محیطی، ابعاد و مشخصات فنی برج خنک کننده را تعیین می کنند.

مرحله دوم: ساخت قالب

قالب برج خنک کننده از جنس چوب یا فلز ساخته می شود. دقت در ساخت قالب بسیار مهم است زیرا کیفیت نهایی برج خنک کننده به آن بستگی دارد.

مرحله سوم: آماده سازی مواد اولیه

مواد اولیه اصلی برای ساخت برج خنک کننده فایبرگلاس، رزین و الیاف شیشه هستند.

The price of all types of cooling towers

هزینه ساخت بدنه و سازه برج خنک کننده

همانطور که اشاره شد قیمت ساخت بدنه و سازه برج خنک کننده بیشترین بخش موثر بر قیمت می‌ باشد که بسته به نوع متریال مورد استفاده، متغیر خواهد بود. به طور مثال در یک ، بدنه از جنس فایبرگلاس بوده و بخش بسیار کمی از سازه آن، از قطعات فلزی گالوانیزه ساخته می‌ شود.در هنگام خرید برج خنک کننده، حتماً ضخامت بدنه در نقاط مختلف اعم از فن استک، بدنه و از همه مهمتر تشت مورد توجه قرار گیرد. این ضخامت طبق استاندارد بسته به تناژ و ظرفیت دستگاه به طور میانگین بایستی در برج‌ های خنک کن فایبرگلاس متوسط در قسمت تشت حداقل دارای 10 میلیمتر ضخامت و مابقی نقاط بدنه تا 7 میلیمتر باشد.

در نظر داشته باشید که ضخامت بدنه فایبرگلاس در تعداد لایه‌ های کار شده الیاف شیشه و رزین مورد استفاده می‌ باشد و میزان ضخامت بدنه بر قیمت برج خنک کننده کوچک تاثیر کمتری دارد.بدیهی است که کیفیت و برند مواد خام مورد استفاده در برج خنک کننده شامل رزین و الیاف شیشه استفاده شده نیز در هزینه ساخت بدنه فایبرگلاس در برج خنک کننده بسیار مهم است و بروی هزینه تمام شده برج خنک کننده تفاوت ایجاد می‌ کند.

متاسفانه دیده می‌ شود که برخی از تولیدکنندگان در ساخت قطعات از پودر سنگ و نا خالصی‌ های دیگر جهت وزن و ضخامت بخشیدن مصنوعی به قطعات فایبرگلاس استفاده می‌ نمایند که این اقدامی اشتباه در ساخت بدنه بوده و موجب از بین رفتن مقاومت، تغییر شکل قطعه به مرور زمان، شکست و نشت آب و فرسودگی سریع آن خواهد شد. در مورد قطعات فلزی مورد استفاده در ساخت بدنه حتماً باید قطعات دارای پوشش گالوانیزه گرم به ضخامت مناسب باشد وگرنه که بسیار سریع زنگ می زند و از بین خواهد رفت.

پکینگ در واقع قلب دستگاه است و سطح تماس میان آب و هوا را ایجاد می‌ کند. در تولید پکینگ برج خنک کننده کیفیت مواد خام مورد استفاده اهمیت حیاتی دارد و بروی لیست قیمت برج خنک کن تأثیرگذار است. مواد پلیمری مورد استفاده در تولید نباید دارای نا خالصی بیش از اندازه باشد و فرآیند تولید باید به صورت دقیق انجام شود.

پکینگ کولینگ تاور به دلیل تماس مداوم با آب و مواجه با رسوب، در فرسایش شدید قرار دارد و در صورت نداشتن کیفیت و ضخامت مطلوب به سرعت از بین خواهد رفت. پکینگ‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند، برای آب‌ هایی با سختی بالا از نوع پکینگ اسپلش استفاده می‌ شود که کمتر رسوب می‌ گیرد و یا برای دماهای بالای 70 درجه سانتیگراد از جنس پلی پروپیلن در ساخت استفاده می‌ گردد.

در نوع پکینگ فیلمی فاصله برگه‌ ها از هم (به اصطلاح گام پکینگ) دارای اهمیت است. هر چه برگ‌ ها به هم نزدیک‌ تر باشد، تراکم بالاتر و در نتیجه وزن بلوک پکینگ بالاتر است و قیمت بالاتر خواهد بود. ضخامت پکینگ را هنگام خرید می‌ توانید اندازه‌ گیری کنید، ولی کیفیت واقعی آن به خصوص پکینگ پی وی سی (P.V.C) به هیچ عنوان به صورت ظاهری قابل تشخیص نیست. زیرا از ترکیب مواد مختلف تشکیل می‌ شود. بنابراین نیز وابسته به متریال مورد استفاده در آن می‌ باشد.

“مسئله مهم دیگر، گام پکینگ مورد استفاده است که در واقع نشان دهنده میزان تراکم ورق‌ ها است. هر چه گام پکینگ بیشتر باشد، میزان تراکم کمتر در نتیجه پایین‌ تر است. گام پکینگ متداول از 12 میلیمتر شروع شده تا 22 میلیمتر می‌ باشد. انتخاب گام پکینگ مناسب به عهده متخصص طراحی برج خنک کننده می‌ باشد؛ ولی نسبت به این موضوع حساس باشید و در مورد آن از فروشنده بپرسید و آنها را با هم مقایسه نمایید.”

  • الکتروموتور یک برج خنک کننده به دلیل محل قرارگیری و تماس مداوم با بخارات آب باید کاملا عایق باشد، در مقابل تغییرات آب و هوا مقاوم باشد و آسیب نبیند. با توجه به تجربیات و مشاهدات، الکتروموتور زیمنس آی پی 55 کلاس اف موجود در بازار توصیه می‌ شود.
  • انتخاب میان گیربکس یا کاهنده دور تسمه‌ ای در بیشتر موارد به صورت سلیقه‌ ای وابسته به نظر کارفرما و یا سازنده می‌ باشد. گیربکس عملکرد مطمئن‌تر و با دوام دارد، ولی از طرفی هزینه اولیه و هزینه نگهداری آن بسیار بالاتر از سیستم کاهنده دور و تسمه می‌ باشد. به طور معمول در تولید برج خنک کننده به صورت پیش فرض از سیستم کاهنده دور و تسمه استفاده می‌ شود.
  • از سه جنس پلی آمید، آلومینیوم و یا فایبرگلاس می‌ تواند باشد که نوع فایبرگلاس، دوام و مقاومت بالایی دارد و فن برج خنک کننده آلومینیومی نیز سبک‌تر از نوع فایبرگلاس و بسیار مقاوم است.
  • پروانه نیز از جنس پلاستیک‌ و به طور مشخص از پلی آمید برای سایزهای کوچکتر از 1 متر استفاده می‌ شود و در دورهای بالا بین 700 تا 900 دور در دقیقه طراحی می‌ گردد. البته این نوع فن دارای مقاومت و دوام کمتری نسبت به نوع فایبرگلاس و آلومینیومی است.
  • در مورد فلنج‌ ها و اتصالات و تجهیزات جانبی نیز، فلنج‌ ها به طور معمول از چدن ساخته شده است و در ساخت اتصالات پیچ و مهره نیز از گالوانیزه استفاده می‌ شود. در هر دو مورد نیز بنا به صلاحدید می‌ تواند از جنس استیل باشد که بروی قیمت برج خنک کننده موثر است. در نظر داشته باشید که تجهیزات جانبی نیز باید دارای کیفیت مطلوبی باشند.

نکته آخر اینکه کولینگ تاور می‌ تواند تجهیزات جانبی متنوعی داشته باشد؛ از سیستم اینورتر بگیرید تا سوئیچ‌ های کنترل ارتعاش و … که هر کدام بروی قیمت تأثیرگذار هستند که این تجهیزات خاص را به دلیل اینکه معمولاً تجهیزات ساخت خارج کشور هستند، می‌ توانید به طور مجزا از بازار قیمت بگیرید و با یکدیگر مقایسه نمایید.

لیست قیمت برج خنک کننده سال 1397

در جدول بالا، لیست میانگین قیمت برخی مختلف آورده شده است و فقط جهت اطلاع می‌ باشد. متأسفانه برخی شرکت‌ ها، برج‌ های خنک کننده با قیمت‌ های بالا و کیفیت پایین عرضه می‌ کنند و برخی هم کولینگ تاورهایی با کیفیت بالا و قابل قبول و قیمت متناسب را به متقاضیان ارائه می‌ دهند.امید است که با مطالعه این مطلب دید بهتری نسبت به عوامل موثر بر قیمت برج خنک کننده داشته باشید و در صورت خرید، انتخاب مناسبی داشته باشید. برج خنک کننده را هم می‌ توانید در انتهای همین صفحه که موارد فروش اعلام خواهند شد را دنبال نمایید.

متاسفانه به دلیل نوسان قیمت ارز و موج افزایش قیمت‌ ها، کولینگ تاور هم از این امر مستثنی نبوده است، بطوری که قیمت‌ ها به شدت افزایش داشته است. در جدول زیر قیمت حدودی برخی از انواع برقیمت دستگاه برج خنک کننده که در اصطلاح به آن کولینگ تاور نیز میگویند به عوامل مختلف کیفی و کمی قطعات بکار رفته و همچنین به نوع ساختار آن وابسته است. به عبارتی ساده تر اگر ساختار یک برج خنک کننده از نوع مداربسته باشد بی شک قیمت بالاتری نسبت به نوع مدارباز آن دارد. به لحاظ کیفی نیز قطعات استفاده شده در تولید برج خنک کننده میتواند باعث افزایش یا کاهش قیمتهای دستگاه گردد. یک سازنده باید علاوه بر ارائه یک قیمت مناسب برای برج خنک کننده، به کیفیت متریال مورد کاربرد تجهیز نیز توجه نماید.

مزایای برج‌های خنک‌کننده گرد عبارتند از:

  • کارآمدی: برج‌های خنک‌کننده گرد می‌توانند آب را به دمای بسیار پایینی خنک کنند.
  • قابلیت اطمینان: برج‌های خنک‌کننده گرد بسیار قابل اعتماد هستند و نیاز به نگهداری کمی دارند.
  • طول عمر: برج‌های خنک‌کننده گرد عمر طولانی دارند.
  • زیبایی: برج‌های خنک‌کننده گرد از نظر زیبایی دلپذیرتر از بسیاری از انواع دیگر برج‌های خنک‌کننده هستند.

معایب برج‌های خنک‌کننده گرد عبارتند از:

  • هزینه: برج‌های خنک‌کننده گرد می‌توانند گران باشند.
  • اندازه: برج‌های خنک‌کننده گرد می‌توانند بسیار بزرگ باشند و فضای زیادی را اشغال کنند.
  • سر و صدا: برج‌های خنک‌کننده گرد می‌توانند پر سر و صدا باشند.
دکمه بازگشت به بالا