چراغ ریموت روشن میشه ولی کار نمیکنه

در این مطلب به بررسی علت کار نکردن کنترل تلویزیون، کولر گازی و… می پردازیم و همچنین نحوه تست آن را برای اطمینان از سلامت کنترلر به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید تا در صورت کار نکردن کنترل، قادر به عیب یابی سریع مشکل و برطرف کردن آن باشید. زمانی که یک ریموت کنترل را به سمت دستگاه گیرنده نشانه می‌روید و دکمه آن را می‌فشارید و اتفاقی نمی‌افتد (البته بعد از چند بار زمین زدن کنترل!)، مطمئن می‌شوید که ریموت کنترل کار نمی‌کند و از خود خواهید پرسید که چرا کنترل تلویزیون یا کولر گازی کار نمی‌کند؟ پاسخ این سوال را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. تمام شدن باتری ریموت کنترل ممکن است علت کار نکردن کنترل بسیار ساده باشد. پیش از آنکه کلافه شده و ریموت کنترل تلویزیون یا کولر گازی خود را با ضربات محکم دست بشکنید، بهتر است باتری‌های آن را چک کنید که تمام نشده باشند.
  • باتری‌های جدید را در کنترل قرار داده و مجددا تست کنید.
  • توجه کنید که اغلب افراد به سراغ باتری‌های قدیمی می‌روند که از سلامت و کارکرد آنها نیز هیچ اطمینانی ندارند.
  • بهتر است از یک جفت باتری استفاده نشده برای این کار استفاده کنید.
  • اگر مشکل همچنان پابرجا بود باید گزینه‌های بعدی را چک کنید.

چراغ

  1. خراب شدن ریموت کنترل مانند سایر دستگاه‌های الکترونیکی، کنترل‌ها نیز دارای اجزای داخلی هستند که به آنها کمک می‌کند تا مانند مادربرد رایانه کار کنند. هنگامی که بخشی از این سیستم داخلی آسیب ببیند، می‌تواند عملکرد ریموت را مختل کند و علت کار نکردن ریموت کنترل باشد. برای اطمینان از سلامت ریموت کنترل به روش زیر آن را تست کنید:
  • کنترل را به سمت یک رادیو روشن بگیرید و یکی از دکمه‌های کنترل را فشار دهید. اگر صدای نویز از بلندگوی رادیو به گوش رسید، کنترل سالم است و در غیر این صورت کنترل خراب است.
  • راه مطمئن‌تر تست کنترل با دوربین است.
  1. تداخل سایر دستگاه ها با ریموت کنترل گاهی اوقات، کنترل از راه دور ممکن است کار نکند زیرا دستگاه دیگری با سیگنال آن تداخل پیدا کرده است. احتمال دیگر این است که مانعی میان ریموت کنترل و دستگاه وجود داشته باشد.
  2. عدم تطابق کدهای کنترل از راه دور با دستگاه برخی از کنترل های از راه دور جهانی هستند و می‌توانند چند دستگاه را در برندهای مختلف کنترل کنند. اگر با انتخاب کدی که با دستگاه شما مطابقت دارد، آنها را برنامه ریزی کنید، می‌توانید از این ریموت‌های جهانی استفاده کنید. با این حال، اگر کد اشتباهی را برای دستگاه خود انتخاب کنید، به دستورات ریموت پاسخ نمی‌دهد.
  3. وجود مشکلات نرم افزاری، علت کار نکردن ریموت کنترل برخی از دستگاه‌ها، مانند تلویزیون‌، از شما می‌خواهند پس از انتشار به‌روزرسانی، نرم‌افزارشان را آپدیت کنید. گاهی اوقات، این به‌روزرسانی‌ها برای کنترل از راه دور 24 کانال 40 آمپر وای فای و ریموتی نیز اعمال می‌شوند و عدم به‌روزرسانی هر دو می‌تواند بر نحوه عملکرد ریموت شما تاثیر بگذارد. برای مثال، سونی نمونه‌ای از برندهایی است که نرم افزار تلویزیون خود را به روز می‌کند و به این به روز رسانی‌ها روی کنترل از راه دور نیز نیاز دارد. (معمولا یک اعلان در تلویزیون دریافت می‌کنید که به روز رسانی در دسترس است.)
  4. فاصله زیاد کنترل از راه دور با دستگاه ریموت‌ها برای برقراری ارتباط با دستگاه باید در محدوده خاصی قرار گیرند. اگر از دستگاه خود خیلی دور هستید، ممکن است به دستورات کنترل از راه دور پاسخ ندهد.
  5. ایراد در برد دستگاه گیرنده اگر مشخص شد که علت کار نکردن ریموت کنترل تلویزیون یا ریسیور به دلیل خرابی ریموت نیست، احتمالا علت کار نکردن کنترل کولر گازی یا تلویزیون به ایراد دستگاه گیرنده مربوط است. این ایراد می‌تواند در دو بخش وجود داشته باشد:
  1. در حالت اول چشمی دستگاه گیرنده مشکل دارد که بهتر است چک کنید چیزی (مثل یک لکه رنگ یا آلودگی) مانع رسیدن سیگنال مادون قرمز کنترل به چشمی دستگاه نشده باشد.
  2. در حالت دوم ایراد در برد الکترونیکی دستگاه شماست که سیگنال را دریافت یا پردازش نمی‌کند.

روش تست ریموت کنترل

برای تست کنترل به صورت زیر عمل کنید:

  • ابتدا دوربین موبایل یا عکاسی خود را روشن کرده و چشمی ریموت کنترل را مانند تصور (1) روبروی دوربین قرار دهید و یکی از دکمه‌ها را بفشارید.
  • اگر مانند شکل شماره (3) نور بنفش یا قرمز از چشمی کنترل ساطع شد، کنترل سالم است.
  • ولی اگر با فشار دادن دکمه کنترل مانند شکل (2) اتفاقی نیفتاد و چشمی هیچ تغییری نکرد و بی رنگ بود، مطمئنا کنترلر خراب است.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات تخصصی و فوری کاراباما امکان ثبت سفارش در 7 روز هفته (7 صبح تا 12 شب) در این مقاله در مورد علت کار نکردن ریموت کنترل انواع لوازم خانگی برای شما توضیح دادیم. عیب یابی ریموت کنترل دستگاه‌ها کار سختی نیست (مگر در موارد خاصی که مشکل از برد داخلی ریموت کنترل باشد)، اما عیب یابی خود لوازم از شایع ترین دلایلی که باعث میشود ریموت یک ماشین به درستی کار نکند میتوان به: خرابی یا ضعیف شدن باتری ریموت، درست قرار نگرفتن باتری در ریموت، ناهماهنگی ریموت با ماشین، فاصله زیاد بین ریموت و ماشین، وجود امواج رادیویی که باعث تداخل ارسال و دریافت سیگنال میشوند (Interference)، خرابی قطعات الکترونیکی ریموت، خرابی گیرنده ماشین و … اشاره نمود.

۱– ضعیف شدن و یا خرابی باتری ریموت

یکی از دلایل اصلی کار نکردن ریموت خودرو تمام شدن باتری است. معمولا تمام شدن باتری ریموت به صورت یکباره اتفاق نمی‌افتد و از قبل علائمی را به شما نشان میدهد. مثلا در ریموت های که دارای چراغ LED هستند. روشن نشدن و یا ضعیف روشن شدن این چراغ به معنای ضعیف شدن یا تمام شدن باتری ریموت است. اما در ریموت های که چراق LED ندارند از کند عمل کردن ریموت (در باز و بسته نمودن درب خودرو) میتوان متوجه ضعیف شدن باتری ریموت شد. هنگامیکه با این موارد مواجه میشود بهتر است باتری ریموت خود را تعویض کنید. اما زمانیکه با این مشکل مواجه شدید و شرایط تعویض باتری را نداشتید. در خودروهای Keyless از تیغه های مکانیکی که معمولا به صورت خشابی داخل ریموت قرار میگیرند برای باز کردن درب خودروی خود استفاه کنید.

۲- فاصله زیاد ریموت با ماشین

گاها فقط بخاطر وجود فاصله زیاد بین ریموت و ماشین سیگنال‌های ریموت به ماشین ارسال نمی‌شوند، از اینرو حتما از حداکثر فاصله ای که میتواند بین ریموت و ماشین شما وجود داشته باشد مطمئن شوید. توجه کنید که ضعیف شدن باتری ریموت هم در این مود تاثیر گذار است. آیا در ماشین شما با ریموت بسته نمی‌شود؟ برای بررسی این مطلب را مطالعه کنید

۳- قاب و قطعات داخلی ریموت

گاهی احتمال دارد علت کار نکردن ریموت ماشین خراب شدن قطعات و یا ایرادات داخلی در ریموت باشد. مثلا ممکن است دکمه ریموت به علت ضربه خوردن آسیب دیده باشد و یا حتی IC و دیگر قطعات الکترونیکی بخاطر نزدیکی به امواج الکترو مقناطیس خراب شده باشند. نکته: برای جلوگیری از آسیب دیدن ریموت به واسطه امواج الکترو مقناطیس هرگز ریموت ماشین را به آهنربا نزدیک نکنید.

۴- ریست شدن یا پاک شدن ریموت

معمولا این اتفاق در خودروهای داخلی همانند پژو پرشیا، پژو 405، پژو 206، پژو 207، سمند، ساینا، ساینا اس، دنا، تیبا، کویک و در برخی از خودروهای چینی مانند ام وی ام، برلیانس و جک رخ میدهد. در این شرایط، (در صورتیکه ریموت سالم باشد) میبایست ریموت را با دستگاه مخصوص و یا به صورت دستی با گیرنده خودرو تنظیم و یا هماهنگ کنید.

۵- اختلال در عملکرد ایموبیلایزر

به طور کلی سیستم ایموبیلایزر () یک مکانسیم ضد سرقت برای جلوگیری از روشن شدن موتور ماشین (در صورت تشخیص کلید احتراق نا مرتبط) است. این سیستم از امواج رادیویی متغیر به عنوان کلید هویتی ماشین استفاده می‌کند. با وجود ایموبیلایزر فقط یک کلید احتراق میتوان موتور ماشین را روشن کند.

۶- وجود پارازیت ها

چرا ریموت خودرو کار نمیکند؟ یکی دیگر از علت های کار نکردن ریموت ماشین میتواند وجود پارازیت در محیط شما باشد. معمولا در این شرایط حتی با سالم بودن کامل ریموت بازهم سیگنال ریموت به گیرنده منتقل نمی‌شود. از اینرو ریموت ماشین به درستی کار نمی‌کند. توجه کنید پارازیت ها میتوانند امواج رادیویی متداخلی باشند که توسط دستگاه های الکترونیکی آن محیط تولید شده باشند یا سازه‌های فلزی که باعث ممانعت از عبور سیگنال می‌شوند.

۷- خوابیدن باتری ماشین

از دیگر دلایلی که ممکن است باعث کار نکردن ریموت خودرو شود، خوابیدن یا تمام شدن باتری ماشین است. همچنین اگر فیوز قفل مرکزی داخل جعبه فیوز سوخته باشد هم ریموت به درستی کار نمی‌کند.

علت کار نکردن ریموت ساینا و ساینا اس و کوییک چیست؟

معمولا اکثر خودروهای سایپا مثل ساینا و ساینا اس و کوییک بخاطر پریدن کد ریموت و حذف شدن آن از حافظه گیرنده، باعث میشود ریموت کار نکند. برای رفع این مشکل: در برخی از خودروهای سایپا کد از روی گیرنده قابل تنظیم می‌باشد و در برخی دیگر حتما باید از طریق obd و با استفاده از دستگاه مخصوص این کد تنظیم شود. در مدلهای که کددهی به صورت دستی قابل انجام است فرایند کددهی بسته به نوع گیرنده با هم متفاوت هستند. نکته: هنگامیکه کددهی را به صورت دستی انجام میدهید اگر کد در ریموت ذخیره نشود یعنی ریموت شما خراب شده است. در این شرایط باید ریموت را تعویض کنید و در صورتیکه ریموت موجود نباشد باید دستگاه گیرنده را هم تعویض کنید.

علت کار نکردن ریموت پژو پارس چیست؟

متاسفانه همانند خودروهای شرکت سایپا، در ماشین های ایران خودرو هم ممکن است (مثل پژو پارس) کد ریموت به دلایل متفاوتی (بی کیفیت بودن محصولات) بعد از مدتی از حذف شود. برای رفع این مشکل اگر کد از روی گیرنده قابل تنظیم باشد میتوان آنرا به صورت دستی تنظیم نمود و در برخی ماشین های ایران خودرو باید از طریق obd فرایند تنظیم کد ریموت ماشین را انجام داد.

بازهم ریموت ماشین کار نمیکند؟ تماس بگیرید:

در صورت نیاز میتوانید با (24/7) تماس بگیرید تا در اسرع وقت در محل شما حاضر شده و مشکلات مربوط به سوئيچ و ریموت خود را به ما بسپارید. آدرس: تهران، پاسداران، شهید کشوری (نگارستان هشتم)، نبش چهار راه مسجد، جنب تعاونی میوه پاسداران، پلاک 28 خانگی مثل تلویزیون، کولر گازی و لوازم دیگر به این سادگی نیست. بنابراین در صورتی که کارکرد هر یک از لوازم خانگی شما دچار اختلال شد، بهتر است با ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها برای تعمیر لوازم خود کمک بخواهید.

دکمه بازگشت به بالا