اقتصادیفعالان کسب و کار

عوامل موثر بر هزینه ارتودنسی دندان

قیمت انواع ارتودنسی

ارتودنسی دندان دارای انواع مختلفی است که کدام مزایا، معایب و کاربرد مخصوص به خود را دارند و طبق نظر دکتر مبینا ملایی، ارتودنسی های مناسب برای شما انتخاب می شود. در ادامه به معرفی و بررسی قیمت انواع ارتودنسی دندان می پردازیم.

قیمت ارتودنسی نامرئی

قیمت ارتودنسی نامرئی به طور میانگین 38.000.000 الی 100.000.000 تومان می باشد که وابسته به کیفیت و پیچیدگی درمان متغیر می باشد که این ارتودنسی به نام های بدون سیم و الاینر نیز شناخته می شود و از نظر زیبایی بسیار عالی هستند.

مزایای ارتودنسی نامرئی

  • حفظ زیبایی لبخند به صورت کامل
  • متحرک بودن و سهولت در جابجایی قالب ها توسط خود شما
  • این قالب های متحرک هستند و شما می توانید هنگام غذا خوردن آن ها را از دهان خود خارج کند.
  • این قالب ها با شفافیت کاملی که دارند، زمانی که روی دندان های شما هستند به سختی دیده می شوند.

 معایب ارتودنسی نامرئی

  • فقط برای دندانی هایی با نامرتبی کم استفاده می شود.
  • مراقبت های خاص از قالب های که تغییر رنگ ندهد.

قیمت ارتودنسی ثابت سرامیکی

هزینه ارتودنسی سرامیکی بین 37.000.000 الی 47.000.000 تومان می باشد که در آن از تجهیزات بی رنگی استفاده می شود تا کمتر دیده شوند و این نوع به نام ارتودنسی بی رنگ نیز شناخته می شود.

مزایای ارتودنسی‌ سرامیکی

 به دلیل شفاف بودن براکت های ارتودنسی سرامیکی زیبایی بیشتر و بهتری نسبت به دیگر روش های ارتودنسی دندان دارد. اصلی ترین مزیت ارتودنسی سرامیکی همین براکت های شفاف از جنس سرامیک است که باعث ظاهر بهتر و لبخندی زیبا می شود. در ارتودنسی سرامیکی براکت های سرامیکی بر روی دندان های شما قرار میگیرند و این سرامیک های شفاف زیبایی دهان و دندان شما را حفظ می کنند و با خیال راحت میتوانید لبخند بزنید.

قیمت ارتودنسی ثابت فلزی

قیمت ارتودنسی ثابت فلزی بین 19.000.000 الی 29.000.000 تومان است که می توان از آن به عنوان رایج ترین نوع ارتودنسی دندان یاد کرد.

مزایای ارتودنسی ثابت

  • عملکرد خوب و مطمئن
  • امکان درمان همزمان روی چند دندان
  • قیمت بسیار مناسب ارتودنسی ثابت

قیمت ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال یک ارتودنسی است که تجهیزات این درمان بر روی پشت دندان نصب می شود و دیده نخواهند شد و هزینه آن بین 25.000.000 الی 35.000.000 تومان است و به نام ارتودنسی پشت دندان نیز شناخته می شود.

معایب ارتودنسی لینگوال

  • گاهی اوقات ممکن است باعث زخم شدن زبان شود.
  • از ارتودنسی لینگوال نمی توان برای دندان های روی هم رفته استفاده کرد.
  • در روزهای اولیه ممکن است تکلم با کمی مشکل مواجه شود که بعد از چند روز درمان می شود.

قیمت ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک معمولاً در شرایطی که بی نظمی دندان در شرایط پیچیده ای نمی باشد، استفاده می شود و هزینه آن مقرون به صرفه است و قیمت ارتودنسی متحرک بین 5 الی 11 میلیون تومان می باشد.

مقایسه هزینه ارتودنسی در ایران و سایر کشور ها

به طور کلی هزینه ارتودنسی در ایران به نسبت اکثریت کشور ها جهان، کمتر می باشد و صد البته از نظر کیفیت نیز تفاوت چندانی بین آن ها وجود ندارد.

·         هزینه ارتودنسی در کانادا

قیمت ارتودنسی ثابت فلزی در کانادا به طور میانگین 3000 الی 7000 دلار، ارتودنسی سرامیکی 4000 الی 8000 دلار، ارتودنسی لینگوال 8000 الی 1000 دلار و نامرئی 4000 الی 7400 دلار می باشد.

·         هزینه ارتودنسی در آلمان

هزینه متوسط ارتودنسی در آلمان ممکن است از حدود 2500 یورو (بیش از 3000 دلار) تا حدود 5000 یورو (بیش از 6000 دلار) شروع شود و به طور کلی هزینه بریس‌ها در آلمان با هزینه در ایالات متحده قابل مقایسه است.

·         هزینه ارتودنسی در آمریکا

به گفته سایت اورال بی ( oral b ) :  هزینه ارتودنسی ثابت در آمریکا 3000 الی 7000 دلار، ارتودنسی سرامیکی 4000 الی 8000 دلار، لینگوال 8000 الی 10000 دلار و نامرئی 4000 الی 7400 دلار می باشد.

·         هزینه ارتودنسی در ترکیه

قیمت ارتودنسی در ترکیه به صورت ثابت فلزی 1500 الی 2000 یورو، ارتودنسی سرامیکی 1500 الی 2500 یورو، لینگوال 1500 الی 3000 یورو و ارتودنسی نامرئی 3000 الی 5000 یورو می باشد.

عوامل موثر بر هزینه ارتودنسی

هزینه ارتودنسی به چندین عامل بستگی دارد، که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهم کرد:

۱. نوع درمان: بسته به نیاز به درمان و تصمیمات پزشک، نوع درمان متفاوت است. روش‌های درمانی مانند براکت‌های شفاف، براکت‌های سرامیکی یا لینگوال بیشترین هزینه را دارند.

۲. مدت زمان درمان: هرچقدر مدت زمان درمان بیشتر باشد، هزینه درمان نیز بیشتر خواهد بود. معمولاً درمان ارتودنسی بین ۱ تا ۳ سال طول می‌کشد.

۳. محل مطب: هزینه‌های مطب و محل کار پزشک نیز بر روی هزینه درمان تأثیر دارد. در برخی مناطق  هزینه‌ها بیشتر است.

۴. تجهیزات و مواد پزشکی: هرچقدر تجهیزات پزشکی پیشرفته‌تر باشد، هزینه بیشتر خواهد داشت. همچنین، نوع مواد پزشکی مصرفی در درمان ارتودنسی نیز بر روی هزینه تأثیر دارد.

۵. تجربه پزشک: تجربه و مهارت پزشک نیز بر روی هزینه درمان تأثیر دارد. پزشکان با تجربه معمولاً هزینه بیشتری دارند.

به طور کلی، بسته به شرایط و نیازهای هر بیمار، هزینه درمان ارتودنسی متفاوت است و به همین دلیل، قبل از شروع درمان باید با پزشک خود در مورد هزینه‌های پیش بینی شده صحبت کنید.

مدت زمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی یک فرایند طولانی است و مدت زمان آن بستگی به مشکلات دندانی و فکی شما دارد. این فرایند معمولاً بین ۱ تا ۳ سال طول می‌کشد، اما در برخی موارد ممکن است بیشتر از ۳ سال هم طول بکشد.

مدت زمان درمان ارتودنسی به چند عامل بستگی دارد که شامل جوابگویی بافت دهانی، نوع درمان ارتودنسی، سایر مشکلات دندانی و فکی و نوع درمان کننده می‌شود.

با درمان ارتودنسی، دندان‌های شما به آرامی به جایگاه صحیح خود منتقل می‌شوند. بسته به نوع درمان، ممکن است از برخی وسایل مثل اسپیسر (فضانگهدار)، براکت‌ها و بندهایی که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند، استفاده شود.

جوابگویی بافت دهانی نیز بسیار مهم است. بنابراین، اگر بافت دهانی شما به سرعت به درمان پاسخ می‌دهد، مدت زمان درمان کوتاه‌تر خواهد بود.

در نهایت، مهم است که به تمام توصیه‌های پزشک خود پایبند باشید و حضورتان را در قرار ملاقات های مشاوره و درمانی حضوری و یا آنلاین دنبال کنید، تا مدت زمان درمان شما به حداقل برسد و دندان های شما به صورت نهایی منظم شوند.

نوع درمان ارتودنسی

نوع درمان ارتودنسی متناسب با نیازهای هر بیمار به طور خاص است و باید با توجه به شدت و نوع مشکلات دندانی و فکی او مشخص شود. در اینجا، به برخی از روش‌های درمانی رایج در ارتودنسی پرداخته خواهد شد.

۱. روش کلاسیک (سیم‌های فلزی): در این روش از براکت‌هایی که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند استفاده می‌شود. این براکت‌ها فلزی هستند و در صورتی که به درستی مراقبت و نظافت شوند، بسیار کارآمد هستند.

۲. براکت‌های شفاف: در این روش از براکت‌های شفاف یا همان کریستالی استفاده می‌شود. این براکت‌ها به دلیل شفافیت شان بیشتر در حالت ظاهری زیبا هستند.

۳. لینگوال: در این روش براکت‌هایی در سطح داخلی دندان‌ها (پشت دندان) قرار می‌گیرند استفاده می‌شود. این روش به دلیل عدم قابلیت دیدن براکت‌ها در سطح خارجی دندان‌ها، فاقد هرگونه اختلال زیبایی است.

۴. روش Invisalign: بریس اینویزیلاین (Invisalign) روش ارتودنسی جدید و تقریباً نامرئیاست که به صورت شفاف و بدون نیاز به براکت است. از یک سری پلاک‌های شفاف استفاده می‌شود که به تدریج دندان‌ها را به جایگاه صحیح منتقل می‌کنند.

همانطور که مشاهده می‌شود، هر روش دارای مزایا و معایب خود است. بهتر است با پزشک خود در مورد روش درمانی مناسب برای شما صحبت کنید و تصمیمات لازم را با او بگیرید.

تجهیزات و مواد پزشکی در ارتودنسی دندان

تجهیزات و مواد پزشکی در ارتودنسی دندان، بسیار مهم هستند و باید با دقت و با توجه به نیازهای هر بیمار انتخاب شوند. در ادامه، به چندین تجهیزات و مواد پزشکی که در ارتودنسی دندان استفاده می‌شوند، پرداخته خواهد شد:

۱. براکت: براکت‌ها عموماً از فلز ساخته می‌شوند و روی سطح دندان‌ها قرار می‌گیرند. بعضی براکت‌ها شفاف هستند و از جنس کریستال ساخته شده‌اند.

۲. بند: برای نصب براکت‌ها، بندهایی که از لاستیک یا فلز ساخته شده‌اند، استفاده می‌شود.

۳. سیم: سیم‌هایی که در فلز ساخته شده‌اند و به براکت‌ها نصب می‌شوند، به دندان‌ها اعمال فشار می‌کنند تا آن‌ها را به جایگاه درست منتقل کنند.

۴. اسپیسر یا فضا نگهدار: اسپیسر یک دستگاه متحرک است که کمک می‌کند دندان‌های بالا و پایین را جابجا کنید.

۵. سازه‌های موقتی: برخی بیماران به دنبال رفع مشکلات کوچک هستند و نیازی به نصب براکت ندارند، اما با سازه‌های موقتی مثل plackers و clip-onها می‌توانند مشکل خود را بهبود بخشند.

برای داشتن یک درمان ارتودنسی موفق، لازم است از تجهیزات و مواد پزشکی باکیفیت و با قابلیت بهداشتی مناسب استفاده شود. بهتر است با پزشک خود در مورد انتخاب بهترین تجهیزات و مواد درمانی صحبت کنید.

تجربه پزشک در ارتودنسی دندان بیماران

تجربه پزشک ارتودنتیست یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر کیفیت و نتیجه درمان ارتودنسی است. بدون شک، هر چقدر پزشک ارتودنتیست تجربه بیشتری داشته باشد، احتمال اینکه درمان شما با مشکلاتی روبرو شود کاهش می‌یابد. تجربه پزشک ارتودنتیست تأثیر زیادی بر کیفیت و نتیجه درمان دارد و می‌تواند باعث شود تا درمان شما به صورت خلاقانه‌تری طراحی و اجرا شود.

اما تأثیر تجربه پزشک بر قیمت ارتودنسی چیست؟ در واقع، هر چه پزشک تجربه بیشتری داشته باشد، می‌تواند نرخی بالاتر را برای خدمات خود تعیین کند. علاوه بر این، پزشکان با تجربه معمولاً بهترین دستگاه‌ها و فناوری‌های جدید را می‌شناسند و می‌توانند با استفاده از آن‌ها، بهبود نتیجه درمان را فراهم کنند.

در نهایت، لازم به ذکر است که تجربه پزشک تنها یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت ارتودنسی نیست. عواملی مانند شهر و منطقه، نوع دستگاه ارتودنسی، مدت زمان درمان و سطح تخصص پزشک نیز بر قیمت ارتودنسی تأثیرگذار هستند.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا