اقتصادی

۵۰درصد کهگیلویه و بویراحمد جنگل بلوط است/ رفع تصرف ۴۵۰هکتار از دست زمین خواران

اخبار ورزشی/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بالغ بر ۴۵۰ هکتار از عرصه های ملی و منابع طبیعی استان طی امسال از دست زمین خواران رفع تصرف شده است.

سعید جاویدبخت عصر روز دوشنبه ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۱ در نشست خبری با خبرنگاران افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار وسعت دارد که این استان حدود یک درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داد.

وی اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن طبیعت، منابع طبیعی و محیط زیست، فوق العاده زیباست، این استان در زمینه سرانه جنگل در سطح کشور رتبه اول را دارد بطوریکه به ازای هر نفر از جمعیت استان ۱.۲۵ هکتار جنگل وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بیش از ۵۶درصد استان کهگیلویه و بویراحمد را جنگل تشکیل می دهد که در مجموع ۵۰ درصد این استان جنگل بلوط است.

جاویدبخت تصریح کرد: این استان سالانه ۱۱میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌ مترمکعب آب دارد که ۲۳ درصد آب زاگرس را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد، مردم و جمعیت این استان در عرصه های منابع طبیعی زندگی می کنند و ذینفع هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: از نقدها در حوزه انفعال و منابع طبیعی در جهت حفظ انفال و منابع طبیعی استقبال می کنیم.

جاویدبخت تاکید کرد: بابت هر هکتار فعالیت گیاهان دارویی در مراتع استان حدود ۶۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد.

وی اظهار کرد: بالغ بر ۴۵۰ هکتار از عرصه های ملی و منابع طبیعی از دست زمین خواران رفع تصرف شده است که شاید صدها میلیارد تومان ارزش این عرصه هاست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی یک سال اخیر ۳۷۱ فقره پرونده تخریب و تصرف با میزان ۲۵۵ هکتار در مراجع قضایی تشکیل شده است.

جاویدبخت افزود: طی این مدت ۱۷۰ مورد کشفیات چوب و زغال در سطح استان داشته ایم که ۳۱ تن زغال و ۶۰ تن چوب جنگلی قاچاق کشف و ضبط شد. همچنین ۴۱ کوره زغال کشف و امثال شده و ۱۵۰ خودرو حامل چوب و زغال قاچاق توقیف شده است.

وی اظهار کرد: به ازای هر ۶ هزار هکتار جنگل بطور استاندارد در کشور یک قرق بان است در حالی که در استان کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر ۳۰ هزار هکتار جنگل یک نفر قرق‌بان داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد میزان آتش سوزی جنگل‌های استان طی سال‌جاری خاطرنشان کرد: طی امسال ۱۳۶هکتار جنگل این استان طعمه حریق شدند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است.

جاویدبخت تصریح کرد: مناطقی که جنگل‌های آنها دچار آتش سوزی شده بودند بلوک بندی و مناطق بحرانی شناسایی شدند، ۲۲ نقطه بحرانی به مساحت ۶۶۰ هزار هکتار در استان شناسایی شده که برای حفاظت از این مناطق در مقابل آتش سوزی و بوته کنی ۸۰ نفر نیرو نیاز داریم.

وی ادامه داد: ۱۵ نقطه که برای برداشت آب توسط بالگردها هنگام کمک به خاموش کردن آتش سوزیها مشخص شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: استقرار یک بالگرد جهت کمک به اطفاء آتش سوزی جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد ضرورت دارد چه انتظار داریم در این زمینه مساعدت و همکاری لازم صورت گیرد.

جاویدبخت تصریح کرد: در زمینه گیاهان دارویی که مردم بهره برداری می کنند عمدتا کرفس، باریجه و آنغوزه ۳۵۰ هکتار کشت شد که ۳۷.۵ تن برداشت شد و ۱۸ میلیارد تومان درآمد مردم بوده و پنج میلیارد تومان نیز به خزانه دولت واریز شده که سه برابر نسبت به سال قبل بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ اردیبهشت ماه زمان کوچ عشایر اعلام شد، ادامه داد: ۱۰ گلوگاه ایست و بازرسی از ورود غیرمجاز عشایر به ییلاق جلوگیری می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: احیا و کشت گیاهان ۵۲۶۵ هکتار در قالب احاله مدیریت و طرح‌های مرتع داری در سطح مراتع استان انجام شده است.

جاویدبخت تاکید کرد: طی امسال ۲۳۰۰هکتار از طریق واکاری، جنگل کاری با بذر و نهال در مناطق دچار خشکسالی، آتش سوزی و آفات توسط نهادهای مردمی و دولتی اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های در زمینه آبخیزداری دارد که از ابتدا تاکنون ۶۷۰هزار هکتار مطالعات آبخیزداری انجام شده و طی امسال ۳۵۸هکتار عملیات آبخیزداری اجرا شده است.

جاویدبخت افزود: در سیل مونسون ۵ میلیون مترمکعب سیلاب توسط پروژه های آبخیزداری کنترل، ذخیره و نفوذ داده شد.

وی اظهار کرد: ۲۴هزار هکتار مطالعات آبخیزداری در حوزه بالادست سدهای استان انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: امسال ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار در زمینه آبخیزداری به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده شده که ۵۰ میلیارد تومان از محل متمم سفر تخصیص یافته و در حال طی مراحل اولیه برای اجراست.

جاویدبحت تصریح کرد: در هفته دولت و منابع طبیعی امسال ۱۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان افتتاح اجرا شده است.

وی ادامه داد: بالغ بر پنج هزار سازه آبخیزداری در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از طریق ۲۵ سازه شاخص آبخیزداری در استان سالانه ۲۴ میلیون متر مکعب کنترل سیلاب در استان انجام می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۵۵هزار هکتار جنگل کاری در سال‌های مختلف گذشته اجرا شده است.

جاویدبخت تاکید کرد: ۱۵۰۰ دستگاه آبگرم کن خورشیدی در سال‌های گذشته در مناطقی از استان جهت جلوگیری از تخریب جنگل و منابع طبیعی توزیع شد و در سال ۱۴۰۱ نیز ۹۰ دستگاه آبگرم کن تا پایان سال مالی به جامعه هدف اهدا می شود.

وی اظهارکرد: در زمینه آفت برگخوار و جوانه خوار بلوط در سطح استان اقداماتی جهت مقابله با این آفت انجام شد، حساسیت لازم نسبت به حفاظت از جنگل های زاگرس نیز ایجاد شد و مهمترین فعالیت مثبت در این زمینه این است که این آفت جزو آفت های عمومی دارای ردیف اعتباری دیده شد و سالانه منابع اعتباری در این خصوص اختصاص می یابد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون منابع جهت مقابله با این آفت نتوانستیم بگیریم اما ۱۲ میلیارد تومان از محل متمم سفر رئیس جمهور به استان در این خصوص تخصیص داده شد که در روز های آینده و طبق نظر کارشناسان فعالیت مقابل را شروع می‌کنیم و پیمانکاران نیز مشخص و آماده هستند.

به گزارش اخبار ورزشی، جاوید بیان کرد: همچنین طرح تحقیقاتی این آفت از سوی دانشگاه یاسوج شروع شده و در حال انجام است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا