اقتصادیفعالان کسب و کار

اثرات زیست محیطی صنعت فولاد و ضایعات آهن

رقابت برای ایجاد هر صنعت روی کره زمین تا حد امکان از نظر زیست محیطی سالم قطعا ادامه دارد و صنعت فولاد نیز از این قاعده مستثنی نیست. از آنجایی که فرآیند فولاد سازی به مقدار باورنکردنی انرژی و حرارت برای کار نیاز دارد، تقاضای زیادی برای کاهش اثرات زیست محیطی صنعت فولاد وجود دارد. پیشرفت صنعت فولاد، مدیریت زیست محیطی و پسماند را تشدید کرده است و با چالش ها و مسائل بسیاری روبروست. این امر منجر به افزایش فشار دولت و مردم برای سرعت بخشیدن به پیدا کردن راهی برای کاهش اثرات زیست محیطی صنعت فولاد شده است

خریدار انواع ضایعات آهن محله منیریه - ضایعاتی محله منیریه - ۰۹۱۲۰۴۸۰۴۵۵

صنعت فولاد و پسماند این کارخانه ها می توانند آثار زیادی بر طبیعت و هوا داشته باشند که در ادامه این آلودگی ها را نام می بریم: آلودگی هوا آلودگی آب آلودگی زمین آلودگی صوتی. برج خنک کننده مکعبی یکی از رایج ترین انواع برج خنک کننده فایبرگلاس است که ضمن داشتن شکل مکعبی، در پتروشیمی، فولاد و نیروگاه کاربرد فراوان دارد.

مدیریت آلودگی های ناشی از صنعت فولاد

عملیات کارخانه فولاد در برابر آلودگی هوا آسیب پذیر است. این را می توان تجسم کرد که با مصرف زیاد زغال سنگ، آهن یا سنگ آهک، دولومیت، گوگرد و غیره در طول فرآیند مقادیر زیادی از انتشار (پشته و فرار) متشکل از گرد و غبار، آلاینده های گازی مانند SO2، NOx و غیره تولید می شوند.

برای داشتن یک کنترل موثر بر آلاینده ها اولین گام برای مدیریت زیست محیطی شامل ایجاد یک فهرست انتشار یا بررسی آلودگی که می توان از کارخانه در مکان‌ های مختلف مانند کوره بلند، کوره کک، کارخانه زینتر، کارخانه نسوز و غیره بازدید شود.

این بازدید برای گرفتن اطلاعات دست اول در مورد فرآیند و شیوه ها و همچنین برای انجام پشته ها و هوای محیط نظارت بر کیفیت برای تعیین ماهیت، کیفیت و کمیت آلاینده های منتشر شده توسط منبع، ارزیابی عملکرد تجهیزات کنترل آلودگی در صورت وجود، و همچنین مقایسه آن با استاندارد های انتشار به منظور ارزیابی ضرورت کنترل انتشارات یا در منبع با تغییر مناسب پارامترهای فرآیند یا توسط بهبود کارایی اقدامات کنترل آلودگی می باشد.

نویز یک صدای ناخواسته است. در کارخانه های فولادی به دلیل بالا بودن صدا ایجاد می شود و تجهیزات چرخش سرعت مانند فن، دمنده، اگزوزتر هم صدای بلندی ایجاد می کنند که به دلیل نشت هوا و بخار فشرده، تماس فلز با فلز، در کارخانه های نورد، کارگاه های آهنگری، ریخته گری و غیره می باشد.

کارخانه فولاد مقادیر زیادی آب به میزان 150-200 تن در تن مصرف می کند.فولاد تولید شده است. بررسی آلودگی آب باید برای تعیین منبع انجام شود،کیفیت و کمیت آلودگی ها یعنی جامدات معلق، سینیدها، فنل ها، روغن ها، گریس ها،فلوراید، آمونیاک، BOD، COD و غیره می باشند.

گزینه های تصفیه فاضلاب شامل خنک کردن جریان، جداسازی ودفع روغن و مواد جامد معلق، اکسیداسیون بیولوژیکی مواد آلی محلول،خنثی سازی با اسیدها و تبلور و حذف نمک های محلوارزیابی زیست‌محیطی فولاد و سازه‌های‌ فولادی : چرایی ارزیابی زیست ‌محیطی فعالیت‌های صنعتی تامین بازدهی نهاده نیروی ‌کار را به عنوان هدف ،خود دارند.

این همان اصلی است که اولین کشاورزان جهان در شروع به کشت زمین‌ و‌ پرورش چارپایان اهلی انجام دادند. صد مشت بذر‌گیاه در‌هنگام برداشت می‌تواند 50000 برابر محصول بدهد. این بینش، روش‌ زندگی بشر را عوض کرد و تلاش‌ها برای بهبود استاندارد‌زندگی به تدریج پایه‌هائی را برای جامعه‌ای که امروز می‌‎شناسیم، بر‌قرار کردند. در مراحل اولیه صنعتی‌شدن افراد اندکی پرسش‌هائی را در مورد چگونگی تاثیر عملیات‌ صنعتی بر محیط‌زیست مطرح می‌کردند.

درست مانند زمانی که کشاورزی توسعه داده می‌شد، بازده نیروی‌کار چیزی بود که ذهن افراد را مشغول کرد.  اما اکنون تصویر تغییر کرده و در سراسر جهان این شناخت وجود دارد که اقداماتی برای ایجاد توسعه‌پایدار بلند‌مدت مورد نیاز است. مسائل زیست‌محیطی اهمیتی بیشتر از همیشه برای توسعه صنعتی و اجتماعی کسب می‌کنند.

اثرات زیست محیطی صنعت فولاد

تولید فولاد تأثیرات زیادی بر محیط زیست از جمله انتشارات به هوا (CO ، SOx ، NOx ، PM2) ، آلاینده های فاضلاب ، پسماندهای خطرناک و مواد زائد جامد دارد. عمده اثرات زیست محیطی کارخانه های تولید فولاد یکپارچه مربوط به کک سازی و ساخت آهن است. برج خنک کننده هیبریدی دستگاهی صنعتی است که با استفاده از دو مدار هوا خنک و آب خنک، سیال مورد نظر را سرد می کند.

تقریباً تمام انتشارات گازهای گلخانه ای مرتبط با تولید فولاد از انتشار دی اکسید کربن مربوط به مصرف انرژی است. تولید کک یکی از منابع اصلی آلودگی تولید فولاد است. انتشارات هوا مانند گاز کک ، نفتالین ، ترکیبات آمونیوم ، روغن سبک خام ، گوگرد و گرد و غبار کک از کوره های کک آزاد می شود.
با این وجود این عملکرد با هزینه زیست محیطی بالایی همراه است. صنعت آهن و فولاد یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی صنعتی در جهان و یکی از بزرگترین گسیل کننده های CO2 در جهان است. طبق اعلام انجمن جهانی فولاد ، تولید فولاد حدود 6.6 درصد از انتشار CO2 انسانی در جهان را تشکیل می دهد.

کاهش اثرات زیست محیطی تولید فولاد

از سال 1970، صنعت‌فولاد در کشورهای اسکاندیناوی به طور موثری بر روی مسائل مختلف زیست‌محیطی کار کرده است. صنعت‌فولاد سوئد از قبل در بازار‌ جهانی در چند حیطه محصولات‌ فولادی از موقعیتی‌قوی برخوردار بوده است.

با استفاده درست، فولاد‌سوئد دارای قابلیت بسیار زیادی برای قادر ساختن مشتریان خود به ساخت سازه‌های کارآمدتر با فولادهای‌ جدیدی که اثرات زیست‌محیطی در تمام طول عمر محصولات مربوطه را کاهش می‌دهد می‌باشد.

ارزیابی چرخه زندگی منعکس کننده جریان کلی مواد و انرژی یک محصول و همچنین آلاینده های آن در هوا، زمین و آب است، همگی آنها دیدگاه چرخه زندگی را تشکیل می دهند مورد مشترک در ارزیابی‌های چرخه‌زندگی این است که، برای هر مرحله از چرخه‌زندگی محصول، تصمیمی در مورد استفاده از منابع‌طبیعی و انتشار آلاینده‌ها در زمین، آب و هوا گرفته می‌شود.

مواد‌معینی قابل بازیافت نیستند اما برای مثال، به عنوان ذخیره خوراک انرژی برای مقاصد گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سایر مواد قبل از اینکه خواص آنها تغییر کند یا چنان تباه شوند که واقعا به ضایعات تبدیل گردند چند بار قابل بازیافت هستند.

فولاد در محصولات ویژگی منحصر‌به‌فردی دارد: به صورت می‌تواند بازیافت شود، بارها، به عنوان ماده‌ خام برای فولاد تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طریق مقیاس‌ صنعتی، می‌توان گفت که فولاد ماده بی نهایت بازیافت‌پذیری است. برج خنک کننده استوانه ای با تماس مستقیم بین آب گرم با هوای خشک محیط موجب انتقال حرارت و تشکیل آب خنک می‌شود.

در کارخانه‌های فولاد در بخش‌ های خاصی فاضلاب جداسازی و تصفیه می‌ شود بصورت جداگانه. درمان جمعی با ته نشینی یا انعقاد نیز انجام می شود. بازیافت و استفاده مجدد از آب در واحد های مختلف اتخاذ شده است. آب خنک کننده پیوسته است گردش از طریق حوضچه خنک کننده و چرخش.

 

دکمه بازگشت به بالا