اقتصادیفعالان کسب و کار

نازل برج خنک کننده

نازل آب‌پاش در حقیقت از قطعات اصلی برج خنک‌کننده است که وظیفه توزیع آب، به طور منظم بر روی پکینگ‌های برج خنک‌کن را به عهده دارد. در واقع جریان آب ورودی به برج خنک‌کننده توسط فشار پمپ و شبکه پایپینگ به سمت نازل‌ها می‌رود و باتوجه‌به نوع نازل بر روی سطوح پرکن داخلی پاشش می‌شود. نحوه پاشش آب و یکنواختی توزیع آب نازل‌ها رابطه مستقیم با عملکرد بهینه دستگاه دارد، سایز مناسب نازل برج خنک‌کننده، تقسیم‌بندی و جانمای صحیح افشانک‌ها درون کولینگ‌تاور می‌تواند به توزیع آب در تمام قسمت‌های پکینگ مدیا کمک نماید و همین امر موجب کارکرد درست دستگاه می‌شود.

آب پخش کن برج خنک کننده |خرید افشانک

به همین علت سرویس و نگهداری، رسوب‌زدایی و تعویض به‌موقع نازل‌ها بسیار اهمیت دارد. در واقع نازل یا آب‌پخش‌کن مرکز اصلی توزیع و ریزش آب محسوب می‌گردد و به‌صورت اتصال رزوه‌ای در دستگاه پاشش آب نصب می‌گردد. به علت همین نحوه اتصال این قطعه کاربردی در کولینگ‌تاور خیلی زود دچار رسوب و گرفتگی در قسمت‌های خروجی و ورودی می‌شود و باید به طور منظم بازدید و سرویس شوند.

اهمیت رسوب‌زدایی نازل برج خنک‌کننده:

به‌خاطر اهمیت این قطعه باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع اشکال این قطعه و رسوب‌زدایی آن اقدام لازم را انجام داد. در صورت سهل‌انگاری در نگهداری نازل‌های آب‌پخش‌کن به‌مرور گرفتگی باعث فشار زیادی بر روی پمپ‌های سیرکولاتور می‌شود. قطر پروانه های برج خنک کننده با سرعت چرخشی رابطه معکوس دارد یعنی به هر میزان قطر فن برج خنک کننده بزرگتر انتخاب گردد سرعت چرخشی نیز باید کاسته شود.

البته به‌خاطر استفاده از متریال پلی‌پروپیلن در ساخت افشانک‌های برج خنک‌کننده یا همان نازل کولینگ‌تاور به‌راحتی می‌توان با یک یا دو مرحله اسیدشویی رسوب‌های موجود در این قسمت را از بین برد و عملکرد نازل‌ها را به حالت عادی و مطلوب خود برگرداند.

عملکرد انواع نازل های برج خنک‌کننده:

نازل‌های مماسی گریزازمرکز را می‌توان بر روی یک شاخه یا یک حلقه لاستیکی با روش سریع نصب کرد که در برابر گرفتگی بسیار مقاوم است و یک جت اسپری ریز گسترده می‌دهد. از نظر ساختاری، نازل مماسی از یک بدنه، یک پلاگین قابل‌جابه‌جایی و مهروموم تشکیل شده‌اند.

نازل‌های چرخان در برج خنک‌کننده حتی با جریان متراکم مایع حاوی ناخالصی و املاح و رسوبات به‌خوبی مقابله می‌کنند، دیسک متحرک، در حال چرخش، جهت سیال را با پراکندگی یکنواخت تغییر داده و به طور مساوی قطرات آب یا سیال را در سراسر برج خنک‌کننده یا محفظه‌های خنک‌کننده پراکنده می‌کند.

با بازتابنده دیسکی، اتومایزرهای ساده و قابل‌اعتمادی هستند که از یک بدنه و تعدادی دیسک در طبقات مختلف تشکیل شده‌اند. سیالی که از هر دیسک متوالی عبور می‌کند، یک پراکندگی به طور فزاینده‌ای را تشکیل می‌دهد.

بسته به‌سرعت جریان، این نازل‌ها مجهز به 1-4 دیسک بازتابنده هستند. برای دریافت اطلاعات فنی دقیق برای نازل برج خنک‌کننده (انژکتورهای آب) ارائه شده در بالا، لطفاً از طریق تلفن یا ایمیل با کارشناسان فنی شرکت آذین تهویه تماس بگیرید.

دسته‌بندی انواع نازل برج خنک‌کننده

دستگاه توزیع آب عنصر اصلی در انواع برج خنک‌کننده تبخیری (مرطوب) است که عملکرد کارآمد برج را تعیین می‌کند. دستیابی به نرخ بالا بدون انتخاب نازل‌های مناسب غیرممکن است. وظیفه اصلی آنها اطمینان از توزیع یکنواخت آب بر روی سطوح انتقال حرارت بدون ایجاد موانع ملموس برای عبور جریان آب است.

نازل کولینگ‌تاور نباید موجب عبور جریان بالای آب در برج گردد؛ بلکه باید تلاش کند تا جریان یکنواختی با شعاع مشخص از 1.5 تا 2 متر ایجاد کند و آب را به قطراتی تبدیل کند که قطر آنها نباید بیش از 2-3 میلی‌متر باشد. همچنین متذکر می‌شویم که هر نازل فشار اسمی خاص خود را دارد که به توزیع صحیح و یکنواخت آب کمک می‌کند.

انواع نازل با توجه به نوع عملکرد کاری :

انواع نازل برج خنک کننده به لحاظ نحوه پاشش:

1-نازل مربع پاش: قطرات خروجی از دهانه این نازل به‌صورت شکلی مربع بر روی پکینگ‌ها پاشیده می‌شود.

2-نازل دایره پاش: در این نوع نازل‌ها آب‌پاششی به‌صورت دوار از دهانه خروجی به بیرون هدایت می‌گردد.

انواع نازل برج خنک‌کن به لحاظ ساختار:

1-آب‌پاش ثابت: به‌طورکلی این افشانک‌ها مجهز به یک روتور (پره) جهت ایجاد جریان گردشی در آب و توزیع آن هستند.

2-آب‌پاش چرخشی: این نوع از نازل‌ها در برج‌های خنک‌کننده گرد مورداستفاده قرار می‌گیرند که بنام آب‌پخش‌کن کولینگ‌تاور معروف هستند.

باتوجه‌به ابعاد برج خنک‌کننده، انتخاب نازل برای دستیابی به بزرگ‌ترین منطقه پوشش مؤثر ضروری است. استفاده از نازل‌های مماس در برج خنک‌کننده برای استفاده در تاسیسات مقطعی کوچک با بهره‌وری پایین صحیح‌تر است، درحالی‌که عملکرد نازل‌های فلر یا آبشاری برای برج‌های خنک‌کننده بزرگ مناسب است.

درگذشته نازل‌ها بیشتر از چدن یا فلزات غیرآهنی ساخته می‌شدند، اما به‌مرورزمان این قطعات بسیار گران شدند و ازاین‌رو زمینه ظهور آب‌پاش‌های پلاستیکی ایجاد گردید و نازل‌های ارزان‌تر و بادوام‌تر، ساخته شده از پلی‌اتیلن با چگالی کم جایگزین آنها شدند که بسیار بادوام بوده و در معرض خوردگی نیستند و بر خلاف فلزات، سطح ناصافی کمتری دارند.

اما افزون بر طبقه‌بندی نازل‌های بر اساس عملکرد باتوجه‌به نوع کاربری و مدل برج خنک‌کننده، انواع مختلفی از نازل‌ها در این دستگاه مورداستفاده قرار می‌گیرند که هرکدام در جای خود دارای خصوصیاتی منحصربه‌فرد هستند.

درکل نازل برج خنک‌کننده یا همان دوش آب‌پاش از نظر میزان پاشش آب در هر نازل، فشار موردنیاز، کارکرد مناسب دمای کاری، زاویه پاشش و نوع پاشش آب دارای انواع گوناگونی است. این قطعه از کولینگ‌تاور علاوه بر موارد بالا به لحاظ سایز اتصال، نوع اتصال و جنس بدنه و قطعات نیز قابل‌دسته‌بندی است که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

چرا نازل‌های برج خنک کننده مهم هستند؟

همه می‌دانند که پاشش و توزیع آب چقدر برای عملکرد پکینگ برج خنک کننده مهم است. ازآنجایی‌که پکینگ‌های کولینگ‌تاور، وسیله انتقال حرارتی است که پانل‌های برج خنک‌کننده در اطراف آن ساخته شده است، می‌توانید استدلال کنید که این مهم‌ترین عامل در تعیین میزان عملکرد برج خنک‌کننده شما است.

بااین‌حال، ازآنجایی‌که افشانک‌ها وظیفه دارند آب گرمی را که می‌خواهید خنک کنید بر روی پکینگ مدیا و سطوح پرکن اسپری کند، نازل‌ها نیز نقش بسیار مهمی در وظیفه یک برج خنک‌کن ایفا می‌کنند. نازل کولینگ‌تاور در جنبه‌های زیر در ارزیابی عملکرد برج خنک‌کننده نقش دارند.

 توزیع آب در برج خنک‌کننده:

آب‌پخش‌کن کولینگ‌تاور باید در عالی‌ترین وضعیت خود کار کن تا راندمان خنک‌کاری کولینگ واتر به بهترین شکل ممکن باشد. اگر آب‌پخش‌کن یا افشانک برج خنک‌کننده خراب باشد یا به‌درستی گردش نکند آب ورودی به تمام نقاط پکینگ‌ها نخواهد رسید و در نتیجه عملکرد دستگاه دچار اشکال جدی خواهد شد و شما اختلاف دمای آب ورودی و خروجی را در حداقل خود حس خواهید کرد.

باید به طور منظم در بازدید و سرویس نازل‌های برج خنک‌کن اقداماتی انجام داد. در کولینگ‌تاور مدور از آب‌پاش‌های فلزی و آلومینیمی استفاده می‌شود که در مرکز کولینگ‌تاور قرار می‌گیرند. که به آن اسپرینکلر هد یا آب‌پخش‌کن برج خنک‌کننده می‌گویند.

البته، بارزترین تاثیر نازل به دلیل وظیفه اصلی آن یعنی پر کردن آب گرم و توزیع در تمام نقاط کولینگ‌تاور است. در حالت ایده‌آل، نازل‌ها به‌گونه‌ای قرار می‌گیرند که یک الگوی یکنواخت از آب را بدون هیچ شکافی بین نواحی اسپری شونده فراهم کنند.

شما “چه مقدار پول” را برای خرید آب‌پخش‌کن برج خنک‌کننده خود هزینه کرده‌اید، بنابراین اکنون باید با اطمینان از اینکه کاملاً تمام سطح پکینگ‌ها خیس شده است و تمام قسمت‌های پر شده از پکینگ مقدار ثابتی آب دریافت می‌کنند، مطمئن شوید که کاملاً درست عمل می‌کند.

شکاف در پوشش اسپری می‌تواند منجر به بای‌پس هوا شود؛ زیرا پکینگ‌های خشک مقاومت کمتری در برابر جریان هوا دارد و هوا همیشه مسیر کمترین مقاومت را در پیش خواهد گرفت. این منجر به ربوده شدن جریان هوا از قسمت‌های پکینگ‌های مرطوب می‌شود که برای خنک‌کردن آب گرم موردنیاز است.

همچنین ازآنجایی‌که هوا و آب هر دو سیال هستند، شکاف‌ها در محل خود 100% ثابت نیستند. همان‌طور که مایعات رقیب با یکدیگر تعامل دارند، تمایل به نبض دارند و به اطراف جابه‌جا می‌شوند. این باعث می‌شود که برخی از پرکننده‌ها چرخه‌های متناوب زمان‌های مرطوب و خشک را تجربه کنند که باعث ایجاد رسوب در داخل سطوح پر کن می‌شود.

هنگامی که رسوب در یک سطح پکینگ مدیا رسوخ می‌کند، شروع به تاثیر نامطلوب بر قابلیت عملکرد حرارتی آن می‌کند، و در نهایت، می‌تواند به طور کامل جریان هوا را در روزنه‌های پکینگ فیلمی مسدود کند و اگر افزایش وزن پکینگ مدیا بیش از حد باشد، به طور بالقوه باعث آسیب ساختاری به برج خنک‌کننده خواهد شد.

 منطقه اسپری و پاشش آب

یکی دیگر از روش‌هایی که سیستم اسپری بر عملکرد حرارتی برج خنک‌کننده تاثیر می‌گذارد، خنک‌سازی است که به‌محض خروج آب از نازل کولینگ تاور و افتادن به داخل سطوح پرکننده (پکینگ مدیا) صورت می‌گیرد.

اثر خنک‌کننده در این منطقه افشانه می‌تواند از 5-15 درصد کل خنک‌کننده ارائه شده توسط برج متفاوت باشد. نکته اصلی خنک‌کردن در اینجا به حداکثر رساندن تعامل بین گرم‌ترین آب و سردترین هوا است؛ بنابراین، نازلی که قطرات بسیار کوچک تولید می‌کند، نسبت به نازلی که قطرات بزرگ و چربی تولید می‌کند، اثر خنک‌کنندگی بیشتری دارد.

نقش حذف‌کننده‌های دریفت (قطره گیر برج خنک‌کننده)

با بررسی‌های روزافزون برای انتشار گازهای خروجی از برج‌های خنک‌کننده، شما باید از نقشی که نازل‌ها می‌توانند در رانش ایفا کنند آگاه باشید. متاسفانه، افشانه ریز قطرات بسیار کوچک که از منظر خنک‌کننده مفید است،

چالش بسیار دشوارتری را در جلوگیری از خروج همان قطرات بسیار کوچک از برج های خنک کننده به‌عنوان رانش ایجاد می‌کند. اگر آب در گردش به دلیل تصفیه آب که شامل سورفکتانت‌ها می‌شود یا به دلیل منابع آب تشکیل‌دهنده کارخانه‌های تصفیه فاضلاب، مانند آب کالیفرنیا Title 22، کشش سطحی بسیار پایینی داشته باشد، می‌تواند بدتر شود.

دکمه بازگشت به بالا