اقتصادیفعالان کسب و کار

گیربکس حلزونی چیست؟ قیمت خرید گیربکس حلزونی صنعتی چقدر است؟

گیربکس حلزونی نوعی جعبه دنده صنعتی است که از یک ماردون با رزوه مارپیچی و یک چرخ دنده تشکیل شده است. این دو قطعه طوری باهم درگیر هستند که جهت انتقال قدرت را نود درجه تغییر میدهند و یکی از قدیمی ترین انواع گیربکس نود درجه است. چرخ دنده گیربکس حلزونی کوچک در مقایسه با گیربکس معمولی دارای طراحی خاصی است و دندانه های کمی زاویه دار و خمیده ای دارد. شایان ذکر است که به دنده اصلی گیربکس حلزونی اصطلاحا چرخ حلزون نیز گفته می شود و یکی از پرکاربردترین گیربکس صنعتی است.

قیمت گیربکس حلزونی دست دوم |کوچکترین گیربکس حلزونی

مزایای گیربکس حلزونی

تنوع زیاد در نوع ورودی و خروجی و قیمت به صرفه (به دلیل تولید اکثر این گیربکس ها با پوسته آلومینیوم) باعث فروش بالای گیربکس صنعتی حلزونی در بازار شده است. طراحی گیربکس های حلزونی به صورتی است که ماردون فولادی، شفت چرخ دنده برنجی را می چرخاند، اما این عمل برعکس انجام نمی شود و این به دلیل ویژگی خود قفل بودن این گیربکس ها است.

خاصیت خود قفل بودن یا برگشت ناپذیری گیربکس های حلزونی باعث شده است که در کاربرد هایی مانند نوار نقاله و بالابر ها که احتیاج به چرخش برعکس چرخ دنده ها دارند، بهترین انتخاب باشد. از طرفی این ویژگی باعث می شود تا جهت حرکت حفظ شود. به عبارتی از برعکس شدن ناگهانی جهت حرکت جلوگیری می کند.

انواع گیربکس حلزونی

انواع گیربکس های حلزونی کوچک و بزرگ در نوع ورودی و خروجی و نوع پایه ی آن متغیر است. این گیربکس ها به طور کلی به 3 دسته VF، MVF و کتابی (مکعبی) تقسیم می شوند:

گیربکس های VF ورودی شافت

گیربکس های VF از انواع پر کاربرد گیربکس حلزونی محسوب می شوند. به عنوان مثال گیربکس دستگاه نانوایی را می توان از  نوع VF انتخاب کرد. گیربکس های ورودی شافت حلزونی، در دو 2 طراحی پایه دار معمولی و پایه فلنج (VF FC) تولید می شوند. گیربکس های VF را می توان از قدیمی ترین نوع و طراحی در میان کاهنده ها دانست.

گیربکس های MVF ورودی فلنج

دومین دسته پرکاربرد گیربکس حلزونی، گیربکس MVF هستند. این گیربکس ها از نظر ورودی با نوع VF تفاوت دارد. ورودی گیربکس MVF به صورت فلنج طراحی شده است. به همین دلیل می توان آن را مستقیم به الکتروموتور متصل کرد. این گروه نیز در دو نوع MVF و MVF FC تولید و استفاده می شود.

گیربکس های مکعبی یا کتابی

گیربکس مکعبی یا کتابی یکی از طراحی های متفاوت انواع گیربکس حلزونی است. این گیربکس مقاومت خوبی دارد. همچنین از نظر سایز نیز تنوع بالایی دارد. گیربکس کتابی در سایز های کوچک مانند گیربکس تیپ  25 در جنس آلومینیوم و در ابعاد بزرگ مانند تیپ 110 از جنس چدن ساخته می شود. همچنین گیربکس کتابی در دو طراحی NMRV (ورودی فلنج) و NRV (ورودی شافت) در بازار عرضه می شود.

انواع برند گیربکس حلزونی

از آنجایی که گیربکس حلزونی در بسیاری از صنایع کارآمد است و همچنین به دلیل داشتن طراحی ساده تر نسبت به دیگر مدل ها، تولید کنندگان مختلفی در داخل و خارج از کشور، این گیربکس را تولید می کنند. برخی از مشهور ترین و با کیفیت ترین برند های ایرانی عبارتند از: گیربکس حلزونی سهند، ترنج، توانکار، شاکرین صنعت سپاهان و بهکار. لازم به ذکر است در فروشگاه گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان تمامی محصولات این برندها همراه با گارانتی معتبر ارائه می شود. همچنین در میان انواع گیربکس حلزونی چینی می توانید سایز ها و طراحی های متنوعی را با قیمت مناسب در برند های KS و TS خریداری نمایید.

خرید گیربکس حلزونی

در حال حاضر اکثر صنایع با مشکلاتی از قبیل کمبود فضای نصب تجهیزات مواجه هستند، به همین علت شرکت های تولید کننده گیربکس صنعتی، نوع خاصی از این محصولات را تحت عنوان گیربکس حلزونی تولید می کنند. به طور کلی گیربکس های حلزونی به دو دسته VF (حلزونی) و کتابی (مکعبی) تقسیم بندی می شوند و در هر دو مدل زاویه شفت ورودی و خروجی نسبت به یکدیگر 90 درجه است.

این دو ویژگی باعث شده تا طیف وسیعی از صنایع به خرید گیربکس حلزونی روی آورده و از این محصولات برای فضاهای کاری نسبتاً کوچک استفاده نمایند. گیربکس های حلزونی فضای بسیار محدودی را اشغال می کنند و برای کاربردهایی که محور ورودی و خروجی نمی توانند در یک راستا قرار گیرند، گزینه ای ایده آل هستند. همچنین می توان این گیربکس ها را به 6 حالت مختلف نصب و یا با همدیگر  ترکیب نمود.

گیربکس های حلزونی معمولاً از سایز 25 تا 150 تولید می شوند که هر تیپ مزایا و معایب خاص خود را دارد. مهم ترین ویژگی های گیربکس حلزونی عدم برگشت پذیری در نسبت های بالای 40، کوپل مستقیم با الکتروموتور و تعمیر و نگهداری آسان است. برای خرید گیربکس حلزونی متناسب با الکتروموتور، می توانید بر اساس تیپ گیربکس و قطر شافت ورودی و خروجی آن، توان موتور را انتخاب نمایید.

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در خرید گیربکس حلزونی، نسبت تبدیل آن ها است. منظور از نسبت تبدیل گیربکس حلزونی، نسبت سرعت خروجی و سرعت ورودی گیربکس است. با توجه به این که نسبت تبدیل گیربکس، نسبت مستقیمی با سرعت، گشتاور و انتقال کارآمد نیرو دارد، حتماً پیش از خرید گیربکس حلزونی نسبت به نیازهای کاربرد صنعتی مد نظر و برآورده نمودن آن ها توسط گیربکس اطمینان حاصل نمایید.

در خرید و انتخاب گیربکس حلزونی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

پیش نیاز خریدی هوشمندانه شناخت کافی و مشخص کردن انتظارات از دستگاه می باشد  اما به صورت کلی باید به نکته های زیر توجه داشته باشید:

    تیپ

به بیانی ساده اندازه گیربکس در بازار و بین عموم مردم تیپ نامیده می­شود. با شناخت کافی از نوع الکتروموتور خود می­توانید از تیپ 25 الی تیپ 150 را از عرضه کنندگان این محصول خریداری کنید. تیپ تاثیر مستقیمی در قیمت گیربکس حلزونی هنگام خرید دارد. به تیپ 25  این مدل از جعبه دنده ها، گیربکس حلزونی مینیاتوری هم گفته می شود که در معمولا در صنایع ظریفی استفاده می شوند.

    نسبت

نسبت یا ratio در واقع به نسبت دور ورودی و خروجی گیربکس گفته می­شود که به اختصار با حرف i نیز قابل مشاهده است و تعداد دور خروجی دستگاه را مشخص می­کند. اگر عمیق تر به این موضوع نگاه کنیم تولید کنندگان بر اساس نیاز بازار نسبت های نامی یکسانی تولید و عرضه می­کنند اما این نسبت  ممکن است حدود 3% بالاتر یا پایین تر نسبت نامی باشد. در این خصوص باید بارکارشناسانی مجرب مشورت نمایید.

چگونه نسبت تبدیل را محاسبه کنیم؟

نسبت تبدیل این  جعبه دنده صنعتی از تقسیم تعداد دنده های دنده حلزون بر تعداد راههای تیغ تراش روی مارپیچ بدست می اید به طور مثال یک چرخ حلزون با 30 دندانه و مارپیچ 4 راه نسبت تبدیل 7.5 را به وجود می­آورد.

راهنمای نصب و راه اندازی

11نکته که در مورد نصب این دستگاه باید بدانید و حتما قبل از نصب با دقتی بالا باید به آن ها توجه کنید تا دستگاه شما آسیب نبیند:

  • ابتدا و قبل از نصب دستگاه به دستگاه، جهت صحیح چرخش شفت خروجی را بررسی کنید تا دچار مشکل نشوید.
  • قبل از اتصال به موتور، حتما قطر شفت برای اطمینان از اینکه ابعاد آنها اشتباه نیست و اجتناب از مونتاژ بیش از حد در صورت تنگ و یا خیلی گشاد بودن ورودی شفت الکتروموتور بررسی گردد تا باعث آسیب به جعبه دنده یا موتور شما نشود.
  • همواره نصب بر روی دستگاه باید پایدار و محکم باشد تا لرزش ایجاد نشود.
  • سعی کنید در برابر تابش نور شدید خورشید و یا محلی که آب و هوای مناسبی ندارد برای حفاظت از دستگاه جعبه یا محفظه ای تعبیه کنید.
  • در مورد دوره های طولانی (4-6 ماه)، روغنکاری در روان کننده خود گیربکس مورد اطمینان نیست توصیه می شود آن را تغییر دهید از آنجا که لاستیک می تواند به محفظه شفت برسد و یا حتی ممکن است کشش آن برای عملکرد مناسب از دست داده باشد.
  • رنگ قطعا نباید برروی بخش های لاستیکی و سوراخ های بر روی گیربکس وجود داشته باشد در هنگام خرید و تحویل کالا حتما به این موضوع توجه کنید.
  • هنگامی که با شفت توخالی یا محکم اتصال برقرار می کنید، لطفا قسمت های مشترک را روغن بزنید تا از قفل یا اکسیداسیون جلوگیری شود.
  • بررسی سطح صحیح روان کننده (روغن دنده گیربکس حلزونی).
  • شروع فعالیت دستگاه باید به تدریج باشد و بلافاصله اعمال حداکثر بار صورت نگیرد و در هنگام فعالیت اولیه به اصطلاح جان دستگاه گرفته نشود.
  • در هنگام استفاده از انواع مختلف گیربکس های حلزونی با موتور، استفاده از تجهیزات نصب مانند لرزه گیرها الزامی است.
  • اطمینان حاصل کنید که در موتور به راحتی عبور هوا از طرفین برای خنک کاری صورت میگیرد و در مورد دمای محیط <-5 یا> +40 دستگاه فعالیت کند. همچنین در صورتی که سوال دیگری دارید با بخش فنی تماس بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا