اقتصادی

همکاری فناورانه ایران و اندونزی در حوزه واکسن

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری خبر داد؛

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری و پزشکی دقیق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری از همکاری ایران و اندونزی در حوزه‌های آبزی‌پروری، اصلاح نژاد مولکولی، واکسن و… خبر داد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری و پزشکی دقیق از برنامه این ستاد برای توسعه همکاری و روابط علمی و تجاری با کشور اندونزی در حوزه‌های آبزی‌پروری، اصلاح نژاد مولکولی و فناوری‌های جدید در زمینه بیوداروها، واکسن‌های انسانی و دامی، آفت‌کش‌های زیستی و پروبیوتک‌ها خبر داد.

نشستی با حضور هیئتی از اندونزی، دبیر ستاد زیست فناوری و مدیران چند شرکت پیشرو در حوزه زیست‌فناوری در محل این ستاد امروز صبح برگزار شد. هدف از این نشست بررسی زمینه‌های توسعه روابط علمی و تجاری دو کشور در حوزه زیست فناوری بود.

محمد حسین متالهی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی دقیق در آغاز با اشاره به تاریخچه طولانی روابط تجاری بین دو کشور عنوان کرد: امیدواریم تا این تاریخچه به تقویت رابطه بین دو کشور کمک کند و باعث شود تا کشور‌های ایران و اندونزی این بار در زمینه علم و فناوری رابطه خود را شکل دهند.

وی در ادامه افزود: کشور ما در دو دهه اخیر پیشرفت‌های خوبی در زمینه بیولوژی داشته به طوری که اکنون در حال صادر کردن فناوری و با چند کشور در حال تولید محصول مشترک هستیم.

متالهی با اشاره به این که اندونزی بزرگترین مجمع‌الجزایر جهان است، گفت: با توجه به خطوط ساحلی گسترده ایران، آبزی‌پروری در ایران از اهمیت زیادی برخوردار است و  امیدواریم که بتوانیم در این حوزه با کشور اندونزی همکاری داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: علاوه بر توسعه خوراک آبی؛ اصلاح نژاد مولکولی، توسعه فناوری‌های جدید در زمینه بیوداروها، واکسن‌های انسانی و دامی، آفت‌کش‌های زیستی و پروبیوتک‌ها در حوزه انسانی و دامی از جمله حوزه‌هایی هستند که می‌توانند مجاری جدی همکاری باشند.

متالهی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با توجه به اسلامی بودن هر دو کشور، همکاری ایران و اندونزی رفاه و سلامتی را برای مردم دو کشور فراهم آورد. در ادامه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی موفق در حوزه زیست‌فناوری از جمله هیستوژنیک، تک‌ژن، زیست‌فناور سبز و زیما، به معرفی فعالیت‌های خود پرداختند.

وی گفت: نماینده هیئت اندونزیایی ابراز امیدواری کرد تا ارتباطات دو کشور به صادرات و واردات محدود نشود و دو کشور توسعه و تولید مشترک محصولات را آغاز کنند.

دکمه بازگشت به بالا