اقتصادیفعالان کسب و کار

محبوب ترین سیستم های تلفنیVoIP (ایزابل، CUCM، 3CX، Avaya)

سیستم تلفنی ویپ (VoIP)

در هر شرکت یا سازمانی تلفن یکی از نیاز ها و راه های ارتباطی اصلی محسوب می شود. برای بهره گیری حداکثری از سیستم تلفنی نیاز است که از یک پردازشگر یا کنترلر حرفه ای تلفنی استفاده شود. به این شکل تمام تماس ها به شکل صحیح به واحدهای متناسب متصل شده و امکان مدیریت و تحلیل داده های تماسی نیز وجود خواهد داشت.

به سیستمی که این نیاز را برطرف می کند امروزه سیستم تلفنی ویپ (voip) می گویند. سیستم تلفنی VoIP یک سیستم تلفنی مبتنی بر بستر شبکه است که از یک سرور ( کنترلر مرکزی ) و کلاینت های تلفنی مختلف ( شامل سافت فون ، تلفن رومیزی ، تجهیزات SIP یا هر دستگاه دیگری … ) تشکیل شده است. سیستم تلفنی ویپ قابلیت راه اندازی در هر اندازه ای و با هر میزان بودجه ای را داراست. هر شرکتی با کمترین هزینه یا بیشترین سرمایه گذاری روی سیستم تلفنی می تواند یک سیستم تلفنی voip راه اندازی کند.

3CX اندروید |اتصال موبایل به ایزابل

کاهش هزینه ها با سیستم تلفنی VoIP

فارغ از تمام مزایا و قابلیت هایی که سیستم تلفنی ویپ در اختیار شما قرار می دهد ، با استفاده از سیستم تلفنی voip تا مقدار زیادی از هزینه های سیستم تلفنی شما کاسته خواهد شد.

سیستم تلفنی ویپ سیم کشی مجزا ندارد و از بستر شبکه استفاده می کند. بنابراین افزایش یا کاهش داخلی ها هزینه ای بابت سیم کشی و ایجاد بستر به شما اعمال نخواهد کرد.

سیستم تلفنی voip از تلفن های نرم افزاری ( سافت فون ) پشتیبانی می کند. بنابراین نیازی نخواهد بود تا برای تمام کارشناسان تلفن رومیزی (IP Phone) تهیه شود. از تلفن های نرم افزاری بر روی ویندوز ، اندروید یا iOS می توان استفاده کرد.

سیستم تلفنی VoIP محدودیتی بابت ایجاد داخلی یا افزایش خطوط ورودی و خروجی سیستم ندارد. بنابراین با افزایش یا کاهش ظرفیت سازمان ، نیازی به ایجاد تغییرات اساسی در ساختار و تجهیزات سیستم تلفنی یا خرید ماژول ها و کارت های گران قیمت نخواهد بود.

سیستم تلفنی ویپ امکانات مربوط به ارتباطات یکپارچه مانند چت آنلاین ، تماس تلفنی یا ویدیویی از طریق مرورگر و همچنین برگزاری ویدیو کنفرانس و وبینار را به شما می دهد. در نتیجه نیازی به راه اندازی پلتفرم های جداگانه برای هر کدام از این موارد نخواهید داشت.

انواع سیستم تلفنی ویپ (voip)

سیستم تلفنی ویپ انواع مختلفی دارد و عموما به دو شکل عرضه می شود. دسته اول سیستم های کاملا نرم افزاری هستند که به صورت کلی هیچ پیش نیاز سخت افزاری خاصی ندارند و بر روی هر نوع سخت افزار استانداردی امکان نصب و راه اندازی را دارند. دسته دوم اما سیستم هایی هستند که بخشی از الزامات سخت افزاری را دارند. مثلا حتما باید از سوییچ ها یا سرور های ساخت همان شرکت برای راه اندازی سرور ویپ استفاده کنید. در غیر اینصورت امکان راه اندازی سیستم تلفنی ویپ با آن برند خاص را نخواهید داشت.

برخی از انواع سیستم تلفنی ویپ به شرح زیر می باشند :

سیستم تلفنی ایزابل (الستیکس سابق)

3CX اندروید |اتصال موبایل به ایزابل

این سیستم تلفنی voip بر پایه لینوکس بوده و فقط قابلیت پیاده سازی بر پایه لینوکس را دارد که عمدتا هم از نسخه CentOS آن استفاده می شود. سیستم تلفنی ایزابل یک سیستم تلفنی رایگان است. برای نصب ایزابل باید فایل ISO مربوط به آن را از سایت رسمی ایزابل یا سایت های مورد اعتماد دیگر دریافت کرده و آن را نصب کنید.

سیستم تلفنی ایزابل تمام قابلیت های پایه یک سیستم تلفنی ویپ (VoIP) را دارد. اما قابلیت های پیشرفته مثل گزارش گیری یا مشاهده آنلاین وضعیت کارشناسان و یکپارچه سازی با CRM در آن وجود ندارد. سیستم تلفنی ایزابل یک سیستم تلفنی ویپ رایگان است. بنابراین انتظارات زیادی از آن به عنوان یک سیستم تلفنی ویپ (voip) وجود ندارد و در حد قابلیت های پایه در ظرفیت پایین تماس ها کاملا پاسخگوی نیاز خواهد بود.

سیستم تلفنی 3CX

3CX اندروید |اتصال موبایل به ایزابل

سیستم تلفنی 3CX یک سیستم تلفنی ویپ (VoIP) با قابلیت های بی شمار است که در دو نسخه ویندوز و لینوکس عرضه می شود. هر دو نسخه شکل یکسان و کارکرد برابر داشته و تفاوت آن ها فقط در سیستم عامل می باشد. سیستم تلفنی 3CX از نسخه رایگان 2 ماهه پشتیبانی می کند ولی به صورت کلی یک سیستم پولی بوده و با خرید لایسنس سالانه 3CX می توانید از آن استفاده کنید.

سیستم تلفنی 3CX هیچ محدودیتی بابت تعریف داخلی و خطوط ورودی و خروجی ندارد و لایسنس سیستم تلفنی 3CX فقط بر پایه همزمانی تماس ها می باشد. سیستم تلفنی 3CX دارای قابلیت هایی مانند گزارش گیری حرفه ای ، برون سپاری داده های تماس ها ، نرم افزارهای اختصاصی و امن موبایل و کامپیوتر ، یکپارچه سازی با CRM ، یکپارچه سازی با وب سایت و انواع پایگاه های داده و سیل عظیمی از قابلیت ها را دارد که دست شما را در زمینه توسعه سیستم تلفنی کاملا باز می گذارد.

سیستم تلفنی CUCM (Cisco)

سیستم تلفنی CUCM سیستم تلفنی ویپ اختصاصی شرکت Cisco می باشد. این سیستم تلفنی بر پایه تجهیزات سیسکو در واقع پایه ریزی شده و مراحل نصب و راه اندازی و همچنین مدیریت نسبتا پیچیده تر و سخت تری نسبت به سایر سیستم های تلفنی voip دارد. برای نصب سیستم تلفنی CUCM روش های مختلفی وجود دارد که متناسب با شرایط نصب و نوع استفاده از آن باید از طریق سایت Cisco یا سایت های آموزشی معتبر اقدام نموده و آن را نصب نمایید. سیستم تلفنی سیسکو برای استفاده قانونی از شما پول دریافت می کند و یک سیستم تلفنی پولی می باشد. اما بعضی نسخه های کرک شده آن نیز در بازار موجود می باشند.

سیستم تلفنی Avaya

از دیگر شرکت های معروف در زمینه سیستم های تلفنی ویپ (VoIP) شرکت آوایا می باشد که سیستم تلفنی ویپ اختصاصی خود را دارد. سیستم تلفنی Avaya نیز مانند سیستم تلفنی سیسکو یا مایتل یا شرکت های مشابه بر پایه سخت افزارهای اختصاصی شرکت آوایا ساخته شده و نصب و راه اندازی آن نیز مراحل خاص خود را دارد که در صورتی که علاقه مند به آن هستید باید طبق آموزش های موجود در سایت آوایا یا سایت های آموزشی معتبر ، اقدام به نصب سیستم تلفنی ویپ آوایا کنید. سیستم تلفنی آوایا نیز یک سیستم تلفنی پولی بوده و دارای قیمت های نسبتا بالایی نیز می باشد ، دقیقا مثل رقبای خود.

البته شرکت آوایا اکنون بیشتر روی به سرویس های ابری آورده و اکثر سرویس های خود را به صورت ابری به سازمان ها یا افراد ارائه می دهد.

منبع: psyum.tel

دکمه بازگشت به بالا