اقتصادیفعالان کسب و کار

آیا چاقی می‌تواند ریزش مو را تسریع کند؟

میزان ریزش طبیعی مو ‏چقدر است

پک ضد ریزش مو دکتر بیز: ریزش موی روزانه یک امر طبیعی است و هر چرخه سالم رشد مو روزانه، ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو را دارد به طوری که وقتی دسته‎‎ای از موهای خود را بگیرید و به آرامی بکشید، چند تار مو در دست خود مشاهده می‎‌کنید. چرخه رشد مو شامل سه مرحله آناژن، کاتاژن و تلوژن است. آناژن مرحله فعال رشد مو، کاتاژن مرحله میانی و تلوژن فار استراحت یا ریزش مو می‌باشد. به طور معمول موهای جدید جایگزین موهای از دست رفته می‌شوند اما همیشه این اتفاق نمی‌افتد! بنابراین چنانچه متوجه ریزش غیر طبیعی و بیش از این مقدار شدید، باید برای کاهش و درمان آن به دنبال راه حل باشید.

علت ریزش مو چیست

ریزش مو در افراد مختلف از نظر میزان و نوع آن متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد که در زیر به 10 مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ژنتیک

شایع‌ترین علت ریزش مو، طاسی ارثی الگوی زنانه و مردانه است. اگر سابقه طاسی خانوادگی دارید، ممکن است در اوایل دوران بلوغ به علت شدت تغییرات هورمونی، شروع و با افزایش سن شدید‎تر شود.

تغییرات هورمونی

تونیک تقویت موی بیز: تغییرات هورمونی در مردان که با افزایش سن رخ می‌دهد، یکی دیگر از علل کم شدن موها است. واکنش فولیکول‌های موی سر به هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) علت آن می‌باشد. دی هیدروتستوسترون توسط آنزیمی از هورمون تستوسترون ساخته می‌شود. دی هیدروتستوسترون پنج برابر قوی‎تر از تستوسترون است که در درجه اول بر پروستات، پوست و فولیکول مو تاثیر می‌گذارد. خانم‌ها نیز ممکن است در دوران بارداری، بعد از زایمان یا در دوران به علت عدم تعادل هورمونی دچار ریزش مقطعی موها شوند.

 اختلالات تیروئید

محصولات دکتر بیز با قیمت: پرکاری و کم‌کاری تیروئید می‌تواند باعث ریزش بیش از حد موهای سر شده و در صورت درمان نشدن این مشکل، فرد دچار طاسی و نازک شدن موها می‎‌شود.

استرس و فشار روانی

فشار روانی و استرس ناشی از کارهای روزمره باعث تأثیر در روند رشد مو می‌شود. عامل استرس اغلب موقتی است و با بهبود اوضاع، این مشکل کاهش پیدا می‌کند و موهای ریخته شده جبران می‌شوند. این روند کاهش استرس می‌تواند با انجام ورزش و تغذیه مناسب و … تسریع شود.

کمبود مواد مغذی و ویتامینها

هر فردی بهتر است برای داشتن پوست و موی سالم و شاداب یک رژیم غذایی متعادل داشته باشد. مواد مغذی مورد نیاز عملکرد صحیح بدن را بهبود می‌بخشند. رژیم غذایی فاقد پروتئین، و ویتامین‌ها به ویژه ویتامین های گروه ب منجر به نازک شدن موها و در نتیجه افزایش ریزش مو می‌شود.

بیماریها

ریزش مو مرتبط با مشکلات خود ایمنی که اساساً ناشی از است و به آن آلوپسی آره آتا گفته می‌شود، عفونت‎‌های پوست سر و یا بیماری‌هایی که باعث ایجاد زخم می‌شوند مثل لوپوس و لیکن پلان از دیگر علل این مشکل هستند و عموما باعث ریزش دائمی موها می‌شوند.

مصرف برخی از داروها

گاهی مصرف برخی از داروها از قبیل آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد انعقاد خون، داروهای شیمی درمانی، داروهای ضد حساسیت، داروهای درمان آکنه و … می‌توانند باعث تغییر در عملکرد بدن و در نتیجه ریزش موها شوند.

مراقبت نادرست از موها

گاهی فرد از هیچ یک از شرایط بالا برخوردار نیست اما همچنان ریزش موی غیر طبیعی را تجربه می‌کند. در حقیقت مراقبت نادرست از ساقه موها و یا پوست سر باعث آسیب رسیدن به مو و در نتیجه ریزش آن می‌شود. عواملی مانند انتخاب نادرست محصولات ، رنگ مو، فر کردن یا صاف کردن مو با مواد شیمیایی، آسیب‎‌های حرارتی و … باعث نازک شدن و آسیب به ساقه مو و تسریع در روند ریزش مو می‌شوند.

کاهش شدید وزن

در برخی از افراد، علت ریزش مو می‌تواند کاهش وزن شدید و ناگهانی باشد. کاهش وزن ناگهانی، نوعی فشار جسمانی است که می‌تواند موجب نازک شدن و ریزش موها شود.

افزایش سن

برخی زنان با ورود به دهه ۵۰ تا ۶۰ سالگی، ممکن است دچار ریزش یا نازکی مو شوند.

آیا خارش پوست سر باعث ریزش مو میشود؟

گاهی اوقات ممکن است پیوندی بین ریزش مو و خارش پوست سر وجود داشته باشد. فونت‌های قارچی، واکنش‌های آلرژیک به محصولات مو و فولیکول‌های ملتهب مو می‌توانند موجب خارش پوست سر و همچنین آسیب‌دیدگی فولیکول مو شوند که ریزش مو را در پی دارد. استفاده از محصولات نادرست که با پوست و موهای شما سازگاری نداشته باشد، باعث ایجاد حساسیت و در نتیجه خارش می‌شود. بنابراین خاراندن زیاد و تهاجمی، به پوست و فولیکول مو آسیب رسانده و مو را به مرحله ریزش نزدیک می‌کند.

چه مواد مغذی برای جلوگیری از ریزش مو ضروری است؟

پروتئین، ترکیبات آنتی اکسیدانی و مواد معدنی از قبیل و  مواد مغذی مورد نیاز برای داشتن موهای قوی، براق و سالم هستند. یکی دیگر از موثرترین و بهترین مواد مغذی از گروه ویتامین‌های B است. احتمالاً از غذایی که روزانه می‎‌خورید بیوتین را دریافت می‌کنید اما برای افزایش میزان مصرف آن می‌‎توانید مواد غذایی مانند گوشت کبد، زرده تخم مرغ، آجیل، موز، غلات کامل و قارچ را به مقدار بیشتر در رژیم غذایی خود قرار دهید. آنتی‌اکسیدان‌ها شامل، ، بتاکاروتن و سلنیوم نیز از مواد مفید برای تقویت موها هستند.

ایا قرص چاقی باعث ریزش مو میشود |ایا قرص فت فست چاق میکند

راهکارهای درمان ریزش مو کدامند؟

برای درمان ریزش مو اولین قدم تشخیص علت است. به طور کلی راهکارهای درمان ریزش مو به شرح زیر است:

چند توصیه برای مراقبت و جلوگیری از ریزش مو‏ها

  1. ماساژ پوست سر تأثیر زیادی در افزایش ضخامت مو و جریان خون در پوست سر دارد که در نتیجه آن فولیکول‎های مو تحریک می‌شود. شما می‌توانید پوست سر خود را به هنگام شامپو زدن در حمام به آرامی ماساژ دهید.
  2. با موهای خود با ملایمت رفتار کنید و موها را به صورت کشیده و به مدت طولانی نبندید و هر چند مدت به آنها استراحت بدهید.
  3. برای مراقبت از مو بهتر است همیشه پوست سر و موهای خود را تمیز نگه دارید.
  4. پوست سر و موها را در معرض حرارت زیاد و یا محصولات متعدد حساسیت‎زا، قرار ندهید.
  5. از خارش شدید پوست سر خودداری کنید.
  6. برای سلامت ساقه مو و کاهش آسیب به آن‌ از کاندیشنرهای شستنی داخل حمام یا کاندیشنرهای ماندنی بیرون از حمام استفاده کنید.
  7. به مدت طولانی از وسایل حرارتی برای خشکاندن موها استفاده نکنید.

سخن پایانی

امروزه شامپوها و محصولات متنوعی در بازار برای کنترل و جلوگیری از ریزش مو وجود دارند. بیشتر افراد به علت همین تنوع در محصولات دچار سردرگمی برای انتخاب موثر می‌شوند. اولین قدم برای درمان با استفاده از محصولات ، شناخت نوع مو، نوع پوست و آسیبهای موجود در تار مو است. سپس نیاز به شناخت ترکیبات مرتبط با مشکل و در نهایت یک انتخاب آگاهانه دارید. شامپو، تونیک، فوم‌ و محلول‎‌های متعددی در سایت برای درمان آن وجود دارند که با مطالعه مواد تشکیل دهنده و نوع مشکل خود به راحتی می‌توانید یک انتخاب صحیح داشته باشید

دکمه بازگشت به بالا