اقتصادیفعالان کسب و کار

هر شاخه تیرآهن ۱۸ چند کیلو است

تیرآهن مقطع فولادی مهمی است که بازار پرطرفداری هم دارد. سازه‌ها برای افزایش تحمل نیروی خمش و بالابردن استحکام خود به تیرهای آهنی نیاز دارند. توجه به وزن تیرآهن‌ها از مسائل مهمی است که مهندسان به آن توجه می‌کنند. در واقع، وزن تیرها از پارامترهای مهم در اندازه‌گیری‌های مهندسی است. در این مقاله از وزن تیرآهن و به‌ویژه تیرآهن ۱۸ که ساختار و قدرت متمایزی نسبت به هم‌تایانش دارد، برایتان خواهیم گفت. می‌خواهیم بگوییم که تیرآهن ۱۸ چند کیلو است ؟

جدول وزنی و استاندارد تیرآهن

بخشی از تیرآهن که دو بال را به هم متصل می‌کند، جان تیر نام دارد. این بخش می‌تواند بارهای خمشی را تحمل کند. بال‌های تیرآهن هم از کمان‌کردن تیر جلوگیری می‌کنند. تیرآهن‌ها براساس وزن به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. از همین روی است که تعیین وزن این مقاطع فولادی برای پیش‌برد و مدیریت هر پروژه عمرانی اهمیت زیادی دارد.

برای آگاهی از وزن تیرآهن‌ها می‌توان به جداول استانداردی که در این زمینه وجود دارد، نگاهی داشت. مثلا تیرآهن ۱۸ چند کیلو است ؟ جدولی که برای آگاهی از وزن تیرها به آن رجوع می‌شود، معمولا جدول وزنی تحت استاندارد دین (DIN) است.

تیرآهن‌ها براساس وزن به دسته‌هایی نظیر تیرآهن ۱۴، ۱۶ و تیرآهن ۱۸ تقسیم‌بندی می‌شوند. این تیرها در ساخت‌وسازهای مختلف کارایی دارند و از پرفروش‌های بازار محسوب می‌شوند. به همین خاطر، اطلاع از ارزش و نوسانات بازار مقاطع مذکور مهم است. برای مثال، دست‌اندرکاران پروژه‌های ساخت‌وساز باید مدام نگاهی به  داشته باشند.

مشخصات تیرآهن ۱۸

تیرآهن ۱۸ براساس ابعاد و اندازه، شکل و وزن، در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرد. چه دسته‌بندی‌هایی:

  • تیرآهن IPE دارای استاندارد اروپا و ایران؛
  • تیرآهن INP استاندارد چین و روسیه؛
  • تیرآهن IPB بال پهن.

تیرآهن IPE دارای استاندارد اروپا و ایران

این نوع تیرآهن ۱۸ برای مواردی کاربرد دارد که نیاز به استحکام بسیار زیاد است. شکل این تیرها شبیه حرف انگلیسی I است و فشارها و تنش‌های مختلف را به‌خوبی کنترل می‌کنند. این سبک از تیرهای ۱۸ هم در داخل تولید و هم از کشور چین به کشور وارد می‌شوند. اگر بنای تهیه تیرآهن‌های وارداتی به‌ویژه چینی را دارید، حتما باید از نظر کارشناسی کیفیت محصولات را بررسی کنید.

تیرآهن INP استاندارد چین و روسیه

نوع دیگر تیرآهن ۱۸ هم INP است که ضخامت بال‌هایش متغیرند و در طول تیر هم تغییر می‌کنند. این تیرها، وارداتی از کشورهایی مانند کره، لهستان، اسپانیا، چین و روسیه‌اند و برای همین ارزش‌شان بسیار پرنوسان و تحت‌تأثیر ارز است.

ورق A516 گرید 60، فولادی است که برای خدمات با درجه حرارت متوسط و پایین تر مناسب است.

تیرآهن IPB بال پهن

این تیرآهن‌ها که به تیر هاش هم معروف‌اند، در سازه‌های گوناگون استفاده می‌شوند. مقاومتشان هم در مقابل فشار و تنش‌ها بسیار زیاد است. اگر قصد صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های یک پروژه داشته باشید، بهتر است که به استفاده از تیرآهن ۱۸ فکر کنید.  هم نسبت به هم‌تایان دیگرش گران‌تر است که به وزن بیشتر آن مربوط می‌شود.

وزن تیرآهن‌های ۱۸

هر شاخه تیرآهن ۱۸ دارای وزن حدودی ۲۲۶ کیلوگرم است. وزن زیاد چنین تیرآهن‌هایی از آنها گزینه‌ای مطلوب برای استفاده در سازه‌های عظیم و بلند می‌سازد. با وجود تیرآهن ۱۸ در یک ساختمان، قدرتش در برابر تنش‌ها و خمش‌ها زیاد می‌شود. انتخاب نوع مناسب تیرآهن ۱۸ بسیار مهم است. این محصول از مقاطع فولادی سنگین و قدرتمند محسوب می‌شود. بنابراین، قبل از به‌کارگیری آن در هر سازه باید حتما برآوردهای مهندسی به‌اندازه کافی صورت گرفته باشد. براساس جداول وزنی تیرآهن‌ها می‌توانید از ابعاد و وزن هر محصول کاملا باخبر شوید.

 فرمول محاسبه وزن تیرآهن

اگر بخواهید مهندسی و آکادمیک پیش بروید، باید برای محاسبه وزن تیرهای آهنی از روش زیر استفاده کنید:

طول تیرآهن (m) × وزن یک متر از تیرآهن از جدول اشتال = وزن تیرآهن معمولی یا هاش (Kg)

یادتان باشد که تیرآهن‌های هاش به‌واسطه داشتن بال‌های ضخیم‌تر و کشیده‌تر نسبت به تیرآهن‌های معمولی سنگین‌ترند. مقدار وزن هر متر از تیرآهن را که از جدول اشتال بخوانید، امکان محاسبه وزن تیر معمولی یا هاش مقدور می‌شود.

ملزومات استفاده از تیرآهن ۱۸ در پروژه‌های ساخت‌وساز

اگر بنای استفاده از تیرآهن‌ ۱۸ در ساخت‌وساز را دارید، باید حواستان به این نکته باشد که تیرآهن ۱۸ چند کیلو است و قیمتش براساس وزن چقدر تمام می‌شود. آشنایی با تولیدکنندگان این عرصه هم از ملزومات به‌کارگیری تیرهای ۱۸ در سازه‌هاست.

در حال حاضر، شرکت ذوب آهن اصفهان تنها تولیدکننده هاش است و از طریق نورد گرم اقدام به تولید می‌کند. بخش دیگری از نیاز به تیرآهن‌های مذکور از طریق واردات پاسخ داده می‌شود. اگر وارد پروژه ساختمان‌سازی شده‌اید و مسئولیت خطیر انتخاب و خرید مصالح را در دست دارید، حتما به‌سراغ باکیفیت‌ترین‌ها بروید و به هیچ قیمتی، مقاومت و استحکام سازه را با انتخاب‌های ارزان و اشتباه به خطر نیندازید.

یادتان باشد که عوامل متعددی روی قیمت تیرآهن‌ها اثر می‌گذارند. در درجه نخست که باید بدانید تیرآهن ۱۸ چند کیلو است و بعد از عناصر اثرگذار روی قیمتش باخبر باشید. در این صورت بنا به وزن آن و بازی‌های بازار در قیمت‌گذاری، امکان تخمین بودجه برایتان ممکن می‌شود.

عواملی مانند نوسانات ارزی، رخدادهای سیاسی و اجتماعی، تصمیمات دولتی و وضعیت بازرگانی مقاطع مثلا شیوه انبارداری می‌توانند روی ارزش تیرآهن‌های ۱۸ و انواع دیگر اثر بگذارند.

در آخر

کسانی که در حوزه ساخت‌وساز فعال هستند و به‌نوعی در مدیریت پروژه‌ها دست دارند، نیاز به شناخت مراجع آگاه دارند. چه مراجعی؟ بسترهایی که درباره مقوله مهم قیمت‌ها اطلاعاتی دقیق و درست در اختیار دارند و آن را به‌شکلی به‌روز ارائه می‌کنند. تخمین بودجه مصرفی هر پروژه با ارزیابی قیمت هریک از مصالح و مقاطع ممکن می‌شود. برای مثال، با آگاهی از  می‌توانید مدیریت هر پروژه را از نقطه‌نظر امور مالی و تأمین و پشتیبانی بهتر به دست بگیرید.

یکی از منابع و مراجع قابل‌اعتماد در این زمینه، بازرگانی فولاد آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) است. این مجموعه هم در زمینه استعلام قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله تیرآهن‌های ۱۸ به ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران پروژه‌های ساخت‌وساز کمک می‌کند و هم در عرصه تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی فعال است. سپردن چنین نامی در ذهن مفید است و قطعا خالی از لطف نخواهد بود.

این مجموعه علاوه بر اطلاع‌رسانی قیمت‌ها در خصوص ارائه تحلیل وضعیت بازار هم فعال است و برای همین، به مجموعه‌ای خوش‌سابقه و قابل‌اعتماد بدل شده که نگاهی حرفه‌ای در بازار خریدوفروش مقاطع فولادی به‌وجود آورده است.

این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیهجدول وزن تیرآهن ۱۴ ۱۶ ۱۸ ۲۴

وزن تیرآهن براساس سایز و ابعاد این محصول متغیر است. همچنین وزن تیرهای تولیدی کارخانجات مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و بسته به متریال مصرفی و ابعاد تولیدی متغیر هستند. از این رو وزن تیرآهن 14، 16، 18 و 24 در ادامه برای بررسی بیشتر آورده شده است. همچنین برای مثال وزن تیرآهن ۱۴ اصفهان با سایر کارخانجات متفاوت است و باید پیش از خرید وزن هرکدام از برندهای تولیدی را بدانید. وزن هر شاخه تیرآهن ۱۴، 12، 16، 24 و … را در ادامه به طور کامل بررسی این قطعات ارائه شده است.

  1. وزن تیرآهن 12: تیرآهن 12 یکی از پرکاربردترین مقاطع در ساختمان سازی است که تحت استاندارد IPE ساخته می‌شود و معمولا کارایی بسیار خوبی برای ساخت سقف و ستون دارد. استاندارد IPE در اروپا و آلمان استفاده می‌شود. تیراهن هایی که با این استاندارد تولید می‌شوند دارای شکل I هستند. این مقاطع که همگی به اندازه‌های 12 متری برش خورده و به بازار عرضه می‌شوند، به طور معمول وزنی برابر با 125 کیلوگرم دارند. این مشخصات معمولا بر روی شاخه‌های تیر در پروسه تولید محصول حکاکی می‌شود تا خریدار در هنگام خرید از مشخصات فنی آن مطلع شود، پس حتما ضمن گرفتن تاییدیه از کارشناس فروش، وزن تیرآهن 12 را در هنگام تحویل چک کنید. ابعاد در این محصول شامل طول و ارتفاع می‌باشد.
  2. وزن تیرآهن 14: وزن تیرآهن 14 همانند بسیاری از محصولات فولادی به‌ صورت استاندارد تعریف شده است. وزن یک شاخه تیرآهن ۱۴ با توجه به طول محصول برای آن تعریف می‌شود. برای تیرآهن‌‌هایی که با طول استاندارد 14 متر به فروش می‌ رسند، وزن نهایی 155 کیلوگرم تعریف شده است. مرسوم‌‌ترین نوع تیرآهن 14 در ایران با استاندارد IPE تولید شده و به فروش می‌‌رسد. تیرآهن‌‌های IPE دو نوع با نام‌‌های انواع لانه زنبوری و دوبل را شامل می‌‌شوند.
  3. وزن تیرآهن 16: برای اطلاع از وزن هر شاخه تیرآهن 16، یکی از کامل‌ترین جدول‌های وزن در سایت مرکزآهن در اختیار شما قرار داده شده است.  وزن تیرآهن 16 برابر با 190 کیلوگرم است. این عدد برای یک تیرآهن 16 با استاندارد 12 متری تعریف شده است. برای اطلاع از قیمت تیرآهن 16 می‌توانید با کارشناسان مرکز آهن تماس حاصل فرمایید.
  4. وزن تیرآهن 18: وزن تیرآهن 18 برابر با 226 کیلوگرم تعریف شده است. البته وزن این محصول با توجه به کارخانه تولید کننده و برند تولیدی، کمی بالا و پایین می‌‌شود. برای اطلاع از وزن تیرآهن 18 هر کارخانه ادامه مطلب را مطالعه نمایید.
  5. وزن تیرآهن 24:  تیرآهن 24 به صورت استاندارد در شاخه‌‌های 12 متری تولید شده و به فروش می‌‌رسد. وزن هر شاخه تیراهن ۲۴ در هر شاخه برابر با 368.5 کیلوگرم است. تیرآهن‌های 24 از جمله کاربردی‌ترین و پراستفاده ترین مصالح فلزی هستند. وزن تیر آهن ۲۴ با توجه به کارخانه تولیدکننده نیز در این مطلب از مرکزآهن اعلام شده است.
  6. وزن تیرآهن 30استاندارد تولید تیرآهن 30 IPE همان استاندارد اروپا و آلمان است. مقاطع تولید شده تحت این استاندارد دارای ضخامت‌های یکسان در سراسر محصول بوده و به شکل حرف انگلیسی I هستند. این مقاطع به طور استاندارد، دارای ارتفاع بین 80 تا 600 میلی‌متر می‌باشند که به صورت شاخه‌های 12 متری برش می‌خورند. وزن یک شاخه تیرآهن 30 به طول یک متر برابر با 42.2 کیلوگرم و وزن شاخه تیرآهن 30 به طول 12 متر برابر با 506 کیلوگرم است.

جدول وزن تیرآهن لانه زنبوری

وزن هر شاخه تیرآهن لانه زنبوری با توجه به ضخامت و سایز این محصول مشخص می‌شود. وزن یک شاخه تیرآهن لانه زنبوری برای سایز 12 تا 30 در جدول زیر برای کاربران گرامی ارائه شده است.

سایز وزن هر شاخه (kg)
12 125
14 155
16 195
18 225
20 275
22 325
24 375
27 425
30 507

جدول وزن تيرآهن معمولی ( IPE )

تیرآهن نوع IPE یا تیرآهن نوع I محبوب‌ترین نوع تیرآهن در ایران بوده و ضخامت جان آن کم‌تر و عرض بال آن بیشتر از تیرآهن نوع نرمال می‌باشد. این نوع تیرها در ایران و اروپا تولید می‌شوند و شکل آنها مانند I است و ضخامت بال‌های آن تغییر پذیر نیست. برای نمایش دادن این نوع پروفیل در نقشه‌ها از علامت اختصاری به همراه اندازه ارتفاع استفاده می‌گردد. به طور مثال IPE20 به معنی پروفیل I شکل است که دارای ارتفاع 20 سانتی متر می‌باشد. در ادامه جدول وزن تیرآهن IPE برای شما عزیزان آورده شده است.

سايز تيرآهن وزن شاخه 12متري(kg) وزن شاخه 1 متری (kg) ارتفاع عرض بال ضخامت جان ضخامت بال
8 72
10 98
12 125 10.4 120 64 4.4 6.3
14 155 12.9 140 73 4.7 6.9
16 190 15.8 160 82 5 7.4
18 226 18.8 180 91 5.3 8
20 269 22.4 200 100 5.6 8.5
22 315 26.2 220 110 5.9 9.2
24 369 30.7 240 120 6.2 9.8
27 434 36.1 270 135 6.6 10.2
30 507 42.2 300 150 7.1 10.7
33 590
36 686
40 796
45 932
50 1089
55 1272
60 1464

جدول وزن هاش بال پهن 12 متری

یکی از انواع کاربردی تیراهن، هاش بال پهن یا تیرآهن هاش HEB نام دارد. جدول وزن تیرآهن هاش HEB در ضخامت‌های مختلف در ادامه برای شما ارائه شده است.

قیمت تیرآهن ۱۸ اصفهان |قیمت و وزن تیرآهن

سايز هاش وزن شاخه سبک (kg) وزن شاخه سنگين (kg)
10 201 245
12 239 321
14 297 405
16 365 512
18 426 615
20 508 736
22 606 858
24 702 999
26 764 1116
28 875 1236
30 999 1404
32 1172 1524
34 1260 1608
36 1344 1704
40 1500 1860
45 1680 2052
50 1860 2244

جدول وزن هاش سنگين عريض ( IPBU-HE-M )

یکی دیگر از انواع تیراهن‌های موجود در بازار، هاش سنگین عریض یا IPBU-HE-M نام دارد که وزن هر شاخه از این مقطع فولادی در ادامه قابل مشاهده و بررسی است:

سایز تیرآهن وزن هر شاخه 12 متری (kg)
10 501.6
12 625.2
14 758.4
16 914.4
18 1066.8
20 1236
22 1404
24 1884
26 2064
28 2268
30 2856
32 2940
34 2976
36 3000
40 3072
45 3156
50 3240
55 3336
60 3420
65 3516
70 3612
80 3804
90 3996

وزن تیرآهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین کارخانجات تولید تیرآهن در کشور به شمار آورد. وزن تیرآهن 16 اصفهان و وزن تیرآهن 18 اصفهان و سایر ابعاد تولیدی توسط کارخانه، دقیقا منطبق بر جدول اشتال بوده و یکی از دقیق‌ترین محصولات تولیدی در کشور است. در ادامه جدول وزن تیرآهن کارخانه ذوب آهن اصفهان برای شما آورده شده است.

انبارهای فولاد ایرانیان در تهران، مازندران و در دو سوی اصفهان، ذخیره دار آهن آلات مورد نیاز شما هستند. همین باعث شده که بتوانیم هر مقطع فولادی که مورد نظر مشتریان است در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محل پروژه ارسال کنیم.

در جدولی که در ادامه برای شما ارائه شده، امکان مشاهده وزن هر شاخه تیراهن اصفهان، فایکو، ناب تبریز، فولاد یزد، آریان فولاد، جهان فولاد غرب و تیرآهن اهواز میسر است. جدول وزن تیرآهن کارخانه‌های مختلف می‌تواند سبک و سنگین بودن این قطعه در تمام کارخانه‌ها را نشان دهد. شما همچنین می‌توانید با کمک این اطلاعات در زمان خرید با اطمینان بیشتری اقدام نمایید.

سایز کارخانه وزن هر شاخه 12 متری (kg)
12 تیرآهن ذوب آهن اصفهان 125
14 تیرآهن ذوب آهن اصفهان 155
16 تیرآهن ذوب آهن اصفهان 190
18 تیرآهن ذوب آهن اصفهان 226
20 تیرآهن ذوب آهن اصفهان 269
22 تیرآهن ذوب آهن اصفهان 315
24 تیرآهن ذوب آهن اصفهان 369
27 تیرآهن ذوب آهن اصفهان 434
30 تیرآهن ذوب آهن اصفهان 507
14 تیرآهن فایکو 130
16 تیرآهن فایکو 170
18 تیرآهن فایکو 210
20 تیرآهن فایکو 225
22 تیرآهن فایکو 300
24 تیرآهن فایکو 350
14 تیرآهن ناب تبریز 132
16 تیرآهن ناب تبریز 170
18 تیرآهن ناب تبریز 210
14 تیرآهن فولاد یزد 147
16 تیرآهن فولاد یزد 180
18 تیرآهن فولاد یزد 214
20 تیرآهن فولاد یزد 257
22 تیرآهن فولاد یزد 300
24 تیرآهن فولاد یزد 350
14 تیرآهن آریان فولاد 140
16 تیرآهن آریان فولاد 175
18 تیرآهن آریان فولاد 215
20 تیرآهن آریان فولاد 250
22 تیرآهن آریان فولاد 305
12 تیرآهن جهان فولاد غرب 132
14 تیرآهن جهان فولاد غرب 156
16 تیرآهن جهان فولاد غرب 192
18 تیرآهن جهان فولاد غرب 228
20 تیرآهن جهان فولاد غرب 279
14 تیرآهن فولاد اهواز 135
16 تیرآهن فولاد اهواز 165
18 تیرآهن فولاد اهواز 211

فرمول و نحوه محاسبه وزن تیرآهن

برای محاسبه وزن تیرآهن ۱۶، 14 و سایر ابعاد می‌توان از سه روش کلی استفاده نمود. این روش‌ها شامل استفاده از جدول وزنی تیرآهن، استفاده از جدول اشتال تیرآهن و استفاده از چگالی آهن هستند. همچنین با استفاده از فرمول محاسبه وزن تیرآهن نیز می‌توان به وزن این محصول دسترسی یافت. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این روش‌ها خواهیم پرداخت. برای محاسبه وزن تیرآهن‌های مختلف موجود در بازار فرمول‌های خاصی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  • فرمول محاسبه وزن تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری نوعی از تیرآهن می‌باشد که به منظور افزایش مقاومت خمشی در تیرهای نرمال آنها را به شکل لانه زنبور برش داده، از هم باز کرده و سپس مجددا به هم جوش می‌دهند و تیر جدیدی با ظرفیت بالاتر را تولید می‌نمایند. این تیرها در محل تکیه گاه و وسط دهانه برحسب نظر مهندس سازه با ورق تقویت می‌شوند و به صورت تکی یا جفتی در تیر ریزی ساختمان‌ها به کار برده می‌شوند. برای محاسبه وزن تیرآهن لانه زنبوری از نوع CPE18 با طول 10 متر از فرمول زیر استفاده می‌شود:

طول تیر لانه زنبوری به متر× وزن یک متر (از جدول اشتال)  = وزن نهایی تیر لانه زنبوری

وزن تیرآهن لانه زنبوری CPE = [10] (m) × [ (۱۰٫۳۳) = وزن مخصوص CPE18] (kg/m) = 103.30 kg

  • فرمول محاسبه وزن تیرآهن IPE

طول تیرآهن به متر × وزن یک متر (از جدول اشتال) = وزن تیرآهن IPE

برای محاسبه وزن تیرآهن نوع 20 IPE به طول 12 متر از فرمول زیر استفاده می شود:

وزن تیرآهن IPE = [12] (m) × ( ۲۲٫۴۰ ) = وزن مخصوص IPE20 از جدول اشتال (kg/m) = 268.80

همچنین برای محاسبه تیرآهن IPE18 به طول 6 متر از فرمول زیر استفاده می شود:

وزن تیرآهن IPE = [6] (m) × [ (۱۸٫۸) = وزن مخصوص IPE18 از جدول اشتال (kg/m) = 112.8 kg

لازم به ذکر است که وزن تیرآهن خریداری شده توسط شما ممکن است به دلیل استفاده از استانداردی خاص توسط کارخانه سازنده با عدد به دست آمده از فرمول کمی متفاوت باشد ولی هر چه این اعداد به یکدیگر نزدیک تر باشند نشان دهنده کیفیت تیرآهن خریداری شده است.

  • فرمول محاسبه وزن تیرآهن دوبل

تیرآهن نوع دوبل از جمله تیرهایی است که از پروفیل های استاندارد ساخته شده و به صورت دوبل بهم می چسبند و یا از هم جدا بوده و جهت تحمل بارهایی با وزن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای تعیین وزن تیرآهن دوبل از نوع 2IPE18 به طول 12 متر از فرمول زیر استفاده می‌شود:

(طول تیرآهن IPB x 2) × وزن یک متر (از جدول اشتال) = وزن نهایی تیرآهن دوبل

وزن تیرآهن دوبل IPE = [2 × ۱۲] (m) × [ (۱۸٫۸) = وزن مخصوص IPE18 از جدول اشتال ] (kg/m) = 451.20 kg

تذکر: در محاسبه وزن تیرآهن دوبل فوق، وزن ورق تقویتی محاسبه نشده است.

  • محاسبه وزن تیرآهن با استفاده از چگالی

با استفاده از فرمول زیر می‌توانید با در دست داشتن چگالی آهن، وزن تیرآهن خریداری شده را محاسبه نمایید. برای این کار نیاز به خط کش یا کولیس برای اندازه‌گیری ضخامت بال و جان تیرآهن خواهید داشت.

1000/[چگالی*طول*[(ضخامت جان*طول جان)+(ضخامت بال*عرض بال)]*2]= وزن یک شاخه تیرآهن

با استفاده از این فرمول می‌توانید تنها وزن تیرآهن‌های ساده و هاش را به دست آورید. لازم به ذکر است که در این فرمول طول تیرآهن براساس متر و سایر پارامترها براساس میلی متر وارد می‌گردد. چگالی آهن را نیز 7.58 در نظر بگیرید.

محاسبه وزن تیرآهن 18 به طول 6 متر چگونه است؟

وزن تیرآهن = طول تیرآهن * وزن مخصوص تیرآهن از جدول اشتال

محاسبه وزن تیرآهن لانه زنبوری 18 به طول 10 متر چگونه است؟

وزن تیرآهن لانه زنبوری = طول تیرآهن * وزن مخصوص تیرآهن از جدول اشتال

وزن یک شاخه تیرآهن ۱۴ چقدر است؟

به طور حدودی وزن تیرآهن 14 برابر 155 کیلوگرم است.

 و تنظیم شده است

آشنایی با کاربرد تیرآهن 18 در صنعت

تیرآهن 18 کاربرد‌های متنوعی در صنعت ساختمان‌سازی دارد. این نوع تیرآهن به دلیل میزان مقاومت و استحکام بالایی که دارد، دوام و طول عمر سازه را افزایش می‌هد. تیرآهن ۱۸ علاوه‌بر پروژه‌های ساختمان‌سازی، در سیستم‌ها و شبکه‌های گوناگونی به‌کار برده می‌شود و استفاده از این محصول بسیار سودمند و به‌صرفه است. با خرید تیرآهن 18 از بازرگانی فولاد آیرومارت، در فرآیند راه‌اندازی پروژه‌های خود، بهینه و سودمند حرکت کنید.

استانداردها و مشخصات تیرآهن ۱۸

تیرآهن 18، بر اساس اندازه، ابعاد، شکل و وزنی که دارد، در شکل‌‌ها و استانداردهای گوناگونی تولید می‌شود. معمولا کارخانجات مختلف، از استانداردهای متفاوتی برای تولید این تیرآهن بهره می‌گیرند. انواع استاندارد تیرآهن 18 عبارتند از:

تولید تیرآهن IPE 18 بر اساس استاندارد اروپا و ایران

تیرآهن IPE در سازه‌های بلند که در ساخت آن‌ها مصالحی با استحکام بالا نیاز است، به‌کار می‌رود. تیرآهن‌های 18 با استاندارد IPE، شکلی شبیه حرف I دارند و کشش وارد شده به سازه را از یک جهت تحمل می‌کنند. در این نوع تیرآهن‌، اندازه‌‌ بال‌های دو طرف کاملا یکسان است و قابلیت کنترل فشار و تنش‌ها را دارند.

قیمت تیرآهن ۱۸ در استاندارد IPE ممکن است بسته به نوع برند متفاوت باشد؛ چرا که تیرآهن‌های IPE بازار یا از کارخانه‌های داخل تامین شده‌اند یا به برندهای چینی تعلق دارند. در نتیجه می‌توان گفت ۱۸ با قیمت تیرآهن‌های 18 چینی متفاوت است.

تولید تیرآهن 18 INP بر اساس استاندارد چین و روسیه

تیرآهن‌های I شکل که ضخامت بال‌ آن‌ها متغیر است و در طول تیرآهن تغییر می‌کند، در گروه استاندارد INP قرار می‌گیرند. قیمت آهن ۱۸ در این استاندارد هم‌چون قیمت تیر آهن 16 در استاندارد INP به دلیل وارداتی بودن و تغییر نرخ ارز نوسانات بسیاری دارد. تیر آهن 18 INP در ایران، معمولا از کشورهای لهستان، کره، اسپانیا، آلمان، چین و روسیه تامین می‌شود. مصرف این نوع تیرآهن در ایران بسیار محدود است و در سازه‌های کمی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد.

تیرآهن IPB 18 معروف به استاندارد هاش و بال پهن

در استاندارد IPB تیرآهن 18، سطح مقطع محصول به شکل حرف H است. این تیرآهن‌ها با شکل ساده اما کاربردی که دارند، در صنعت ساختمان‌سازی ایران بسیار پر‌استفاده هستند. از تیر اهن 18 در بخش‌های گوناگون سازه استفاده می‌شود.
تیرآهن IPB بال پهن سایز ۱۸ که به هاش شهرت دارد، در برابر فشار و تنش‌هایی که به سازه وارد می‌شود بسیار مقاوم است. هم‌چنین استفاده از این محصول به بهینه شدن سیستم‌ها، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها بسیار کمک می‌کند. توجه کنید که وزن تیر آهن ۱۸ در استاندارد IPB در مقایسه با دو استاندارد دیگر به مراتب بیشتر است. به همین دلیل گران بودن ۱۸ کاملا توجیه‌پذیر است.

وزن تیر آهن ۱۸ مطابق با جدول رسمی اشتال

هر شاخه از تیرآهن 18، حدودا 226 کیلوگرم است. به دلیل ساختار و وزن بالایی که این تیر اهن دارد، از آن برای سازه‌های بزرگ استفاده می‌شود؛ زیرا قابلیت تحمل تنش‌ها و خم‌شدگی‌های سازه را دارد. از آن‌جا‌که تیر آهن 18، نسبت به تیرآهن‌های دیگر سنگین‌تر و قدرتمندتر بوده و وزن بالایی دارد، باید پیش از سفارش کالا از کاربردی بودن آن برای سازه خود مطمئن شوید. زیرا ممکن است متحمل پرداخت هزینه بالایی بشوید. البته باید گفت که این نوع تیرآهن نسبت به تیرآهن 20 وزن کمتری دارد؛ بنابراین بیشتر از قیمت اهن ۱۸ خواهد بود. در جدول وزن تیرآهن ۱۸ می‌توانید جزئیات ابعادی و قیمت این مقطع را مشاهده کنید.

تولیدکنندگان و برندهای مطرح تیر آهن 18

تیراهن 18 در کارخانجات مختلفی در ایران و خارج از کشور تولید و عرضه می‌شود. استاندارد تولید هر کارخانه با دیگری متفاوت است. به‌عنوان مثال در حال حاضر تیرآهن‌های 18 هاش، فقط در کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌شوند. تیر آهن 18 را در استانداردهای دیگر، می‌توانید از کارخانه‌های فایکو، ذوب آهن و آرین تهیه کنید.

علاوه‌بر برندهای داخلی، تیرآهن‌های 18 وارداتی نیز از بازار آهن ایران قابل تهیه هستند. بین همه تیرآهن‌های سایز 18، قیمت تیرآهن ۱۸ اصفهان امروز به دلیل تقاضای بالاتر نوسانات بیش‌تری دارد. در مقایسه ۱۸ و قیمت تیرآهن ۱۸ اصفهان یا کارخانجات دیگر حتما کیفیت را ملاک انتخاب قرار دهید. استفاده از کالای بی‌کیفیت ممکن است خسارات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

خرید تیرآهن ۱۸ همراه با فاکتور رسمی و تحویل در محل

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت، به‌عنوان تامین‌کننده مطرح انواع تیرآهن در سایزها و استانداردهای مختلف شناخته می‌شود. برای آسودگی خریداران، آیرومارت لیست قیمت روز تیرآهن 18 در برندهای مختلف را ارائه داده است. پس از مشاهده قیمت‌ها، می‌توانید به‌صورت تلفنی یا آنلایوزن تیرآهن ۱۸ به عنوان یکی از پرکاربردترین تیرآهن‌ها در کارهای عمرانی، برای بسیاری از فعالان حوزه ساخت و ساز اهمیت دارد.
وزن تیرآهن‌ها نه تنها بر استحکامی که در هر سازه ایجاد می‌کنند اثر می‌گذارد بلکه بر روی تعیین قیمت خرید آن‌ها نیز اثرگذار است. تیرآهن ۱۸، یکی از تیرآهن‌های با استحکام بالا است که استفاده از آن موجب می‌شود سازه وزن بالایی را تحمل کند چرا که مقاومت خمشی بالایی دارد.

در این مقاله، به بررسی وزن تیرآهن ۱۸ اصفهان و وزن استاندارد سایر برندها خواهیم پرداخت. همچنین، نحوه محاسبه وزن تیرآهن ۱۸ را نیز شرح خواهیم داد. همراه آیرومارت باشید.

وزن تیرآهن ۱۸ چقدر است؟

هر شاخه تیرآهن ۱۸ چند کیلوگرم است؟ به طور کلی، تیرآهن ۱۸ به دلیل داشتن ابعاد بزرگ، وزن زیادی دارد و هر شاخه از آن در استاندارد اشتال حدودا ۲۲۵.۶ کیلوگرم است. در می‌توانید وزن برای سایزهای مختلف دیگر را نیز مشاهده نمایید.
تیرآهن ۱۸ با وزن بالایی که دارد، در ساخت و سازها و پروژه‌های عمرانی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که توانایی تحمل بسیاری در مقابل خم‌شدگی‌ها و تنش‌ها دارد.

جدول وزن تیرآهن ۱۸

جدول وزن تیرآهن ۱۸ فایکو، یزد و ذوب آهن با توجه به اهمیت وزن این کالا در صنعت ساخت و ساز تدوین شده است:

جدول وزن تیرآهن ۱۸
کارخانه تولید کننده وزن (کیلوگرم)
ذوب آهن اصفهان ۲۲۵
فایکو ۲۰۰
یزد ۲۰۵
اهواز ۲۱۵
آریان فولاد (آرین) ۲۲۰
پروفیل صنعت ماهان ۲۰۰

مشخصات تیرآهن ۱۸

در ابتدای مقاله و پیش از بررسی وزن تیرآهن ۱۸، خواهیم گفت که تیرآهن ۱۸ چه مشخصاتی دارد. این نوع تیرآهن، به دوام و استحکام سازه کمک می‌کند و در ایران نیز مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید می‌شود. مشخصات فنی تیرآهن ۱۸ اصفهان در هر شاخه ۱۲ متری عبارت است از:

  • ارتفاع: ۱۸۰ میلی‌متر
  • عرض بال: ۹۱ میلی‌متر
  • ضخامت جان: ۵.۳ میلی‌متر
  • ضخامت بال: ۸ میلی‌متر
  • وزن هر متر تیرآهن ۱۸ اصفهان: ۱۸.۸ کیلوگرم

این تیرآهن به سبب مشخصات و تحمل وزن بالایی که دارد، در ساخت پل‌های لانه زنبوری، ساخت تاسیسات صنعتی و ساختمانی، تولید ماشین‌آلات، ساخت ستون اصلی و پوشش سقف‌ها و خرپاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وزن و مشخصات هر تیرآهن چون را در آیرومارت مشاهده نمایید.

وزن تیرآهن ۱۸ اصفهان

تیرآهن ۱۸، در داخل کشور و از سوی برندهای مختلفی چون ذوب آهن اصفهان، فایکو و آرین تولید شده و به بازار عرضه می‌شود. این کارخانه‌ها، تولید تیرآهن مذکور را به روش نورد گرم انجام می‌دهند. اگرچه وزن آهن ۱۸ در هر یک از این برندها ممکن است متفاوت باشد اما به طور کلی، کارخانه‌های مذکور بر اساس استاندارد، تولید خود را انجام می‌دهند.

بسیاری از افراد، تیرآهن ۱۸ اصفهان را به عنوان بهترین تیرآهن IPE تولید داخل می‌شناسند. وزن تیرآهن ۱۸ اصفهان در هر شاخه ۱۲ متری، ۲۲۵ کیلوگرم است.
باتوجه به اثر وزن بر قیمت، می‌توان به وضوح تفاوت و را در وبسایت آیرومارت مشاهده کرد.

محاسبه وزن تیرآهن ۱۸

به منظور محاسبه وزن تیرآهن ۱۸، از ارقامی که برای هر متر تیرآهن در جدول اشتال ذکر شده، استفاده می‌شود. در جدول اشتال تیرآهن، مشخصات ابعادی این محصول همچون ضخامت، جان و بال تیرآهن، عرض و ارتفاع آن به همراه وزن استاندارد آورده شده است.

محاسبه وزن آهن ۱۸ برای تعیین قیمت آن و بررسی تحمل وزنی که دارد و همچنین هزینه‌های حمل و نقل آن، اهمیت دارد. برای محاسبه وزن تیرآهن ۱۸ می‌توان با در نظر داشتن حجم سطح مقطع که در جدول اشتال آمده و ضرب آن در چگالی آهن که عدد ۷.۸ گرم بر سانتی‌متر مکعب است، وزن هر متر را محاسبه کرد. برای محاسبه وزن یک شاخه تیرآهن با طول مشخص، از فرمول زیر استفاده می‌شود:

طول تیرآهن × وزن واحد طول تیرآهن = وزن تیرآهن

با در نظر داشتن این فرمول، برای محاسبه وزن تیرآهن ۱۸ هر شاخه ۱۲ متری، طول آن را در عدد ۱۸.۸ کیلوگرم ضرب می‌کنند.

استعلام قیمت و خرید تیرآهن ۱۸ از آیرومارت

قیمت تیرآهن ۱۸، همچون و سایر مقاطع فولادی، به عوامل مختلفی چون وزن تیرآهن، قیمت روز آهن، قیمت دلار و نوسانات آن، عرضه و تقاضا و شرایط سیاسی و اقتصادی کشور وابسته است.

با توجه به نوسان قیمت آهن ۱۸ در بازار، استعلام قیمت روز آن اهمیت دارد. توصیه ما به شما استفاده از لیست قیمت در وبسایت آیرومارت است که روزانه آپدیت شده و در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما می‌توانید خرید تیرآهن ۱۸ را به صورت اینترنتی و آنلاین در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

مرکز آهن فعالیت‌های خود را محدود به این مرز و بوم ندانسته و اقدام به صادرات مقاطع فولادی به کشورهای دور و نزدیک از جمله عراق، ارمنستان و گرجستان کرده است.

ن سفارش خود را ثبت کنید. پس از ثبت سفارش تیم حمل‌ونقل و لجستیک بازرگانی آیرومارت کالای شما را همراه با فاکتور رسمی به محل موردنظرتان ارسال می‌کند.

 

دکمه بازگشت به بالا