اقتصادیفعالان کسب و کار

طراحی و اجزای کلیدی درب پرسرعت صنعتی

پارکینگ های مجتمعات تجاری، فرودگاه ها، کلیه درب های سنگین و ورودی کارخانجات بزرگ از جمله مکان هایی هستند که نصب درب های صنعتی در آن ها کاربرد دارند. از مهم ترین ویژگی های درب صنعتی می توان به تردد بالا و بدون محدودیت، قابلیت نصب باطری هایی برای زمانی که برق رفته باشد، دارای سیستم خلاص کننده دستی و کلید آن، دارای دو کلاچ مکانیکی و هیدرولیکی، تنظیم سرعت و قدرت از تابلو فرمانی که برای آن تعبیه شده است و داشتن حسگر هایی که مانع حرکت های معکوس و توقف در لحظه برخورد با مانع می شود.

انواع درب ها

1- درب سوله کرکره ای (رول آپ)

درب های اتوماتیک کرکره ای یکی از انواع درب های صنعتی می باشد که بنابر کاربرد در محوطه ها و مکان های صنعتی از آن استفاده می شود. این نوع درب ها که به درب های صنعتی رول آپ نیز معروف هستند، با توجه به ابعاد و وزنی که دارند، به انواع مختلفی تقسیم می شوند. این نوع درب ها نیز جزو مستحکم ترین درب های صنعتی جهان به شمار می روند که در کل امنیت بالایی را نیز به مشتریان خود ارائه می دهد.

درب کرکره ای همانطور که از نام آن پیدا است به صورت کرکره ای باز و بسته می شود. جهت باز و بسته شدن این درب به صورت عمودی است. جنس این درب ها فلزی است و عموما از ورق های سینوسی شکل ساخته می شود. درب در این ساختار از نوع قابل انعطاف و جمع شدن است. قسمت جمع شو در بالا نصب شده و درب به سمت بالا جمع شده و باز می شود.

درب کرکره ای اتوماتیک

این درب با کمک موتور به صورت اتوماتیک باز و بسته می شود. با توجه به ارتفاع زیاد درب سوله استفاده از مدل کرکره ای دستی منطقی نمی باشد. موتور برقی این نوع درب از نوع گریبکسی می باشد. قدرت آن بسته به وزن درب و سرعت باز و بسته شدن دارد. موتور می تواند از ۲۵۰ تا ۷۵۰ نیوتن قدرت داشته باشد و سرعت آن از ۱۲٫۵ RPM ( Round Per Minute) یا دور بر دقیقه تا ۲۷ RPM متغیر است.

این نوع درب سرعت باز و بسته شدن بالاتری نسبت به مدل های دیگر دارد. درب اتوماتیک به کمک ریموت می تواند باز و بسته شود. بنابراین برای باز و بسته کردن آن نیاز به حضور نزدیک یا نیروی انسانی ندارد. امنیت این نوع درب به جنس ورق بستگی دارد اما در کل مناسب است. نکته که در مورد این درب وجود دارد برقی بودن آن است یعنی در صورت رفتن برق درب باز نمی شود. برای حل این مشکل از باتری می توان استفاده کرد. این درب سرعت باز و بسته شدن بالایی دارد.

2- درب ریلی یا کشویی سوله

درب ریلی سوله یکی از بزرگترین اختراعات بشر برای صرفه جویی در فضا است. دلیل اصلی این نوع درب اشغال فضای کمتر در زمان باز و بسته شدن درب است. دلیل مهم استفاده از فضای نوسان درب های لولایی است که به معنی قابل استفاده بودن محیط اطراف درب می باشد. برای بهره وری بیشتر از فضایی که درب ریلی به ما می دهد، نیاز به یک دیوار خالی داریم که درب روی آن سوار شود. این نوع درب در مدل های مختلفی مانند تک لنگه، دو لنگه، باز شو روی هم و انواع دیگری ساخته می شود که در ادامه با هم بررسی می کنیم.

انواع درب های ریلی

  • درب تک لنگه: این درب یک لنگه بوده و به یک طرف باز می شود.
  • درب دو لنگه: این نوع درب دو لنگه بوده و یکی به چپ و دیگری به راست باز می شود.
  • درب چند لنگه: در سازه های بزرگ مانند سوله، آشیانه هواپیما چندین درب جلوی سازه نصب می شود.
  • درب دستی: در این حالت باز و بسته شدن درب توسط دست انجام می شود.

 درب اتوماتیک ریلی

این درب کشویی می باشد که مجهز به یک موتور برقی است. موتور این درب می تواند تک فاز یا سه فاز باشد. این درب از جنس فلز، آلومینیوم یا پلی اورتان می تواند ساخته شود.

از ویژگی های مهم درب سوله کشویی اتوماتیک، قابلیت تردد زیاد می باشد. در صورت ساخت صحیح مدت زمان زیادی این درب برای شما کار می کند. موتور این نوع درب ها می بایست دارای خلاص کن باشد تا در صورت عدم کار کرد سیستم برقی به صورت دستی باز گردد. نصب باتری نیز در زمان رفتن برق به ما کمک می کند. درب های برقی می بایست مجهز به سنسور مانع باشند. در غیر اینصورت اگر چیزی در هنگام بسته شدن بین درب باشد له می شود.

درب های اتوماتیک کشویی سوله عموما از جنس فلز، آلومینیوم یا ترکیبی از این دو است. ریل این درب از نوع شانه ای و زنجیری ساخته می شود. در هنگام ساخت سیستم خلاص کن دستی روی آن نصب می شود. برای افزایش طول عمر درب از هنگر ضد سایش استفاده می شود. قفل درب نیز با توجه به برقی بودن سیستم باید برقی باشد.

چرا از درب کشویی سوله استفاده می کنیم؟

فضا، به ویژه در کارخانه ها و انبارها از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که سوله ای در اختیار دارید برای هر متر مربع آن باید هزینه کنید. پس استفاده بهینه از فضا یک کار عقلانی است. یافتن روش هایی برای به حداکثر رساندن فضای قابل استفاده در امکانات می تواند به مجموعه ها کمک کند تا امکانات خود را افزایش دهند. درب های کشویی صنعتی، ابزاری با ارزش برای مدیریت فضا می باشند.

البته فضا تنها دلیل استفاده از این نوع درب نیست. در یک مجموعه موضوعات دیگری نیز مانند ایمنی، سرعت و سهولت دسترسی نیز مهم می باشند. درب ریلی سوله می تواند راه حل های کارآمدی برای این موارد ارائه دهند. مشاوره با متخصصان درب های صنعتی در مورد سخت افزار و لوازم جانبی درب سوله می­تواند به مدیران کمک کند تا راه حل های مناسبی را پیدا کنند.

این نوع درب ها که به طور معمول در کارخانه ها، فرودگاه ها و مجتمع های تجاری به کار می روند، توسط یک جک ریلی عمل می کنند. از مهم ترین نکاتی که باعث بالا رفتن عمر این نوع درب ها می شود توجه به روان بودن درب ها، استفاده از قرقره هایی با کیفیت بالا و استفاده از باکیفت ترین میل ترانس ها در درب ریلی مورد نظر می باشد.

3- درب لولایی سوله

درب لولایی قدیمی ترین ساخت درب در جهان است. درب در محل لولا به چارچوب متصل شده و بر روی پاشنه می چرخد. این درب در سوله کاربرد های مختلفی دارد. یکی از آنها برای درب نفر رو می باشد. همیشه ماشین آلات در حال ورود به سوله نیستند و باز کردن درب بزرگ برای تردد یک نفر زمان بر و دارای زحمت است. به همین جهت از درب نفر رو استفاده می کنند. درب نفر رو را هم می توان در قسمت دیگری از نصب کرد و هم می توان آن را داخل درب کشویی قرار داد.

4- درب محوطه

سوله ها عموما مستقیما در دسترس نیستند و دارای یک محوطه پیرامونی می باشند. برای مثال می توان از کارخانه نام برد که یک درب ورودی محوطه و یک درب سوله است نام برد. در کنار درب ورودی همیشه ساختمان نگهبانی قرار دارد. ورود به محوطه از طریق دو درب انجام می شود. یکی درب نفر رو که به داخل نگهبانی باز شده و پس از احراز هویت از درب دیگر وارد محوطه می شوند. درب دوم درب تردد خودرو است. این درب می تواند کشویی یا لولایی باشد. در هر دو حالت می تواند دستی و اتوماتیک نیز باشد. این درب نیز از فلز ساخته می شود.

انواع درب های اتوماتیک صنعتی

از مهم ترین درب های صنعتی می توان به درب آشیانه هواپیما و هلی کوپتر،‌ درب های کشویی صنعتی،درب ریلی اتوماتیک و درب های سریع صنعتی اشاره نمود. برخی از انواع کرکره های برقی نیز وجود دارند که جزو درب های صنعتی محسوب می شوند. انواع درب ها بر اساس کاربری و محیط بکارگیری تقسیم بندی می شوند:

این درب ها به درب های اتوماتیک صنعتی ریلی نیز معروف هستند که برای مکان هایی مناسب می باشند که تردد در آن ها بسیار بالاست. این نوع درب ها محدودیتی در باز و بسته شدن مکرر ندارند. این درب ها با نیروی برق کار می کنند. در هنگام قطع برق با استفاده از سیستم برق اضطراری و باتری باز و بسته می شوند.

این درب ها کاملا اتوماتیک بوده و بدون هیچگونه نیروی فیزیکی بصورت افقی بر روی ریل حرکت کرده و باز و بسته می‌شوند. در مکان های بزرگ صنعتی همچون انبارها، سوله و کارخانجات از درب اتوماتیک کشویی استفاده می‌شود.

درب اتوماتیک صنعتی کرکره ای

این درب ها به رول آپ نیز معروفند. درب اتوماتیک صنعتی کرکره ای یکی از پرکاربرد ترین درب های اتوماتیک صنعتی در دنیا می باشد چرا که این درب ها مقاومت و امنیت بسیار بالایی دارند، فضای بسیار کمی را اشغال می کنند و در هر فضایی مناسب هستند. استفاده از درب های اتوماتیک رول آپ در محیط های صنعتی به دلیل کاهش زمان نقل و انتقال به عنوان یکی از انتخاب های مناسب در کارخانه و محیط های صنعتی معرفی می شود. به علت عریض بودن ورودی سوله های صنعتی و تردد مکرر وسایل نقلیه بزرگ و تجهیزات استفاده از درب های کرکره ای صنعتی با موتورهای ساید صنعتی (گیربکس مستقیم) گزینه ای استاندارد جهت نصب این نوع درب ها می باشد.

ویژگی های درب اتوماتیک کرکره ای

  1. مقاومت و امنیت بالا
  2. تردد نامحدود
  3. دارای ترمز اضطراری
  4. کارایی بالا در عین بی صدا بودن
  5. قابلیت نصب باطری ذخیره کننده هنگام قطع برق
  6. مناسب برای شرایط آب و هوایی مختلف
  7. حرکت با سیستم بالا و پائین و توقف

درب اتوماتیک صنعتی سکشنال

این درب ها بیشتر در مکان های کوچکی که کمی عرض دارند مناسب هستند. درب های سکشنال قابلیت جمع شدن زیر سقف را دارند. این قابلیت باعث می شود بازشوی آن به اندازه دلخواه قابل کنترل باشد. این درب ها به کمک یک کلید کنترلی باز و بسته می شوند، دارای وزن سبکی هستند و سرو صدا ندارند. این درب ها دارای سنسور و حسگری هستند که به محض برخورد با مانع از حرکت باز می ایستند.

درب اتوماتیک صنعتی فولد آپ

درب فولد آپ برای فضاهایی همانند آشیانه هواپیماها که نیاز به ورودی بسیار بزرگی دارند مناسب هستند. جنس درب های اتوماتیک صنعتی فولد آپ از PVC و انعطاف بسیار بالایی دارند. این درب ها حرکتی شبیه درب های کرکره ای دارند ولی سرعت آن ها پایین تر است.

ویژگی درب های صنعتی

از ویژگی ها و تفاوت های درب های صنعتی با سایر درب های اتوماتیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نسبت به حجم ها و ابعادی که مورد استفاده قرار می گیرند سرعت بالایی دارند.
  • به دلیل شرایط نصب سخت در ابعاد بزرگ دارای ویژگی های مقاوم و پر سرعت هستند.
  • قطعات درب های صنعتی علاوه بر کاربرد های متفاوتی به جز کاربرد اصلیشان در صنعت دارند.
  • قطعات دارای قدرت بالایی هستند.
  • این درب ها دارای باطری های قوی و سیستم دزدگیر اختصاصی هستند.
  • دارای خلاص کن های ساده و کلید دستی می باشند.
  • دارای قابلیت تنظیم سرعت و قدرت می باشند.
  • امکان نصب انواع سنسورها را دارا می باشد.
  • کارایی های اتوماتیک در باز شدن درب در مواقع بخصوصی به صورت اتوماتیک را دارند.
  • دارای هنگر ضد سایش می باشند.
  • در برابر نوسانات برقی با بسیار مقاوم هستند.
  • این درب ها در عین سبک بودن محکم و ایمن هستند.
  • پرده درب از الیاف UPVC ضد استاتیک نیز ساخته می شود.
  • موتور این درب ها از نوع گیربکسی و یا هیدرولیک می باشند.
  • عمل کردن باز شو  و حرکت به صورت رول آپ در جهت های مختلف می باشد.
  • سر و صدای بسیار پایینی دارند.
  • امکان نصب سیستم برگشت در صورت درگیر شدن با مانع.
  • درب های گیربکسی دارای سیستم حفاظت خودکار در زمان برخورد به مانع هستند.
  • دارای واحد کنترل با سرعت بالا می باشند.
  • برای ابعاد بزرگ مناسب هستند.
دکمه بازگشت به بالا