اقتصادیفعالان کسب و کار

آشنایی با سامانه اعتراض به مالیات

اعتراض مالیاتی

اعتراض به مالیات، اعتراضی است که در مالیات های مستقیم و در روش خوداظهاری تعیین مالیات، کاربرد دارد؛ در این موارد، مودی مالیاتی، می تواند پس از صدور و ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی ، در مهلت قانونی و با ورود به سامانه اعتراض به صورت مالیات، مطابق نحوه اعتراض تعیین شده در سایت، به مبلغ مالیات، اعتراض نماید.

دولت ها در تمامی جوامع، به طرق مختلف، درآمد و دارایی خود را تامین می نمایند که یکی از آن ها، دریافت مالیات های مستقیم یا غیر مستقیم، از شهروندان و افراد مشمول مالیات می باشد. مالیات های مستقیم، به درآمد یا دارایی افراد تعلق گرفته و مالیات های غیرمستقیم، از مصرف کنندگان کالاها و خدمات اخذ می گردد.

در مالیات های مستقیم و در روش خوداظهاری، پس از اینکه برگه تشخیص مالیاتی، صادر و به مودی مالیاتی ابلاغ گردید، وی حق اعتراض دارد. از آنجا که مهلت و نحوه ثبت اعتراض به صورت مالیات​، قواعد مخصوص به خود را دارد و با توجه به تاثیر این اعتراض، در کاهش مبلغ مالیات مودیان مالیاتی، اطلاع از این قواعد و نحوه ثبت آن، ضروری است. از این رو، در این مقاله ، ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که منظور از اعتراض به مالیات چیست؟ مشاوره مالیاتی چه اهمیتی دارد؟ سپس، در خصوص نحوه ثبت اعتراض به صورت مالیات​، مراحل ، مهلت و تمدید مهلت اعتراض به آن، توضیح خواهیم داد.

منظور از اعتراض به مالیات چیست؟

مالیات، به مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم تقسیم می شود. مالیات های مستقیم، به درآمد یا دارایی افراد تعلق گرفته و به عنوان درصدی از این درآمد یا دارایی، به طور مستقیم، از آن، اخذ می شود؛ در مقابل، مالیات های غیرمستقیم، به نحو نامحسوس، به عنوان بخشی از قیمت کالاها و خدمات استفاده شده، از مصرف کننده نهایی، اخذ می گردد.

در مالیات های مستقیم، تعیین و اخذ مالیات، بر اساس آنچه که در قانون مالیات های مستقیم آمده، به دو صورت، امکان پذیر است. شیوه خود اظهاری و شیوه تعیین مالیات علی الراس، روش های تعیین و اخذ این نوع از مالیات بوده که در زیر، به طور جداگانه، هر یک را شرح داده و در خصوص اعتراض به مالیات توضیح می دهیم.

روش خوداظهاری: در روش خوداظهاری، مودی، در مهلت قانونی، اقدام به ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اداره مالیاتی مربوطه نموده و مامور مالیاتی، بر اساس اطلاعات موجود در اظهارنامه، میزان مالیات سالانه مودی مالیاتی را مشخص نموده و در برگه تشخیص مالیاتی، درج و به وی ابلاغ می نماید.

در این روش، بعد از اینکه برگه تشخیص مالیاتی، صادر و به مودی مالیاتی ابلاغ گردید، وی حق دارد، ظرف مهلت قانونی، به این برگه و میزان مالیات تعیین شده توسط ممیز مالیاتی، در مراجع حل اختلاف مالیاتی اعتراض نماید. البته این اعتراض، فقط به مرحله ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی اختصاص نداشته، بلکه در مراحل مختلف رسیدگی به مالیات، امکان اعتراض مالیاتی وجود داشته که در بخش های بعد، در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

روش تعیین مالیات علی الراس: در این روش، به دلایل مختلفی، همچون عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد قانونی و یا عدم اعتبار مدارک و اسناد تقدیمی از سوی مودی مالیاتی، ممیز یا مامور مالیاتی، با استفاده از اطلاعات موجود، خود، راسا اقدام به تعیین مالیات می نماید.

بنابراین، با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این سوال که منظور از اعتراض به مالیات چیست؟ باید گفت، اعتراض به صورت مالیات، اعتراضی بوده که در مالیات های مستقیم و در روش خوداظهاری تعیین مالیات، کاربرد دارد؛ در این موارد، مودی مالیاتی، می تواند پس از صدور و ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی و در مراحل مختلف رسیدگی به میزان مالیات وی، در مهلت قانونی، به رقم مالیات تعیین شده از سوی ممیز مالیاتی یا سایر مراجع مالیاتی، اعتراض نماید.

ورود به سامانه ثبت اعتراض مالیات

همان طور که گفتیم، امکان انجام اعتراض در مواردی که افراد به صورت مستقیم و با ارسال اظهارنامه های مالیاتی ملزم به پرداخت آن ها هستند، وجود دارد. مهم ترین این موارد شامل اعتراض به مالیات مشاغل، حقوق و مالیات بر ارث می شوند که در ادامه هر کدام از آن ها را به طور کامل برای شما بیان خواهیم کرد. اما با توجه به این که جهت انجام این اعتراض ها باید از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی اقدام نمایید، لازم است ابتدا آشنایی کاملی با عملکرد این سامانه پیدا کنید.

در این قسمت نحوه ورود به سامانه در نظر گرفته شده جهت ثبت اعتراض مالیاتی را برای شما توضیح خواهیم داد. در ادامه هم به روش ثبت اعتراض در آن می پردازیم تا جهت انجام این کار با مشکلی رو به رو نباشید. بنابراین در صورت نیاز، به راحتی خواهید توانست از این سامانه برای ارسال اعتراض های مالیاتی تان استفاده نمایید.

برای وارد شدن به سامانه ثبت اعتراض های مالیاتی لازم است چند اقدام ساده را پشت سر بگذارید که در این بخش آن ها را برای شما بیان کرده ایم. این اقدامات لازم جهت ورود به سایت اعتراض به صورت مالیات شامل موارد زیر می شوند.

    ۱در اولین قدم آدرس اینترنتی سایت مربوط به انجام اعتراض نسبت به مالیات های تعیین شده را جست و جو کنید. جهت این امر نشانی اینترنتی tax.gov.ir را در مرورگر خود قرار داده و سرچ نمایید.

    ۲سپس اولین سایت بالا آمده در لیست نتایج گوگل با همین آدرس یعنی سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی را انتخاب کرده و به آن وارد شوید. با ورود به این سایت اصلی سازمان امور مالیاتی کشور، امکان دسترسی به سایر سامانه ها از جمله سامانه ثبت اعتراض ها هم برای تان فراهم خواهد بود.

    ۳در ادامه به صفحه اصلی سایت عملیات الکترونیکی مالیاتی وارد خواهید شد. برای ورود به سامانه ثبت اعتراض مالیاتی، با استفاده از کشو موجود در سمت راست این صفحه به سمت پایین آن حرکت کنید.

    ۴در بخش میانی این صفحه گزینه های مختلفی را مشاهده می کنید که هر کدام از آن ها شما را به یکی از سامانه های مالیاتی راهنمایی می کنند. جهت انجام اعتراض خود به مالیات های تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی، باید گزینه «ثبت الکترونیکی اعتراضات و شکایات» را انتخاب نمایید. این گزینه در قسمت پایین و سمت راست این بخش قرار گرفته است.

    ۵در مرحله بعد وارد صفحه دیگری می شوید که یک سری نکات جهت استفاده از این سامانه و آماده کردن متن اعتراض به مالیات برای شما ارائه شده است. این موارد را با دقت مطالعه نموده و سپس در قسمت پایین صفحه بر روی گزینه «ورود به سامانه اعتراضات و شکایات» کلیک کنید.

    ۶سرانجام به صفحه ورودی سامانه اعتراض به مالیات های تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی وارد خواهید شد. در این بخش یک سری اطلاعات از شما درخواست می شود که مهم ترین آن ها شامل نام کاربری و رمز عبور می باشد. این موارد در هنگام ثبت نام سایت عملیات الکترونیکی مالیاتی به شما تعلق گرفته است. پس ابتدا نوع ورود خود را مشخص کرده و سپس نام کاربری و رمز عبورتان را در کادرهای مشخص شده قرار دهید. در نهایت کد امنیتی موجود در این بخش را هم وارد نموده و گزینه «ورود» را بزنید.

    ۷در ادامه به صفحه اصلی اعتراض به صورت مالیات وارد شده و می توانید در این بخش نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام نمایید.

با طی کردن مراحل بالا، فرآیند ورود شما به سامانه ثبت اعتراض های مالیاتی با موفقیت انجام می شود. پس نوبت به انجام اعتراض به مالیات قطعی مشخص شده برای شما از این طریق می رسد. در ادامه نحوه ثبت اعتراض از طریق این سامانه را هم برای شما بیان خواهیم کرد تا از این نظر با مشکلی رو به رو نباشید. البته توجه داشته باید که جهت انجام این کار باید در مهلت اعتراض به مالیات ۱۴۰۱ اقدام نمایید و در غیر این صورت اعتراض شما مورد قبول واقع نخواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا