اقتصادیفعالان کسب و کار

خطرات و ایمنی شغل تراشکاری

دستگاه تراش ماشینی است که برای شکل دادن به فلز، چوب و سایر موادها به کار گرفته می شود؛ دستگاه تراش با چرخاندن جنس در برابر ابزار برش مورد استفاده قرار می گیرد و می توان قطعه ی جدید تولید کرد؛ در حالی که ماشین تراش می تواند ابزار فوق العاده مفیدی برای ایجاد قطعات دقیق باشد، اما اگر اقدامات ایمنی مناسب انجام نشود، می تواند بسیار خطرناک و آسیب زننده باشد.

آینده شغلی رشته تراشکاری |درآمد تراشکاری ۱۴۰۱

در این بخش از مقاله ی خطرات دستگاه تراش به مواردی که در کار با دستگاه تراش می توانند خطرساز باشند را مورد بررسی قرار می دهیم، این نکات شامل موارد زیر می شود:

خطرات کار تراشکاری

پلیسه تراشکاری در خطرات دستگاه تراش:

یکی از بزرگترین خطرات کار با ماشین تراش، خطر پرواز و پرتاب شدن پلیسه ها است، همانطور که سه نظام دستگاه تراش در حال چرخیدن است، جنسی که روی آن کار می شود ممکن است از هم جدا شود و یا پلیسه های خطرناکی را از خودش پرتاب کند، پلیسه تراشکاری می تواند باعث آسیب جدی به اپراتور ماشین تراش یا هر فرد دیگری که در محیط است شود، سعی کنید در هنگام کار با دستگاه تراش، حواستان به جنس و پلیسه های احتمالی باشد.

گیر افتادن در خطرات دستگاه تراش:

 

یکی دیگر از خطرات دستگاه تراش، خطر گرفتار شدن و گیر افتادن در بخش های متحرک دستگاه است، نقاط زیادی روی ماشین تراش وجود دارد که انگشتان یا لباس‌ها ممکن است در آن گیر کرده و به داخل دستگاه کشیده شوند، این می تواند باعث آسیب جدی یا حتی قطع عضو شود که این شما را ملزم می کند تا حواستان را بیشتر از قبل جمع کنید.

خطرات الکتریکی در دستگاه تراش:

ماشین های تراش با برق کار می کنند، به این معنی که اگر اقدامات ایمنی مناسب انجام نشود، خطر برق گرفتگی وجود دارد؛ اجزای الکتریکی ماشین تراش باید به درستی به زمین متصل شوند و سیم های فرسوده یا سیم های در معرض دید باید بلافاصله تعمیر یا تعویض شوند تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

سوختگی در خطرات کار تراشکاری:

اگر با دستگاه تراش کار کرده باشید، قطعا می دانید که ابزار که در ماشین تراش استفاده می شود بسیار داغ می شود که می تواند باعث سوختگی اپراتور یا هر فرد دیگری در محیط شود، استفاده از تجهیزات حفاظتی مناسب مانند دستکش و پیش بند برای جلوگیری از سوختگی بسیار مهم است، هرچند استفاده از دستکش و سایز لوازم ها هم نکات ایمنی مربوط به خودشان را دارند که می بایست رعایت کنید.

ما بهترین ابزار تراشکاری را برای شما انتخاب کرده ایم تا بتوانید با بهرهمندی از محصولات با کیفیت، محصولات و خدماتی عالی ارائه نمایید.

سر و صدا:

در هنگام کار با دستگاه تراش، احتمالا باید بدانید که در بیشتر اوقات صدا های بسیار بلندی به وجود می آیذ که در صورت عدم استفاده از محافظ گوش مناسب می تواند باعث آسیب شنوایی شود، استفاده از گوش گیر یا گوش بند برای محافظت از شنوایی هنگام کار با ماشین تراش مهم است تا از آسیب پذیری گوش و شنوایی جلوگیری کنید.

تا به اینجای مقاله سعی کردم تا به خوبی در مورد خطرات دستگاه تراش توضیح دهم، در ادامه به موارد مهم تری نظیر ایمنی دستگاه تراش و نکات ایمنی در تراشکاری و همچنین آیین نامه ایمنی تراشکاری می پردازیم، با من همراه باشید.

نکات ایمنی در تراشکاری و کار با دستگاه تراش

تا به اینجا با خطرات دستگاه تراش آشنا شده اید، در ادامه به نکات ایمنی کار با ماشین تراش می پردازیم، این نکات شامل موارد زیر می شود:

استفاده از تجهیزات حفاظتی مناسب در کار با ماشین تراش: مهمترین کاری که می توانید برای ایمن ماندن هنگام کار با ماشین تراش انجام دهید، پوشیدن و استفاده از تجهیزات حفاظتی مناسب است، این تجهیزات شامل عینک ایمنی، دستکش، پیش بند و محافظ گوش می شود، اطمینان حاصل کنید که تجهیزات حفاظتی شما در شرایط خوبی هستند و در صورت فرسودگی یا آسیب دیدگی آن را تعویض کنید، همچنین همان طور که در بالا تر هم اشاره داشتیم، استفاده از این تجهیزات هم شامل نکات ایمنی است که بهتر است رعایت کنید.

محل کار را تمیز نگه دارید: محل کار بهم ریخته می تواند خطر بروز حوادث و خطرات احتمالی را افزایش دهد، محل کار را تمیز و عاری از زباله نگه دارید و مطمئن شوید که ماشین تراش به درستی نگهداری و روغن کاری شده است.

از ابزار های برش مناسب استفاده کنید: مطمئن شوید که هنگام کار با دستگاه تراش، از ابزارهای برش مناسب برای موادی که روی آن کار می کنید استفاده می کنید، استفاده از ابزار های نامناسب می تواند باعث شکسته شدن مواد شود و خطر پرتاب پلیسه ها را افزایش دهد.

خودتان را به سه نظام نزدیک نکنید: هرگز دست خود را به ماشین تراش در حالی که هنوز در حال چرخش است، نبرید. قبل از انجام هر گونه تنظیمات یا برداشتن مواد، منتظر بمانید تا دستگاه کاملاً متوقف شود.

لباس گشاد و موی بلند در کار با دستگاه تراش: یکی دیگر از نکاتی که در مورد خطرات دستگاه تراش باید رعایت کنید، لباس و مو است، لباس های گشاد و موهای بلند ممکن است در قسمت های متحرک ماشین تراش گیر کنند، قبل از کار کردن با دستگاه تراش، سعی کنید از پوشیدن لباس های گشاد پرهیز کنید و موهای خود را به پشت ببندید.

فاصله ایمن را حفظ کنید: نکته دیگری که در نکات ایمنی دراشکاری باید در نظر داشته باشید، این است که همیشه فاصله ایمن از ماشین تراش را در حین کار حفظ کنید، این امر به جلوگیری از آسیب رساندن پلیسه ها به شما کمک می کند.

از خاموش بودن دستگاه تراش مطمئن شوید: اگر قصد دارید که دستگاه تراش را تمیز کنید و یا تعمیرات انجام دهید، مطمئن شوید که از مطمئن شوید که دستگاه تراش را خاموش کرده اید و این امکان وجود ندارد که حین تمیزکاری یا تعمیر، دستگاه روشن شود و شروع به چرخیدن کند.

هرگز ماشین تراش را بدون مراقبت رها نکنید: به هیچ وجه ماشین تراش را در حین کار بدون مراقبت رها نکنید، این امر خطر برخرو د و تصادف را افزایش می دهد و همچنین می تواند باعث آسیب به دستگاه شود که می تواند جبران ناپذیر باشد.

سعی کنید که همیشه دستورالعمل های سازنده دستگاه تراش را بخوانید و دنبال کنید، چرا که این کار به شما اطمینان می دهد که از دستگاه به طور ایمن و صحیح استفاده می کنید، این امر هم عمر را افزایش می دهد و هم شما را ایمن و مطمئن تر می کند.

هنگام کار با دستگاه تراش هوشیار و متمرکز باشید: هنگام کار با ماشین تراش، مهم است که همیشه هوشیار و متمرکز بمانید، اگر احساس خستگی یا حواس پرتی می کنید از دستگاه استفاده نکنید و برای کار با آن ابتدا استراحت کنید، هر زمان که مطمئن بودید هوشیار هستید و تسلط دارید با دستگاه تراش کار کنید.

هرگز عجله نکنید: کار با ماشین تراش نیاز به صبر و توجه به جزئیات دارد، هرگز در کار کردن با دستگاه تراش عجله نکنید و همیشه برای تنظیم صحیح دستگاه و بررسی کار خود قبل از راه اندازی ماشین تراش وقت بگذارید.

از محافظ چاک استفاده کنید: محافظ چاک وسیله ای است که بخش مقابل چرخان ماشین تراش را می پوشاند و به جلوگیری از پرتاب و پخش شدن پلیسه ها کمک می کند، با استفاده از این ابزار استرسی از بابت پرتاب شدن پلیسه به اطراف و به سمت افراد مقابل دستگاه ندارید.

از سوئیچ پای ایمنی استفاده کنید: سوئیچ پای ایمنی وسیله ای است که به شما امکان می دهد در مواقع اضطراری به سرعت و به راحتی ماشین تراش را خاموش کنید، اگر از دستگاه تراش های جدید استفاده می کنید به احتمال زیاد باید این مورد را داشته باشد.

و اما در نهایت سعی کنید که قبل از این که هر کاری را انجام دهید، مطمئن شوید که آموزش مورد نیاز و مربوط به آن را دیده اید و می دانید که باید چه کاری انجام دهید، نکات ایمنی در تراشکاری را جدی بگیرید تا از خطرات دستگاه تراش در امان باشید و دچار آسیب و مشکل نشوید.

آیین نامه ایمنی در تراشکاری

بهتر است اگر تراشکار هستید یا در حال آموزش هستید، آئین نامه ایمنی در تراشکاری را هم مطالعه کنید که فایل PDF آن را در اینجا می توانید دانلود کنید.

کار با ماشین تراش می تواند خطرناک باشد، اما با رعایت نکات ایمنی مناسب می توانید خطر آسیب دیدگی را کاهش دهید و از مزایای استفاده از این ابزار قدرتمند بهره مند شوید، همیشه از تجهیزات حفاظتی مناسب استفاده کنید، محل کار خود را تمیز و منظم نگه دارید و دستورالعمل های سازنده را برای کار و نگهداری دستگاه دنبال کنید، با آگاهی از خطرات کار تراشکاری و رعایت نکات ایمنی در تراشکاری، می توانید با خیال راحت و مطمئن از دستگاه تراش برای ایجاد قطعات دقیق و پروژه های خود استفاده کنید و لذت ببرید. ما را در سایت tpn-co.com دنبال کنید

 

دکمه بازگشت به بالا