اقتصادیفعالان کسب و کار

فیزیوتراپی عضو جدانشدنی هر عمل جراحی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که اغلب این افراد امروزه با آن درگیر هستند، فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی می ‌باشد. به ‌طور کلی اغلب کودکانی که به دنیا می‌آیند، دارای پای پرانتزی هستند.هنگام تولد یک نوزاد زانوهای او به طرفین می ‌باشد و کف پاهای نوزاد به یکدیگر چسبیده و با توجه به این‌که ران‌های درشتی برای نوزادان وجود دارد، زانو های آن ‌ها به خارج از هم قوز پیدا می‌کند و در نهایت فاصله زیادی بین زانو ها شکل می‌گیرد. این فاصله‌ای که بین مفصل زانوها ایجاد می‌ شود، در نهایت می ‌تواند سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای سلامتی افراد گردد.

فیزیوتراپی بعد از عمل تعویض مفصل زانو - کلینیک تخصصی زانو دکتر سعیدی

فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی

در طول زندگی آن ‌ها، به ‌مرور زمان زانوها به یکدیگر بیشتر نزدیک می‌شوند و استخوان‌ هایی که در قسمت ران وجود دارد به سمت داخل قوس پیدا می‌کنند. همین‌طور استخوان درشت راست شده و کف پا به ‌طرف یکدیگر سوق پیدا می‌کنند.

هنگامی‌که این فرآیند اتفاق می‌افتد، با رشد کودک استخوان ‌ها محکم‌ تر می ‌شوند و در نهایت غضروف ‌هایی که در بدن وجود دارند، به بافت‌های استخوانی تبدیل می‌گردند.

توجه داشته باشید هنگامی‌که یک کودک به راه رفتن می ‌افتد و در تلاش است تا بتواند اولین قدم‌ های زندگی خود را بردارد، استخوان‌های مدنظر کودک بسیار سفت شده‌اند و نمی ‌توانند اجازه صاف شدن پای او را بدهند.

در نهایت این عملکرد باعث به وجود آمدن پاهای پرانتزی در افراد می‌گردد که با توجه به صلاح‌دید پزشکان در آینده نیاز به عمل جراحی دارد تا فرد بتواند به ‌صورت عادی راه برود.بعد از انجام جراحی نکته حائز اهمیت انجام فیزیوتراپی در منزل  بعد از عمل پای پرانتزی می ‌باشد

حال بعد از انجام جراحی نکته حائز اهمیت انجام فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی می ‌باشد که پزشکان بر آن تأکید بسیاری دارند. به دلیل این‌که می ‌تواند تاثیر بسیاری بر روی عمل پای پرانتزی بگذرد و نتیجه آن را تغییر بدهد و عملی با اهمیت بالا شناخته‌ شده است.

با توجه به این‌موضوع برای ‌اینکه اطلاعات بسیاری در رابطه با فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی برای شما داشته باشید، لازم است در ادامه با ما همراه باشید تا در این مطلب اطلاعات مفصل و کلی در رابطه با این ‌موضوع برای شما عنوان کنیم.

در ادامه به پاسخ مناسبی برای پرسش‌ های زیر داریم:

  1. آیا می ‌دانید پای پرانتزی چیست؟
  2. آیا می دانید دلیل شکل گرفتن پای پررانتزی در چیست؟
  3. آیا می ‌دانید علائم تشخیص پای پرانتزی چیست؟
  4. آیا می ‌دانید روش‌ های درمان پای پرانتزی به چه صورت می ‌باشد؟
  5. آیا می‌ دانید دوران نقاهت بعد از عمل پای پرانتزی چگونه سپری می‌ شود؟
  6. آیا می‌ دانید چه ورزش ‌هایی برای درمان زانو و پای پرانتزی مناسب می ‌باشد؟
  7. آیا می ‌دانید فیزیوتراپی قبل ‌از عمل عمل پای پرانتزی به چه صورت انجام می ‌شود؟
  8. آیا می ‌دانید فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی به چه صورت انجام می ‌شود؟
  9. آیا می دانید نرمش ‌ها و حرکات ورزشی بعد از عمل پای پرانتزی به چه صورت می ‌باشد؟
  10. آیا می ‌دانید مدت استراحت بعد از عمل پای پرانتزی چه میزان می ‌باشد؟
  11. سوالات متداول در رابطه با فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی چیست؟
  12. جمع‌ بندی

آیا می ‌دانید پای پرانتزی چیست؟

قبل از این که بتوانیم به موضوع فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی بپردازیم، لازم است اطلاعات مؤثری در رابطه با پای پردازی داشته ‌باشیم. به دلیل این‌که ممکن است این اصطلاح برای برخی از افراد غیر قابل‌درک و تصور باشد و با آن آشنا نباشند.

دلایل متعددی می ‌تواند سبب بروز این بیماری از بدو بلوغ تا بزرگسالی برای افراد وجود داشته باشد. توجه داشته باشید وجود پای پرانتزی از عارضه‌ های خفیف تا شدید صورت ‌گرفته است.

حال اگر این عارضه بسیار شدید باشد، چرخش زانوهای فرد به نسبت افراد عادی بسیار بیشتر می‌ شود. در برخی مواقع ممکن است مشکل پای پرانتزی یک‌ طرفه یعنی با اختلاف عملکرد اندام ‌ها صورت بگیرد و در برخی مواقع نیز ممکن است به ‌صورت دو طرفه باشد.

مهم‌ترین چیزی که می ‌تواند به‌ عنوان یک سرنخ از وجود پایداری یا پیشرفت عارضه پای پرانتزی باشد، تاریخچه خانوادگی و وراثت در افراد می ‌باشد که نشان‌دهنده این ‌موضوع می ‌باشد.

سن به وجود آمدن پای پرانتزی

مهم‌ترین چیزی که شایع شده است پای پرانتزی در سنین کودکی می ‌باشد. هنگامی‌که والیدن کودکان آنها را به نزد پزشکان  می برند، ۷۵ درصد از کودکان 3 تا ۵ سال دچار مشکل انحراف زانو هستند و می ‌توانند در آینده به مشکل پای پرانتزی دچار شوند.

این گزارش که از بیمارستان کودکان بوستون صورت‌ گرفته است، بدین ‌صورت است که ۹۹ درصد از مواردی که به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند، در سنین ۷ یا 8 ‌سالگی و در هنگام رشد و دوره کودکانه خود اصلاحاتی برای عیب ‌های پرانتزی آن‌ ها صورت‌گرفته است.

حال در بسیاری از مواقع ممکن است که پای پرانتزی خود به‌ خود اصلاح نشود که از این طریق والدین موظف‌اند پیگیری ‌های لازم را به ‌جهت بهبودی فرزند خود انجام بدهند.

همینطور امکان این‌که در دوره‌ های بعدی زندگی افراد وجود پای پرانتزی سبب وجود موار دی همانند آسیب‌ ها، عفونت‌ها در زانو و یا پا کمبود کلسیم کمبود شدید، ویتامین دی، چاقی بیش‌از اندازه و آرتروز نیز به وجود بیاید، بسیار است.

نکته حائز اهمیتی که برای وجود پاهای پرانتزی صورت می‌گیرد این است که لازم است پیگیری‌ های مکرری برای درمان آن صورت بگیرد. اما اگر جلوگیری از بروز آن در زمان مناسب صورت نگیرد، می ‌تواند تأثیرات منفی در بدن افراد بگذارد. در این مواقع فیزیوتراپی در منزل با لیزر پرتوان  و ورزش ‌هایی که بعد از جراحی مهم شمرده می ‌شود، می ‌تواند اثرات آن را به کمترین حد ممکن برساند.

سن به وجود آمدن پای پرانتزی

آیا می دانید دلیل شکل گرفتن پای پررانتزی در چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب به وجود آمدن آمدن پای پرانتزی می‌گردد، نرمی استخوان می ‌باشد. به‌ طورکلی هر شرایطی که بر روی رشد اصلی استخوان‌ ها اثربخش باشد، می‌ تواند سبب به وجود آمدن مشکلات پای پرانتزی باشد.

عواملی همچون مشکلات اسکلتی، عفونت ‌ها، تومورها و و دیگر موارد می ‌تواند سبب به وجود آمدن قوس یا پرانتزی پا گردد و اگر در بخش داخلی یا زانو ورم مفاصل تاثیر بسیاری بگذارد، سبب بروز عارضه‌ های پای پرانتزی نیز می‌گردد.همین‌طور در برخی مواقع شکستگی‌ ها به ‌خوبی بهبود نمی‌یابند که در نهایت می ‌تواند سبب به وجود آمدن پای پرانتزی در افراد گردد.

حال در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در رابطه با پایه براندازی برای شما بگوییم و فیزیوتراپی پس‌از عمل پای پرانتزی را برای شما شرح بدهیم و بگوییم چگونه می ‌تواند تأثیرات مثبتی بر روی سلامتی افراد به دنبال داشته باشد.

 آیا می ‌دانید علائم تشخیص پای پرانتزی چیست؟

قبل ‌از این‌که بتوانیم به موضوع فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی بپردازیم، لازم است علائمی که سبب تشخیص پای پرانتزی می‌گردد و از این طریق می‌ توان درمان‌ های لازم برای برطرف نمودن این معضل را به دنبال داشت را برای شما ذکر کنیم.

با توجه به این‌که توانایی ‌های راه رفتن افراد از طریق وجود پای پرانتزی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و بر روی آن بی‌تأثیر نیستند، می‌توان آن را تشخیص داد. اما به ‌طور معمول هیچ‌گونه علائم و نشانه‌برای وجود پای پرانتزی در کودکان وجود ندارد.

اما بزرگسالان هنگامی‌که پای پرانتزی برای آن ‌ها شکل می‌گیرد در خارج از زانو احساس ناراحتی و درد بیش‌از اندازه‌ای می‌کنند. توجه داشته باشید که اگر تشخیص دقیقی از پای پرانتزی صورت بگیرد، درمان برای آن انجام می‌ شود. اما اگر درمان این عملکرد صورت نگیرد، در نهایت می‌ تواند دردهای بسیاری را به دنبال داشته باشد.

عامل مؤثری که سبب به وجود آمدن این دردها می‌ شود، فشار و ساییدگی های ناهمواری است که بر روی زانو ها اتفاق می ‌افتد و در نهایت می ‌تواند منجر به مبتلا شدن به آرتریت گردد.

اگر بخواهیم نشانه‌ های دقیقی از پای پرانتزی را ذکر کنیم، با چشم قابل ‌رؤیت می‌باشند و اشخاصی که زانوی پرانتزی دارند پاهای آن ‌ها به سمت بیرون چرخیده و خم شده ‌است. این دسته از افراد معمولاً به شکل اردک راه می‌ روند و پای پرانتزی برای آن ‌ها بسیار مشهود می ‌باشد.

آیا می ‌دانید علائم تشخیص پای پرانتزی چیست؟

پیشینه خانوادگی

مهم‌ترین عاملی که پزشک می ‌تواند از این طریق تشخیص پای پرانتزی را برای شما صورت بدهد، این است که در رابطه با تاریخچه پزشکی خانواده ‌های شما اطلاعاتی کسب کند و اگر در این مواقع درد بسیاری داشته باشید، سوالاتی از طرف پزشک برای شما مطرح می‌گردد که موظف هستید به آن ‌ها جواب بدهید.

حال با توجه به این‌که برخی از افراد با وجود زانوی پرانتزی درد احساس می‌کنند، پزشک در تلاش است تا تشخیص بدهد درد صورت‌ گرفته در کدام یک از نواحی بدن می ‌باشد.

در نهایت با توجه به معاینات فیزیکی که برای افراد صورت می ‌دهد، بررسی‌ها و ارزیابی ‌های لازم را بر روی نحوه ایستادن و راه رفتن آن‌ ها صورت می‌دهد تا تشخیص درستی از وجود پای پرانتزی بدهد.

پزشک موظف است شرایطی همچون نابرابری طول پاها، پوشش ناهموار کف کفش ‌ها، میزان زاویه بین زانوهای بیمار را ارزیابی کند تا به واسطه این دسته اطلاعات تشخیص درستی از وجود پای پرانتزی بدهد.

انجام اشعه ایکس و ام آر آی

بعد از این‌که معاینات فیزیکی پزشک به اتمام رسید، مواردی همچون اشعه ایکس و ام آر آی می ‌تواند به ‌جهت تشخیص پای پرانتزی صورت بگیرد. همین‌طور این عوامل به غیر از این‌که می ‌تواند تشخیص پای پرانتزی را برعهده بگیرند، وضعیت استخوان‌ ها و مفاصل را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند.

یک وسیله کاربردی و مهم که برای اندازه‌گیری میزان خمیدگی غیرطبیعی در زانوها به کار برده می ‌شود و از این طریق نیز می‌ توان تشخیص پای پرانتزی را صورت داد، Goniometer نام دارد که استفاده از آن می ‌تواند تشخیص درستی از میزان خمیدگی غیرطبیعی در پاها را برعهده داشته باشد و در نهایت پای پرانتزی را تشخیص دهد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا