اقتصادیفعالان کسب و کار

مضرات قهوه در دوران پریود

آیا خوردن قهوه در زمان پریودی مضر است؟

از جمله عوارضی که قهوه گانودرما لاته دکتر بیز برای دوران پریودی دارد می باشد که علاوه بر آن قهوه به دلیل داشتن کافئین سبب درد و کرامپ می شود. همچنین می تواند بر روی خلق و خوی شما نیز تاثیر داشته باشد و سبب عصبی شدن و می شود شما شود. در حالت عادی درد شکم و سردرد از طبیعی ترین علائم قاعدگی به شمار می روند که درد شکم به سبب انقباض شکمی و سردرد به دلیل تغییرات هورمونی رخ می دهد. باید بدانید که مصرف قهوه در زمان پریودی به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که ضرر های بسیاری برای بدن خواهد داشت از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش درد
  • نامنظم شدن زمان پریودی
  • کم شدن
  • دمدمی مزاج شدن
  • تشدید شدن سندروم قبل از قاعدگی
  • افزایش اضطراب
  • دردناک شدن سینه ها
  • گشاد شدن رگ های خونی

تاثیر قهوه بر انرژی و خلق و خو شما در پریودی

از دیگر علائم رایج قاعدگی کمبود انرژی و خستگی می باشد که می تواند دلیل آن، نوسانات هورمونی باشد. از آنجا که چند روز قبل از قاعدگی میزان استروژن کاهش می یابد در نتیجه باعث می شود که شما احساس ضعف و کمبود انرژی داشته باشید. علاوه بر آن این کمبود انرژی می تواند به دلیل کمبود آهن نیز باشد.

در صورتی که شما عادت به نوشیدن قهوه دارید نیاز نیست که در دوران پریودی نوشیدن قهوه را کنار بگذارید در عوض از قهوه های کم کافئین و یا بدون کافئین استفاده کنید مانند .

قهوه عربیکا مقدار کمی مواد مغذی و چربی دارد و می تواند برای دوران پریودی مناسب باشد و علاوه بر آن میزان انرژی شما را افزایش دهد.

خوردن قهوه در زمان پریودی

بر اساس مطالعات انجام شده و یافته های بدست آمده مصرف بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز غلظت هورمون های زنانه در زنان سفید پوست را کاهش می دهد. اما در زنان آسیایی این رابطه مثبت است.

علاوه بر اینها مصرف نوشابه های کافئین دار و نوشیدن بیش از یک لیوان در روز غلظت استرادیول را که یک نوع هورمون زنانه است را هم در زنان سفید و هم آسیایی افزایش می دهد. به زبان دیگر مصرف این مواد با غلظت استرادیول رابطه مستقیم دارد.

تاثیر قهوه در دوران پریودی

به طور کل همانطور که گفته شد شما می توانید از استفاده کنید. قهوه ی بدون کافئین قهوه ای می باشد که از دانه هایی که کافئین ندارند تهیه می شود. در واقع این دانه ها چیزی حدود 97 درصد کافئین آن برطرف شده که برای رفع این کافئین می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که معمولا از شستن دانه های در یک ماده حلال استفاده می کنند.

لازم به ذکر است که در خوردن این نوع قهوه ها نیز باید دقت به خرج دهید زیرا 6 یا 7 فنجان از این قهوه ها معادل یک فنجان قهوه معمولی می باشد و به همان اندازه کافئین دارد.

اختلال در هضم غذا با خوردن قهوه در دوران قاعدگی

بسیاری از بانوان قبل از پریودی به تنبلی روده دچار می شوند زیرا مدتی قبل از پریودی حجم زیادی از خون به شکم و اندام های تولید مثل وارد می شود. در نتیجه ممکن است برخی از فرایند های بدن دچار اختلال شود و به خوبی عمل نکند. در کنار این موارد کاهش سطح استروژن نیز انقباضات روده را کند می کند و موجب دفع سخت تر مواد زائد می شود. اما برخی از افراد که در زمان پریودی به اسهال نیز دچارند، نوشیدن قهوه می تواند این مشکل را چند برابر کند زیرا قهوه فرایند هضم را در بدن افزایش می دهد.

تاثیر قهوه در کم آب شدن بدن در زمان پریودی

نوشیدن قهوه سبب افزایش ادرار می شود و در نتیجه موجب کم آبی بدن می شود. در زمان پریودی کمبود آب بدن سبب گرفتگی عضلات می شود که به دنبال آن درد شما نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین بهتر است که در زمان پریودی از نوشیدن قهوه خودداری کنید.

تاثیر قهوه بر کمبود آهن در زمان قاعدگی

به طور معمول بانوان در زمان مقدار زیادی از آهن بدن را از دست می دهند. نوشیدن   به سبب داشتن کافئین، تاثیر منفی بر روی جذب آهن دارد و از جذب شدن آهن جلوگیری می کند. این قضیه درباره چای نیز صادق است. در زمان پریودی موجب ضعف و سرگیجه در شما خواهد شد در نتیجه لازم است که در زمان پریودی میزان نوشیدن قهوه را کنترل کنید چرا که مصرف کافئین در پریودی می توند برای بدن شما مضر باشد.

ورزش در زمان پریودی

بسیاری از افراد فکر می کنند ه ورزش کردن در زمان پریودی باعث می شود که میزان خونریزی آنها افزایش یابد. اما در واقع میزان خونریزی شما در هر ماه مقداری تقریبا ثابت می شود. اما به دلیل افزایش میزان ضربان قلب و شما احساس می کنید که با ورزش بیشتر میزان خونریزی شما افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ، کافئین ماده ی مورد علاقه جهان است؛ هلند بزرگترین مصرف کننده قهوه در جهان است و پس از آن سایر کشورهای شمال اروپا قرار دارند.

بسیاری از محققان فواید و مضرات بالقوه کافئین برای سلامتی را بررسی کرده‌اند، اما چه تاثیری بر چرخه قاعدگی دارد؟ آیا نوشیدن قهوه در پریود بد است؟

آیا می توانید قبل و در طول پریود خود قهوه بنوشید؟

در واقع، در یک مطالعه در سال 2016 که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، دانشمندان دریافتند که پس از در نظر گرفتن این عوامل، مصرف زیاد کافئین با حساسیت، تحریک پذیری و خستگی سینه ارتباطی ندارد.

اما این فقط PMS نیست که می تواند تحت تأثیر کافئین قرار گیرد. بر اساس مطالعه ای در سال 2014 در مجله علوم پزشکی دانشگاه طیبه، نوشیدن قهوه در طول قاعدگی با دوره های طولانی تر، سنگین تر و سایر بی نظمی ها در طول این دوره مرتبط است. محققان معتقدند که این به دلیل تأثیر کافئین بر هورمون های تولید مثل است.

کافئین به گرفتگی عضلات کمک می کند یا آنها را بدتر می کند؟

اگر از خود می پرسید: «آیا قهوه به دردهای پریود کمک می کند ؟» جواب کوتاه، نه است.

کافئین هورمونی را مسدود می کند که می تواند رگ های خونی (که در رحم وجود دارند) را کوچکتر و جریان خون را کندتر کند. قهوه فوری سوپریم برای اسپرم همچنین می تواند باعث التهاب و نفخ شود و به درد شکم اضافه کند. در نتیجه، نوشیدن قهوه می تواند گرفتگی عضلات را بدتر کند.

با این حال، تحقیقات در مورد قهوه و گرفتگی عضلات نسبتاً متفاوت است. چند مطالعه در سال‌های 2014 و 2016 نشان داد که نوشیدن قهوه با شدت بیشتر درد پریود مرتبط است و مصرف زیاد کافئین حتی ممکن است خطر ابتلا به گرفتگی‌های دردناک را دو برابر کند.

با این حال، مطالعات دیگر در سال های 2009، 2011 و 2016 هیچ ارتباطی بین کافئین و گرفتگی عضلات پیدا نکردند.

آیا کافئین می تواند قبل یا در طول پریود باعث سرگیجه و حالت تهوع شما شود؟

اگر “تهوع بعد از نوشیدن قهوه” را تجربه کرده اید، می تواند نشانه ای از مصرف بیش از حد کافئین باشد. تعریق، بی قراری، حالت تهوع، اسهال و اضطراب همگی از علائم مصرف بیش از حد کافئین هستند. کافئین بیش از حد می تواند شما را گرفتار سرگیجه کند. سرگیجه می تواند به این معنی باشد که بدن شما خون کافی را به مغز پمپاژ نمی کند، زیرا کافئین ضربان قلب را تحریک می کند و فشار خون را افزایش می دهد.

ایا قهوه پریود را عقب می اندازد |ایا قهوه خونریزی پریودی را کم میکند

آیا کافئین می تواند به رفع خستگی PMS کمک کند؟

احساس خستگی در زمان تخمک گذاری یا با نزدیک شدن به دوره قاعدگی رایج است، بنابراین طبیعی است که بخواهید برای مبارزه با خستگی PMS یک فنجان قهوه بنوشید. کافئین یک محرک است. ما را هوشیارتر می کند، اما برای برخی، می تواند علائم ناخوشایند PMS مانند اضطراب و تحریک پذیری را نیز افزایش دهد.

کافئین همچنین می تواند الگوهای خواب را به هم بزند و باعث شود ما احساس خستگی یا بدخلقی بیشتری کنیم.

چه مقدار قهوه قبل و در طول پریود خوب است؟

وقتی نوبت به نوشیدن قهوه در دوران قاعدگی یا PMS می رسد، کارشناسان توصیه می کنند مصرف کافئین را محدود کنید، اما مقدار دقیقی که می توانید مصرف کنید به نحوه پردازش کافئین توسط بدن شما بستگی دارد.

جایگزین هایی برای قهوه در پریود

برخی از جایگزین های قهوه که ممکن است قبل و در طول دوره قاعدگی خود به آن تغییر دهید عبارتند از:

  • چای سیاه: کافئین کمتری در چای نسبت به یک فنجان قهوه معمولی وجود دارد.
  • چای سبز ماچا: حدود یک سوم مقدار کافئین یک فنجان قهوه را دارد.
  • کامبوجا: یک نوشیدنی گازدار ساخته شده از مخمر تخمیر شده با چای، مقداری کافئین دارد، اما هنوز کمتر از یک فنجان قهوه است.
  • کاسنی: از ریشه کاسنی می توان برای تهیه نوشیدنی با طعمی شبیه قهوه استفاده کرد، اما ملایم تر و بدون کافئین است. با این حال، ممکن است در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند و همچنین شواهد کافی در مورد ایمن بودن آن در دوران بارداری وجود ندارد.
  • جینسینگ: این چای گیاهی فاقد کافئین است، اما می تواند به افزایش انرژی و بهبود عملکرد ذهنی شما کمک کند.

برای کمک به بهبود علائم دوران PMS، متخصصان کلینیک کلیولند توصیه می کنند 150 دقیقه در هفته ورزش کنید و رژیم غذایی سالم با محدود کردن نمک، خوردن سبزیجات برگ دار، آجیل و میوه ها، نوشیدن آب فراوان و دریافت ویتامین D کافی داشته باشید.

همچنین 1200 میلی گرم کلسیم در روز برای تسکین علائم جسمی و روحی PMS را توصیه می کنند.

شکلات همچنین علائم سندرم پیش از قاعدگی را تسکین می دهد.

به بدن خود توجه کنید

کارشناسان می گویند که پرهیز یا محدود کردن قهوه در دوره قاعدگی می تواند به تسکین علائم PMS و گرفتگی عضلات کمک کند. اما نکته کلیدی که باید به خاطر بسپارید این است که همه بدن‌ها منحصر به فرد هستند و ما با کافئین متفاوت رفتار می‌کنیم. اغلب می شنویم که بهتر است میزان مصرف در طول دوره های قاعدگی کاهش پیدا کند. اما چرا؟! همچنان ممکن است شما جز افرادی باشید که سوالاتی مانند این ها را زیاد شنیده باشید: ایا خوردن قهوه در زمان پریودی مضر است؟ آیا قهوه در دوران پریودی ضرر دارد؟ ایا قهوه برای پریودی بد است؟

هر خانمی قاعدگی را پشت سر می گذارد، اما درد و استرس ناشی از آن برای هرکسی متفاوت است. ازجمله رایج ترین علائم قاعدگی در میان خانم ها، درد شکم و سردرد است. درد شکم به دلیل انقباضات عضلانی ایجاد می شود، اما سردرد می تواند به دلیل تغییرات هورمونی در برخی از خانم ها مشاهده شود. در این میان، نوشیدن کافئین که در قهوه به فراوانی دیده می شود، کاهش آب بدن و درنهایت، گرفتگی عضلات را در پی دارد. اما این تنها دلیل توصیه پزشکان برای کاهش خوردن قهوه در پریودی نیست. در ادامه به بررسی 6 دلیل مهم و علمی می پردازیم که شما را مجاب به کاهش مصرف کافئین در این دوره می کنند.

چرا کافئین در دوران قاعدگی کمتر توصیه میشود؟

می دانیم که مشکل اساسی ما با قهوه ماسالا دکتر بیز  نیست، بلکه با کافئین است و همینطور لازم به ذکر است که قهوه تنها منبع نیست. نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه، چای و بسیاری نوشیدنی های دیگر را می توان یافت که از منابع مهم کافئین به شمار می آیند. طیف وسیعی از عوارض جانبی وجود دارند که با مصرف بیش ازحد کافئین به سراغ بدن ما می آیند. اما سؤال ما این است که مصرف بالای کافئین چگونه می تواند به طور خاص بر دوره قاعدگی شما تأثیر بگذرد و اگر واقعا عاشق قهوه هستید، باید در دوران قاعدگی چه کنید؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

 

دکمه بازگشت به بالا