اقتصادی

گوترش: توزیع فراگیر واکسن تنها راه عبور از کابوس کروناست

دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: “آزمایشات و چالش های جهانی ما گسترده تر و پیچیده تر می شوند.” با این حال ، پاسخ های ما ناکافی است. Covid-19 به خوبی این مسائل را روشن کرده و شکنندگی و شکستگی عمیقی را نشان داد.

دبیرکل سازمان ملل ، آنتونیو گوترش ، در سخنرانی خود در کنفرانس امنیت مجازی مونیخ گفت: “این نقاط ضعف فراتر از موارد همه گیر کرونا و بهداشت عمومی است.” فاجعه آب و هوایی در انتظار ما است ، نابرابری و تبعیض باعث از بین رفتن ساختار اجتماعی ، فساد اقتصادی اعتماد را از بین می برد ، مبارزه برای حقوق زنان تحت فشار است تا عقب نشینی کند ، اهداف توسعه پایدار دور از ذهن است و عوامل جدیدی از بی ثباتی ظاهر شده است ، تصمیمات آمریکا و روسیه برای تمدید پیمان جدید شروع ، رژیم خلع سلاح هسته ای رو به زوال است.

وی گفت: “توزیع گسترده واکسن کرونا تنها راه خروج از کابوس کرونا است.” وضع موجود به وضوح آشفته است. البته ، ما شاهد نشانه های خوبی در مورد حمایت کشورهای غربی از Kovacs (طرح ضد تاجگذاری) هستیم. شاهد هستیم که بسیاری از کشورها اعلام کرده اند که واکسن های اضافی خود را با سایر کشورها به اشتراک می گذارند. اما 75 درصد دوزهای واکسن کرونا تاکنون فقط در 10 کشور جهان بوده است. بیش از 100 کشور در سراسر جهان حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده اند. خطر این است که اگر فقط کشورهای پیشرفته را واکسینه کنیم و اجازه دهیم ویروس به کشورهای در حال توسعه سرایت کند ، ویروس جهش می یابد.

وی افزود: با جهش ویروس ، سویه جدید ویروس خطرناک تر خواهد بود و قدرت بیشتری برای مقاومت در برابر واکسن ها خواهد داشت و به احتمال زیاد کابوس دوباره بر کشورهای پیشرفته تأثیر می گذارد ، یعنی کشورهایی که معتقد بودند آنها از مردم خود محافظت کرده اند. “اما با واکسن های قدیمی ، آنها قادر به مبارزه با سویه های جدید ویروس نخواهند بود. به همین دلیل ، ضروری است که همه جهانها بسیج شوند تا همه انسانها در هر کجا در اسرع وقت واکسینه شوند. برای این منظور ، ما به یک کارگروه اضطراری نیاز داریم. به نظر من ، G20 بهترین بستر برای تشکیل چنین کارگروهی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا