فعالان کسب و کارورزشی

معایب و بیماری‌های چشم

بینایی شما یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های شماست. به احتمال خیلی زیاد بسیاری از شما در طول زندگی خود با یک بیماری چشمی یا مشکلی مربوط به بینایی مواجه شده‌اید. برخی از بیماری‌های چشم جزئی هستند، خودبه‌خود از بین می‌روند یا به‌راحتی در خانه درمان می‌شوند اما برخی از این بیماری‌های چشم اذیت‌کننده هستند، پس نیاز به مراقبت و مراجعه به متخصص چشم پزشک دارند .

از آنجایی که حفظ سلامت چشمان شما بسیار مهم است، در این مقاله به مهمترین و شایع‌ ترین بیماری های چشم اشاره کرده‌ایم. ممکن است بسیاری از آن‌ها برای شما آشنا باشند. توصیه می‌کنیم این متن را تا انتها بخوانید تا با علائم بیماری های شایع چشم آشنا شوید و در مورد میزان خطر آن‌ها بدانید. برای تشخیص قطعی و درمان باید به چشم پزشک مراجعه کنید، به خصوص در شرایطی که علائم شما بدتر شود یا ماندگار باشد. اما مهم‌ترین بیماریهای چشمی کدامند؟

انواع بیماری های مربوط به چشم

  • قرنیه: بافت شفاف در جلوی چشم است.
  • عنبیه: قسمت رنگی چشم که مردمک را احاطه کرده است.
  • مردمک: سوراخ تیره‌ای در عنبیه که میزان نور وارد‌شده به چشم را تنظیم می‌کند.
  • عدسی: دیسک شفاف کوچک داخل چشم که پرتوهای نور را روی شبکیه متمرکز می‌کند.
  • شبکیه: لایه‌ای که پشت چشم را می‌پوشاند، نور را حس می‌کند و تکانه‌هایی ایجاد می‌کند که از طریق عصب بینایی به مغز می‌رسد.
  • ماکولا: ناحیه مرکزی کوچکی در شبکیه چشم که به ما امکان می‌دهد جزئیات دقیق را به وضوح ببینیم.
  • عصب بینایی: چشم را به مغز متصل می‌کند و تکانه‌های تشکیل شده توسط شبکیه را به قشر بینایی مغز حمل می‌کند.
  • زجاجیه: ماده شفاف و ژله‌مانند که وسط چشم را پر می‌کند.
  • مشيميه: پرده نازك سياه رنگی كه دور شبكيه را احاطه كرده است.
  • صلبيه: بخش سفيد رنگ نسبتاً محكمی كه دور تا دور كره چشم به جز قرنيه را می‌پوشاند.
  • عضلات چشم: حركات كره چشم به وسيله ۶ عضله كوچک كه به اطراف كره چشم می‌چسبد كنترل می‌شود.

تشخیص بیماری از روی عنبیه چشم ، دستگاه عنبیه شناسی چیست؟ دستگاه عنبیه شناسی یا نام دیگر آن ایریدولوژی ، علم شگفت انگیزی است که در خصوص شناخت انواع بیماریها از طریق عنبیه چشم می باشد . این دانش به ما اجازه می دهد  تا آنچه در درون بدن ما  روی میدهد را در پنج دقیقه شناسایی کنیم ، که باور آن برای خیلی از افراد بسیار غیر ممکن می باشد. تا به حال علم نتوانسته بود فناوری ایجاد کند که بتواند تمام مشلات درون سلولی را ظرف چند دقیقه به آسانی و با کمترین دستگاهها و تجهیزات شناسایی نماید .

با استفاده از این فناوری می توان قبل از به وجود آمدن بیماریها نسبت به پیشگیری کارهای لازم را انجام دهید تا از بروز آن بیماری جلوگیری نمائید .تشخیص بیماری از روی عنبیه حتی می توان ارگانهایکه صدمه دیده شده یا آلوده شده را شناسایی و نسبت به پاکسازی و درمان تا بهبودی کامل اقدام نمود .در شیوه تشخیص درمان با عنبیه متخصصین برای تشخیص مشکلات در عنبیه ، وضعیت عنبیه، قسمت رنگی چشم، مردمک قسمت سیاه رنگ چشم و شبکیه قسمت انتهایی و بخش گیرنده‌ های بینایی را مورد ارزیابی قرار می دهد . و هر تغییرات رنگی یا برجستگی در نواحی مورد نظر نشانه بیماری است .

بیماری های شایع چشم شایع کدامند؟

به گزارش مرکز بهداشت آمریکا در سال ۲۰۲۱، بیش از ۴.۲ میلیون آمریکایی ۴۰ ساله و بالاتر به نوعی نابینا یا دارای بینایی ضعیفی و انواع بیماری های چشمی هستند. علت اصلی نابینایی و کم بینایی در درجه اول بیماری های چشمی مرتبط با افزایش سن مانند دژنراسیون ماکولا، آب مروارید، رتینوپاتی دیابتی و گلوکوم است. سایر اختلالات شایع چشم شامل تنبلی چشم و استرابیسم است. این مشکلات رایج چشم در صورت تشخیص زودهنگام توسط یک متخصص چشم قابل درمان یا حداقل کاهش است. مراجعه منظم به چشم پزشک بهترین راه برای اطمینان از بینایی سالم است. در ادامه مهم‌ترین بیماری های چشم را می‌خوانید و با علت ایجاد و روش‌های درمان آن‌ها آشنا می‌شوید:

۱.عیوب انکساری عیوب انکساری شایع‌ترین مشکلات چشمی در کنار بیماری های ژنتیکی قرنیه چشم یا به‌عبارتی نوعی اختلال بینایی هستند. انکسار در چشم زمانی رخ می‌دهد که نور از قرنیه و عدسی عبور کند. خطاها می‌توانند در نتیجه طول کره چشم، تغییر شکل قرنیه یا پیری طبیعی عدسی رخ دهند. عیوب انکساری شامل نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی است که بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی رخ می‌دهد. اغلب این مشکلات با عینک، لنز تماسی یا در برخی موارد قابل اصلاح هستند.

۲. نزدیک بینی چشم در نزدیک بینی یا دید نزدیک بین، توانایی دیدن اجسام نزدیک به وضوح بیشتر از اجسام دور است، یعنی افراد نمی‌توانند اشیاء دور را ببینند اما اشیاء نزدیک را به وضوح می‌بینند. علت نزدیک‌بینی انحنای بیش از حد قرنیه و بزرگتر بودن طول کره‌ی چشم نسبت به حالت عادی بوده که نقطه کانونی عدسی روی شبکیه قرار نمی‌گیرد و در جلوی آن تشکیل می‌شود. ، نگاه کردن مداوم به اشیا از نزدیک، کار زیاد با موبایل و کامپیوتر و یا کارهای ظریف مثل خیاطی و بافندگی دلایل اصلی نزدیک بینی و نوعی اختلال در بینایی هستند. نزدیک بینی بسیار شایع است. به راحتی با عینک، لنز تماسی یا انجام می‌شود.

۳. دوربینی چشم دوربینی، دید دوربین یا هایپروپیا مشکل در تمرکز بر روی اشیاء نزدیک است. هم بسیار شایع است و با افزایش سن هم بروز آن افزایش می‌یابد. علت دوربینی قرنیه غیرطبیعی تخت  یا علت کوچک شدن چشم نسبت به حالت عادی بوده که نقطه کانونی عدسی روی شبکیه قرار نمی‌گیرد و در پشت آن تشکیل می‌شود. علائم رایج در دوربینی سردرد، دید تار به خصوص در شب یا تاریکی و چشم درد مداوم و خستگی چشم است. گاهی اوقات دوربینی با پیرچشمی اشتباه گرفته می‌شود چرا که هر دو بیماری در دیدن اجسام نزدیک مشکل ایجاد می‌کند. ولی علت بیماری دوربینی با پیرچشمی متفاوت است .

۴. آستیگماتیسم یکی دیگر از علل شایع مشکلات بینایی آستیگماتیسم است که در آن تصاویر به دلیل نامنظم بودن قرنیه یا عدم یکنواختی عدسی تار می‌شوند. در نهایت بیشتر افراد را به عنوان بخشی از روند پیری تحت تاثیر قرار می‌دهد. آستیگماتیسم یا کژ بینی با عینک، لنزهای تماسی یا جراحی لیزیک، لازک و یا دیگر عمل های چشم قابل درمان است.

۵. پیر چشمی از دست دادن توانایی دیدن واضح اجسام نزدیک یا چاپ ریز و بیماری های شایع چشم در سالمندان است. پیرچشمی، بخشی از روند طبیعی پیری چشم است.بعد از ۵۰ سالگی یا بیشتر، ممکن است مجبور شوید کتاب یا سایر مطالب خواندنی را دورتر از چشمان خود نگه دارید تا خواندن آن آسان‌تر شود. عینک مطالعه، لنزهای تماسی، لیزیک که جراحی لیزری چشم است و سایر روش‌ها می‌توانند برای بازگرداندن دید خواندن خوب استفاده شوند. درباره جراحی لیزیک چشم و پیرچشمی بیشتر بدانید.

۶. آب مروارید ( کاتاراکت ) کدر شدن عدسی چشم است. به گزارش سازمان بهداشت آمریکا، آب مروارید علت اصلی نابینایی در سراسر جهان و علت اصلی از دست دادن بینایی در ایالات متحده است. آب مروارید می‌تواند در هر سنی به دلایل مختلف رخ دهد، حتی می‌تواند در بدو تولد وجود داشته باشد. به تیره و تار شدن عدسی چشم، آب مروارید یا کاتاراکت می‌گویند. علامت اصلی آن تار شدن دید و یا کاهش دید به خصوص در شب است. آب مروارید اغلب به آرامی شکل می گیرد. در نتیجه علائمی مانند درد، قرمزی یا آبریزش چشم ایجاد نمی‌کند. برخی از آب‌مروارید‌ها کوچک می‌مانند و روی بینایی شما تاثیری نمی‌گذارند.

۷. آب سیاه (گلوکوم) مقدار فشار داخل چشم همیشه طبیعی و بی خطر است. چون فشار داخل چشم بسیار بالا می تواند به عصب بینایی شما آسیب برساند. یا آب سیاه نام گروهی از بیماری‌هاست که باعث این عارضه می شوند. به عبارتی زمانی اتفاق می افتد که فشار مایع طبیعی داخل چشم به آرامی افزایش می یابد که باعث از بین رفتن بافت عصب بینایی و در نتیجه منجر به از بین رفتن بینایی یا حتی کوری می‌شود. با این حال، یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که گلوکوم می‌تواند با فشار طبیعی چشم رخ دهد. با درمان زودهنگام، اغلب می‌توانید از چشمان خود در برابر کاهش شدید بینایی محافظت کنید.

دو دسته اصلی گلوکوم «زاویه باز» و «زاویه بسته» وجود دارد. گلوکوم زاویه باز، یک بیماری مزمن است که به آرامی و در مدتی طولانی پیشرفت می‌کند، بدون اینکه فرد متوجه کاهش بینایی شود تا زمانی که بیماری بسیار پیشرفته شود، به همین دلیل به آن «دزد پنهان بینایی» هم می‌گویند. در عوض گلوکوم زاویه بسته می‌تواند به طور ناگهانی ظاهر شود و دردناک است. از دست دادن بینایی می‌تواند به سرعت پیشرفت کند. با این حال، درد و ناراحتی باعث می‌شود که بیماران قبل از آسیب دائمی به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند. شکل رایج آب سیاه، گلوکوم اولیه‌ی زاویه باز است. اکثر مبتلایان علائم اولیه یا درد ندارند. بنابراین معاینات منظم چشم در تشخیص آب سیاه بسیار موثر است. پس از تشخیص، گلوکوم را می توان با جراحی، لیزر یا قطره چشم درمان کرد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا