ورزشی

کودکان و نوجوانان سالم به واکسن کووید نیاز ندارند

سازمان جهانی بهداشت:

سازمان جهانی بهداشت با اصلاح توصیه‌های قبلی خود تاکید کرد، کودکان و نوجوانان سالم به دریافت واکسن کووید نیازی ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، سازمان جهانی بهداشت با اصلاح توصیه‌های قبلی خود تاکید کرد، کودکان و نوجوانان سالم به دریافت واکسن کووید نیازی ندارند.

برهمین اساس، کودکان و نوجوانان سالم در راهنمای جدید برای دریافت واکسن کووید “اولویت پایین” در نظر گرفته شدند.

سازمان جهانی بهداشت تاکید می‌کند، تزریقات معمولی برای این گروه سنی مهمتر است و این درحالیست که دانشگاه‌های آیوی لیگ هنوز از آموزش حضوری به دانشجویان واکسینه نشده خودداری می‌کنند؛  آیوی لیگ یک مجموعه متشکل از معروف‌ترین گروه دانشگاه‌های خصوصی کشور آمریکا است که متشکل از ۸ دانشگاه پرآوازه خصوصی است. تمام این ۸ دانشگاه، در رتبه‌بندی‌های مختلف، سالانه در میان ده دانشگاه برتر آمریکا قرار می‌گیرند.

این نهاد بین‌المللی توصیه‌های واکسن کووید خود را اصلاح و پیشنهاد کرده است که کودکان و نوجوانان سالم ممکن است نیازی به واکسن نداشته باشند؛ در دستورالعملی که روز سه شنبه منتشر شد، آژانس جهانی بهداشت جوانان سالم را برای واکسیناسیون کووید در اولویت پایین قرار داد و حاطرنشان کرد، تأثیر واکسیناسیون کودکان و نوجوانان سالم بر سلامت عمومی «بسیار کمتر از مزایای ثابت شده واکسن‌های ضروری سنتی برای کودکان» مانند تزریق برای جلوگیری از سرخک و فلج اطفال است.

این نهاد از کشور‌های سراسر جهان خواست قبل از توصیه واکسیناسیون، این واقعیت را در نظر بگیرند که احتمال ابتلای جوانان به کووید شدید به شدت کم است. در همین حال، WHO به دنبال افزودن دارو‌های چاقی به فهرست دارو‌های «ضروری» خود است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، واکسن‌ها و تقویت‌کننده‌های کووید برای همه سنین ایمن هستند، اما دستورالعمل‌ها عوامل دیگری مانند مقرون‌به‌صرفه بودن را در نظر گرفته‌اند. این افراد به‌عنوان بزرگسالان مسن‌تر و کودکان مبتلا به شرایط تضعیف‌کننده ایمنی تعریف می‌شوند که توصیه می‌شود دوز تقویت‌کننده را بین شش تا ۱۲ ماه پس از آخرین واکسن دریافت کنند.

هانا نوهینک،  رئیس گروه کارشناسان مشاوره راهبردی سازمان جهانی بهداشت در زمینه ایمن‌سازی (SAGE) گفت: «کشور‌ها باید زمینه خاص خود را در تصمیم‌گیری برای ادامه واکسیناسیون گروه‌های کم خطر، مانند کودکان و نوجوانان سالم در نظر بگیرند، در حالی که روال تزریق واکسن‌های معمول را به خطر نیندازند که برای سلامت و رفاه این گروه سنی بسیار حیاتی هستند.

طبق آمارهای موجود، از میان ۴.۴ میلیون مرگ و میر کووید در جهان در پایگاه داده MPIDR COVerAGE؛ پایگاه داده جهانی مؤسسه تحقیقات جمعیتی ماکس پلانک در مورد موارد کووید و مرگ، ۰.۴ درصد از کل آمار مرگ و میر کرونا (بیش از ۱۷۴۰۰) در کودکان زیر ۲۰ سال رخ داده است.

براساس داده‌های موجود، در ایالات متحده، ۷۳۵ کودک زیر چهار سال بر اثر کووید جان خود را از دست داده اند؛ در گروه‌های سنی ۵ تا ۱۱ و ۱۲ تا ۱۵ سال، تقریباً ۵۰۰ کودک در هر گروه جان خود را از دست دادند. حدود ۳۶۵ نوجوان بین ۱۶ تا ۱۷ ساله نیز بر اثر کووید جان خود را از دست دادند. خطر ابتلا به کووید یا مرگ در اثر ابتلا به کووید در کودکان همیشه بسیار کم بوده است. علاوه بر این، در حالی که واکسن خطر مرگ و بستری شدن در بیمارستان را کاهش می‌دهد، از انتقال جلوگیری نمی‌کند. حفاظت طبیعی در جمعیت عمومی نیز در طول این همه گیری رشد کرده است.

سازمان جهانی بهداشت همچنین خواستار تلاش‌های فوری برای جبران واکسیناسیون‌های معمولی شد که در طول همه‌گیری همه‌گیری به طور منظم انجام شود و نسبت به افزایش بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن مانند سرخک هشدار داد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در ماه نوامبر گزارش داد، در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۰ میلیون کودک در سراسر جهان نوبت تزریق واکسن سرخک خود را از دست داده اند که بالاترین آمار در همه ادوار است.

پوشش واکسیناسیون سرخک که یکی از مسری‌ترین ویروس‌های انسانی که کاملاً قابل پیشگیری است از زمان شروع همه گیری کووید به طور مداوم کاهش یافته است. اطلاعات نادرست مرتبط با واکسن‌های کووید همچنین منجر به رد واکسن‌های عادی دوران کودکی توسط والدین شده است، علی‌رغم اینکه واکسیناسیون مؤثرترین راه برای محافظت از کودکان در برابر سرخک است. 

علیرغم دور شدن جهانی از واکسیناسیون جوانان،  سی‌دی‌سی ماه گذشته رسماً واکسن‌های کووید را به فهرست واکسیناسیون‌های معمول برای کودکان و بزرگسالان اضافه کرد. به توصیه این نهاد، لازم است یک سری دو یا سه دوز اولیه از واکسن کووید و یک تقویت کننده برای افراد بالای ۱۹ سال در برنامه واکسیناسیون گروه‌های سنی مذکور قرار گیرد و برای کودکان بالای شش ماه نیز به همین ترتیب اجرا شود.

مقامات می‌گویند، این اقدام دریافت واکسن را «عادی» می‌کند و «پیامی قدرتمند» می‌فرستد که همه افراد بالای شش سال باید با واکسن‌های کووید خود به‌روز باشند. پس از پیشنهاد این تغییرات توسط مرکز کنترل و پیگشیری از بیماری‌های آمریکا مشاوران مستقل واکسن، این توصیه را اجرایی کردند. به این معنی که واکسن در گروه واکسن‌های بیماری‌هایی مانند فلج اطفال، سرخک و هپاتیت B قرار دارد و احتمال مرگ کودکان در اثر کووید نسبت به هر گروه سنی دیگر بسیار کمتر است. کمتر از یک درصد از کل مرگ و میر‌ها از آغاز همه‌گیری در افراد زیر ۱۸ سال بوده است. در همین حال، کووید سومین عامل مرگ و میر در جمعیت گسترده‌تر بوده است.

در اوایل سال گذشته، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری هشدار داد که مردان جوانی که واکسن‌های mRNA را دریافت کرده‌اند چه واکسن فایزر و چه مدرنا، در معرض افزایش خطر ابتلا به التهاب قلبی، معروف به میوکاردیت هستند.

این آژانس هشدار داد که میوکاردیت در مردان ۱۶ ساله و بالاتر در عرض هفت روز پس از دریافت واکسن بیشتر ظاهر می‌شود. در سال ۲۰۲۱، فنلاند، دانمارک و سوئد استفاده از واکسن کووید مدرنا را در جوانان به دلیل ترس از اینکه واکسن‌ها واقعاً مفید نیستند و عوارض جانبی از جمله این بیماری را ایجاد می‌کنند، متوقف کردند؛ این علیرغم مطالعه‌ای بود که نشان داد افرادی که به کووید مبتلا می‌شوند نسبت به افرادی که واکسن دریافت می‌کنند بسیار بیشتر در معرض ابتلا به التهاب قلب هستند.

مقامات کشور سوئد نیز در ژانویه ۲۰۲۲ تصمیم گرفتند واکسن کووید را برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله توصیه نکند، با این استدلال که فواید آن بیشتر از خطرات آن نیست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا