اقتصادی

کاهش آتش سوزی جنگل‌ها در ۱۰ سال اخیر

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه آتش‌سوزی جنگل‌ها نسبت به ۱۰ سال گذشته بسیار کاهش داشته است، اظهار کرد: ارتقای فرهنگ مردمی در حفاظت از جنگل‌ها تاثیر بسیار زیادی بر کاهش آتش‌سوزی‌ها دارد.

نقی شعبانیان در گفت و گو با اخبار ورزشی درباره آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها در تابستان اظهار کرد: بر اساس تحقیقات معمولا در استان‌های خشک و نیمه‌خشک همچون نواحی زاگرسی، آتش‌سوزی‌ها با میزان بارندگی رابطه مستقیم دارد. عمده بارش‌ها در فصل بهار رخ می‌دهد و بارندگی‌ها موجب رشد علف در سطح جنگل می‌شود بنابراین در فصل تابستان این علف‌ها خشک و مستعد آتش‌سوزی می‌شوند.

وی ادامه داد: شرایط در استان‌های معتدل متفاوت است. آتش‌سوزی‌ها در استان‌های شمال کشور با میزان بارندگی‌ رابطه عکس دارند چراکه بارش‌های سالیانه شمال کشور در کل سال پراکنده است. تابستان به دلیل وجود رطوبت علف‌ها خشک نمی‌شوند و در آنلاین و آبان خشک می‌شوند بنابراین وقتی بارندگی‌های سالیانه شمال کشور بیشتر باشد، آتش‌سوزی کمتری در آن منطقه خواهیم داشت.

اقدامات لازم برای کنترل آتش‌سوزی‌ها

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: در بسیاری از جلسات این موضوعات را با مدیران و معاونان استان‌ها مطرح کرده‌ایم تا برنامه‌ریزی لازم را برای مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی انجام دهند. در این راستا می‌توان به افزایش نگهبانان، مانیتورینگ و گشت‌ها و آماده‌سازی تجهیزات به عنوان راهکارهای مناسب اشاره کرد تا شاهد کاهش آتش‌سوزی‌ها باشیم.

وی درباره میزان آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها اظهار کرد: بر اساس نموداری که از آتش‌سوزی‌های ۱۰ سال اخیر تهیه شده است، آتش‌سوزی‌ها طی این سال‌ها کاهش یافته‌اند، به‌ویژه در سال گذشته میزان آن‌ها بسیار کم شده است. میزان این کاهش‌ها بیش از ۹۰ درصد بود که از جمله دلایل آن می‌توان به مجهز شدن ادارات به تجهیزات لازم و افزایش دوربین‌ها اشاره کرد. نکته مهم دیگری نیز که موجب کاهش آتش‌سوزی‌ها می‌شود، ارتقای فرهنگ مردم در زمینه منابع طبیعی و آتش‌سوزی است.

ارتقای فرهنگ مردمی در حفاظت از جنگل‌ها

به گفته شعبانیان طی سالیان گذشته بسیاری از مردم بعد از مراجعه به طبیعت و روشن کردن آتش برای تفریح و… آتش را خاموش نمی‌کردند اما اخیرا از تعداد این افراد کاسته شده است که نشان می‌دهد رشد فرهنگی در میان مردم به‌خوبی اتفاق افتاده است. همه این موارد بر کاهش آتش‌سوزی‌ها تاثیرگذار بوده است.

وی تاکید کرد: در سال جاری نیز به‌ویژه در مناطق زاگرسی شرایط برای رخداد آتش‌سوزی فراهم است بنابراین باید پیش از وقوع حادثه و همین روزها برنامه‌ریزی کنیم و آماده‌باش کامل باشیم که میزان آتش‌سوزی‌ها بیش از پیش کاهش یابد. در حال حاضر نیز در ادارات تجهیزاتی همچون دمنده‌ها وجود دارند که نیاز به تعمیر دارند و ما تاکید کردیم که هر چه زودتر تعمیر و آماده سازی شوند تا درصورت وقوع آتش‌سوزی‌ بتوانند از گسترش حریق جلوگیری کنند.

قیمت بالای چوب عاملی برای عدم کنترل قاچاق

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشوردر بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره چگونگی کنترل قاچاق در عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌ها اظهار کرد: متاسفانه در طبیعت همیشه افرادی هستند که به هیچ چیز رحم نمی‌کنند. با توجه به قیمت بالای چوب، نمی‌توان  به‌طور کامل قاچاق را کنترل کرد اما تمام تلاش ما این است که با تمام قدرت با این کار مقابله کنیم. در این راستا تقویت نیروها و ساماندهی آن‌ها، افزایش گشت‌زنی‌ها و مجهز سازی ماشین‌های گشت را در دستور کار قرار داده‌ایم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا